پيوند به سايت های ديگر

پيوند به سايت مهستان

برنامهء يکشنبهء پيش رو

16 دی  - 6 ژانويه

موضوع ميزگرد اعضاء

مهستان و اپوزيسيون

در 2018

ارائه دهندهء گزارش:

اسماعيل نوری علا

مدير نشست:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبهء  

برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو

کنگرهء سالانهء

سکولار دموکرات های ايران

نشريهء «گيتی مداری» حزب

بيانيه های مشترک حزب

با حزب مشروطه ايران

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

برای امضاء

 

 

 

 

 

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و پنج شنبه ها

منتشر می شود

 سردبير: اسماعيل نوری علا

  iraniansdm.n@gmail.com

 Fax: 509-352-9630

   

مطالب مندرج در اين پايگاه نظر

شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 جمعه 14 تا يکشنبه 16 دی 1397 - 4 تا 6 ژانويه 2019

لطفاً فعلاً به محو اسرائيل اکتفا کنيد!

حمیدرضا رحیمی

* يک برادر شهروند : کالیفرنیا از روی نقشه ‌در حال محو شدن است، مقامات آمریکایی در مورد مهار آتش ابراز ناتوانی کرده‌اند، حال باید پرسید چنین کشوری که خودش نمی‌تواند یک بحران طبیعی را کنترل کند ولی در عین حال مشغول بحران‌سازی در دیگر کشورها است چرا عده‌ای در داخل کشور آن را کدخدای دنیا می‌نامند؟

* فدوی: شما که از محو کردن اسرائیل  همینطور اره به ماتحت مانده اید، کالیفرنیا را دیگر چرا اضافه کردید، برادر شهروند؟!

آینده ای در جیب شان

افشين بابازاده

بلندی این دیوارهای تزیین شده ديگر

از بلندای زانوان شان کوتاه تر است

به نابود کردن شان نيازی نيست

تنها کافی است از رویشان بگذرند.

«نفت من کجاست؟»

نوشته خسرو سمنانی

داستان نفت ایران در قلب يک خیانت تاریخی جای گرفته که دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت؛ زیرا حق حاکمیت و رفاه مردم ایران در معرض نابودی است. فساد تنها یک تهدید اقتصادی و خطر سیاسی نیست بلکه تهدیدی جدی علیه موجودیت ایرانیان است که حق طبیعی مالکیت بر منابع طبیعی و کنترل موسسات ناظر بر آن منابع را از مردم ایران سلب کرده و اجازهء برخورداری از حتی یک قطره از نفت شان و سود آن را به آنها نمی دهد.  ده سال پيش سوالی از سوی مردم و رسانه های ایران مطرح شد که جهان را به لرزه درآورد: «رای من کجاست»؟ امروز، ما به آنها پیوسته و پرسشی مرتبط را مطرح می کنیم؛ پرسشی که مسألهء مرگ و زندگی و فقر و رفاه میلیون ها انسان در گرو آن است: «نفت من کجاست؟»

مهالک آلترناتيوسازی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «آخرين لحظه»

بمديریت شهرام همايون

عوارض جنبی سقوط اتوبوس دانشجویان

اسکندر دلدم

این حادثه اسفناک یک روی مثبت هم داشت و آن اينکه - علاوه بر زدن مشت محکم به دهان استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل و پایان دادن به تبلیعات سوء دشمنان علیه سه هزار آقازاده ای است که در آمریکا و انگلستان و سوئیس و سایر بلاد کفر اقامت گزیده و مشغول آشنایی و نزدیکی کردن با مظاهر منحط فرهنگی غرب هستند - این حادثه نشان می دهد چون دانشگاه آزاد دانشجویان پسر را با پیراهن آستین کوتاه به محوطه دانشگاه و کلاس درس راه نمی دهد و سرویس دانشگاه هم به علت فرسوده بودن باعث مرگ وقت و بی وقت دانشجویان می شود مقامات عالیرتبه و مدیران برجسته و مسئولان کشور فرزندان خود، آقازاده ها، را برای مصون ماندن از خطر سقوط در دره به سوئیس و آنریکا و فرانسه و انگلستان فرستاده اند!

