پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 21 تا يک شنبه 23

ارديبهشت 1397

 11 تا 13 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: شمارهء پنجم «گيتی مداری»،

نشريهء «حزب سکولار دموکرات ايرانيان»، منتشر شد - برای دانلود

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

پيوند به بيانيه ای که جنبش سکولار دموکراسی ايران

همزمان با امضای «برجام» منتشر کرد:

کلافگی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور خبرهای دارالخرافه ملتفت شد که برادر حسین(ع) شریعتمداری، متولی امامزادهء کیهان اسلامی، گلاب به رویتان، به دل پیچه ی شدیدی مبتلا شده که اطباء بیضوی هنوز نمی دانند که این عارضه ی ناگهانی آیا ناشی از یبوست فکریِ مألوف و مزمن است یا از ُبن بست های تو در تویی ست که مرحوم برجام، رضوان الله علیه، روی دست حضرات از صدر تا ذیل گذاشته است! باری- نامبرده در حالی که شدیداً بخود می پیچید، عرّ و تیز کنان فرمود: «اگر برجام را آتش می‌زدیم، دلار هفت و دويست تومان نمی شد!»/ کیهان دارالخرافه

دلار ده هزارتومانی!

شهباز نخعی

نمونهء غارت و چپاول ته مانده های دارایی های مردم را می توان در خبری که محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز ششم فروردین اعلام کرده دید: «در ماه های پایانی سال، بیش از سی میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است». رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نامی از خارج کنندگان این رقم کلان ارز از کشور نکرده، اما روشن و آشکار است که معلمان هشت در گروی نُه، کارگرانی که چندین و چند ماه حقوق بخور و نمیر خود را دریافت نکرده اند و کشاورزانی که قطع حقابه آنها را به خاک سیاه نشانده دراین کار دست نداشته اند. 

با خروج امريکا، چه تغيير می کند و چه بر جا می ماند؟

ريک گلادستون در نيويورک تايمز

امروز پرزيدنت ترامپ اعلام کرد که امريکا از قرارداد موسوم به «برجام» (بين حکومت اسلامی و کشورهای 5+1 در 2015) خارج شده و تحريم های تنبيهی مختلفی را که اين قرارداد لغو کرده بود احياء می کند. او همچنين اخطار کرد که اگر ديگر کشورهای امضاء کننده اين قرارداد به حکومت اسلامی در راستای دستيابی به سلاح اتمی کمک کنند «بشدت دچار تحريم های اقتصادی» خواهند شد. اما اين اعلام تصميم هنوز دقايق کار را روشن نکرده است. مثلاً، هموز معلوم نيست که ترتيب برقراری مجدد تحريم در مورد صنايع مختلفی که از نفت تا حمل و نقل و بيمه را در بر می گيرند چگونه خواهد بود. همچنين مشخص نيست که آيا ممکن است خروج امريکا از قراردادی که امضای پنج کشور ديگر را دارد، و آنها اعلام کرده اند که به قرارداد پايبند خواهند بود، منجر به لغو آن شود. (منبع)

عربستان سعودی، در آب های متلاطم اصلاحات

کارن يانگ

اصلاحات اقتصادیِ در دست انجام در عربستان سعودی، که از جمله هدف های آنها تامین «به کار گماشتن سعودی ها» در بازار کار و مشارکت بیشتر زنان است، خطراتی در بر دارد؛ این خطرات به ویژه در دورانی است که شماری از کارگران خارجی کشور را ترک می کنند... اما از دیدگاهی مثبت، به کار گرفتن زنان در جمعیت فعال کشور ابزاری خیلی ساده برای ایجاد شغل، افزایش درآمد خانوار و بهینه سازی بهره وری نیروی کار است. به کار گماشتن سعودی ها و بازگشت کسانی که در خارج زندگی می کنند، می تواند مشارکت آنان در زندگی فعال را در برخی از بخش های خدمات و کسب و کارهای خرده فروشی تسهیل کند.

پيشنهاد يک کار آموزشی

اگر تلویزیون رسانه ای ملی و به فکر ملت است جا دارد چند برنامهء ویژهء آموزش نحوهء اختلاس و دزدی و سند سازی و تقلب در واگذاری مناقصه و مزایده ها و چگونگی دریافت مجانی املاک شهرداری و خالی کردن خزانهء بانک ها و غارت منابع طبیعی و اخذ دکترای تقلبی و سایر برنامه های آموزشی از این دست برای رعایای بخت برگشته بگذارد تا رعایا هم مثل این گر و گورهایی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند به آب و علفی رسیده اند صاحب ثروت و مکنت شوند.

گفتگو يا دشنام؟ - برجام - اپوزيسيون، شاهزاده پهلوی

 اسماعيل نوری علا

در برنامه تلويزيونی شهرام همايون

از دقيقهء 1:05 تا دقيقهء 2:04


خروج آمريكا از توافق اتمي و پي آمد هاي آن

حسن اعتمادی و محمد علی توفیقی

در برنامهء تفسیر خبر بمديرِت جمشید چالنگی

ایران دو سال وقت دارد!
سام قندچی

آمریکا ستیزی به نفع مردم ایران هم نیست. امروز ایران در وضعیتی قرار دارد که عراق در سال دو هزار و يک، یعنی دو سال پیش از حمله آمریکا به عراق، قرار داشت. اما این ها همه بحث بيهوده در مورد رژیم اسلامی است که مدت ها است پایان آن آغاز شده؛ رژیمی که مجلس شورای اسلامی اش با تکرار شعار نامیمون "مرگ بر آمریکا" در واکنش به خروج ترامپ از برجام، پرچم آمریکا را در صحن علنی مجلس خود، آتش زد... در نتيجه، واقعیت این است که دو سال فرصت برای اپوزیسیون هست تا ایران به سرنوشت عراق دچار نشود.

هویت سیاسی دوگانه

در میان برخی کنشگران سیاسی داخل و خارج کشور

حسن اعتمادی

پرسش این است که وقتی هویت سیاسی واقعی کنشگران سیاسی داخل کشور و میزان وابستگی یا عدم وابستگی آنها به حکومت اسلامی، به دلایل گونان به سادگی قابل ارزیابی نیست، چگونه می توان برخی از آنان را تایید کرد و برخی دیگر را عامل رژیم و همکار وزرات اطلاعات دانست؟ تنها وظیفهء ما، که خواهان سرنگونی تمام و کمال حکومت اسلامی هستیم، می تواند ایجاد زمینه های مناسب و مساعد، به منظور ترغیب آنها برای پیوستن به صف مخالفین واقعی حکومت اسلامی باشد.

گذار از رژیمِ ولایتِ فقیه در گروِ یک ائتلافِ فراگیرِ ملی

و برخوردار از حمایتِ بین‌المللی است

رضا پرچی‌زاده

یکی از ضعف‌های فرهنگیِ مزمن که بسترِ اصلیِ معضلاتِ مخالفانِ جمهوری اسلامی بوده، عدمِ وجودِ تفکرِ دموکراتیک و ناتوانی کارِ گروهی در میانِ آنان بوده است. در اثرِ ابتلا به این بیماری، مخالفانِ رژیم هرگز نتوانسته‌اند به انسجامِ لازم برای رسیدن به اهدافِ موردِ نظرِ خود دست یابند؛ بطوری که گسست‌ها و انشقاق‌های فراوان به وجود آمده، که ماحصلِ آن بعد از سی و نه سال از استقرارِ حکومتِ اسلامگرا در ایران این است که حتی اگر تلاشی صورت گرفته، کیفیتِ چندانی نداشته و به زودی به خاموشی گراییده. و در این میان نظامِ استبدادیِ حاکم بر ایران تنها سودبرنده‌ی اختلافاتِ مخالفانش بوده است.

حاضرم برای حفظ  نظام، اسلحه به دست بگیرم

گغتگو با صادق زیباکلام

گفتگوگر: شیما شهرابی از «ايران واير»

من با تمام وجود از نظام دفاع می‌کنم و حتی یک قدم هم جلوتر می‌آیم و خیلی آشکار و صریح می‌گویم که اگر این نظام در معرض سقوط قرار بگیرد- منظورم از این نظام، همین مجلس شورای اسلامی، همین مقام معظم رهبری، همین شورای نگهبان، همین روزنامه کیهان و مابقی است- اگر همین نظام دچار بحران شود... من شرمنده شما و شرمنده خیلی از مردم ایران هستم، ولی با تمام وجود از نظام دفاع می‌کنم. من از اسلحه  و فشنگ و... متنفرم اما اگر پایش بیفتد، اسلحه هم دست می‌گیرم و از نظام دفاع می‌کنم که سقوط نکند».

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا