|
لینک به ویدئوهای مربوط به ------------------------------ -----------------------------
سایت
حزب سکولار دموکرات ايرانيان ------------------------- مجموعهء «برای یک زندگی معمولی...» مجموعهء «سازه های سکولار دموکراسی» ------------------------- |
|
پنجشنبه 13 تا یکشنبه 16 دی 1403 - 2 تا 5 ژانویه 2025 |
||
|
||
همبستر شدن معنادار رژیم، چپ، مذهبیون و مجاهدین بعد از پروژهء «آب پاشی مشکوکِ قبر ساعدی» در گورستان پرلاشز پاریس، رسانه های جمهوری اسلامی در همگرایی، همسویی و هماهنگی کامل با مجاهدین، طیف چپ و جمهوریخواه و ملی مذهبی و نواندیش دینی، مصدقی و بنی صدری و غیره، به مثابه ملغمهء ناهمگون طاووس های علیین شده و "شتر گاو پلنگ"، این پروژهء مشکوک را علیه پهلوی پیراهن عثمان کرده و،با ادبیاتی بسیار مشابه، مشغول نان به هم قرض دادن هستند.◄
* روزنامهء شرق نوشت: آقای محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور اظهار کردند ۱۱ درصد از کشور ما در معرض فرونشست است، این یعنی یک بحران ملی. و اضافه کردند: پنج میلیون هکتار از تالابهای کشور، یعنی ۴۳ درصد ظرفیتشانريال به کانونهای گردوغبار تبدیل شده است، لذا "راهی جز گریهکردن "به حال منابع طبیعی و آینده کشورمان نداریم. * به باور فدوی، حق با برادر محمد(ص) رضا(ع) عارف است. ضمن اینکه فرمایش ایشان، موافق نصّ صریح حضرت امام(ل) نیز هست؛ آنجا که فرمود: «ما هر چه داریم، از َگریه داریم»!..◄
برای جامعۀ ایرانی کدامیک فعلیت دارند؟ آینده زمانی مطلوب خواهد شد که ظرفیت های تحول فکری بشر را بشناسیم و بکار بندیم. در این رابطه رُنسانس و روشن نگری از جمله لحظه های چشمگیر و کارساز در سیر اندیشه آدمی هستند. در هر حالت، آرزوی بهبودی وضع ایران، از ما، گروه اجتماعی با هدفی می سازد. بدین خاطر، در هماهنگی با آرزو و خواستۀ یک اُفق روشن، بیائیم و از همین آغاز چشم انداز مطبوعی را به قرار زیر تصور و تصویر کنیم: بهر حالت روزی در کتاب تاریخ خواهیم خواند که در ایران ورق برگشت؛ ایرانی که قبل اش دُچار تلاطم بود.◄
چپ، آزادی و عدالت در تاریخ معاصر ایران (قسمتی از یک رسالهء بلند چهار قسمتی)علیرضا بهتوییوقتی از منظر «دموکراسی» به کارنامهء جریانِ چپِ رادیکال و انقلابی بنگریم، چه در روابطِ درونی و چه در نقشههای آینده برای کشور، نشانههای کمی از اندیشههای دموکراتیک مییابیم. سانترالیسم دموکراتیک، تصفیهء مخالفان، و اطاعتِ بیچونوچرا از رهبری در زندگی درونی این جریانها غالب بود.◄ |
سال نوی جهانی، امیدی نو، برای گشودن درهای آزادی امسال، پس از چهل و پنج سال که دور از محبوب ترین سرزمین جهانم بوده ام، احساس می کنم امیدی قلبم را روشن کرده است. شاید این امید از آنجاست که می بینم سال گذشته برای اولین بار مفهوم «ملی گرایی» جای والایی را در گفته ها و نوشته ها و ذهن های مردمان ایران (در داخل و خارج) باز کرده است. نه آن که این مفهوم نبوده، بلکه این گونه درک و همگانی نشده بود. گویی بسیارانی دریافته اند که تنها با این کلید می توانند دیوارهای سنگی دیکتاتوری حاکم را بشکنند و در های آزادی را به روی سرزمین مان باز کنند.◄
دلم می خواست در شروع سال جدید میلادی تنها از آرزوهای زیبا بگویم. از اینکه حتما روزهای خوب تری منتظر ماست. از اینکه نابرابری ها و ظلم ها حتماً تمام می شوند، از اینکه ما هم مثل خیلی از مردم جهان حق زندگی مطابق میل خودمان را به دست خواهیم آورد. بنویسم ۲۰۲۵ نیامده زیباست! اما نمی توانم. خوشبختی ای «در راه» نیست! ما خودمان خوشبختی را می سازیم. ما باید ثابت کنیم لایق خوشبختی هستیم. شاهین خوشبختی بر دوش هر بی سر و پا و بی اراده ای نمی نشیند!◄
درسهایی از انتخابات هفتاد کشور در سالی که گذشت در بیشتر انتخاباتی که در سال ۲۰۲۴ در کشورهای مختلف جهان برگزار شد، رأیدهندگان احزاب و سیاستمداران حاکم در قدرت را «اخراج کردند». در این سال در حدود ۷۰ کشور که حدود نیمی از جمعیت جهان در آنها زندگی میکنند، انتخابات برگزار شد و در بسیای از موارد احزاب و سیاستمداران حاکم در قدرت شکست خوردند. از آمریکا و هند گرفته تا ژاپن، فرانسه و بریتانیا، رأیدهندگان خسته از ناملایمات اقتصادی و بیثباتی بینالمللی سیاستمداران حاکم را کنار زدند و در مواردی به احزاب و سیاستمداران نامتعارف و بحرانآفرین روی آوردند.◄
نخستین درس های سوریه برای اپوزیسیون ایران فضای فرهنگی و فکری اغلب کشورهای عربی از جمله سوریه دقیقا همانند فضای فرهنگی و فکری حاکم بر جامعۀ ایران بویژه جوانان و محیط های دانشگاهی و تحصیلکرده و تکنوکرات در دهۀ پنجاه شمسی است. علت این امر علاوه بر تعلق اسلام به عرب ها و اینکه عرب ها اسلام را بخشی از هویت ملی و فرهنگی و زبانی خودشان می دانند، در این است که مردم این کشورها بویژه نسل های جدیدشان سالیان است که حاکمیت هایی مبتنی بر دین و اجرای احکام و فقه اسلامی نداشتند و اکثریت قریب به اتفاق آنها دولت هایی هر چند دیکتاتور یا غیر دموکراتیک ولی بیش و کم سکولار و غیر مذهبی و مدرن را تحربه کرده اند. لذا معتقدات مذهبی شان همانند دوران قبل از انقلاب ایران سالم مانده و با هر گونه تضادی با حکومت ها و روی دادن قیام ها و انقلاب ها گمان می کنند که راه رسیدن شان به عدالت و آزادی و رفاه اجرای احکام اسلامی است.◄
تصویر آهو دریایی که منتشر شد فکر کردم: "خودش است! همان که باید باشد، همان که باید میبودیم. همانی که من نبودم و دوستانم نبودند." بسیاری از ما زن ها بارها و بارها با هر قدرشهامتی که در چنته داشتیم لحظهای مشابه این را تجربه کردهایم، در حد بضاعت از ممنوعهها عبور کردهایم و علیه این همه ظلم و تحقیر شوریدهایم تا بدن مان را تکه تکه از حکومت، از عرف، پس بگیریم، طره ای مو، یک وجب از ساعد، اندکی از گردن... و با پس گرفتن هر تکهای آزار دیدیم و ناسزا شنیدیم و تحقیر شدیم. اما آن چه آهو کرد، ختم کلام بود.◄
نقطهء عطف ایران (درس آموزی ازسوریه برای یافتن مسیرآزادی) زمان آن رسیده است که ایرانیان سرنوشت خود را در دست بگیرند. از خیابانهای تهران تا جوامع دیاسپورا در سراسر جهان، هر صدا مهم است و هر اقدام ارزشمند است. با هم، ایرانیان میتوانند چشمانداز مشترک خود را به واقعیت تبدیل کنند و ملتی را ایجاد کنند که بازتابدهنده انعطافپذیری، خلاقیت و امید بیپایان آنها باشد. ◄ |
برنامهء اولین یکشنبهء 2025 16 دی 1403 - 5 ژانویه 2025
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی مهندس جمشید قراجه داغی در گفتگو با اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/ پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |