تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 15 تا يکشنبه 17 تيرماه 1397

 6 تا 8 ماه ژوئيه 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامه مهستان

در يکشنبه 8 جولای 2018

 بخش اول:

آلترناتيو و اپوزيسيون

سخنران: دکتر فرهنگ قاسمی

مدير نشست: حسن دانشور

بخش دوم:

کنگره امسال سکولار دموکرات ها

سخنران: اسماعيل نوری علا

مدير نشست: حسن دانشور

 

بخش سوم:

چلبی سازی و مجاهدين

سخنران: حسن اعتمادی

مدير نشست: منوچهر يزديان

 

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 اين تاريخ را يادداشت کنيد!

22 و 23 سپتامبر2018 - فرانکفورت

ششمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

اطلاعات بيشتر در همين هفته

Musa Gomus-Turkey

دليل مکفی

حمیدرضا رحیمی

* راديو زمانه: عده ای در زمان حضور علی اکبر صالحی در میان مردم حاضر در راهپیمایی روز قدس، علیه او شعار دادند. به گزارش انتخاب، این تعداد شعارهای تندی از جمله «وطن فروش» و «مرگ بر منافق» علیه رئیس سازمان انرژی اتمی سر دادند. در این میان یکی از این افراد خطاب به صالحی گفت «والله بالله دروغگویی» که این سخن با واکنش صالحی مواجه شد. رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنشی صریح به فردی که او را «دروغگو» خطاب کرده بود، گفت «ادب داشته باش!».

* فدوی می گويدحق با حضرت صالحی است. می پرسید چرا؟ در پاسخ عرض می کند که اگر آن «عده‌» آدم حسابی بودند، در آن راه پیمائی دولتی- فرمایشی، چه می کردند، بله؟

تحریم - ورشکستگی - تسلیم،

سه مرحله از آنچه رژیمِ اسلامی با آن روبروست

رضا وضعی

تمامی ملاحظات فوق  نشان از سوء ‌مدیریت ریشه‌دار در بسیاری از عرصه‌ها دارد که نظام و جامعه را به سرحد انفجار و فروپاشی رسانده است. رژیم اسلامی ایران وقایع را از نزدیک رصد می کند، به خوبی متوجه این خطر است و تلاشی بیهوده دارند تا این فروپاشی‌ را مدیریت کنند. هدف نظام این است که آغاز هر گونه رویدادی را که بتواند برای نظام خطر آفرین باشد مهار کند و به نوعی از کلید خوردن فروپاشی جلوگیری کند اما اتاق های فکر نظام می دانند که روند فروپاشی کلید خورده است. تلاش نظام اما برای پرهیز از در خود فروریختن تنها در صورتی می تواند به ثمر بنشیند که توام با تغییرات بنیادین اقتصادی و تحولات ساختاری در مدیریت کشور باشد.

پيشنهاد تشکيل کارگروهی درايران برهبری جبههء ملی!

سام قندچی

اخيراً مهندس کورش زعیم، از حبههء ملی، در نامه ای به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجهء ایران نوشته است: "ما بار دیگر پیشنهادی برای برونرفت از این منجلاب ویرانگر را، بدون آسیب به هیچ فرد خطاکار، ارائه داده ایم. این پیشنهاد تشکیل کار گروهی از نمایندگان طیف های مختلف به رهبری جبهه ملی ایران که همیشه از فساد و میهن فروشی بدور بوده: سه تن از جبهه ملی ایران، یک تن از هر کدام نهضت آزادی و شورای ملی - مذهبی، و همچنین یک نماینده پاکدست که هیچگونه پیشینه سوء استفاده از مقام، فساد یا خشونت نداشته باشد از اصلاح طلبان، اصولگرایان و روحانیت، برای فراهم سازی شرایط انتخابات مجلس موسسان و تدوین یک قانون اساسی نوین، یا اگر ممکن باشد تغییرات بنیادین در قانون اساسی کنونی، است".

