|
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
|
||||
فدوی هنوز هم نمی داند که چرا برخی معاندین و زنادقه، حرف حساب یا قانون حالی شان نمی شود؟ واقعیت این است که هر جامعه ای، اعم از شکوهمند و یا غیرشکوهمند، برای خودش آدابی دارد که شدیداً لازم الاتباع هم هستند. باری، قضیهء مورد نظر در اينجا راجع است به برادر محمد(ص) حسن(ع) صادقی مقدم، که از بازجویی و شکنجهگری در اوین تا حقوقدانی در شورای نگهبان رسيه است! (گویا نیوز). والله، فدوی که خسته شد و زبان اش هم مو در آورد از بس که آنچه را که در آغاز مقال آورده، تکرار کرده است؛ آخر پدر جان! چند بار بگوید که "گواهی عدم سوء پیشینه" مال جامعهء غیرشکوهمند است و "گواهی سوء پیشینه" مال جامعهء شکوهمند! گفتن ندارد که متقاضیان استخدام در هر دو جامعه، ناگزیر به ارائه آن هستند؛ دیگر نبینم که در این باب، پرسشی داشته باشید◄
پادکست های سکولار دموکرات های ايران
پخش اول، از تلويزیون ايران فردا هر پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄ آرشيوپادکست ها- دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄ گزارش کنفرانس «نه به جمهوری اسلامی»
ﭘﺴﺮ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﺻﺪﺭ ﻟﺒﻨﺎﻧﯽﻫﺴﺖ؟ / ﻧﻮﻩ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻋﺮﻭﺱ آیت الله ﺳﯿﺴﺘﺎﻧﯽ ﻫﺴﺖﺗﻮ ﻧﺠﻒ؟ / ﺣﺴﻦ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺑﺠﻨﻮﺭﺩﯼ ﻫﺴﺖ؟ / ﻻﺭﯾﺠﺎﻧﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﻫﺴﺖ؟ / ﻣﻄﻬﺮﯼ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺑﺮﺍﺩﺭ علی ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﯼ؟ ﺗﺎﺟﺰﺍﺩﻩ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﺤﺘﺸﻤﯽ ﭘﻮﺭ ﻫﺴﺖ؟ / ﻣﺤﺘﺸﻤﯽ ﭘﻮﺭ ﺑﺎﺟﻨﺎﻕ ﺧﺎﺗﻤﯽ؟ / ﻫﻤﺴﺮ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﺮﺯﺍﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﺻﺪﺭ هست؟ / ﺧﻮﺍﻫﺮﺯﺍﺩﻩ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﯽ ﻫﺴﺖ؟ / ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﻫﻤﺴﺮ ﺯﻫﺮﺍﺍﺷﺮﺍﻗﯽ ﻧﻮﻩ ﺩﺧﺘﺮﯼ ﺧﻤﯿﻨﯽ هست؟ / ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﮐﺪﯾﻮﺭ ﻫﺴﺖ؟ / ﮐﺪﯾﻮﺭ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻧﺎﻃﻖ ﻧﻮﺭﻯﻫﺴﺖ؟ / ﭘﺴﺮﻫﺎﯼﻻﻫﻮﺗﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ﺭﯼ ﺷﻬﺮﯼ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﺸﮑﯿﻨﯽ ﻫﺴﺖ؟ / ﻭ قالیباف خواهر زاده همسر رهبر..؟֎
چرا باید پيشرفت را از تشبثات تاريخی جدا کرد؟ در مورد ترقی خواهی و پيشرفت در عصر کنونی سابقه بحث و گفتگو ها دست کم به سی سال پيش باز می گردد. طی سه دهه گذشته خوشبختانه در محافل روشنفکری ايران بحث های زيادی در مورد گام نهادن فراسوی ديدگاه های چپ و راست انجام شده است، تا آنجا که امروز بسياری از فعالان مدنی و سياسی ايران خود را آينده نگر توصيف کرده و از تحولات فراصنعتی نيم قرن اخير در جهان استقبال می کنند. اما هنوز روحیه تاريخگرايی در ميان روشنفکران ايران بسيار قدرتمند است.◄ |
اندکی مانده به سیرک انتخابات، دو پیشگویی متفاوت آیا نام رئیسی از صندوق بیرون خواهد آمد؟ «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران» (ایسپا)، که یک موسسه نظرسنجی رسمی داخلی بهشمار میرود، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را ۴۲ درصد برآورد کرد... بهادعای ایسپا ۶۰,۶ درصد از افراد در پاسخ به سوال که «اگر انتخابات همین الآن برگزار شود به چه کسی رأی میدهید» ابراهیم رئیسی، را نام برده اند... اما، دوست ما، آقای شهرام فریدونی، با اين پیش بینی مخالفت است و می نویسد: «من به هیچ وجه بعید نمی دانم که خامنه ای با جلو انداختن رئیسی، اصولاً قصد دک کردن او و برقرار کردن نظم جدیدی را داشته باشد که در آن، فرزند دلبند او، یعنی مجتبی، احتمالا با ریاست کردن بر یک شورای رهبری بی خاصیت و صوری، بصورتی نرم و آرام آرام سر رشته امور رژیم را در فردای مرگ خامنه ای بدست گیرند».◄ پس از طوفانجنبش براندازی، و اتحادی از همهء گروه های آن، هدف کنونی خویش را تحریم صندوق انتصابات قرار داده ست اما، پس از 28 خرداد و طوفان تحریم انتخابات، چه؟ نقشهء راه کدام است؟ مردم رنجدیدهء ایران کدام دست آورد ملموس و یا چشم انداز را خواهند داشت که حاصل تلاش شان باشد؟ رژیمی که دست به کشتار علنی مردم در روز روشن در خیابان های کشور می زند چقدر از عدم مشروعیت خویش واهمه خواهد کرد؟ مگر عدم مشروعیت هرگز باعث تهدید وجودی برای ارباب آن روسیه شده؟◄
اپوزیسیون در انبر خودبرگزیدگان برای یک بدیل، نه تنها حاکمیت، نه تنها طبقات، نه تنها سرتا پای جامعه، بلکه خود او، دامنۀ حقوق و مسئولیت های او، و جایگاه واقعی اش، همه و همه، یکجا، موضوع انقلاب و تغییرات ساختاری جامعه است. زیرا نه خود و نه هیچ چیز را فراتر و یا بیرون از این فرآیندِ بزرگ ِ دگرگونی نمی داند. این آن چیزی است که یک مخالف متوهم نه می فهمد و نه می خواهد بفهمد، زیرا بیماری قدرت و بواریسم مزمن و چرکین اش، افسار گسیخته، او را در میدان بی فضیلتِ «دیده شدن»، «بالانشینی»، و «نام آوری» می چرخاند.◄
ملتی درگیر با بحرانِ تهی بودن از خود اتفاقی که ما در ایران، بخاطر تسلط نظامی استبدادی، شاهدیم امری است طبیعی. نظام های استبدادی به خشونت و سرکوب دست زده و می زنند چرا که آنان بر اساس ذات حقیقی خود عمل کرده اند. موضوع مورد بحث در این مقاله اما آن است که چگونه ملتی تن به چنین استبدادی می دهد زمانی که خود از ذات این حکومت خبر دارد، اما روی خود را بر می گردانند که تو گویی شتر دیدی ندیدی. پدیده ای که ما در کشورمان با آن رو به رو هستیم را می توان – لااقل تا کنون - «عدم بلوغ ایرانیان» نامید، طوری که حق انتخاب را از خود گرفته و به آنچه که بر آنان می رود سر خم کرده بوده اند.◄
حدیثِ مطوّلِ بلوا: دربارهٔ فصلِ جدیدِ حیاتِ جمهوری اسلامی سید علی خامنهای آنچه را در مانیفست خود تقریر کرده «گامِ دومِ انقلاب» میخواند. بر پایهٔ «بیانیهٔ گامِ دوم انقلاب» تحققِ اهداف انقلاب اسلامی در پنج مرحله صورتبندی میشود. ولیِ فقیه «نظام مقدس» میگوید تا اینجایِ کار دو مرحله از این پنج مرحله تحقق یافتهاند: وقوعِ «انقلاب اسلامی» و «تشکیلِ حکومت اسلامی». از این رو تشکیلِ «دولت، جامعه و تمدنِ اسلامی» اهدافِ سهگانهای هستند که در صفِ تحقق ایستادهاند – تغییر و تحولاتِ سیاسیِ اخیرِ ایران را میبایست در نسبت با همین استراتژی تحلیل کرد.◄
علل سیر صعودی مشارکت بلوچ ها در انتخابات به کرات از من این سوال پرسیده می شود که چرا اهل سنت، و بخصوص بلوچ ها، علیرغم محرومیت های گسترده، ظلم، تبعیض، سرکوب، اعدام، فقر و نابرابری، در مقایسه با بقیهء هموطنان مرکز نشین و شیعه، در فرایند انتخابات مشارکت فزاینده و حداکثری دارند؟ در اسفند ماه سال ١۳۵٨ میزان مشارکت مردم (عمدتا شیعیان و غیربلوچها) در انتخابات مجلس ٢۵ درصد بود. از آن زمان، که در میتینگ و تظاهرات و سخنرانی ها سخت فعال بودم، نیک بیاد دارم که بیش از ٩۵ درصد مردم سنی مذهب بلوچ مخالف هرگونه حضور در انتخابات رژیم بودند. اما اکنون نرخ مشارکت به بیش از ٧۵ درصد صعود کرده است. چــرا؟◄
انتخاب در جمهوری، بیعت در اسلام اگر از شیعیان بپرسید که اساس وجود فرقهشان بر چه استوار است، به شما خواهند گفت «بر ارجحیت انتصاب بر انتخاب». به عبارت دیگر، اگر قرار بود «انتخاب» در فرقهی شیعه ارزشی داشته باشد، این فرقه اصلاً وجود نمیداشت. حال همین فرقه در همان بدو نشستن بر سرنوشت ایران برای ما سوگند یاد کرد که گویا «میزان رأی مردم است». ما امروزه میدانیم که وعدهی «دمکراسی، آزادی، استقلال، آب و برق مجانی، رفاه و آسایش انسانی و… در سایهی حکومت عدل علی» همانند تاریخ پیدایش اسلام و فرقهی شیعه، همگی دروغی بیش نبودند.◄ |
|