تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 6 تا چهارشنبه 8 دی 1400     -   27 تا 29 دسامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت      آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

این دو کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای گذشت

5 دی 1400 - 26 دسامبر 2021

موضوع نشست:

موضوع رهبری
در گذار به حکومت سکولار

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران:

مراد ویسی

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

با قایقم نشسته به خشکی / فریاد می زنم! (نیما)

آزمایش فرمانبرداری

براستی چند میلیون نیرو در ارگان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در ایران تحت فرمان حاکمیت عمل می‌کنند؟ آیا می بایست با تک به تک این افراد مبارزه کرد؟ بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایش «فرنانبرداری» می توان نتیجه گرفت مزدور پروری، در جامعه‌ای مانند ایران حاصل یک چرخهء معیوب و بیمار است؛ چرخه‌ای که در رأس هرم آن یک دیکتاتور خون‌خوار نشسته و تا زمانی که این حکومت از ریشه برکنده نگردد، این چرخه ادامه دارد و این معضل حل نمی‌شود.

در جست‌وجوی گزینه‌ای درخور برای مفهوم “مشروعیت”

جمشید فاروقی

مفهوم “مشروعیت” در زبان فارسی یکی از گره‌های اصلی جامعه‌شناسی سیاسی ایران است. گرچه متفکران و صاحب‌نظران سکولار از مفهوم “مشروعیت” درک و برداشتی غیردینی دارند، اما بار دینی این مفهوم را نمی‌شود انکار کرد. برای آنکه به درکی سکولار از مسائل اجتماعی دست یابیم، بی‌تردید باید از دو عرصه در رویکردمان دین‌زدایی کنیم: یکی در متد نگرش‌مان و دیگری در مفاهیمی که به کار می‌گیریم. وظیفه لایروبی از دانش اجتماعی آلوده به بار دینی یکی از اولویت‌های اندیشه‌ورزان به شمار می‌آید.

«اورهان پاموک»،

عامل توهین به آتاتورک و تمسخر پرچم ترکیه؟

گزارش سایت «زمانه»

رمان جدید اورهان پاموک، نویسندهء نامدار ترکیه‌ای، به نام «شب‌های طاعون»، بار دیگر برای این برندهء جایزهء نوبل ادبیات دردسر ایجاد کرده است. در حالی‌که دادگاه پرونده اتهام در مورد این رمان را در ماه آوریل مختومه اعلام کرده بود این پرونده بر اساس شکایت تازه‌ای دوباره گشوده شد. او متهم به ترویج «نفرت و خصومت» با توهین به آتاتورک و تمسخر پرچم ترکیه شده است.

آیا ایران از متخصصان خالی می شود؟

بر اساس نظرسنجی موسسهء «کیو»، تمایل ایرانیان برای مهاجرت در پنج سال اخیر روندی رو افزایش داشته و از هر سه ایرانی یک نفر تمایل به مهاجرت دارد و تمایل به مهاجرت در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی و نیز بالاتر از میانگین منطقه است. آنطور که این نظرسنجی نشان می‌دهد تمایل مهاجرت در ایران بین جوانان (افراد زیر ۳۰ سال)، مجردها، تهرانی‌ها و دانشگاهیان بیشتر از دیگران است. نتایج نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد عوامل اقتصادی مهم‌ترین انگیزه اراد برای مهاجرت است.

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

صد رحمت به احمدی نژاد!

حمیدرضا رحیمی

فدوی از همینجا به معاندینی که جامعهء شکوهمند ما را بیرحمانه با کُرهء شمالی مقایسه می کنند، با زبان خوش عرض می کند که نگاه و نظرشان اگر نگوید نادرست، دستکم دقیق نیست. ملاحظه کنید:

* خبر یک:  رادیو آسیای آزاد اعلام کرد، پوشیدن کت‌هایی شبیه کت چرم کیم‌ جونگ اون رهبر کره شمالی در این کشور ممنوع شده است. گفته‌ شده که «پلیس مد» طبق دستور حزب حاکم و با عنوان «به چالش کشیده‌ شدن اقتدار رهبر» این لباس‌ها را از کلیهء فروشگاه‌ها جمع و مصادره کرده و حتی از تن مردم بیرون می‌آورد!

* خبر دو: گاردین در گزارشی تحت عنوان "تکامل نوع پوشش احمدی نژاد" نوشت: رئیس جمهور ایران در پروسهء تبدیل از «مردی از جنس مردم» به «مرد جهانی»، کاپشن سفید خود را با کت و شوارهای شیک تعویض کرد./ دیپلماسی ایرانی.

تقویت «مجموعه‌ء براندازی»

در پرتو راهکار‌های توسعه‌ء سازمانی

مهران انصاری

مخاطب این مقاله گروهی هستند که هدف شان تضعیف و در نهایت براندازی حکومت اسلامی است. بر این اساس، کسانی که به هر گونه‌ای با رژیم حکومت اسلامی همکاری می‌کنند یا با آن اشتراک منافع دارند، در این دایره نمی‌گنجند. ناگفته پیداست که طبق این تعریف بیشتر فعالان و مبارزان سیاسی و مدنی در چارچوب مخاطبان این مقاله قرار می‌گیرند.

مردم و مذاکرات هسته‌ای: بیم‌های بزرگ و امیدهای کوچک

رها رستمی

نگاه مردم با نگاه حکومت به مذاکرات وین اختلافی اساسی دارد. مردم می‌خواهند فشار ناشی از تحریم کاسته شود، فشاری که حکومت آن را به مردم انتقال می‌دهد. حکومت اما در درجه اول به فکر نجات برنامه هسته‌ای خویش است. مردم چه می‌گویند؟

«یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم    

علی لاریجانی                    

«ملت بزرگ ایران حق دارند در جریان دقیق وضعیت فردی قرار گیرند که شورا صلاحیت وی را احراز ننمود اما او، دوازده سال ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و حدود ۲۵ سال عضو شورای امنیت ملی کشور و سال ها نماینده رهبری در آن شورا بوده؛ لازم است بدانند دلایل شورا چه میزان مقرون به صحت است تا خدای ناکرده اعتمادشان به سایر مسئولان مخدوش نشود!»

اصلاح‌ طلب - اصول‌گرا! دیگه تمومه ماجرا؟      

سعید حجاریان                 

کشور با «غیریت‌سازی، و نیز میل به «فرومایه‌ سالاری» به کدام نقطه رهنمون می‌شود؟ اولاً، با کوبیدن بر طبل انقلابی‌گری، نرمال‌سازی در کلیه ساحت‌ها به بوته تعویق می‌افتد. ثانیاً، عنصر تعادل در میان نیروهای سیاسی به‌کلی از میان می‌رود. به این معنا که اصلاح ‌طلب و اصول‌گرا، و اساساً سیاست ‌ورزی صرفاً‌ میان دوگانه نیهیلیسم و رادیکالیسم قادر به بازیگری خواهد بود. ثالثاً، نظم و نظام اداری کشور صرفاً باید خود را با دگرسازی تنظیم کند و هر روز، خود را به پوشش معیار آن روز درآورد. رابعاً، انقلابی‌ها در چنین وضعیتی دچار گسست می‌شوند.

در دفاع از براندازی

سعید قاسمی‌نژاد

ایرانیان در طوفان بی‌کفایتی و اهرمن‌خویی ملایان چونان برگ خزان، تشنه‌لب بر زمین خشک ایرانشهر فرو می‌ریزند.  حکومت اسلامی - این تجسم دشمنی با ایران و عصاره فساد و تبعیض - هر روز گرد تفرقه میان ایرانیان می‌افکند تا سقوط خود را فروپاشی ایران بنمایاند. کیان ایران در خطر است و هر روزی که بر عمر این رژیم افزوده می‌شود ایران به چاه ویل نزدیک‌تر می‌شود. راه نجات اما در براندازی است به دلایلی که آورده خواهد شد...

روشنفکران: صاحبان «سرمایه‌ء فرهنگی»

مرغان عروسی و عزا

علیرضا بهتویی

در تعریف از روشنفکر به‌مثابه پدیده‌ای ظهور یافته پس از دوره‌ی روشنگری و محصول مدرنیته، ظهور «روشنفکران» تنها به گسترش چشمگیر فرصت برای کارهای فکری در قرن نوزدهم در بازار کار اروپای غربی، مربوط نبود. جدا از این، الگوی توسعه‌ای در این بخش از دنیا چنان پیش رفت که استقلال حوزه‌هایی مثل دانشگاه، هنر و ادبیات و سپس ژورنالیسم از نهادهایی که قبلاً به آنها وابسته بود (مانند کلیسا و دولت و یا اشراف)، را تأمین و تضمین می‌کرد. با این استقلال نسبی، میدان‌های تازه‌ای در صحنه‌ی جامعه شکل گرفت. روشنفکران قادر شدند که به‌مثابه نیرویی نسبتاً مستقل در حیات سیاسی اجتماعی این جوامع، حاضر شوند و دخالت فعال کنند.

بیلان بازداشت خودسرانهء روزنامه‌نگاران

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)

بیلان سالانهء ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نشانگر افزایش شمار بازداشت و زندانی کردن خودسرانهء روزنامه‌نگاران است. همچجنین در سال گذشته ۶۵ روزنامه‌نگار قربانی گروگان‌گیری شده‌اند و ۴۵ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظیفه کشته شده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تاکنون چنین میزان بالایی از روزنامه‌نگاران بازداشتی را ثبت نکرده است. این صعود استثنا به سه کشور برمی‌گردد که دولت‌های آنها نسبت به اشتیاق شهروندان خود به دموکراسی بی‌تفاوت هستند.

ریشه‌های افول «چپ»

شیدان وثیق

جنبش تاریخیِ موسوم به «چپ»، به‌ویژه در روند سوسیالیستیِ آن، که در سده‌های نوزده و بیست جریان سیاسی و اجتماعیِ بزرگی را تشکیل می‌داد، امروزه با افولی ژرف، ساختاری و برگشت ‌ناپذیر روبرو شده است. این واقعیتِ فروپاشیِ نظری و عملیِ چپ سنتی از چند دههء اخیر تا کنون را می‌توان در سراسر جهان از جمله در ایران مشاهده کرد. علل افول تدریجی «چپ»  را ما در این بحث در چهار شاخص اصلی و در خطوط کلی بررسی می‌کنیم: 1- فروپاشیِ ایدئولوژیک. 2- فروپاشیِ تئوریک. 3- فروپاشیِ حزبیت. 4- دشواری پیوند با جنبش‌های نوین مردمی.

چرا بحث دموکراسی به سرانجام نمی‌رسد؟

خسرو پارسا

بحث‌های گذشته را تکرار نکنیم. تجارب شکست‌خورده‌ی گذشته را مجدداً تجربه نکنیم. بیایید ببینیم چرا دموکراسی واقعی و انسانی هیچ‌جا برقرار نشده است. شاید تضاد در بطن چیزهایی است که می‌خواهیم. حقّ آزادی و حقّ نافرمانی. باید دید با حفظِ هر دو حق، در مواردِ تضاد آنها، چگونه باید رفتار کنیم که انسانی باشد، و شدنی باشد. این تضاد نه در جامعه‌ء سرمایه‌داری که حتی در جامعه‌ء سوسیالیستی هم وجود خواهد داشت، مگر آن‌که به‌طور اخص نسبت به آن آگاهی وجود داشته باشد و برای حلّ آن کار شود.