|
تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392
تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 22 تا پنجشنبه 26 مهر 1398 - 14 تا 17 اکتبر 2019 |
||||
ایران در جایگاه پائين «رقابتپذیری» جهانی در تازهترین گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد درباره «رقابتپذیری جهانی» که سهشنبه هشتم اکتبر (شانزدهم مهرماه) انتشار یافت، صد و چهل و يک کشور جهان، از جمله ایران، بر پایهأ این شاخص بررسی و طبقهبندی شدهاند. این گزارش نشان میدهد که ایران طی یک سال گذشته، در عرصه رقابت پذیری ده پله سقوط کرده و حتی در جمع واپس مانده ترین کشورهای جهان، جایگاهش از آنچه بود، بدتر شده است. ◄
تماشاچیان زن و قیاس جنجالی کیهانروز شنبه بيست مهر، عکس اول روزنامه کیهان به دو گروه از زنان اختصاص داشت؛ آنها که عازم راهپیمایی اربعین هستند و آنها که به تماشای مسابقه ایران - کامبوج رفتند. کیهان دسته اول را "راهیان آزادگی" و گروه دوم را "قربانیان آزادی" نامیده است. اهل رسانه و کاربران شبکههای اجتماعی، این نامگذاری و خطکشی بین مردم را تقبیح کرده و قیاس کیهان را "تفرقهافکنی"، "نفرت پراکنی" و تلاش برای قراردادن شهروندان در برابر یکدیگر خواندهاند. ◄
دو سال فعاليت مهستان جنبش ◄
حمیدرضا رحیمی * این فدوی منتظرالظهور هم پنداری یک چیزیش می شود ها!.. باور بفرمایید، لطفاً ضدانقلاب هم نشنود، فدوی تا ملاحظه، این خبر میمنت اثر در مجازستان، که آیت الله مکار شیرازی سکته مغزی فرموده است، نمی دانست که معظم له مغز هم دارد! این معنا را فدوی از ملاحظهء فتاوی نامبرده استنباط کرده بود! * بعدالتحریر: سکتهء قلبی هم بنامبرده نمی چسبد؛ زیرا معظم له فاقد قلب نیز بوده است! البته اینکه حضرت آیت الله بمنظور امرار معاش، مانند ملت گرسنه و پاپتی، آنها را فروخته باشد، شدیداً محل تردید است! ◄
در واقع ایران اکنون در بستر و در مسير دو روند قرار گرفته است: فروریزی رژيم اسلامی که گام به گام پیش چشمان ماست، و خطر فروپاشى كشور كه اكنون جلوگيرى از وقوع آن ميبايست محور راهبردى و نقش آفرينى تمامى اجزاء جامعهء سياسى آن باشد؛ راهبرد و نقش آفرينى كه طبعا اگر بخواهد موفق شود مي بايد خود را در متن فرايند استقرار دولت ملى و نظام سياسى دموكراتيك تعريف نمايد.◄
پایان شما سرخوشی کشور ماست عمّامه که رفت، تاج گل بر سر ماست با رفتن تان، زندگی آغاز شود چون مرگ شما، تولد دیگر ماست◄
از کوی وفا بسنگ دورم کردند. در خانه غم زنده به گورم کردند. بگشایم اگر سینه به پیش تو شبی بینی که چه با دل صبورم کردند. در نوشته ای از ابوالفضل محققی
سه مطلب بهم پيوسته دربارهء «شورای گذار» آقای دکتر اسماعيل نوری علا، سردبير گرامی پايگاه رسمی جنبش سکولار دموکراسی ايران! من اين سه مطلب را با خون دل نوشته ام و، بعنوان عضو جنبش شما و مهستان آن، توقع دارم که آنها را به مسئوليت شخص من منتشر کنيد؛ با اين توجه که من خود را همواره چنين می خوانم: «ازیز دادیار؛ شیفتهء راه و اندیشهء جاودانمرد سیاست ایران داریوش همایون». ◄
کارل رایموند پوپر، متفکر اتریشیتبار انگلیسی، نامدارترین نمایندهی فکری «خردگرایی انتقادی» است که خود آن را «روشنگری زمانهی ما» خوانده بود. پوپر از تاثیر گذار ترین نظریه پردازان علم در قرن گذشته، یکی از مدافعان پیگیر دموکراسی لیبرال و از مخالفان سرسخت مارکسیسم بود. مقالهی حاضر که به مناسبت بیست و پنجمین سالمرگ او تهیه شده، بر اندیشهی سیاسی او تمرکز دارد. ◄ |
سخت تعجب کردم که برخی از افراد میهن دوست و بعبارتی وطن پرست در تلویزیون تکفیری کلمه ظاهر شدند؛ تلویزیونی که ایرانیان را مجوسی، آتش پرست، و رافضی می خواند؛ و توهین به کوروش و داریوش و غیره را امری اسلامی تلقی می کند. این تلویزیون از داعش حمایت صریح کرده و می کند. ویدئوهای آن در اینترنت موجود است.◄