ایران، محتمل‌ترین صحنه برای جنگی بزرگ

ريچارد هاس

اخیرا ریچارد هاس، رئیس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، در گفتگو با یک شبکه آمریکایی گفته ایران محتمل‌ترین صحنه برای وقوع یک جنگ بزرگ در سال جدید میلادی خواهد بود. به گزارش فرارو، در این اواخر، از میان کارشناسان برجسته روابط بین‌الملل، هاس تقریبا تنها کسی بوده که درباره قرار گرفتن نظم جهانی در مرحله گذار هشدار‌هایی داده است. او معتقد است که این نظم، بویژه در غرب، بار دیگر در معرض یک آزمون مهم تاریخی قرار گرفته است.

این عمامه بر سران فقط «آخوند»ند

نه «عالم»!

محمد علی مهرآسا

در سده های پیش چون دانشمندان علوم تجربی مانند ریاضی دانان و منجمین و اطبا و خلاصه اربابان دانش ... مورد توجه سلاطین و پادشاهان زمان و مکان بوده اند و سلطان و امیر نسبت به آنها نظر لطف و مکرمت داشته است، موضوع سبب حسادت ملاها و آخوندها شده و درصدد برآمده اند تا به نحوی خود را همطراز وهمردیف آن عالمان جلوه دهند. به این ترتیب نه تنها با آن دانشمندان به مبارزه و ضدیّت پرداخته اند، بل نوع آگاهی خود از نماز، روزه، مکروهات و معروف های دینی را به نام علم به پادشاه معرفی کرده و خویشتن را عالم نامیده اند. در مقابل چنان به خود غره بوده اند که صاحبان دانش تجربی و دانشمندان علوم مانند خیام و رازی و بوعلی سینا و حتا فردوسی را تکفیر کرده و از دفن جنازه شان در گورستان مسلمانان جلوگیری کرده اند.

آزادی، خدای همهء شادمانی ها!

یادداشتی در آستانهء سال نوی جهانی

شکوه میرزادگی

اکنون، در جشن سال نوی جهانی، فضای شهرها سرشار از رقص و آواز و شادمانی و عشق و بخشش و مهربانی و، مهم تر از همه، آزادی است؛ همان پديده ی شگرفی که گوهر همه ی شادمانی هاست. به خاطر این آزادی ست که در روزهای جشن سال نو مهم نیست که تو از کجا آمده ای، چه رنگ و نژادی داری، و عقیده و مذهبت چیست. بی ترس و آزاد می توانی هر لباسی را بپوشی، هر آوازی را بخوانی و هر طور که می خواهی برقصی و هر چه می خواهی بنوشی و بی خیال از بکن نکن های مذهبی یا سیاسی به سال نو پای بگذاری. و چنین است که من و توی ایرانی، که چهل سال است نوروز، سال نوی خودمان را - اين زمینی ترین و غیرمذهبی ترین سال نوی جهان - را، گم کرده ایم...

زلزلهء سیاسی دیگری در راه است

ایرج فرزاد

صدای ِترَک برداشتن دیوارهای شبه بلوک اسلام سیاسی را دیگر داریم می شنویم. زلزلهء سیاسی دیگری، گرچه در مقایسه با آغاز فروپاشی دیوار برلین در اندازه ای به مراتب کوچک تر در راه است. در این نباید شک کرد... شناختن خصوصیات این دورهء “گذار”، و تشخیص “ارزش مصرف” نیروها و قدرت ها و حتی “جنبش” ها و “ارتش” هائی که در خلال چنین دورهء نامتعارف برپا می شوند و راه اندازی و مهندسی می شوند و میدان دار خواهند شد، از اهمیت زیادی برخوردار است...

چرخش به چپ در جنبش های اعتراضی

گفتگو با فؤاد تابان، سردبير سايت اخبار روز

شعارها و خواست هایی که اکنون در خیابان های ایران و در بیانیه های مختلف معترضین مطرح می شود، در اساس شعارهای نیروی چپ ایران است؛ شعارها و مطالباتی است که چپ سال ها در جهت آن – کمتر یا بیشتر – مبارزه کرده و آن ها را مطرح کرده اند. این برتری و امتیاز چپ ها نسبت به سایر جریانات اجتماعی است. موضوع این است که چپ از این وضعیت چطور استفاده خواهد کرد؟

HHHHHHH