اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پیش رو

13 بهمن 1398 - 2 فوريه 2020

   موضوع:

چرایی سربرآوردن حرکت های اعتراضی بزرگ آبان ماه

سخنران:

کاظم کردوانی

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 11 بهمن تا يکشنبه 13 بهمن 1398 -  31 ژانويه تا 2 فوريه 2020

حسین عرفانی، رئیس ادارهء مراقبت از بیماری‌های واگیر: «تاکنون هیچ مورد مثبت و حتی مشکوک به ویروس کرونا درکشور نداشته‌ایم !»

سرنگونی پرواز 752 به روایت یک «نویسندۀ نانجیب»

سپیده گرگانی

پرواز 752 شاید مدلی از همهء جامعهء ما نبود، اما نمونه‌ای بود از قشر متوسطی که راه فرار از فلاکت را در تحصیل و اعتلا بخشیدن به زندگی فردی خود در بیرون از خاک وطن می‌جست و می‌دانست. نتیجۀ کاملاً منطقی بعد از تلاش بی‌ثمر برای تغییر و اصلاح: «من اصلاً در این سیستم کوچک‌ترین جایی ندارم، پس بگذار اجاق کوچک خودم را فراز کنم و آیندهء خودم و خانواده‌ام را بسازم.» این تفکر کمابیش در پرواز 752 جاری و ساری بود.

وجد بی مورد!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: مراسم باشکوه و بی‌نظیر تشییع جنازه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اهواز توسط خوزستانی‌های عزیز هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. خداوند به همه آنان عزت بدهد.

* فدوی: نظر به عوالم مودت و دوستی فی مابین مرحوم ابوی(ره) و بنده، فدوی بمنظور رعایت سلامتی شما، عریضه تان را به جریان نمی اندازد؛ لکن این دفعهء ماقبل آخرتان باشد که از قتل عمله بیت، به وجد می آئید، برادر شهروند!

اسپارتاکوس اسلامی

اسماعيل هوشيار

همهء حاضران، با مواضع سیاسی خودشان، در حال معرفی خودشان هستند. کسی که قاسم سلیمانی تروریست را «سردار شجاع» بنامد اتوماتیک بن لادن و ابوبکر بغدادی را هم اسپارتاکوس اسلامی می بیند. تمام این مولفه ها و زدن ها از یک جنس بازی سیاسی است. روکش «سردار شجاع» با بوی گند لجن اسلامی در وزن سیاسی پسر شجاع، جنس بازی را عوض نمی کند. معرفی یک میوهء سالم و خوب در بافت آفت زدهء درختی که از ریشه تا تمام وجودش آفت زده باشد اگر از جهل نباشد پس یک منفعتی دارد! شجرهء بیمار و خبیث و آفت زده ای به نام حکومت اسلامی ایران! قاسم سلیمانی میوه و محصول همین درخت بیمار است.(منبع)

جشن های ایرانی

حکومت عبوس و تندخو را به چالش می کشند

شکوه میرزادگی

مهم ترین چیزهایی که فرهنگ ایرانی را، از فرهنگی که حکومت اسلامی وابسته به آن است جدا می کند، تفاوت نگاهی ست که این دو فرهنگ نسبت به مفاهیمی چون خرد، مهر، و شادمانی دارند: یکی برای هر کدام از این مفاهیم ارزش هایی مثبت می شناسد و دیگری از هر کدام از این مفاهیم به دلایلی می گریزد و دیگران را نیز از محترم شمردن و نزدیک شدن به آن ها باز می دارد. در این جا، و به مناسبت همزمانی با جشن بزرگ سده، نگاهی کوتاه دارم به جوهر شادمانی در فرهنگ ما؛ آن چه که بیشتر آیین ها و جشن های ما بر اساس آن بوجود آمده است.

روزهای ترس

افشين بابازاده

روزهای ترس... / گوش مالی واژه ها... / جنگل خشک شده در برهوت... / خیال غوطه ور در برهوت... / اشک های خشک شده در برهوت ...//  آه، ای روزهای ترس / بر گونه های منتظر / چون باران خستگی / ببارید!

خدایانی که مُردند!

مسئله رادیکال‌های سابق؛ چرا رفتند؟

رضا جاسکی

ممکن است گفته شود، تغییر مسلک دادن امری عادی است و هر روز عده‌ای از چپ به راست یا بالعکس و یا از راست به میانه و … تغییر موضع می‌دهند. مسلماً این امر حقیقت دارد اما باید چند نکته را در نظر گرفت: اگر در یک جنبش سیاسی کسانی که در آن جنبش نقش برجسته‌ای را به عهده دارند تغییر جبهه دهند، قضیه ابعاد دیگری پیدا می‌کند. در یک جنبش ضد سیستمی که قرار است تحولات بزرگی در جامعه ایجاد کند ، اگر کسانی که رهبری آن جنبش را بر عهده دارند خود جذب همان سیستم شوند، آنگاه امید زیادی برای جنبش مزبور باقی نمی ماند!

از چه می‌ترسیم و از چه باید بترسیم؟

خشایار دیهیمی

رک بگویم. من از زیستن تحت حاکمیتی که نه فقط فاسد بلکه از کوچکترین دانش و خرد، و از آن بالاتر از هر گونه انسانیت و اخلاق و شرفی بی‌بهره است احساس حقارت می‌کنم. اما از چه واقعا باید بترسیم؟: از همینی که به سرمان آورده‌اند. از اینکه دیگر خودمان نیستیم. از اینکه تن به خفت می‌دهیم. جنگ؟ آری جنگ بسیار هولناک است، هولناکترین پدیده. اما جنگ زمانی در می‌گیرد که ما دست روی دست بگذاریم تا اینان به نام ما و به کام خودشان هر سیاستی را که می‌خواهند پیش ببرند.

عراق، میدان بستهء رويارویی واشنگتن و تهران

ماتيو ری

برگردان از: شهباز نخعی

بحرانی که در هفته های اخیر بین ایران و ایالات متحده به وجود آمد، چیزی جز چندمین رو در رویی بین اين دو کشور نیست که از سال 1979 صحنهء اصلی آن همچنان عراق است. کشتن قاسم سلیمانی دستمایهء لازم برای تحریک و ایجاد واکنش در سراسر دنیا را داشت... باید گفت که این رویداد خارق العاده بود: رییس جمهوری آمریکا مسئولیت قتل هدفمند یک مقام بلند پایهء کشوری را پذیرفت که ایالات متحده با آن درگیری دارد. آیا این اعلام یک درگیری  بین المللی است؟ یا، به عبارت عامیانه تر، آیا ما درحال تکرار تاریخی نیستیم که از سال 1979، در زمین عراق، بین ایران و ایالات متحده رخ می دهد؟

فروپاشی ناگزیر دولت‌های ایدئولوژیک و توسعه‌طلب

(معرفی کتابی در مورد تجربهء پاکستان)

خالد خسرو

تحلیل‌های حقانی در کتاب اش از وضعیت اقتصادی، نظامی‌ و اجتماعی پاکستان نشان می‌دهد که اگر به تجربه اتحاد شوروی توجه شود، قدرت هسته ای به هیچ وجه جلو ناکامی ‌و سقوط دولت‌های خود کامه و ایدئولوژیک را نمی‌گیرد. زیرا، هرچند آنان ظاهراً از ثبات و انسجام درونی برخوردارند، و یا تصور می‌شود که حمایت بخش‌هایی از مردم را دارند، در واقع،اگر پرده‌های فریب و پروپاگاندای دولتی کنار برود، تضادها و نارضایتی‌های درونی به خوبی دیده خواهد شد. این نارضایتی‌های ناشی از ناکارامدی اقتصادی و اجتماعی دولت، نهایتاً به سرنگونی چنین رژیم‌هایی منجر خواهد شد.

سوء تفاهم در مورد دولت در تبعيد

و فقدان زيان بار يک تشکيلات آلترناتيو

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

سیزدهمين «پادکست سکولار دموکراتها»

رفتار چهره های سرشماس در بزنگاه های سیاسی

محمود ابطحی - مقداد عسکريان - اسماعيل نوری علا

گردانندهء پادکست ها: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

ساختار تقسیم قدرت حکومتی

و تقسیمات کشوری در ایران نوین

رضا هازلی

«ساختارهای قدرت حکومتی» از «رژیم سیاسی» متفاوتند و این ساختارها قابلیت تطبیق با رژیم‌های گوناگون سیاسی را دارند. هرچند که «رژیم سیاسی» ایده آل برای کشور ایران یک رژیم سیاسی انتخابی (چه حکومت و چه شاهنشاهی گزینشی) است و تاریخ نشان داده است که رژیم سیاسی موروثی (چه پادشاهی موروثی و چه حکومت موروثی) برای ایران سم استبداد را در خود دارد، اما، در اینجا تنها به «ساختارهای قدرت حکومتی» و «تقسیمات کشوری» پرداخته می‌شود و نه به «رژیم سیاسی».

انتخاب بین ایالات متحده و ایران

نحله الشهال - سردبیر نشریهء لبنانی «السفیر العربی»

برگردان از: شهباز نخعی

آیا می باید به نام مخالفت با ایالات متحده، بدون قید و شرط از ایران حمایت کرد؟ آیا می باید به عنوان مبارزه علیه راهبردهای آمریکا و اسراییل علیه اشغال فلسطین، از مبارزه برای حق مردم در برخورداری از کرامت انسانی صرفنظر کرد؟ این ها پرسش های بدون پاسخی است که از چند دهه پیش، نیروهای خواهان تغییر رادیکال در دنیای عرب با آنها روبرو هستند و بخصوص امروز در عراق و لبنان مطرح می شوند.

00000000000000000000000