متقابلاً، شایعات آمده از ایران حاکی از آن است که رهبران عالیرتبهء رژیم، مخالف این تلاش جبهه ملی برای تشکیل دولت موقت با آقای حسن روحانی هستند و قرار است خامنه ای با پذيرش طرح عدم کفایت دولت حسن روحانی، در روزهای آینده تشکیل حکومت موقتی را اعلام کند؛ دولتی که از جمله وظیفهء برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید را بر عهده خواهد داشت.(منبع)

آلترناتيو چه شد؟

پوريا حسنی - تهران

آقای نوری علا گرامی؛ من همیشه از شما می شنیدم که می گفتید: «از این نگرانم که آن روز به خصوص و مهم فرا برسد و آلترناتیو تشکیل نشده باشد و چیزی نداشته باشیم که به مردم ایران ارائه دهیم». خیلی فکر کرده ام و می بينم که «آن روز به خصوص» همین زمانی ست که در آن هستیم. در واقع الان بایستی آن آلترناتیو تشکیل می شد و در حال ارائهء استراتژی، و همین طور برنامه هایی در خصوص فردای ایران، می بود؛ چرا که به نظر من در ماه های آینده اعتصاب ها و شورش ها سر بیرون می آورند و اگر از قبل به مردم حرفی، امیدی، قولی و اعتمادی داده نشود، مردم بیرون می آیند و در شعارهایشان می گویند این رژیم را نمی خواهند اما نمی گويند و نمی توانند بگويند که چه چیزی می خواهند! اگر به شعارهای اخیر دقت کنید می بیند که همهء شعارها در نفی حکومت اسلامی است اما اینکه چه چیزی می خواهند، در شعارها نیست. آلترناتیو الان باید شکل بگیرد تا مردم در آینده بگویند که چه چیزی را می خواهند .به نظر من، باید سکولار دموکرات ها کاری کنند و هرچه زودتر آن آلترناتیو شکل بگیرد - حتی با جمعیت کم و با تعداد کم احزاب سیاسی.  برایتان آرزوی سلامت و موفقیت دارم .۞

آيا جبهه ملی به نجات حکومت اسلامی برخاسته است؟

اخيراً جبههء ملی ايران و مهستان وابسته به آن پيشنهاداتی را برای خنثی کردن اقدامات دولت امريکا در راستای آسيب رسانی به قدرت اقتصادی حکومت اسلامی، که هدف اصلی ترحيم های در حال بازگشت در پی خروج از قرارداد موسوم به «برجام» است، منتشر کرده و مدعی شده است که دولت حسن روحانی با اجرای اين پطشنهادات می تواند از عوارض خطرناک تحريم های در راه آسوده شود. اين اقدام جبههء ملی ايران در محافل مختلف اپوزيسيون انحلال طلب با حرت و جا خوردگی روبرو شده و خاطرهء همکاری های اين جبهه با خمينی و دولت موقت بازرگان را زنده کرده استو برای خواندن اين پيشنهادات به سايت اين جبهه مراجعه کنيد.

اعتراض صنفی با شعارهای سیاسی؟

و تلاش رسانه‌های امنیتی برای آماده‌سازی سرکوب

کسبهء بازار تهران صبح روز دوشنبه چهارم تیر در اعتراض به گرانی‌های اخیر اعتصاب کردند. آنها با بستن مغازه‌های خود همراه با شماری از معترضان در میدان بهارستان دست به تجمع زدند. تجمع‌ها در اطراف میدان بهارستان، بازار تهران، خیابان لاله‌زار، خیابان سرچشمه و مناطق دیگر برگزار شده است. خبرگزاری ایرنا عکس‌هایی را که گفته می‌شود با موبایل گرفته شده و توسط شهروندخبرنگاران ارسال شده را منتشر کرده است. همين گزارش‌ها می گويند که شعارهای داده شده محدود به مطالبات صنفی نبوده و شعارهایی نيز علیه نظام سر داده شده است. همچنين در رسانه‌هایی  که آشکارا به محافل نظامی و امنیتی وابسته‌اند گرایش روشنی دیده می‌شود برای آنکه حرکت‌های اعتراضی به صورت خرابکاری و اغتشاش نمایانده شود. تصویرهایی که خبرگزاری‌هایی چون “تسنیم” مخابره کرده‌اند، صحنه‌های تخریب و آتش زدن هستند. آنها به جای جمعیت معترض ماشین و موتور سوخته به نمایش می‌گذارند. هدف فضاسازی برای سرکوب بیشتر است. (منبع)

پاسخ پرشور ایرانیان داخل وخارج به تقاضای دولت

حسن روحانی و ممد باقر بدبخت از ایرانیان مقیم خارج و هموطنان داخلی خواسته اند دارایی های خود، اعم از دلار و یورو و طلا را، دو دستی و با پای خود آورده و تحویل دولت بدهند. خبرها نشان می دهند از لحظه ای که حاجی حسن و ممد باقر از ایرانیان مقیم خارج خواستار انتقال دارایی هایشان به داخل شده اند صف های طویلی در ایالت های مختلف آمریکا و شهرهای مختلف کشورهای اروپایی جلوی دفاتر فروش بلیط هواپیما به مقصد ایران تشکیل شده و ایرانیان مقیم خارج شب ها جلوی دفاتر فروش بلیط به مقصد ایران می خوابند و نوبت می گیرند. در داخل هم مردم برای تقدیم طلا و ارز و دارایی های خود صف های طویلی جلوی محل های دریافت کمک های مردمی تشکیل شده است. البته شایان ذکر است که، بعلت برخی ملاحظات شرعی و حقوقی و بين المللی، این تقاضا شامل برادران رئیس جمهور و معاون وی و خانواده مدیران و آقازاده های مقیم خارج، که صدها میلیارد دلار در حساب های خود دارند، نمی شود.

تنها تجزیه قدرت می‌تواند مانع تجزیه سرزمینی شود!

پاسخ غير رسمی حزب دموکرات کردستان ايران

به بيانيهء مشترک دو حزب سراسری

دیاکو مختاری

اخیرا بیانیه‌ای با دو امضاء، و ظاهرا به نمایندگی دو حزب به نام‌های حزب سکولار دمکرات ایرانیان و حزب مشروطه ایران، منتشر شده است که متأسفانه مشحون از مطالب سخیف و مضحک و اتهام‌ زنی‌هایی به سبک و سیاق جمهوری اسلامی ایران است... امضا‌‌ کنندگان بیانیه، دون کیشوت‌وار به "دشمن"انی حمله‌ور شده‌اند که به غیر از خودشان و احتمالاً کسان دیگری که تنها هنرشان خلق "دشمنان" ناموجود است، احدی آن دشمنان موهوم را نمی‌بیند و نمی‌شناسد. شاید امضاکنندگان بیانیه‌ بهتر از هر کسی بدانند که ادبیات مبتنی بر "دشمن تراشی" موهوم، ادبیات چه کسانی است و روحیه‌ی رمنده‌ از هر سایه‌‌‌ای به احتمال اینکه سایه‌ی"دشمن" است روحیه‌ی چه کسانی است و ذهنیتی که هر اقدام و خواسته‌ای را ناشی از "توطئه‌ی شوم دشمنان" و "کشورهای بیگانه"  می‌پندارد، ذهنیت چه عناصری است.

اسماعيل نوری علا: آقای مختاری؛ گفتن اينکه «ما تجزيه طلب نيستيم» اينقدر مشکل است و بالانس زدن لازم دارد؟

دربارهء گفتمان سکولار دموکراسی

اسماعيل نوری علا

در برنامه« خط قرمز» صدای امريکا

بمديريت مهدی فلاحتی

سايت صدای امريکا       يوتيوب

امريکا، مجاهدين، شاهزاده رضا

اسماعيل نوری علا

در برنامه «آخرين لحظه»ی شهرام همايون

چه خوب چه بد، دو سال دیگر وقت نداریم
سام قندچی

دو ماه پیش بحث شد که "ایران دو سال وقت دارد". اما امروز باید گفت، چه دوست داشته باشیم و چه نه، دو سال وقت نداریم. آنچه در دو ماه اخیر مشاهده کردیم این است که فساد در بالای رژیم اسلامی بسیار بیش از آن چیزی است که اول تصور می شد و چندین برابر دوران پایان رژیم شاه یا رژیم صدام حسین است، و فروپاشی خیلی سریع دارد انجام می شود. حجم پول هایی که از ایران در دو ماه اخیر خارج شده نشان آن ثروت های افسانه ای است و گزارش های مالی از ثروت مقامات ایرانی در آمریکا که منتشر شده ابداً اصل قضیه نیست. آقای محمد جواد ظریف هم به اين موضوع اشاره کرده و می گوید بازداشت رضا ضراب و علی صدر هاشمی نژاد به معنای شناسایی شدن مجراهای تنفسی رژیم اسلامی است.

شرط بندی روی اسب بازنده!

علی جوادی

آقای اسماعیل نوری علاء یک نویسندهء منتقد است. قلم توانایی دارد. و زمانی که منتقد است و وضع موجود را به نقد می کشد، نوشته هایش گیرایی و جذابیت خاصی دارند. نوری علا در عین حال نویسنده ای است که حوادث و تحولات دوران  انقلابی جامعه او را نیز، بمانند خیل وسیعی از صنف نویسندگان، به عرصهء سیاست پرتاب کرده است. و این یکی از ویژگی های جوامع استبداد زده و مذهب زده است. اما دوران تحولات انقلابی پر از پیچ و خم های سیاسی است. دوران انتخاب های سیاسی و تعیین کننده است. و اینجاست که ثمره و تلاش یک دوران طولانی می تواند به یک باره بر باد رود. و، از قرار، این عین اتفاقی است که دارد بار دیگر برای آقای نوری علاء می افتد. چرا؟ چگونه؟

ورود انتقاد از روسیه

به "حوزهء قدسی" سیاست خارجی ایران

گزارش صدای آلمان

سیاست‌های نفتی روسیه و اقدامات این کشور در سوریه بار دیگر بحث "نگاه به شرق" را داغ کرده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار "بازبینی" سیاست خارجی جمهوری اسلامی شده است. به گفته او ایران بارها "بازیچه"ی روسیه شده است... روسیه که بسیاری از اصول‌گرایان به حمایت ‌های او از جمهوری اسلامی چشم دوخته‌اند، در جریان بحث‌های اخیر کشورهای صادرکننده نفت، در برابر ایران و در کنار عربستان سعودی، از افزایش تولید نفت حمایت کرد. به گزارش شبکه خبری "راشا تودی"، طبق توافق اوپک و کشورهای غیر عضو صادرکننده نفت قرار است که آنها به‌رغم مخالفت ایران، روزانه یک میلیون بشکه دیگر به بازار عرضه کنند. همچنین گزارش شده است که روسیه بر افزایش تولید یک‌ونیم میلیون بشکه نفت اضافه در روز اصرار دارد.

پوتین و اسد ما را قربانی می‌کنند

گزارش بی.بی.سی از سخنان بهروز بنیادی

بهروز بنیادی در یک نطق علنی در صحن مجلس از نزدیکی روسیه و سوریه انتقاد کرده و گفته است: "امروز شاهد این هستیم که با تمام وقاحت (بشار) اسد (رئیس جمهور سوریه) وزنهء همنوایی خود با (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهور روسیه) را سنگین تر کرده و حتی حضور شهیدان مدافع حرم را در سوریه کمرنگ و بعضا کتمان می‌کند". آقای بنیادی افزود: "دور نیست که این دو مهره سیاسی، ما را در راه منافع خود و بزودی برای (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) و (دونالد) ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) قربانی کنند".

چه زمانی آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟

فاضل غیبی

این گازانبری که گروهی بزرگ از ایرانیان را گرفتار کرده از کجا ناشی شده و چگونه آنان را از مبارزه برای برکناری رژیمی که روز به روز اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران را وخیم‌تر می کند، باز می‌دارد؟ نیازی به توضیح نیست و همه‌ء ایراندوستان و حتی شماری از حکومتگران نیز در این هم‌رأی هستند که بحران و ورشکستگی فراگیر و همه جانبه‌ی ایران امری واقعی است و ناشی از ناتوانی حکومتی که از همان ابتدا منافع ملی را در برابر منافع اسلام‌گستر خود قربانی کرده است. بنابراین یک طرف گازانبر، یعنی نابودی ایران خطری واقعی است. از این رو باید به طرف دیگر  نظر کرد و دید که خطر حمله‌ء آمریکا چقدر واقعی است؟

جام جهانی و پرچم

داود سپهر

هر چهار سال یک بار که مسابقات فوتبال جام جهانی شروع می  شود، در کشورهای مختلف و در بعضی چهار راه ها در شهرهای آن کشورها، دست فروشان شروع به فروش پرچم، در مورد کشورهایی  که در جام جهانی شرکت کرده اند، می نمایند. در هزار و نهصد و هفتاد و هشت که تیم ایران برای اولین بار، و تنها تیم شرکت کننده از آسیا در جام جهانی آرژانتین بود، فقط شانزده کشور در بازی ها شرکت داشتند، و شانزده پرچم وجود داشت که پرچم ایران هم پرچم سه رنگ شیر و خورشید نشان بود... چهل سال بعد از آن، یعنی در سال دو هزار و هیجده، تعداد تیم های شرکت کننده به سی و دو رسیده است و باید سی و دو پرچم برای سی و دو کشور در سر چهار راه ها برای فروش به مشتریان عرضه شود، ولی می بینیم که سی و پنج پرچم برای فروش به چشم می خورد. سی و یک تیم شرکت کننده در بازی ها دارای سی و یک پرچم در مجموع هستند و طرفداران تیمی که با نام ایران شرکت کرده است دارای چهار پرچم برای نمایش بر روی اتومبیل ها و در کشورهای مختلف است. از اين قرار:...

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا