جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

آرشيو بيانيه های سازمان ها

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است◄

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  دوشنبه 20 و سه شنبه 21 آذر ماه 1396 - 11 و 12 دسامبر 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

10 دسامبر، سالگشت روز جهانی حقوق بشر، بيش از هميشه يادآور فچايعی ست که در وطن ما رخ می دهد

معمای مش قاسمی!

حمیدرضا رحیمی

برادر شاگرد بنا (ژنرال مش قاسم سلیمانی- م) به حضرت آقا (ضپ) خبر داده است که چاقو دستهء خودش را بریده و نامبرده برادران داعش خود را، علیرغم میل باطن، قلع و قمع فرموده است. در پی این خبر مشکوک، مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، شیهه کشان به خیابان ها ریخته و پیروزی مش قاسم ِحضرت آقا را تبریک و تهنیت گفته اند لکن از سوی دیگر، فدوی خبر زیر را هم دریافت کرد که:   

* «[برادر] حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز شنبه 9 دسامبر 2017 اعلام کرد، جنگ علیه گروه داعش در این کشور با پیروزی کامل بر این گروه تروریستی و شکست آنها پایان یافت».

حال فدوی، گلاب به رویتان، همینطور ارّه به ماتحت مانده است که ترتیب برادران داعش، که آرمان های اسلام ناب محمد(ص)ی را، مؤمنانه نمایندگی می کردند، چه کسی داده است؟ مش قاسم ِحضرت آقا( ضپ)، یا برادر حیدر عبادی و یا نه، گزینهء سوم، که عبارت از ذغال خوب که شیطان بزرگ باشد! شما خوانندگان محترم ضدانقلاب، می دانید؟

دلبستگی نسل جدید به انقلاب بخاطر دین است!

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس

به گزارش خبرنگار مهر، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، ظهر جمعه در نماز جمعه کرمان، اظهار کرد: «با گذشت چهل سال از عمر این انقلاب شعار ها و اعتقادات مردم نه تنها ضعیف نمی شود بلکه محکم تر هم می شود به گونه ای که حضور جوانان در صحنه های انقلابی نشان از دلبستگی آنها به ولی فقیه و اصول انقلابی دارد... علیرغم تفاوت و فاصله دینی بین نسل های مختلف اما در ایران جوانان انقلابی دلبستگی شدیدی به رهبر و انقلاب دارند هر چند ممکن است از لحاظ دینی موجه نباشند... دلیل دلبستگی نسل جدید به انقلاب وجود دین است، انقلاب از جنس دین است و هیچ وقت رنگ و بوی کهنگی به خود نمی گیرد... و روحانیت درنگه داشتن جامعه و وابستگی مردم به مسائل مذهبی نقش بسزایی دارند و می توانند مردم را با عمق اسلام آشنا کنند.۞

حتی اگر پیروزی بر داعش دروغ نباشد!

مجتبی واحدی

به فرض که سلیمانی در ادعای خویش، صادق باشد آیا این‌ پیروزی، موجب خوشحالی برای مردم ایران است و، آنطور که برخی اصلاح طلبان و اعتدالیونِ فریب کار می گویند، موجب غروز ملی است؟ به عنوان ‌یک ‌ایرانی، با صدای بلند و بدون هر گونه واهمه از هوچیگری ها می گویم: خطر گروه مسلط بر سپاه، برای ایران و ایرانیان را ده ها بار بیش از گروه مشکوک داعش می دانم که هم خلق الساعه بود و هم دفع الساعه. شبکه های مافیایی سپاه پاسداران سال هاست بر اقتصاد ایران‌ چنگ‌انداخته اند و علاوه بر چپاول اموال ملی، هر روز بیش از دیروز، اقتصاد ملی را با انواع فساد و انحراف به طرف نابودی می برند.

سپاه، کابينهء روحانی و اصلاح‌‏طلبان

گزارش کيهان لندن

سپاه پاسداران روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد؛ آنها از هر طریقی در حال تلاش هستند تا به آمریکا بفهمانند قدمی اهل عقبنشینی نیستند... شاید دونالد ترامپ و رهبران آمریکا، یک چیز را کمتر در نظر گرفته باشند. آن هم اینکه زیستن در چنین شرایطی خصلت سپاه پاسداران است. همان‌طور که در هفته های گذشته پس از اظهارات رییس حکومت آمریکا این تشکیلات چند منظوره‌‏ء نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد حیات تازهای شد و جان گرفت. در گذشته نیز سپاه نشان داده که پس از قرار گرفتن در چنین فضاهای بحرانی انگار قد میکشد!

ده فريبکاری در يک ویدئوی 25 دقیقه ای

شهرام فريدونی

آقای تاجزاده، با روشی بسیار پوپولیستی، بجای پرداختن به ریشهء مشکلات، لابد برای مخاطبینی نچندان باهوش و با حافظه سخن می گوید و در واقع به شاخ و برگ می گوبید و گرد و خاک براه می اندازد، چرا که، اگر خرد و انصافی در سخنان ایشان بود و قصد توجیه و ترفیع خودشان و گروه شان را نداشتند، شجاعانه و خردمندانه، دستکم یکبار هم که شده در خلال این ویدئوی خود، جرات طرح این پرسش را بخود می داد که کجای کار این «قانون» ایراد دارد که هم دیکتاتور تولید می کند، هم دیکتاتور حفظ می کند، هم به احمدی نژادها فرصت خرابکاری و فساد می دهد و دست تبهکاران و اشراری نظیر او را برای فساد و جنایت و سرکوب، آنهم در این ابعاد گسترده باز می گذارد.

در حاشيهء محجبه شدن اجباری مرد تایلندی

همانطور که لابد می دانيد، آقای "سومپراچ فونچو"، سرمربی مذکر و سن بالای کبدی تیم ملی زنان تایلند، که همراه تیم تایلند به تهران آمده بود داوطلبانه محجبه شد. او در پاسخ به خبرنگار دبلیوسی لندن گفت: «من در سفر به ایران متوجه شدم مردانی که مقداری پارچه دور سرشان ذاشته اند تمام پست های نان و آبدار مملکت را در اختیار گرفته و خود و فرزندان و اعضای خانواده و همولایتی هایشان چهار دست و پا روی ثروت مملکت خیمه زده و سرگرم نشخوار بیت المال هستند و این موقعیت به خاطر همان چند متر پارچه ای است که دور سرشان پیچیده اند تا موی سرشان باعث تحریک مردان هوس ران و عیاش نشود! به همین خاطر بنده هم داوطلبانه مقداری پارچه دور سرم گذاشتم تا شاید به نان و آبی برسم!»

روزی که،  جسم خاک از عشق بر افلاک شد

شکوه ميرزادگی

امسال هفتاد سالی از پدید آمدن «مرام»ی خواهد گذشت که، بیش از هر مکتب و مذهب و دین و ایدئولوژی، توانسته است سرعت همه گیر شدن داشته باشد. این مرام فقط ظرف چند دهه توانسته در تمامی کشورهای جهان، و در نزد داناترین و مهربان ترین و شریف ترین انسان ها، اعتبار و احترامی شایسته به دست آورد و چراغ امیدی را در دل دردمندان و رنج دیدگان روشن کند؛ مرامی بی پیامبر و  پیشوا؛ مرامی بی امام و قدیس، و بی پشتوانه ی توپ و تفنگ و بمب و موشک، اما مرامی که در دل ظالمان و بیدادگران چنان هراسی بوجود آورده که گفتن از آن را هم ممنوع کرده اند.

داستان اورشليم و مکه و مسجد دو قبله

اسماعيل نوری علا

پس از دهه ها اختلاف در مورد موقعيت سياسی شهر «اورشليم» مابين فلسطينيان و اسرائيلی ها، آقای دانالد ترامپ، رئيس جمهوری کنونی امريکا، مصوبهء 1995 کنگرهء امريکا را اجرائی کرده و شهر «اورشليم» را بعنوان کشور اسرائيل به رسميت شناخت؛ اقدامی که با مخالفت گسترده ای در دنيا روبرو شده و مسائل پيش آمده بر اثر آن در مقالات متعددی بررسی شده است. از جمله اين پرسش مطرح است که آيا براستی آيا با اين اقدام رئيس جمهور امريکا داستان بوجود آوردن دو کشور همسايه و مستقل«فلسطين» و «اسرائيل» به پايان رسيده و اورشليم يکجا نصيب حکومت يهوديان شده است؟ مطلب کنونی اما فقط به ريشه های اين موضوع در صدر اسلام می پردازد.

