پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 19 و پتج شنبه 20

ارديبهشت 1397

 9 و 10 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: شمارهء پنجم «گيتی مداری»،

نشريهء «حزب سکولار دموکرات ايرانيان»، منتشر شد - برای دانلود

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

دلار ده هزارتومانی!

شهباز نخعی

نمونهء غارت و چپاول ته مانده های دارایی های مردم را می توان در خبری که محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز ششم فروردین اعلام کرده دید: «در ماه های پایانی سال، بیش از سی میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است». رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نامی از خارج کنندگان این رقم کلان ارز از کشور نکرده، اما روشن و آشکار است که معلمان هشت در گروی نُه، کارگرانی که چندین و چند ماه حقوق بخور و نمیر خود را دریافت نکرده اند و کشاورزانی که قطع حقابه آنها را به خاک سیاه نشانده دراین کار دست نداشته اند. 

عربستان سعودی، در آب های متلاطم اصلاحات

کارن يانگ

اصلاحات اقتصادیِ در دست انجام در عربستان سعودی، که از جمله هدف های آنها تامین «به کار گماشتن سعودی ها» در بازار کار و مشارکت بیشتر زنان است، خطراتی در بر دارد؛ این خطرات به ویژه در دورانی است که شماری از کارگران خارجی کشور را ترک می کنند... اما از دیدگاهی مثبت، به کار گرفتن زنان در جمعیت فعال کشور ابزاری خیلی ساده برای ایجاد شغل، افزایش درآمد خانوار و بهینه سازی بهره وری نیروی کار است. به کار گماشتن سعودی ها و بازگشت کسانی که در خارج زندگی می کنند، می تواند مشارکت آنان در زندگی فعال را در برخی از بخش های خدمات و کسب و کارهای خرده فروشی تسهیل کند.

مارکس در دویست سالگی

محمد رفیع محمودیان

در 5 ماه مه امسال، در دویستمین سالگرد تولد کارل مارکس، زمان آن فرا رسیده است که دو بخش اندیشۀ مارکس را از یکدیگر جدا سازیم. دو بخش اندیشۀ مارکس یکی نظریۀ «ساختار زندگی اجتماعی» است و دیگری «تصور رهایی وصل به مبارزۀ طبقاتی». این دو بخش اندیشۀ مارکس به یکدیگر وصل هستند. مارکس «رهایی» را، چه به صورت خواست و چه به صورت یک امکان، امری وابسته به تحول ساختار اجتماعی می‌داند. به باور او از دل پیدایش و تحول جامعۀ سرمایه داری نیرویی زاده و شکل می‌گیرد که آزادی را به گونه‌ای جهانشمول برای تمامی انسان ها و از هر شکل از انقیاد می‌جوید.

رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده

فریبرز رئیس دانا

مهارها و سرکوب های متمادی در میان طبقه ی به شدت پراکنده ی کارگر، که ارتباطشان هم با گذشته های پربار سیاسی قطع شده است، البته عامل اثرگذاری در گسترش و برجستگی "حضور" سیاسی است، به نظر من، اما، رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده است؛ کند اما قطعی تر از گذشته. شعارهای اعتصاب ها و اعتراض های خاص کارگری پخته تر و ژرف تر شده است و ساخت قدرت اقتصادی را نیز نشان می گیرد. شعارها و خواست های خیزش اعتراضی زمستان ۹۶ تاکنون اگر سطحی بودند که نمی توانستند این چنین جریانهای انحصارطلب و اصلاح طلبان را آشفته خاطر کنند. فوراً از این که نمایندگان خواست شما در یک حرکت اجتماعی طنین کافی ندارند نا امید نشوید؛ کاوش کنید و مقایسه کنید. تحلیل پویای اجتماعی یعنی همين. (منبع)

پيشنهاد يک کار آموزشی

اگر تلویزیون رسانه ای ملی و به فکر ملت است جا دارد چند برنامهء ویژهء آموزش نحوهء اختلاس و دزدی و سند سازی و تقلب در واگذاری مناقصه و مزایده ها و چگونگی دریافت مجانی املاک شهرداری و خالی کردن خزانهء بانک ها و غارت منابع طبیعی و اخذ دکترای تقلبی و سایر برنامه های آموزشی از این دست برای رعایای بخت برگشته بگذارد تا رعایا هم مثل این گر و گورهایی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند به آب و علفی رسیده اند صاحب ثروت و مکنت شوند.

برائت از مشرکین!

حمیدرضا رحیمی

عجیب است جان شما!..، فدوی هر قدر شب گِرد می خوابد، صبح که بیدار می شود، می بیند که شدیداً دراز شده است! بعنوان مستوره نگاه کنید: « دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، به سایت جماران گفت: سپاه پاسداران هیچ کلمه‌ای در ادامهء خود ندارد حتی ایران! این تدبیر خاص حضرت امام بود که از اول هم فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد زیرا انقلاب اسلامی محدود به جغرافیا نیست و الان می‌بینید دل‌های زیادی در دنیا همان روال انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند و سپاه هم در همه جا پاسدار انقلاب اسلامی است».  فدوی انتساب اين مهملات را به خود تکذیب می کند.

با خروج امريکا، چه تغيير می کند و چه بر جا می ماند؟

ريک گلادستون در نيويورک تايمز

امروز پرزيدنت ترامپ اعلام کرد که امريکا از قرارداد موسوم به «برجام» (بين حکومت اسلامی و کشورهای 5+1 در 2015) خارج شده و تحريم های تنبيهی مختلفی را که اين قرارداد لغو کرده بود احياء می کند. او همچنين اخطار کرد که اگر ديگر کشورهای امضاء کننده اين قرارداد به حکومت اسلامی در راستای دستيابی به سلاح اتمی کمک کنند «بشدت دچار تحريم های اقتصادی» خواهند شد. اما اين اعلام تصميم هنوز دقايق کار را روشن نکرده است. مثلاً، هموز معلوم نيست که ترتيب برقراری مجدد تحريم در مورد صنايع مختلفی که از نفت تا حمل و نقل و بيمه را در بر می گيرند چگونه خواهد بود. همچنين مشخص نيست که آيا ممکن است خروج امريکا از قراردادی که امضای پنج کشور ديگر را دارد، و آنها اعلام کرده اند که به قرارداد پايبند خواهند بود، منجر به لغو آن شود. (منبع)

سناريوهای «عاقبت برجام»
دکتر اسماعيل نوری علا - دکتر سياوش عبقری
در گفتگو با دکتر پريسا ساعد


در برنامهء «دنيای امروز» - از تلويزيون انديشه

حاضرم برای حفظ  نظام، اسلحه به دست بگیرم

گغتگو با صادق زیباکلام

گفتگوگر: شیما شهرابی از «ايران واير»

در پی انتخاب «صادق زیباکلام» برای گرفتن جایزهء «آزادی بیان» از جانب خبرگزاری «دویچه وله»، که با واکنش های انتقادآمیز عده‌ای از کاربران شبکه‌های مجازی مواجه شد، زيبا کلام به ايران واير چنين می گويد: «من با تمام وجود از نظام دفاع می‌کنم و حتی یک قدم هم جلوتر می‌آیم و خیلی آشکار و صریح می‌گویم که اگر این نظام در معرض سقوط قرار بگیرد- منظورم از این نظام، همین مجلس شورای اسلامی، همین مقام معظم رهبری، همین شورای نگهبان، همین روزنامه کیهان و مابقی است- اگر همین نظام دچار بحران شود و من ببینم در شرف سقوط است که یا در نتیجه خیزش مردم در داخل کشور و یا حمله امریکا، اسراییل و.. به کشور باشد، من شرمنده شما و شرمنده خیلی از مردم ایران هستم، ولی با تمام وجود از نظام دفاع می‌کنم. من از اسلحه  و فشنگ و... متنفرم اما اگر پایش بیفتد، اسلحه هم دست می‌گیرم و از نظام دفاع می‌کنم که سقوط نکند».

استبداد دینی نتیجهء استبداد سیاسی

مرتضی اسماعیل پور

از همان آغاز کار حکومت اسلامی عده قليلی از چهره‌ های اسلامی که جرات سخنرانی داشتند عنوان کردند که اینگونه منش و سمت‌گیری سیاسی منجر به استبداد دینی خواهد شد اما همین صداهای کم سو نیز بلافاصله به تیغ سانسور و سرکوب محکوم شدند. منتقدین حکومت‌اسلامی در جریان تحول ‌خواهی که پیش از انقلاب نیز، نسبت به تحرکات مذهبیون، معترض بوده و جریان مبارزه با حکومت پهلوی را یک جریان انقلاب مردمی می‌خواندند از همان آغاز حکومت‌اسلامی، دستگاه حکام را مستبد و حکومت را به سمت‌گیری استبداد دینی معرفی کردند.

«شرايط حفظ برجام و منافع ملى مردم ايران»

ما مدافعان گذار مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی به جمهوری عرفی، با تاکید بر مولقه هایی چون "رعایت منافع ملی و امنیت ملی به عنوان راهبرد موثر در سیاست خارجی"، "نفی سیاست خارجی دشمن محور و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی" و "ضرورت درس آموزی از روندی که منجر به جنگ هشت ساله با عراق شد و هزینه های سنگینی را بر کشور تحمیل نمود"، گسترش منازعه های خارجی با غرب و بلوک همسو با عربستان سعودی در منطقه را، برای  ایران و ایرانی خطرناک ارزیابی می کنیم... ما بر این باوریم آن‌چه صلح، استقلال  و همزیستی مسالمت آمیز با دنیا را در ایران  در شکل مناسب پایدار می سازد، استقرار دمکراسی سکولار از طریق مبارزات خشونت پرهیز مردم ایران است.

نوشتهء مجيد محمدی

آیا در ایران کمبود روحانی وجود دارد؟

حکومت اسلامگرایان شیعه در ایران در دو حوزه بیش از همه سرمایه گذاری کرده است: قوای نظامی و دیوانسالاری دینی. دولت (با بودجه مصوب مجلس) و حکومت (با منابع در اختیار بیت و رهبر) با بودجه‌های رسمی و غیر رسمی، و آشکار و پنهان سالانه دهها میلیارد دلار صرف این دو حوزه می کنند. میزان صرف بودجه در جنگ‌های نیابتی و نیز میزان صرف بودجه‌ دستگاه رهبری در حوزه‌ها هیچگاه اعلام نشده است. اما مقامات دیوانسالاری دینی در ایران مدام از کمبود روحانی در کشور سخن می گویند...

نهادهای شیعی در ایران: پرهزینه، پر مخاطره و پرمدعا

رهبران حکومت دینی دارند برای خدماتی که بسیار اندک و دردسرساز است صورت‌حساب‌های بزرگ برای مردم می‌فرستند. البته دینداران حق دارند از ثروت و درآمد شخصی خود هرچه می‌خواهند در امور دینی هزینه کنند اما هنگامی که به منابع عمومی می‌رسیم اینها به تک تک شهروندان تعلق دارند و حکومت حق ندارد منابعی را که به یهودیان و زرتشتیان و بهاییان و بی‌دینان و سنیان هم تعلق دارد در امور دینی شیعه صرف کند. حتی برخی شیعیان ممکن است در مورد نوع هزینه کردن موافق نباشند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا