Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبهء پيش رو

26 اسفند  - 17 مارچ

لطفا به تغيير ساعت در امريکا توجه کنيد:

8 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

10 صبح کاليفرنيا

موضوع ميزگرد:

مسئلهء حقانيت و مأموريت

برای تشکيل ققنوس سياسی

اعضاء ميز گرد

دکتر اسماعيل نوری علا

محمود ابطحی

ميلاد آقائی

مدير نشست:

عارف سرائی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 24 تا سه شنبه 28 اسفند 1397 - 15 تا 19 مارس 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر    پيمان نامهء عصر نو

   کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های    پيوند به سايت های ديگر   بيانيه های مشترک با حزب مشروطه

    حزب سکولار دموکرت ايرانيان       خبرگاه حزب      نشريهء «گيتی مداری» حزب        ويدئوهای آموزشی   

سايت مهستان چنبش  سکولاريسم نو     مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

شرح خبر را در سايت پاسارگاد بخوانيد

نسرين ستوده شانس آورده!

حمیدرضا رحیمی

فدوی همینطور ارّه به ماتحت مانده است که خانه ای که از پای بست شدیداً  ویران، و رژیمی که شمارهء معکوس سقوط  آن، بحمدالله والمنة، دیرست که آغاز شده است،چگونه به فردائی که دیگر ندارد، امیدوار و بانوئی را بجرم هیچ، به 38 سال زندان محکوم می کند؟ و افزون بر این، فرمول و محاسبه ای که عمر این دوالپا را 38 سال دیگر تمدید کرده از چه قرار است؟ باز قاصم الجبارین، ابوی برادر قاضی محمد (ص) مقیسه، را با روح پرفتوح حضرت امام(ل) در حضیض دوزخ محشور بدارد که دستکم نسرین ستوده را از رونویسی 38 جلد از مهملات حضرات آیات عظام و حجج اسلام  و از آن میان اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، لعنة الله علیهم اجمعین، معاف فرمود.

مهدی خلجی، همسرش، و قضاوت های عجولانه

ق.م. سخن

موردی بوده مربوط به اختلاس در پتروشیمی که در «شبکه های اجتماعی» همراه با عکس و تفصیلات منتشر شده. اعتراضی از جانب کسانی که گفته شده در اختلاس شرکت داشته اند صورت نگرفته. عکس خانه ی میلیون دلاری یکی از کسانی که گفته شده در این اختلاس دست داشته همراه با مشخصات مالک که از بد حادثه همسر آقای مهدی خلجی ست منتشر شده... آقای خلجی بايد اگر حرفی هست آن را بدون کشیدن داستان به تاریخ باستان کوتاه و مختصر بزند و رفع اتهام کند. نوشتن دو جمله مثل این ها گمان نمی کنم کار دشواری باشد: - همسر من اختلاس نکرده و کل این ماجرا دروغ است. يا - من خبر ندارم که همسرم اختلاس کرده یا نکرده و مثل شما بی خبرم. يا - من در خانه ی میلیون دلاری همسرم زندگی می کرده ام ولی خبر نداشته ام که پول خرید این خانه از کجا آمده است.

کارنامهء لاریجانی و رئیسی

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی

تصور می‌کنم آقای خامنه‌ای به دو علت رئیسی را به عنوان رییس دستگاه قضایی انتخاب کرده است؛ یکی این که چنته معتمدان آقای خامنه‌ای و نظام برای پست‌های حساس خالی شده و دیگر از معتمدان او کسی نمانده است. آقای شاهرودی و آقای یزدی به آن نسل مرتبط بودند. نسل بعدی هم که همین آقای لاریجانی است که به او مقام ریاست مجمع تشخیص را داده‌اند. دوم این که نوعی دهن کجی است به رأیی که مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال پيش به صندوق‌ها ریختند و بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردند و رئیسی رأی نیاورد. او می‌خواهد، با این انتصاب، به مردم بگوید حرف آخر را در جمهوری اسلامی رهبر می‌زند و آدمی که در انتخاب مردم برای ریاست جمهوری مردود شده است را به عنوان قاضیالقضات منصوب می‌کنم.

