پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 5 و پنج شنبه 64

ارديبهشت 1397

25  و 26 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

مژده، مژده: تأسيس کشور مستقل قمستان!

بعد از چهل سال که از پيشنهاد دکتر بختيار می گذرد و نتیجه حاکمیت علمی و مدبرانه و دینی و اعجاب آور آقایان چیزی جز نابودی اقتصاد و فرهنگ و خشک شدن آب و نان مردم و بیکاری و جنگ و درماندگی و تحریم و گرانی و رشد فقر و پوسیدگی اجتماعی به ارمغان نیاورده، و روز به روز بر میزان نارضایتی رعایا افزوده می شود، گروهی از عقلای روحانیت چاره کار را بازگشت به مغاره خود و تاسیس کشور مستقلی برای خود دانسته و پیشنهاد تجزیه قم و تشکیل قمستان را داده اند که اداره آن بسیار ساده تر از اداره کشور بزرگی مثل ایران است!

سرنگونی بدون خونريزی ديکتاتور ارمنستان!

عباس رحمتی

دوشنبه گذشته براي مردم ارمنستان روزخوشي بود چرا كه توانستند سرژ سركيسيان، يعنی کسی كه ده سال رئيس جمهور ارمنستان بود، را با ارادهء خود به استعفاء وادارند. سركيسيان از سياست هاي روسيه پيروي مي كرد و رقيب او، نيكول پاشينيان، به غرب تمايل دارد. سركيسيان، با اتمام دورهء ریاست‌ جمهوری ‌اش، نظام سیاسی کشور را از «ریاست ‌جمهوری» به «نخست وزيری تعيين شده از جانب پارلمان» تغییر داد تا بتواند در قالب نخست‌وزیر به فعالیت سیاسی در این کشور ادامه دهد، و با اينکه قول داده بود خود كانديد نشود دوباره  توسط پارلمان به نخست وزيری كشور انتخاب شد. اما پس از اعلام نخست وزيری سركيسيان، مردم ارمنستان بمدت يازده روز دست به اعتراضات گسترده زده و او را وادرار به استعفاء کردند. سرکیسیان در سخنرانی پايانی خود گفت: «این آخرین باری است که به عنوان رییس دولت برای شما سخنرانی می‌کنم. نیکول پاشینیان (از رهبران اپوزیسیون ارمنستان) حق داشت. من اشتباه کردم. در چنین شرایطی راهکارهای متعددی وجود دارد اما من به هیچ‌کدام دست نخواهم برد. کار من نیست. من از سمت ریاست دولت کشورمان کناره‌گیری می‌کنم.» بدينسان، ديگر باره نشان داده شد که ارادهء يك ملت مي تواند كوه را از جا تكان دهد. (منبع)

سفسطه یا یک گزارهء علمی؟!

تقی روزبه

فرخ نگهدار در توئیتی می نویسد: «اصلاح پذیری حکومت ها به قدرت مردم است نه ماهیت نظام ها، رژیمی که به اصلاح تن نمی دهد به رفتن هم تن نمی دهد. اگر ما قدرت برداشتن رژیم را داریم پس توان اصلاح آن را هم داریم. و اگر توان اصلاح را هم نداریم پس به اتکای کدام قدرت می خواهیم رژیم را برداریم؟!» گزارهء فوق در ماهیت خویش سفسطه و گزارهء کاذبی بیش نیست؛ حکمی است کلی و تعمیم داده شده، بدون توجه به شرایط و ماهیت نظام ها و ماهیت قدرت و توازن قوا و بی ارتباط با واقعیت های سیر تحولات تاریخی؛ بیان ذهنیتی است گسیخته از حقیقت زندگی و البته، در کنه خود و در تحلیل نهائی، گزاره ای است برای تطهیر قدرت سرکوبگر عليه مردم.

بکُش بکُش شعار ما، اعدام افتخار ما!

رضا حاجی ‌حسینی

همهء دردها و همهء مشکلات در جمهوری اسلامی یک چاره و راه ‌حل دارند: اعدام..! می‌پندارند مشکلات سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی با اعدام است که چاره می‌شود. به این اعتبار عنوان “جمهوری اعدام” برای رژیم حاکم بر ایران نام برازنده‌ای است. در جمهوری اعدام استفاده از این مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و غیرقابل برگشت از چنان محبوبیتی برخوردار است که نه تنها حاکمیت که مردم نیز اغلب شعار «اعدام باید گردد» را زمزمه می‌کنند یا حتی فریاد می‌زنند. نتیجه این رویکرد هم این است که بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره شمار اعدام‌ها در جهان در سال گذشته، صرف‌نظر از اعدام‌ها در چین، پنجاه و يک درصد اعدام‌های جهان در ایران رخ داده است.

فايل نشست جلسه ديروز مهستان

سخنرانی عبدالله مهتدی

فايل ويدئوئی       فايل صوتی

مشکلات آلترناتيو سازی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

سرانجام دو انقلاب ضد امريکائی: ايران و کوبا

رضا تقی زاده - حسن اعتمادی - صادق زيبا کلام

در تلويزيون کلمه

مقايسه اپوزیسیون امروزبا اپوزیسیون پنجاه وهفت

گفتگو با حسن اعتمادی

در تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد بهبهانی

اظهار خوشحالی از گم شدن مرتضوی!

حمیدرضا رحیمی

تا آنجا که فدوی بیاد می آورد، در جامعهء شکوهمند اسلامی ما  تاکنون، معمولاً شتر با بارش گم می شده است! اما بررسی جراید شریفهء دارالخرافه این بار می گوید که برادر سعید مرتضوی، که کارنامه پُرباری را نیز یدک می کشد، گم شده است! فدوی می افزاید که نامبرده موجود بازیگوشی ست و سبب گمشدن وی نیز می تواند همین باشد! اما يک کاربر توئيتی نوشته است: «از گم شدن مرتضوی خوشحالم. او فی الواقع، خودش خودش را بی سر و صدا گم کرد. از باقی مسئولین، بالا تا پایین، راست تا چپ، خواهشمندم پند بگیرند و این توئیت را بخوانند و بروند بی سر وصدا گم شوند! خدایی اگر بی سر و صدا بروید، ما هم زیر سیبیلی رد می کنیم».

رضاشاه در خبرهای سراسر ایران می گردد!

گزارش بنياد ميراث پاسارگاد

این روزها یکی از مهمترین خبرهایی که بین ایرانیان می گردد، «پیدا شدن جسد مومیایی شده رضاشاه» است. این خبر، به ويژه پس از گذشت سه ماه از اولین تظاهراتی که در دی ماه، مردم فریاد زدند: «رضاشاه روحت شاد»، برای مردمان زیادی با اهمیت و هیجان انگیز است... رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای ‌شهر تهران گفته است که: «می‌گویند شاید جنازه ایشان باشد. در هر صورت باید بررسی شود و کارشناسان نظر دهند و جنازه هر کسی باشد چون مومیایی است جنبهء تاریخی دارد و باید مراقبت شود».

ترس پوتین از فروپاشی روسیه

ام البنی پولاب

ولادیمیر پوتین اکثريت آرا برای یک دورهء شش ساله دیگر رهبری روسیه را از آن خود کرد. او که در هجده سال اخير تاکنون سرپرستی روسیه را، چه در منصب ریاست جمهوری و چه در پست نخست وزیری، به عهده داشته در سفری که چند هفته قبل از انتخابات به کالینینگراد داشت، در پاسخ به این سوال خبرنگاران که تمایل دارد کدام حادثه تاریخی را تغییر دهد، عنوان کرد که اگر می توانست مانع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می شد. آیا پوتین که از فروپاشی شوروی به عنوان بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیک قرن بیستم یاد می کند، خواهد توانست روسیه را در برابر مخاطرات ژئوپلیتیکی که توسط ایالات متحده علیه این کشور و متحدانش مانند کره شمالی و ایران در جریان است، حفاظت نماید؟

آیا اپوزیسیون ترکيه اردوغان را از قدرت کنار می زند؟

(نگاهی به آرایش احزاب ترک یک سال قبل از انتخابات)