ترامپ، بیت‌المقدس و آینده مبهم راه‌حل دو کشور مستقل

ابوالفضل آزاد

آینده مذاکرات صلح اکنون در سایه‌ای از ابهام قرار دارد. اگر تحلیل صائب عریقات درست باشد و تبعات تصمیم ترامپ نابود شدن آینده راه‌حل دو کشوری باشد، چیزی باید جایگزین آن شود. اما این به مفهوم نیست که راه‌ حل "یک کشوری" هم خط قرمزهای خود را نخواهد داشت. اگر بیت‌المقدس/ اورشلیم به گونه‌ای خط قرمز مذاکرات صلح در مدل دو کشوری است، موضوع «هویت یهودی» دولت اسرائیل هم خط قرمز اصلی هر نوع مذاکرات برای راه‌حل یک کشوری در آینده خواهد بود – گرچه این آینده هنوز نیامده و ممکن است که هرگز نیاید.

بررسی وضعيت جاری کشور

حسن اعتمادی و محمد رضا حیدری

در برنامهء تفسیر خبر به مديريت جمشید چالنگی

معنای واژهء «چاره» و ارتباط آن با «آلترناتيو»

اسماعيل نوری علا

در برنامه «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل ويدئوئی       فايل صوتی       برای دانلود

چه باید کرد؟

فاضل غیبی

يکی از پیشنهادهائی که به منظور برکناری حکومت اسلامی مطرح می‌شود تشویق جامعۀ جهانی به وارد آوردن فشار نظامی است... این پیشنهاد را باید قاطعانه ردّ کرد، نه تنها به‌خاطر آنکه مسالمت‌آمیز نیست، بلکه بدین سبب که پیش شرط موفقیت آن وجود پیش زمینۀ دمکراتیک (مانند آلمان) و یا دستکم یکپارچگی ملی (مانند ژاپن) است و این هر دو در ایران فراهم نیست و بدین سبب با توجه به تجربیات لیبی، سوریه و افغانستان جز فرورفتن کشور به فاجعۀ جنگ داخلی نتیجه‌ای نخواهد داشت... می‌گویند، «هر کس باری را می‌برد که می‌تواند!»* اما ظاهراً باری که تاریخ بر دوش ملت ایران گذاشته در توان او نیست! وگرنه چرا هنوز این پرسش را پاسخی در خور نداده‌ایم: چه باید کرد؟

حکومت اسلامی و «بزرگان» گندیدهء نظام

در حاشیه دوقطبی اخیر احمدی نژاد و «لاریجانی ها»

ثریا شهابی

این جدالی در میان دو حزب پارلمانی، دو گرایش در یک حزب،  یا میان دوجناح در حاکمیت یا میان کاندیدهای چشم طمع دوخته به یک پست و مقام، نیست. آنچه که در جریان است جدال میان اعضا "بلند پایه" نظام، در "پیکره نظام"،  در "بالاترین" نهادها یعنی "مجمع تشخیص مصلحت نظام"، قوه مقننه و قضائیه و مجریه،  سپاه و مسئولین زندان ها است! جریانی که، اگر "مهار" و "کنترل" نشود، در سراشیب امروز حاکمیت، سیلابی خواهد بود به سمت دفتر مقام معظم رهبری و شورای نگهبان!

راه اندازی «زندان جدید» فرقه رجوی در اروپا

ایرج مصداقی

فرقه‌ی رجوی پس از انتقال نیروهایش از لیبرتی به آلبانی و ریزش مداوم آن‌ها، به دنبال راه‌اندازی یک زندان دیگر در آلبانی، تحت نام «اشرف 3» است. این فرقه، کلیه نیروهایش در آلبانی را مجبور به امضای تعهد‌نامه‌ای تحت عنوان «درخواست انتقال به قرارگاه اشرف 3» کرده است. اولین بار يازده روز پیش در گفتگوی با «میهن تی وی» در مورد این تعهدنامه و بند‌های آن جزء به جزء توضیح دادم، اما تحولات بعدی مرا وادار به نوشتن این مقاله کرد. فرقه رجوی در روزهای اخیر برای محدود کردن هرچه بیشتر اعضای خود به صدور «ویزا» برای رفت و آمد آن‌ها در شهر و یا ساختمان‌های مختلف این فرقه، اقدام کرده است. تردد افراد بدون داشتن ویزا ممنوع است.

000000000000000000000000