دوشنبه 2  و سه شنبه 3 اسفند 1395 ـ  20 و 21 فوريه 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

نیروی انتظامی خوزستان برگزاری «تجمعات فاقد مجوز» را ممنوع کرد!>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

در تکيهء دولت...

پرسش و پاسخ با فدوی!

حمیدرضا رحیمی

* شهروند اول: والاقدر ترین مسئول نظام اعلام کردند که کالاهای قاچاق را در همان نقطهء کشف شده آتش بزنید، متأسفانه شاهدیم که در برخی شهرها، از جمله تعاونی گمرک [... به صورت یکسره از ساعت هشت صبح تا هشت شب لباس و کفش‌های ورزشی ضبط شدهء قاچاق را به فروش می‌رسانند. چرا؟!

* شهروند دوم: قرار بود سيزده خودروی لوکس قاچاق آتش‌ زده شود تا درس عبرتی برای همهء چاقچیان شود. اما موضوع مبارزه با قاچاق، به لطف برخی مسئولان، با طرح موضوعات بی‌اهمیت دیگر کمرنگ شد و امروز دیگر خبری از آن نیست! این بود دغدغه مسئولان برای مبارزه جدی با قاچاق کالا؟!

فدوی: هر دو عریضه، بعلت ضیق وقت و تشابه موضوع، در اوقات شرعی، از طریق مبادی ذیربط  شدیداً پیگیری شد؛ بعدالتحیه والسلام در پاسخ فرمودند «بسمه تعالی- اگر اصرار دارید، بجایش سینما آتش می زنیم، که آسان تر است»!

توافق ایران و دولت اوباما:

اعطای 2800 گرین کارت به منسوبین مقامات کشور

ادعائی از  «آمد نيوز»

یک منبع آگاه خبری به خبرنگار «آمدنیوز» اطلاع داده است که یکی از اسناد محرمانه توافقات هسته‌ای ایران با دولت باراک اوباما، «اعطای گرین کارت به دو هزار و هشتصد دارندهء پاسپورت ایرانی، عراقی و سوری»، با توافق دولت جمهوری اسلامی و به دستور مستقیم «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بوده است.اعطای گرین کارت به این دو هزار و هشتصد نفر برای ابقای میلیاردها دلار سرمایه جمهوری اسلامی ایران در خاک آمریکا صورت گرفته است.

دربارهء دو دیدار: ترامپ دربارهء ایران چه تصمیمی می‌گیرد؟

رضا تقی زاده

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسرائیل، از واشنگتن نخستین مرحله از تحولات سرنوشت سازی است که طی هفته‌های آینده سیاست خارجی تازهء دولت آمریکا را در رابطه با توافق اتمی (برجام) و حکومت اسلامی ایران، شکل داده و آن را تا حدودی از وضعیت مبهم و موکول به حدس و گمان کنونی خارج می سازد... پس از پایان اين بازدید، دیدار با اهمیت دیگر ترامپ، با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خواهد بود... مسئلهء با اهمیت در این مذاکرات، از نگاه ایران، وضعیت حکومت اسلامی است که می تواند برنده و یا بازندهء این گفتگو‌ها باشد. تا کنون گفته می شد آقای پوتین تلاش خواهد کرد طی گفتگو با ترامپ او را به ادامهء تعهدات آمریکا در قبال توافق اتمی با حکومت اسلامی قانع سازد. اما هفتهء گذشته روزنامهء معتبر وال استریت جورنال مقاله‌ای انتشار داد که طی آن سناریوی تازه تلاش ترامپ برای جدا ساختن پوتین از حکومت اسلامی تهران مطرح شده بود؛ راهبردی که اسرائیل نیز می تواند در اجرای آن نقش موثری عهده دار شود.

آشتی ملی به سبک خاتمی!

ممد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران (معروف به شیرین بیان)، گفته است که «اکنون بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد». و اضافه کرده که به عقیدهء او «تهدیدهای رییس جمهوری جدید آمریکا علیه ایران شرایط لزوم آشتی ملی را افزایش داده است»... بر هر اهل عقلی واضح و مبرهن است که مطرح کردن "آشتی ملی" مال موقعی است که "دشمن ملی" وجود داشته باشد! اما ممد (فريبا) روشن نکرده است که "دشمن ملی" کیست یا کدام جناح است و با کدام دشمنان ملی باید آشتی کرد! و اگر منظور ممد خاتمی دونالد ترامپ و موضع گیری های تازهء دولت آمریکا علیه حکومت اسلامی است که باید می گفت "اتحاد ملی" در برابر "دشمن خارجی"! در حالی که این اظهارات نسنجیده تائید وجود اختلافات داخلی و وجود دشمن داخلی در حاکمیت و گير دادن بی خود دادن به دونالدترامپ است!

مبارزه با آنارشيسم؛ گام بعدی جنبش سکولار دموکراسی ایران

سام قندچی

مسأله مرکزی سکولار دموکرات های امروز تنظيم و تقويت تشکیلات حزبی خودشان است و، از اين ديدگاه، پيدايش «حزب سکولار دموکرات ایرانیان» بهترین نمونه از اینگونه تلاش هاست. در گام بعدی سکولار دموکرات های ایران، و در راستای تعيين اولويت ها در روند توسعهء حزبی، مسألهء مرکزی روياروئی با «جریان آنارشیستی در جنبش سیاسی ایران» است که در حال حاضر ماهيت بخش مهمی از جنبش جوانان ایران را تشکیل می دهد. زيرا، تا زمانی که جریان اصلی در میان سکولار دموکرات ها «آنارشیسم» باشد، تشکیلات حزبی قادر به رشد نخواهد بود؛ چه تمرکز کار حزبی در میان طبقاتی نظیر کارگران باشد، و چه فعالیت تشکیلاتی در میان اقشاری نظیر معلمان صورت گیرد.

