تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

 16 خرداد ماه 1399 ـ  5 ماه ژوئن 2020

اصلاح طلبان در جستجوی تکه ای استخوان!
سام قندچی

       اخيراً سایت «کلمه» جمع بندی خود را از ریاست محمد باقر قالیباف بر مجلس، بعد از ریاست آیت الله ابراهیم رییسی بر قوهء قضاییه، بر این متمرکز کرده که بیت رهبری را به دربار پهلوی، بهنگام تأسیس حزب رستاخیز، تشبیه کند و در اين تشبيه در حقیقت خودشان را، در 32 سال گذشته، با حزب ایران نوین و حزب مردم مقایسه کرده اند، که این آخری چندان هم دور از واقعیت نیست.

       البته، در دوم خرداد 1376،  اصلاح طلبان به رهبری سید محمد خاتمی موفق شدند از خود تصویری نظیر مصدق و جبهه ملی در دوران رقابت قوام السلطنه و دکتر محمد مصدق برای تصدی مقام نخست وزیری ارائه کنند؛ آنسان که گویی توانسته باشند میز قدرت را در برابر آیت الله خامنه ای چرخانده و، همت رأی مردم، حجت الاسلام ناطق نوری را به در برابر تصمیم آیت الله خامنه ای، کنار بزنند. اما یکسالی نگذشت که حقیقتِ به اصطلاح "جمهوری" شما (که هیچوقت در این 42 سال در ایران وجود نداشته) برای مردم هر رو روشن تر شد.

       در واقع، به زودی همه ی شیرین زبانی های سید محمد خاتمی درباره ی توکویل، نتوانست نه مردم ایران را قانع کند و نه کشورهای غربی را، و رژیم اسلامی روز به روز تکیه گاهش به چین و روسیه تغییر کرد؛ و همه ی استانداردهای دوگانهء چپ دنبالچهء اصلاح طلبان نیز نتوانست ماهيت واقعی اصلاح طلبان و حامیان آنها را برای مردم توجیه کند و دست آخر در انتخابات دوم اسفند ماه 1398، یعنی کمتر از 3 ماه پیش، این مردم ایران بودند که، با تحریم انتخابات مجلس، به بازی اصلاح طلبان، از خاتمی گرفته تا میرحسین موسوی و تا روحانی و فراکسیون امید، پشت کردند.

       از آن پس ديگر همهء ناز و کرشمهء اصلاح طلبان - برای حجت الاسلام حسن روحانی و برادران لاریجانی، که امثال دکتر هنگامهء شهیدی ها را گوسفند قربانی در انتخابات دور دوم آقای حسن روحانی کردند، ثمری نداده است؛ همان هنگامهء شهیدی که برای انتخاب دور اول آقای حسن روحانی از جان مایه گذاشته بود؛ همان هنگامهء شهیدی که پیش از آن، در دوران جنبش سبز، در ستاد مهدی کروبی ستارهء اصلاح طلبان بود.

       باری، خانم ها و آقايان اصلاح طلب بی آبرو شده! این همه آیت الله خامنه ای را با شاه، و خودتان را با مصدق مقایسه نکنید! شما به مردم دربارهء واقعیت رژیم اسلامی و واقعیت خودتان، بعنوان اصلاح طلب، دروغ گفته اید؛ شما هزار بار بدتر از حزب مردم و ایران نوین عمل کرده اید؛ شما، و نه فقط دار و دستهء فراکسیون امیدتان، بلکه همچنین مهدی کروبی و میرحسین موسوی تان هم در کشتار 67 شرکت داشته اید؛ شما هنوز هم به مردم دربارهء آن کشتار دروغ می گویید؛ و این ها همه دلیلِ پشت کردنِ مردم به شما است؛ شمائی که دیگر برای بیت رهبری نیز ارزشی ندارید و مدت هاست از تاریخ مصرف تان گذشته؛ و اکنون نه تنها خودتان بی اعتبار شده اید بلکه چپ و آینده نگرهایی نیز که دنبال شما براه افتادند بی اعتبار شده اند و، در نتیجه، اکنون شما در مورد نامزد ریاست "جمهوری" در سال آینده مورد مشاوره قرار نگرفته اید و به همين دليل اکنون، برای بازار گرمی، این مقاله را در سایت کلمه منتشر کرده اید.

       بله، شما درست فهميده ايد؛ امروز دیگر محمد باقر قالیباف ها به شما احتیاجی ندارند و بیت رهبری نیز پاسخ شما را در همان سال 1388 داده است. اما شما وانمود می کنيد که گویا اگر شکوری راد به جای میرحسین موسوی و مهدی کروبی نشسته باشد جواب دیگری می گیرید؛ و هنوز هم نفهمیده اید که همان یک ذره توجهی که به شما می شد به دلیل «حمایتِ مردمی» بود که به دست آورده بودید و آن را، با بی اعتنایی به خواست های مردم، از دست دادید. اما غصه نخورید، در مسير رسيدن به خرداد ماه سال آینده هنوز هم تکه استخوانی برای حزب اتحاد ملت اسلامی، با آن نام مشمئز کننده اش، خواهند انداخت،.

       آری، اکنون، مدت ها است که عمر «آلترناتیوهای درون رژیم!» به پایان رسیده و آنچه سرنوشت ایران را رقم خواهد زد «تغییر رژیم» و برقراری آلترناتیو سکولار دموکرات آینده نگر است؛ واقعیتی که همچنان درک آن برای شما اصلاح طلبان، نظیر خواندن و حرف زدن به یک زبان خارجی، دشوار است، اگر نگوییم غیرممکن. و به همين دليل است که شما اصلاح طلبان، در همهء این سالها یکبار هم شده از حق «سکولارها» حرفی نزده و دفاعی نکرده اید!

       اينگون است که اکنون همگان می دانند که:

       - شما هنوز منافع تان، و از جمله خانه های مصادره شده ای که در آنها زندگی می کنید، را در حفظ این رژیم می بینید!

       - و بیشتر از همهء اسلاميست های ايران ستيز «ضد سکولار» هستید!

       در پايان از همهء خوانندگان نوشته های صاحب این قلم تقاضا می کنم بویژه پی نوشت مقالهء «اصلاح طلبان بیشتر ضد سکولار هستند» را با دقت مطالعه کنند - هرچند که در 3 سال پیش منتشر شده اما هنوز در اپوزیسیون ما کاملاً درک نشده است.

چهاردهم خرداد ماه 1399 - 3 ژوئن 2020

 

http://www.ghandchi.com/3364-eslahtalaban.htm

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7     8     9     10     11     12     13     14     15     16

 

بازگشت به خانه