|
تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392
تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 3 تا يکشنبه 5 آبان 1398 - 25 تا 27 اکتبر 2019 |
||||
بزرگداشت روز کوروش در آیینهء حقوق بشری امروز امسال پانزدهمین سالی ست که ایرانیان روز هفتم آبان، 29 اکتبر، را که مصادف است با «روز صدور منشور حقوق بشر کوروش بزرگ» گرامی می دارند. در این روز بسیاری از مردمان از سراسر ایران به پاسارگاد رفته و نسبت به مهمترین شخصیت ملی ـ تاریخی ایرانزمین ادای احترام به جای می آورند. و ایرانیان بسیاری نیز، چه در وطن، و چه دور از وطن، در خانه ها و اماکن عمومی، این روز را جشن می گیرند. متاسفانه حکومت اسلامی حاکم برسرزمین مان، همزمان با گسترش استقبال مردمان از روز کوروش، انواع و اقسام آزارها و موانع را برای جلوگیری از حضور آن ها در پاسارگاد و یا در مراسم و جشن ها فراهم می آورد.◄
اطلاعيهء کناره گیری دو تن از اعضای «ققنوس» دکتر الهیار کنگرلو و دکتر عطا هودشتیان علیرغم تلاشهای بسیار، ما، امضاء کنندگان این نوشته، انتظارات خود را در ادامه روند و تحول این گروه نیافتیم و برآنیم که روند تعیین شده توسط اکثریت اعضاء گروه، در مسیری که ما از ابتدا درنظر داشتیم پیش نمیرود. در هر اقدام مشترکی شاید اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد. گاه این اختلافات مانعی برای ادامه همکاری ایجاد نمیکند، ولی گاه آنها، در تحقق اهداف تعین شده خلل ایجاد میکنند. ما ضرورتها و خواستههای خود را در برنامهها و سازماندهی پیش گرفته شده توسط اکثریت گروه نیافتیم.◄
عطر عتبات عالیات (ع- س- ص- عج) حمیدرضا رحیمی
و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار و در حدیثی از بوفالو علم الهدی، چنین روایت کرده اند که اگر زنان ایرانی با برادران عراقی مباشرت جنسی نمایند ثواب دارد زیرا برادران مذکور بوی اباعبدالله(ع) می دهند. فدوی لکن در اخبار ماجراهای اربعین امسال ملتفت شد که تنها برادران عراقی بوی اباعبدالله(ع) نمی دهند بلکه، آشغال های آن بلاد متبرک هم، بوی اباعبدالله(ع) می دهند!◄
ما و خروج بريتانيا از اتحاديهء اروپا «برگزیت» (خروج بريتانيا از اتحاديهء اروپا) و چالش های آن درس مهمی برای ایرانی ها دارد. اینکه یک کشور کاملاً مستقل با اتکاء به آرای عمومی تصمیم می گیرد از یک اتحادیه اقتصادی خارج شود اما درگیر جوانب حقوقی آن می شود به نحوی که همه ابعاد سیاسی و حتی زندگی روزمره مردم تحت الشعاع قرار می گیرد. جالب تر اینکه این کشور یک جزیره است و تنها مرز زمینی آن با اتحادیه اروپا پس از خروجش، جمهوری ایرلند خواهد بود و همین مرز زمینی و مسایل گمرکی آن یکی از جدی ترین چالش های اجرای برگزیت شده است. و از آن هم جالب تر و کلیدی تر اینکه، نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا باید مورد توافق سایر اعضای اتحادیه قرار گیرد و پس از خروج نیز غرامتهای اقتصادی سنگینی را به اتحادیه اروپا پرداخت نماید. اکنون می توانید بسنجید میزان پختگی و بلوغ فکری آنانی را که دم از قبیله بازی و جدایی طلبی در کشوری یکپارچه با چند هزار سال سابقه انسجام سیاسی می زنند. با مرزهای زمینی، منابع آب، منابع انرژی، نیروی انسانی، زیرساختهای شهری، راهها، نقاط استراتژیک و بسیاری موارد کلیدی دیگر که به سختی در هم تنیده شده اند. سودای خام آنان جز جنگ و خونریزی تا ده ها سال، هیچ در پی نخواهد داشت. خودتان را با خردتان تنها می گذارم.(منبع)
مادران داغدار: قدسی سازی معکوس و بحران بازنمایی آنها که به نامههای «گوهر عشقی» به دیدۀ تردید مینگرند، عشقی را «زنی روستایی و از دنیا بیخبر» میدانند که سواد سیاسی ندارد و آلت دست این و آن شده است. آنها هم که با همدلی تمام به استقبال این فعالیتها میروند، او را «شیرزنی ستایشبرانگیز» و «مادری در جستوجوی حقیقت» خطاب میکنند. به این ترتیب، یک طرف ماجرا اساساً منکر عاملیت سیاسی گوهر عشقی میشود و طرف دیگر بهرغم اینکه فعالیتهای او را میستاید، عملاً او را ورای هر نوع تحلیل سیاسی قرار میدهد. ◄
ایران در جایگاه پائين «رقابتپذیری» جهانی در تازهترین گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد درباره «رقابتپذیری جهانی» که سهشنبه هشتم اکتبر (شانزدهم مهرماه) انتشار یافت، صد و چهل و يک کشور جهان، از جمله ایران، بر پایهأ این شاخص بررسی و طبقهبندی شدهاند. این گزارش نشان میدهد که ایران طی یک سال گذشته، در عرصه رقابت پذیری ده پله سقوط کرده و حتی در جمع واپس مانده ترین کشورهای جهان، جایگاهش از آنچه بود، بدتر شده است. ◄
تماشاچیان زن و قیاس جنجالی کیهانروز شنبه بيست مهر، عکس اول روزنامه کیهان به دو گروه از زنان اختصاص داشت؛ آنها که عازم راهپیمایی اربعین هستند و آنها که به تماشای مسابقه ایران - کامبوج رفتند. کیهان دسته اول را "راهیان آزادگی" و گروه دوم را "قربانیان آزادی" نامیده است. اهل رسانه و کاربران شبکههای اجتماعی، این نامگذاری و خطکشی بین مردم را تقبیح کرده و قیاس کیهان را "تفرقهافکنی"، "نفرت پراکنی" و تلاش برای قراردادن شهروندان در برابر یکدیگر خواندهاند. ◄ |
به گفتهء تحلیلگران خبرگزاری آلمان، پروژهء “روژ اوا” بیش از هر چیز بدین خاطر متزلزل شده که «حزب اتحاد دمکراتیک» (PYD)، به عنوان بازوی سیاسی شبه نظامیان کرد سوریه، روابط خود با “پکک” را قطع نکرده است؛ سازمانی که در ترکیه، آمریکا و اروپا در فهرست تروریستی قرار گرفته است. به گفتهء پینار تانک، تصاویر عبدالله اوجالان، رهبر زندانی “پکک”، همانگونه زینتبخش دفاتر حزب اتحاد دمکراتیک بود که عکسهای کمال آتاتورک، مؤسس دولت ترکیه، در ادارات و دفاتر دولتی این کشور.◄
مفهوم ملت در کشورهایی مانند ترکیه و عراق و سوریه، «جعل»ی جدید و ترجمهای است و همانند ملیت ایران پدیدهای قدیم و تاریخی نیست. «جعل»ی بودن مفهوم ملت در کشورهای یاد شده از یکسو، اشتباه و مبارزه مسلحانه احزاب کردی با دولتهای کشورهای یاد شده، که آنها نیز دولتهای غیرتاریخی و در واقع جعل جامعه شناسانهاند، از سوی دیگر، وضعیت بیتعلّقی امروزی را برای این بخش از کردها رقم زده است. کردها در ترکیه و عراق و سوریه، نه بخشی از ملتهای ـ ولو نیمبند ـ این کشورها هستند و نه به شهروندی اين کشورها درآمدهاند تا در چنین مواقعی به دیگر هموطنان ـ ولو قراردادی ـ خود تکیه کنند.◄
زبان و سکولاریسممزدک بامداداناگر بدنبال گسترش و پرورش اندیشههای سکولار هستیم، چارهای جز گذر از یک دگردیسی زبانی نخواهیم داشت و سخت بر این باورم که ایستادگی در برابر این برآیش زبانی که با بهانههای ناپذیرفتنی (بیشتر از هر چیز نمایش انترناسیونالیست بودن) انجام میگیرد، نیک اگر بنگریم، از یک سو ریشه در تنآسائی و آسانخواهی دارد، و از دیگر سو در ناآگاهی بسیاری از کُنشگران سیاسی از جایگاه زبان در برآیش اندیشه. گذر از فرهنگ دینی به فرهنگ سکولار در ایران، جز با دگردیسی از زبان اسلامی به زبان ایرانی شدنی نیست،◄
سه گفتگو با اسماعيل نوری علا 1. دربارهء مشکلات چند جانبهء اپوزيسيون گفتگو با شهرام همايون در برنامه آخرين لحظه
2. از کجا آغاز کردم که به اينچا رسيدم؟ گفتگو با عليرضا ميبدی در برنامهء نگاه
3. تحولات جديد در اردوگاه سکولار دموکراسی گفتگو با سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن
یک حزب سياسی که دوران پیشگامی و شکل گيری خود را در تبعيد آغاز کرده و دوران آماده شدن برای شراکت در فعاليت های سياسی در ايرانی را می گذراند که در آن احزاب واقعی می توانند، با اعتماد به يک قانون اساسی دموکراتيک و سکولار، علناً و با تکيه بر رأی مردمان کشور در انتخابات های منصفانه و آزاد برای شراکت در قدرت سياسی تلاش کنند، ناگزير است تا، با تکيه بر شواهد عينی و درک روابط ناآشکار اما تصور شدنی، اين احتمالات را بررسی کرده و، بر اساس مرامنامهء خود، در مورد آنها بصورتی موقتی (چرا که آن احتمالات هنوز تحقق نيافته اند) موضع گيری کند.◄
مشکل اپوزیسیون برای پایان دادن به رژیم اسلامی به نظر راقم اين سطور، مشکل اپوزیسیون، در اين که نتوانسته در چهل سال گذشته بر رژیم اسلامی پیروز شود، نه ناشی از شخصیت ها است و نه حاصل کم کاری؛ مشکل را در واقع بايد در «ترکيب ساختاریِ» اپوزیسیون ایران جستجو کرد. برای درک ناکارآمدی اين ترکيب بد نيست اندکی به نمونهء شوروی سابق و اپوزيسيون های مختلف آن توجه کرده و آن را با وضعيت کشورمان مقايسه کنيم.◄
نواندیشان دینی، مبلغ خرافات و علیه مدرنیته تمام همت نواندیشان دینی نشاندان برتری دین، بی اهمیت یا خطرناک جلوه دادن فلسفه و دانش و مهارکردن ما در اسلام و فقه شیعه بوده است. سراسر نوشته های این افراد جعل و رازگوئی و خرافه پسندی و قرآن پرستی و ستایش استعمار عرب است. ما می خواهیم آزادانه و فیلسوفانه و علمی و جهانی بیاندیشم، آنها ما را در ایدئولوژی فرتوت و مرتجعانه شیعه محبوس می کنند.◄
نوبل اقتصاد 2019 برای مبارزه با فقر فقر هنوز هم از مهمترین مشکلهای بشری است. چه هنوز هم بیش از هفتصد میلیون نفر درآمد بسنده ندارند و سالی پنج میلیون کودک زیر پنج سال از بیماریهای درمانپذیر با هزینه اندک میمیرند و نزدیک به نیمی از کودکان در جهان دبستان را بدون دانش بسنده خواندن و شمردن ترک میکنند. آکادمی علوم سلطنتی سوئد با دادن جایزه نوبل اقتصاد امسال به «ابهیجیت بانِرجی»، «استر دافلو» و «مایکل کرمر»، پژوهشهای ایشان برای برکشیدن «توانایی ما در مبارزه با فقر» را پاس داشته است.◄ سمفونی فالش: سر و شکل جامعهء تودهای ایرانن. ابوعطاهر جنبش تودهوار حول یک اهریمن ویژه شکل میگیرد. اما این اهریمن تنها جنبهی بیرونی ندارد و در «قوم یهود»، «بورژوازی»، «صهیونیسم» و «استکبار جهانی» خلاصه نمیشود. هر خویشتن متمایز در ذهن شخص که بخواهد به جای زندگی انگلوار و مقلدانه در ظلمات، خودانگیختگی و فردیت را برگزیند، دشمن است و باید نابود شود. این خویشتن متمایز در یک جامعهی استبدادزده با اقتصادی متمرکز و رانتی میتواند تباهی مادی، بیبهرگی از هر نوع امتیاز اجتماعی و حتی حذف فیزیکی به بار بیاورد.◄ |