شش گسل فعال در فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران

مجید محمدی

علی خامنه‌ای برای زمینه سازی و توجیه نفی پیشنهاد آشتی ملی می گوید: "هیچ گسلی در کشور وجود ندارد و مردم، یکپارچه و متحد هستند." این سخن تا چه حد با واقعیت‌های جامعه‌ی ایران همخوانی دارد؟ آیا می توان برای نفی پیشنهاد آشتی ملیِ خاتمی- (علی رغم بی‌نتیجه بودن آن در جامعه‌ی سیاسی) یکی از علل این پیشنهاد، یعنی شکاف در سطح ملی، را انکار کرد؟ در این نوشته به شش گسل بسیار فعال و سه گسل غیر فعال یا در حال فرو ریزی اشاره می کنم.

تعاريف مدرن ملت ها و خرده ملت ها

واژه خانه - قسمت دوم

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری        فايل صوتی         دانلود

از اعتراضات خوزستان تا فقدان نقش اپوزیسیون

حسن اعتمادی

در برنامهء سعيد بهبهانی - تلويزيون ميهن

فايل تصويری        فايل صوتی

پيام يک ايرانىِ دموكرات و كُرد: زنده ياد عبدالرضا كريمى

محمدرضا روحانی

آقاى عبدالرضا كريمى را دو بار ديدم، در آلمان، شهرهای بوخوم و هامبورگ. همين تابستان در هامبورگ پشت تريبون ايستاده بود؛ فروتن، خوش سخن، با لهجه اى شيرين و دلنشين. حرافى و فضل فروشى نكرد. صميمى بود و به گرمى و نرمى سخن گفت، كوتاه، گويا و ارزشمند... و بجاست که رهبرى حزب دموكرات كردستان ايران پيام همرزم سابق خود را آويزهء گوش كند. که ما، همهء ما، مضمون گفته هاى دكتر قاسملو و دكتر شرفكندى (كه هر دو توسط عمامه داران خونريز مسلط بر ميهن مان سلاخى شدند) را به خاطر بسپاريم كه «هيچ ايرانى نمى تواند خود را ايرانى تر از كردها بداند».

جنبش سکولار دموکراسی ايران يکی از همپيمانان گرامی خود را از دست داد. عبدالرضا کريمی (ابو) از خانواده‌ای نظامی، مرفه و سرشناس از کرمانشاه بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جنبش چپ ایران پیوست و در سال ‌های دههء شصت به عضویت حزب دموکرات کردستان در آمد و از طرف زنده ياد قاسملو بعنوان نمايندهء حزب در اروپا مشغول فعاليت شد. او، پس از کشته شدن قاسملو، و اغلب بر خلاف مواضع حزب، از اولین فعالین سیاسی حزبی بود که به امر اتحاد نیرو‌های اپوزیسیون اعتقاد يافت و با کوششی گسترده از هر تریبونی برای این منظور استفاده کرد. سپس، با شکل گیری جنبش سکولار دموکراسی ایران، به آن پیوست و، علیرغم سختی‌ های مربوط به بیماری دراز مدت ‌اش، در سال ‌های اخیر در کنگره ‌های این جنبش شرکتی فعال داشت. خصائل شخصی نيکوی او از "ابو کریمی‌" چهره‌ای محبوب ساخته و او را در بین اکثر فعالین سیاسی محبوب  و مورد احترام کرده بود. جايش برای هميشه در جمع سکولار دموکرات های انحلال طلب و خواستار حفظ يکپارچگی ايران خالی خواهد بود.

مصاحبه ها  و سخنرانی های او در کنگره های سکولار دموکرت های ايران>>>

دو هزار کارگر «پلی‌اکریل» در آستانه سال نو بیکار شدند

گزارش راديو زمانه

حدود دو هزار کارگر پلی‌اکریل از اول اسفند بیکار می‌شوند. هیات اجرایی دولت که از چندماه پیش برای حل مشکلات این واحد تولیدی و راه‌انداختن مجدد تولید در پلی‌اکریل مستقر شده به کارگران اعلام کرد عجالتاً خبری از راه ‌اندازی تولید نیست و از آنان خواست تا آخر بهمن برای دریافت بیمهء بیکاری ثبت نام کنند. کارگران پلی‌اکریل به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند: “بعد از ماه‌ها وعده‌های توخالی، نه تنها هشت ماه معوقات مزدی ما پرداخت نشد بلکه در نهایت آب پاکی را روی دست ما ریختند.”

دربارهء سفر نخست‌ وزیر سوئد به ایران

معین خزائلی

بر کسی پوشیده نیست که سوئد، این کشور مرفه حوزهء اسکاندیناوی، سابقهء درخشانی در زمینه حقوق بشر دارد و حقوق بشر یکی از اهرم‌های فشار و چانه‌زنی این کشور در زمینهء مسائل بین‌المللی‌ست. از این رو یکی از انتقادهای وارده این است که چرا نخست‌وزیر دولتی با این سابقهء حقوق بشری به ایران سفر کرده و سعی در بهبود رابطه با یکی از ناقضان عمده حقوق بشر دارد؟

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000