پیامدهای ادامهدارِ استبداد تاریخی در خاورمیانه، مثلث انحصار سیاست، اقتصاد و فرهنگ یک پیامد بسیار تعیین کننده در تداوم انحطاط، پوسیدگی، زنگ زدگی، انعطاف ناپذیری و سخت شدن دارد و آن، تقریباً تعطیلی اصل “رقابت” در عموم عرصههاست. در آسیا گرچه در سیاست امکان رقابت نیست اما در تولید و فعالیتهای اقتصادی و تجاری، رقابتِ چشمگیری نه تنها در داخل بلکه در صحنۀ بین المللی وجود دارد.◄
سید بودن ربطی به حکومت موروثی ندارد دلیل نوشتن این یادداشت مطلب پلمیکی است که آقای محمد امينی در برنامه ای تلویزیونی علیه مهندس حسن شریعتمداری و اينکه ايشان با «پادشاهی موروثی» مخالفند بیان کرده اند. ايشان رد کردن حکومت موروثی توسط آقای حسن شریعتمداری را با به کار بردن لفظ «سید» در امضای ایشان هم سنگ دانسته و گفته اند که به کار بردن القابی نظیر «سید» نیز موضوعی موروثی است.◄
آنچه از تراژدی «کردستان سوریه» می توان آموخت برخی ها از يکی بودن زبان (که چندان هم يکی نيست!) در مناطق پنج گانهء کردنشين استفاده کرده و آن را دليلی بر وجود اشتراکاتی بر می شمارند که می توانند موجب بهم پيوستن اين مناطق شوند. اما اگر اشتراک زبان قرار بود از «مناطق مجاور همزبان» یک کشور بسازد، همهء کشورهای عربی باید در هم ادغام شوند؛ یا همهء کشورهای اسپانیولی زبان آمریکای لاتین با هم يکی شوند!◄
روسیه متحد کاملاً قابل اعتمادی برای عربستان است زیرا نه فقط به کارنامۀ حقوق بشری کشورها کاری ندارد، بلکه اصولاً موازین دمکراسیهای غربی را به عنوان میراثی مخل و مزاحم تصمیمگیری درست و قید و بندی بیهوده در جهت کارآمدی دولتها تلقی میکند و اصولاً خود را از این قید و بندها آزاد کرده است. دلیل دوم اما به رابطۀ مسکو با تهران مربوط میشود.◄
حاشیهای بر «شورای مدیریت گذار» با آنکه امیدم را کموبیش به چهرههای اصلاح طلب شناسنامهدار از دست دادهام، هنوز بر این باورم که اصلاح طلبی بهداشتی ترین و مناسب ترین نوع گذار از نکبت حکومت اسلامی است؛ آنچه همچنان کورسوی اصلاحطلبی را در جان و جهان من زنده نگاهداشته است، خاطرهها و آشنایی من با بدنهی گروهای سیاسی اصلاحطلب است.◄
درباره شورای مديریت گذار گفتگوی شهرام همايون با ◄دو مقاله از وحید وحدت حق در حقیقت نهم نوامبر 1989 روز ابتدای اتحاد آلمان بود، ولی تاریخ این روز یک جنبه نمادین داشت: در نهم نوامبر 1923 هیتلر قصد یک کودتا را داشت. در 9 نوامبر 1938 «شب کریستال» بود که تعداد زیادی از کنستهای یهودی توسط نازیها به آتش کشیده شده بودند. به همین دلیل روز سوم اکتبر روز وحدت آلمان به شمار میرود.◄
فروپاشی آلمان شرقی چگونه روی داد؟ پدیدهء اجتماعی مهمی که باعث فروپاشی دیکتاتوری در آلمان شرقی شد، جامعه نسبتاً جوانی بود که خواهان تحولات جدی دموکراتیک بودند و چشمانداز مثبتی برای رشد فردی خود نمیدیدند. فقط افرادی که حاکمان آنها را از آن خود میدانستند، امکان رشد شغلی داشتند. دگراندیشان کاملاً از سیستم کار آکادمیک طرد شده بودند.◄
روزی که دیوارها در تهران هم فرو بریزند از خود می پرسم «برای یک ایرانی، داستان فرو ريختن ديوار برلين، يعنی این بخش از تاریخ یک کشور اروپایی، با شب های بلند و فرهنگ و رسومی کاملا متفاوت، چه نکتهء آشنایی را می تواند در ذهن تداعی کند و در کل این رویداد تاریخی چه نکتهء جذابی برای ما نهفته است؟» و پاسخ من آن است که سران حکومت آلمان شرقی (مشهور به دِ.دِ.اِر)، که کشور آلمان را به دو نيمه تقسيم کرده بودند، تنها دیواری را بین مردمان يک شهر کشیدند حکومت اسلامی مسلط بر کشور ما اما دیواری را بین تمام ملت ایران و سایر ملل بالا برد. ◄
«گردشگری بی صیغه»، یا ظرفیت فقه آیت الله هاشکوه میرزادگیچهل سال است که این متخصصین نوظهور، برخلاف دیگر متخصصین که نظریات جدید خود را در نشریات آموزشی و یا در دانشگاه ها مطرح می کنند، فتوا ها و فرامین خود را به زور شکنجه و زندان و پول و زور و توپ و تفنگ و موشک بر مردمان ایران و هر کشور دیگری که زورشان برسد تحمیل می کنند. تازه ترین فتوایی که وزارت تازه ی میراث فرهنگی، برای نجات وضعیت گردشگری از این متخصصین نیاز دارد این است که: «آیا می شود از این پس، از زن و مردهایی که با هم به هتل ها می روند ورقه ازدواج یا صیغه نخواست»؟◄ |