پيوند به سايت های ديگر

پيوند به سايت مهستان

برنامهء يکشنبهء پيش رو

23 دی  - 13 ژانويه

موضوع ميزگرد اين هفته:

ارزيابی برنامهء تلويزيونی

«رمز پيروزی»

حسن اعتمادی

حسن دانشور

 

امير جوان پيکر

مدير نشست:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه

برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو

کنگرهء سالانهء

سکولار دموکرات های ايران

نشريهء «گيتی مداری» حزب

بيانيه های مشترک حزب

با حزب مشروطه ايران

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

برای امضاء

 

 

 جمعه 21 تا يک شنبه 23 دی 1397 - 11 تا 13 ژانويه 2019

گزارشی دربارهء برنامهء «رمز پیروزی»

پیاده شدهء گفتاری از حسن اعتمادی

این روزها را نباید از دست داد و من امیدوارم اقداماتی که از سوی بسیاری از گروه ها در حال انجام است و پیشرفت های بسیار چشم گیری هم داشته به زودی به نتیجهء قطعی برسد و ما تماشاگر برگزاری یک نشست بزرگ، و به معنی واقعی ملی، در یکی از شهرهای کشورهای خارجی باشیم و شاهد این باشیم که برای نخستین بار بسیاری از سیاسیون و روشنفکران ما دست در دست هم برای ائتلاف و برای همکاری و  تشکیل جبهه ای وسیع و با نفوذ که مورد اعتماد مردم نیز باشد، برای تعیین سرنوشت کشورمان، وارد اقدامات عملی و جدی بشوند. این روز بسیار نزدیک است و امیدوارم که تا آن روز تعداد و گروه های بیشتری به این اقدام ملی بپیوندند.

سوء برداشت نشود!

حمیدرضا رحیمی

الهی کور شود فدوی اگر خواسته  باشد که این معنای بیربط را به اذهان علیل تر از خود متبادر کند که هنر نمائی های خواهر لوند، ضعیفهء سجادیه، شکیرا، آن هم در لبنان، که پارهء جگر مؤمنین و مؤمنات ساکن ایران سابق، کثرالله امثالهم، و از جمله فدویِ منتظرالظهور است، ناديده بگيرد، نستجیر بالله! لکن مشکل یا پرسش فدوی فقط  آن است که کمک های مالی و تسلیحاتی را ازین پس، و البته پس از کش رفتن از جیب ملت شل و پل و یک لا قبا، آیا بهمان آدرس سابق ارسال کند، یا آدرس دیگری مرحمت می کنند؟ همین!

دست‌خط! نه خط‌ خوردگی‌ دست؛

مسئله این است!

مهدی اصلانی

آقای جعفر بهکیش، در گفت‌و‌گو با “زمانه”، نقد من به کسری‌ های گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل در مورد کشتار تابستان شصت و هفت را دست‌مایه‌ گفت‌و‌گوی خود قرار داده‌‌اند... قای بهکیش! شما (احتمالاً با خطای نوشتاری و سهواً) نوشته‌اید «خانواده‌های قربانیان جنایت‌های دولتی در هر فرصت مناسب شکایت نامه‌های خود را به مقامات قضائی و سیاسی که مسئولیت مستقیم در اجرای مفاد قانون اساسی دارند، از جمله رئیس‌جمهور، ارسال کرده». پسندیده‌تر بود از «شماری از خانواده‌‌ها» نام برده می‌شد و نه تمام خانواده‌ها؛ چرا که شما در رده‌ شماری از خانواده‌ها هستید (و بسیار محترم) و نه تمام خانواده‌‌ها.

علت سقوط اتوبوس دانشجويان معلوم شد

اسکندر دلدم

تحقیقات انجام شده (بخیر و خوشی!) نشان می دهد رئیس دانشگاه در زیر گرفتن دو دانشجوی معترض مقصر نبوده بلکه دو دانشجو که در اسرائیل آموزش زیر ماشین رفتن گرفته بودند عمداً خود را زیر اتومبیل رئیس دانشگاه انداخته اند تا بر اثر اصابت اتومبیل به آنها، جلوبندی و لاستیک ها و شاسی و فنرها و سایر قطعات اتومبیل صدمه ببینند و خرج روی دست مقامات پاک دست دانشگاه آزاد بگذارد! گفته می شود این دو دانشجو با انداختن عمدی خود زیر اتومبیل رئیس دانشگاه قصد ایجاد اغتشاش در کشور و تحریک سایر مردم به زیر ماشین رفتن دسته جمعی را داشته اند!

آن روز خواهد رسید، می دانم!

در این سال ها من هم، مثل بسیاری از علاقمندان به آثار هنری، فکر می کردم آخر چه بر سر این نقاشی ها و مجسمه ها آمده است؛ کجا هستند، به که و در کجا فروخته شده اند؛ و آیا روزی خواهد رسید که مردمان ایران بتوانند دوباره آن ها را در موزه های ملی شان تماشا کنند؟ و در اين هفته ناگهان دریچه ای روشن مقابلم باز شد که به من می گفت: «بله آن روز خواهد آمد».

افزایش مستمر سکولاریسم در ترکیه

علی‌رضا اردبیلی

ادعای اسلامیزه شدن و ایرانیزه شدن ترکیه صرفا بر اساس مشاهدات و استنباط شخصی یا از طریق رصد کردن بانوان محجبه و مقایسه تعداد آنها با ارقامی حدس و گمانی در زمانی در گذشته، می‌تواند از سوی هرکسی اتفاق بیفتد. اما در میان چنین افرادی، برخی با مشاهده ارقام و نتایج بررسی‌های قابل اعتنا، به تجدیدنظر در این نتایج حاصل از مشاهدات شخصی دست می‌زنند و برخی نیز اعتقادات مبتنی بر تجربه دست اول (ولو محدود و شخصی) خود را حفظ می‌کنند.

تحرکات جدید در منطقه و تلاش های ترکیه

محمد حسین یحیایی

خروج نیرو های آمریکا از سوریه پایان یک ماجرا نیست بلکه آغاز ماجرای دیگری در منطقه است که از چند دهه پیش آغاز شده و ادامه دارد. از یک سو ترامپ به وعده های انتخاباتی خود عمل می کند و هزینه های نظامی را به گردن دیگران می اندازد و از سوی دیگر با گزینش برخی از افراد افراطی و جنگ طلب در پیرامون خود ترس را در منطقه تزریق می کند و شاید هم برنامه دیگری از نوع ماجراجویی نظامی در سر دارد که نشانگر گسترش بحران و تنش فراوان در منطقه است. در این میان بازیگران منطقه ای هم مانند ترکیه از نیروی نظامی خود استفاده خواهد کرد تا جایگاه و پایگاه خود را در متطقه بویژه در عمق خاک سوریه تقویت کند، از آن رو سال پيش رو پر تنش تر، پر تحرک تر و نظامی تر از سال های پیش در منطقه خواهد بود.

انحطاط رژیم و الزامات ایجاد جایگزین

وحیدی تهرانی

خامنه ای و دیگر سران رژیم تنها زمانی تسلیم خواهند شد که احتمال دستگیری، محاکمه در دادگاه های انقلابی و پس دادن مکافات چهل سال جنایات در ایران کاملا جدی شده باشد. تنها در آن زمان است که سخن از سازش و رافت اسلامی، حق مردم در انتخاب نظام سیاسی دلخواه خود و بازگشت روحانیت به حوزه ها و ارشاد مردم بدون دخالت در سیاست و غیره پیش خواهد آمد. بنابراین، این یک وظیفهء اخلاقی بر ذمه رهبران سیاسی اپوزیسیون است که با هدایت یک مبارزهء هوشمندانه و همه جانبهء سیاسی رسیدن به آن نقطه را که آرزوی اکثریت مردم ایران است هر چه زودتر محقق کرده و مردم را از این کابوس سیاه نجات بخشند.

ایران، محتمل‌ترین صحنه برای جنگی بزرگ

ريچارد هاس

اخیرا ریچارد هاس، رئیس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، در گفتگو با یک شبکه آمریکایی گفته ایران محتمل‌ترین صحنه برای وقوع یک جنگ بزرگ در سال جدید میلادی خواهد بود. به گزارش فرارو، در این اواخر، از میان کارشناسان برجسته روابط بین‌الملل، هاس تقریبا تنها کسی بوده که درباره قرار گرفتن نظم جهانی در مرحله گذار هشدار‌هایی داده است. او معتقد است که این نظم، بویژه در غرب، بار دیگر در معرض یک آزمون مهم تاریخی قرار گرفته است.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و پنج شنبه ها

منتشر می شود

 سردبير: اسماعيل نوری علا

  iraniansdm.n@gmail.com

 Fax: 509-352-9630

   

مطالب مندرج در اين پايگاه نظر

شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

 

HHHHHHH