به گزارش «پارسینه» به نقل از دویچه وله

به گزارش دویچه وله، ترکیه در سال آينده ميلادی میلادی شاهد برگزاری سه انتخابات خواهد بود. شهروندان ترکیه افزون بر انتخابات محلی و انتخابات پارلمانی همچنین برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند. پس از این انتخابات قرار است که قانون اساسی جدید ترکیه و به همراه آن نظام ریاست جمهوری در این کشور به اجرا درآید. به همین خاطر بسیاری این انتخابات را برای ترکیه رویدادی سرنوشت‌ساز می‌دانند. اپوزیسیون ترکیه بر آن است که مانع از انتخاب دوباره اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در سال آينده شود. اما در شرایطی که اردوغان سرگرم جذب متحدانی تازه است، مخالفان او از راهکاری مشترک برخوردار نیستند.

اردوغان در کنار راست افراطی

نویسنده:  اکرم بالکائد

برگردان: شهباز نخعی

نوزدهم مارس، ارتش ترکیه شهر سوری عفرین، که از سال دو هزار و دوازده تحت کنترل نیروهای عرب - کرد (یگان های مدافع خلق) بود را تصرف کرد. این پیروزی تبلیغات جنگجویانهء آنکارا که تهدید می کند عملیات خود را به شرق رودخانه فرات بسط دهد، را تقویت می کند. آقای رجب طیب اردوغان، که در تدارک انتخاب مجدد خود در سال آينده است، با اتحاد با راست افراطی، شرکای غربی خود را به چالش می طلبد.

جمهوری سوسیالیستی ایران، آزادترین وعادلانه ترین

وانسانی ترین جامعه ای که دنیا بخود دیده است!

گفتگو با حمید تقوایی، رهبر حزب کمونيست کارگری

ما قصد صادر کردن انقلاب و مداخله در کشورهای دیگر را نداریم. مردم هر کشوری خودشان باید تصمیم بگیرند. ما می خواهیم نمونه و الگوئی از یک نظام و جامعهء انسانی بدست بدهیم که هر چقدر موفق تر باشد و بیشتر تثبیت شود در سطح وسیع تری به منبع الهام مردم دنیا تبدیل خواهد شد. ما اهل صدور مکانیکی انقلاب به جائی نیستیم. ما می خواهیم جامعه ای بسازیم که به الگوی همهء کارگران و همهء نود و نه در صدی ها در همهء کشورها بدل بشود.

پهلوی‌ گرایی، پشتوانه‌ء یک حزبِ فراگیر

یوسف مصدقی

گفتمان پهلوی‌گرایی بر مبنای «ملی‌گرایی»، «سکولاریسم» و «تکنوکراسی» شکل گرفته است. اقبال به پهلوی‌گرایی لزوما به معنی هواداری از بازگشت سلطنت به ایران نیست بلکه احترام به اصولی است که ایرانِ نوین را ساخته‌اند... پس از این انقلابِ کذایی، هیچ یک از عناصر اصلی نهاد پادشاهی از ساختار حکومت ایران زدوده نشد بلکه تنها بخشِ خطرناکِ این سنت یعنی تمرکز قدرتِ مطلق در یک فرد را، لجام گسیخته‌تر از همیشه، به پَست‌ترینِ مردمِ روزگار یعنی ارباب عمامه و اهلِ منبر، سپرد.

اتحاد برای دموکراسی

همایون مهمنش

هموطنان ما از خود می پرسند: «چرا، علیرغم نقض فاحش حقوق انسانی و شهروندی، زورگویی و تنش آفرینی حاکمیت - که هر روز جامعه را با بحران های جدید و فاجعه آمیزی روبرو می سازد - اپوزیسیون هنوز نتوانسته یک جبههء فراگیر مبارزه، مانند دوران پیش از انقلاب، بوجود آورد؟ برای فعالان سیاسی نیز این سوال مطرح است که مشکل اتحاد اپوزیسیون چیست و برای حل آن چه باید کرد؟ اینجانب با دوستان خود قریب سی سال است که برای نزدیکی و اتحاد اپوزیسیون دموکرات کوشیده ایم و من امروز بر اساس این تجربیات صحبت می کنم. (اين متن در سمنیار برگزاری آئین صد و سی و پنجمین زادروز مصدق در شهر کلن، قرائت شده است).

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا