جمعه 29  بهمن تا  يک شنبه 1 اسفند 1395 ـ  17 تا 19 فوريه 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

اقتصاد همچنان در اولویت است!

دربارهء سفر نخست‌ وزیر سوئد به ایران

معین خزائلی

بر کسی پوشیده نیست که سوئد، این کشور مرفه حوزهء اسکاندیناوی، سابقهء درخشانی در زمینه حقوق بشر دارد و حقوق بشر یکی از اهرم‌های فشار و چانه‌زنی این کشور در زمینهء مسائل بین‌المللی‌ست. از این رو یکی از انتقادهای وارده این است که چرا نخست‌وزیر دولتی با این سابقهء حقوق بشری به ایران سفر کرده و سعی در بهبود رابطه با یکی از ناقضان عمده حقوق بشر دارد؟ این مسأله زمانی انتقاد برانگیزتر دیده می‌شود که یک شهروند ایرانی-‌ سوئدی، دکتر احمدرضا جلالی، از ده ماه پیش در ایران زندانی‌ست و از طرف قوهء قضاییه ایران به اعدام تهدید شده است.

جنبش سکولار دموکراسی ايران يکی از همپيمانان گرامی خود را از دست داد. عبدالرضا کريمی (ابو) از خانواده‌ای نظامی، مرفه و سرشناس از کرمانشاه بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جنبش چپ ایران پیوست و در سال ‌های دههء شصت به عضویت حزب دموکرات کردستان در آمد و از طرف زنده ياد قاسملو بعنوان نمايندهء حزب در اروپا مشغول فعاليت شد. او، پس از کشته شدن قاسملو، و اغلب بر خلاف مواضع حزب، از اولین فعالین سیاسی حزبی بود که به امر اتحاد نیرو‌های اپوزیسیون اعتقاد يافت و با کوششی گسترده از هر تریبونی برای این منظور استفاده کرد. سپس، با شکل گیری جنبش سکولار دموکراسی ایران، به آن پیوست و، علیرغم سختی‌ های مربوط به بیماری دراز مدت ‌اش، در سال ‌های اخیر در کنگره ‌های این جنبش شرکتی فعال داشت. خصائل شخصی نيکوی او از "ابو کریمی‌" چهره‌ای محبوب ساخته و او را در بین اکثر فعالین سیاسی محبوب  و مورد احترام کرده بود. جايش برای هميشه در جمع سکولار دموکرات های انحلال طلب و خواستار حفظ يکپارچگی ايران خالی خواهد بود.

پيوند برای ديدن عکس و شنيدن سخنان او

در مصاحبه ها و کنگره های سکولار دموکرت های ايران>>>

سی و هشت سال حکومت اسلامی و آینده‌ء تاریک آن

هوشنگ کردستانی

پیرامون مرگ یا کشته شدن رفسنجانی بحث و حدیث های زیادی شده و می شود.  این احتمال که جنگ قدرت میان جناح های حاکمیت پس از مرگ خامنه ای شدت گیرد وجود داشت، اما گویا این جنگ زودتر آغاز شد و رفسنجانی نخستین قربانی آن بود. شاید انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و برنامه ها و تهدیدهای او پیرامون سرنگونی جمهوری اسلامی و امیدواری اصلاح طلبان رژیم و حزب کارگزاران سازندگی رسیدن به قدرت، تاریخ آغاز این جنگ را جلو انداخته باشد.

وقت ساختن لابی سکولار دموکرات های ایرانی در آمریکاست

سام قندچی

مدت هاست وقت آن رسیده که سکولار دموکرات های ایران لابی مؤثری در آمریکا تشکیل دهند اما متأسفانه همهء انرژی خود را صرف نابود کردن لابی های ایرانی غیرسکولار و غیردموکراتیک می کنند. ایجاد لابی اقدامی متمدنانه است. بهتر است اهداف لابی سکولار دموکرات ها اعلام شود و وکلای هوادار و منابع مالی برای ایجاد چنین لابی تدارک دیده شود. اگر واقعیتی پس از تجربه نایاک ثابت شده باشد این است که نه معروفیت پیشین بلکه تعهد واقعی به برنامه اصلاح طلبی و تلاش مستمر برای آن، مناسب ترین سخنگویان را برای تشکلات لابیگر اصلاح طلب خلق کرده است.

آشتی ملی به سبک خاتمی!

ممد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران (معروف به شیرین بیان)، گفته است که «اکنون بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد». و اضافه کرده که به عقیدهء او «تهدیدهای رییس جمهوری جدید آمریکا علیه ایران شرایط لزوم آشتی ملی را افزایش داده است»... بر هر اهل عقلی واضح و مبرهن است که مطرح کردن "آشتی ملی" مال موقعی است که "دشمن ملی" وجود داشته باشد! اما ممد (فريبا) روشن نکرده است که "دشمن ملی" کیست یا کدام جناح است و با کدام دشمنان ملی باید آشتی کرد! و اگر منظور ممد خاتمی دونالد ترامپ و موضع گیری های تازهء دولت آمریکا علیه حکومت اسلامی است که باید می گفت "اتحاد ملی" در برابر "دشمن خارجی"! در حالی که این اظهارات نسنجیده تائید وجود اختلافات داخلی و وجود دشمن داخلی در حاکمیت و گير دادن بی خود دادن به دونالدترامپ است!

در «سایز» مناقشه نیست!

حمیدرضا رحیمی

روزی نیست که فدوی توسط برادران غافلگير نشود. فی المثل، سایز / اندازهء چیزهائی که آدم های نرمال گم می کنند کوچک اند و معمولاً  در جیب هم جا می شوند؛ مانند: ساعت- کلید- انگشتر- کیف - عینک و از این قبیل. تا آنجا که فدوی می داند، بزرگترین چیزی که پیش از این گم می شد، حداکثر شتر بود و در همین رابطه بود که می فرمودند: «شتر با بارش گم شد یا می شود!» فدوی اما نمی داند که چرا سایز همه چیز در حکومت داعش درون مرزی بزرگ، یعنی خیلی بزرگ، است؛ و با این همه، لکن در جیب هم جا می شوند: مانند دکل های نفتی ئی که تاکنون به اهتمام حضرات آیات غیب، و بعون الله به امام غایب(عج) پیوسته اند!

دو هزار کارگر «پلی‌اکریل» در آستانه سال نو بیکار شدند

گزارش راديو زمانه

حدود دو هزار کارگر پلی‌اکریل از اول اسفند بیکار می‌شوند. هیات اجرایی دولت که از چندماه پیش برای حل مشکلات این واحد تولیدی و راه‌انداختن مجدد تولید در پلی‌اکریل مستقر شده به کارگران اعلام کرد عجالتاً خبری از راه ‌اندازی تولید نیست و از آنان خواست تا آخر بهمن برای دریافت بیمهء بیکاری ثبت نام کنند. کارگران پلی‌اکریل به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند: “بعد از ماه‌ها وعده‌های توخالی، نه تنها هشت ماه معوقات مزدی ما پرداخت نشد بلکه در نهایت آب پاکی را روی دست ما ریختند.”

«آشتی ملی»؛ طرحی توخالی برای تقرب به خامنه‌ای

مجید محمدی

پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آينده، اصلاح طلبان مذهبی (بخش حذف شده از قدرت) طرحی را به نام «آشتی ملی» عرضه کرده‌اند. فعالان سیاسی اصلاح طلب، چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی (در نامه‌ های ده ها و هزاران نفری)، از این طرح حمایت کرده اند و به دنبال آن هستند که این موضوع را به یک خواسته‌ء عمومی تبدیل کنند. بخش غیر محذوف نیز، که بعضاً در دولت و مجلس حضور دارد، از آن حمایت می کند چون این حمایت با توجه به ابهام طرح هزینه‌ای ندارد. اما چرا آشتی ملی؟ قید «ملی» این آشتی از کجا می‌آید؟ هدف از این طرح چیست؟

توافق ایران و دولت اوباما:

اعطای 2800 گرین کارت به منسوبین مقامات کشور

ادعائی از  «آمد نيوز»

یک منبع آگاه خبری به خبرنگار «آمدنیوز» اطلاع داده است که یکی از اسناد محرمانه توافقات هسته‌ای ایران با دولت باراک اوباما، «اعطای گرین کارت به دو هزار و هشتصد دارندهء پاسپورت ایرانی، عراقی و سوری»، با توافق دولت جمهوری اسلامی و به دستور مستقیم «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بوده است.اعطای گرین کارت به این دو هزار و هشتصد نفر برای ابقای میلیاردها دلار سرمایه جمهوری اسلامی ایران در خاک آمریکا صورت گرفته است.

دربارهء دو دیدار: ترامپ دربارهء ایران چه تصمیمی می‌گیرد؟

رضا تقی زاده

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسرائیل، از واشنگتن نخستین مرحله از تحولات سرنوشت سازی است که طی هفته‌های آینده سیاست خارجی تازهء دولت آمریکا را در رابطه با توافق اتمی (برجام) و حکومت اسلامی ایران، شکل داده و آن را تا حدودی از وضعیت مبهم و موکول به حدس و گمان کنونی خارج می سازد... پس از پایان اين بازدید، دیدار با اهمیت دیگر ترامپ، با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خواهد بود... مسئلهء با اهمیت در این مذاکرات، از نگاه ایران، وضعیت حکومت اسلامی است که می تواند برنده و یا بازندهء این گفتگو‌ها باشد. تا کنون گفته می شد آقای پوتین تلاش خواهد کرد طی گفتگو با ترامپ او را به ادامهء تعهدات آمریکا در قبال توافق اتمی با حکومت اسلامی قانع سازد. اما هفتهء گذشته روزنامهء معتبر وال استریت جورنال مقاله‌ای انتشار داد که طی آن سناریوی تازه تلاش ترامپ برای جدا ساختن پوتین از حکومت اسلامی تهران مطرح شده بود؛ راهبردی که اسرائیل نیز می تواند در اجرای آن نقش موثری عهده دار شود.

ايران، حکومت اسلامی، اسرائيل و ترامپ

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

سه شنبه 14 فوريه 2016

خبرهای روز و نقش سازمان های سیاسی در انقلاب پنجاه و هفت

حسن اعتمادی و محمدرضا حیدری

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشيد چالنگی

فايل تصويری        فايل صوتی         دانلود

ایران، ترامپ، روسیه

متن گفتگو با الاهه بقراط، سارا ايرانی، و اسماعيل نوری علا

پرسشگر: علیرضا میبدی

به نظر می رسد استراتژی آقای ترامپ جدا کردن روسیه از جمهوری اسلامی است. باید ببینم که در وسط این تعامل قرار است چی قربانی شود. در ایران لحن مقامات، بویژه لحن آقای خامنه ای، نسبت به آقای ترامپ لحن قهر آمیزی نبوده است. مقایسه کنید صفاتی را که آقای خامنه ای به برخی از رهبران جهان که با آنها مخالفت دارد داده بود. اما در مورد آقای ترامپ دائما از واژهء «آقا» استفاده کرده است: «آقایی که تازه آمده، و...» برخی آخوندهای حکومتی هم، از جمله یکی از معروف ترین آنها در قم، تقریباً همهء روحانیت را به سکوت و به اینکه «در این شرایط حزم و احتیاط را از دست ندهید، و ببینیم چه خواهد شد» دعوت کرده اند که نشان می دهد در ایران حکومت دست به عقب نشینی زده است.

موانع برقراری دیالوگ بین نیروهای اپوزیسیون

محسن ذاکری

تفاوت دیالوگ با گفتگو یا گفت و شنود در چیست؟ برای بسیاری دیالوگ همان جایگاه گفتگو را دارد. و گروهی نیز دیالوگ را با گفتمان (دیسکورس) اشتباه می گیرند. دیالوگ و گفتگو هرچند از لحاظ شکل شبیه بهم می مانند اما دارای تفاوت هایی هستند. در فرهنگ های متفاوت، گفتگو و دیالوگ نیز متناسب با فرهنگ ارتباطات آن مردمان کار می کنند. ولی، جدا از این نکته، ویژگی های دیگری را هم برای دیالوگ، در جایگاه مهمترین ابزار بشر برای فهمیدن یکدیگر، باید در نظر گرفت... متأسفانه، آنگونه که شرایط سیاسی برونمرز شاهد ماست، باور به دیالوگ در بین نیروهای سیاسی و فعالین سیاسی ایران بسیار نحیف شده و رمقی ندارد. اما فرار از دیالوگ در جهان امروز دیری نمی پاید.

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000