امام زمان را تنها و بی‌کس گذاشته‌ایم

کاظم صدیقی -  در نماز جمعه تهران

«اگر حوزه های علمیه کساد شود بدانید دین کساد می‌شود و دشمنان شما برای از بین بردن این معنویت، اعتقاد، اخلاق، عفت، حجاب، امانت و صداقت و همه ارزش‌ها برنامه و نقشه دارند؛ شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و نفوذی‌ها در تمام عرصه های فرهنگی چون سینما، تئاترو رسانه‌ها و در بعضی از دانشگاه‌ها معلمان و اساتید در کنار اساتید معتکف و هیات‌های علمی متدین و همچنین در کرسی حقوق به احکام اسلام می‌تازند بیانات فمنیستی را تقویت می‌کنند با رفتارشان اسلام را بد جلوه می‌دهند... نیرو کم داریم، امام زمان ما غریب است، این از مهام اموری است که امروز جبهه فرهنگی از ما قربانی می‌گیرد.» ۞

علت گم شدن

اسکندر دلدم

چند روز پیش که نخست ‌وزیر ارمنستان در رأس هیئتی به تهران سفر کرد، بر اساس عرف دیپلماتیک انتظار این بود که اسحاق جهانگیری، به عنوان مقام هم‌سطح نخست وزیر ارمنستان، در مذاکرات و مراسم استقبال حضور می‌داشت، اما او در هیچ یک از دیدار‌های رسمی دیده نشد. عده ای می گویند جهانگیری چون ملاحظه کرده که قهر و استعفای ظریف با مخالفت مجلس و دولت روبرو شده و پس از یکی دو روز، چون نتوانسته اند از زیر پل سید خندان کارگر ساختمانی وارد به مسائل سیاسی پیدا کنند و وزارت خارجه را به او بسپارند، و به ناچار ناز کارگر ساختمانی سابق (ظریف) را کشیده و دو باره به سر کارش برگردانده اند، او هم چند روزی است خودش را طاقچه بالا گذاشته و به ریاست جمهوری نمی رود تا بلکه بروند و با سلام و صلوات به سر کارش (يعنی خرابکاری در اقتصاد مملکت) برگردانند!

آغاز بکار خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ايرانيان

با کمال مسرت اعلام می داريم که سايت جديد موسوم به «خبرگاه حزب سکولار دموکرات ايرانيان» از اول فروردين 1398 کار خود را آغاز کرده و مهمترين اخبار داخلی، خارجی و بين المللی در ارتباط با کشورمان را بصورت منظم و دسته بندی شده منتشر می نماید و روزانه يادداشتی را به قلم يکی از اعضاء حزب در مورد خبری که اين عضو بر می گزیند ارائه می دهد و، در صورت لزوم، موضع حزب را در مورد خبر مزبور تشريح می کند. شما با مراجعه به اين سايت که آدرس آن بزودی اعلام خواهد شد، يکجا به محموعهء اخباری که بطور پراکنده در اينترنت منتشر می شود آگاهی می يابيد.  (دفتر انتشارات حزب سکولار دموکرات ايرانيان.)©

33 سال زندان دیگر و 148 ضربه شلاق

برای نسرین ستوده

سازمان حقوق بشر ایران

طبق حکمی که در زندان به نسرین ستوده ابلاغ شده، وی به سی و سه سال زندان دیگر و صد و چهل و هشت ضربه شلاق محکوم شده است. او در پرونده دیگری به پنج سال زندان محکوم شده بود و اکنون مجموع محکومیت‌های وی به سی و هشت سال زندان رسید. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران می گويد: «ما به‌طور مشخص از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که در این خصوص اقدام کند. وضعیت کلی مدافعان حقوق بشر و به‌طور خاص نسرین ستوده باید پیش از ادامه هرگونه مذاکره و گفتگوی دیگری بین حکومت ایران و اتحادیه اروپا در دستور کار قرار بگیرد و حل شود».

اخبار جعلی و سفر به تحریف حقیقت

نویسندگان:  سرژ حليمی و پير ريمبر

برگردان از: شهباز نخعی

همانگونه که در سی سال گذشته واژه های «تأخیر»، «اصلاح» و «گشایش» واژه های کلیدی اندیشهء غالب بوده اند، به نظر می رسد که عبارت «اخبار جعلی» نطفهء دغدغه های کنونی باشد. اما خط قرمزی این دو دوره را به يکديگر پیوند می دهد: هنوز آن دسته از اطلاعات مغلوطی که بخش اصلاح و گشایش را هدف می گیرند انزجار روزنامه نگاران حرفه ای و رهبران لیبرال را بر می انگیزند. آنها در ایالات متحده نيز، همانند آلمان و فرانسه، الویت سیاسی را به مبارزه علیه «اخبار جعلی» می دهند.

خروج آمریکا از ونزوئلا و احتمال وقوع جنگ داخلی

گزارش رادیو زمانه

بحران سیاسی کنونی در ونزوئلا با سوگند یک‌طرفه خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت آغاز شد. او خود را به‌عنوان رئیس موقت دولت اعلام کرد که می‌خواهد هر چه سریع‌تر انتخابات جدید را سازماندهی کند. خوان گوایدو از حمایت آمریکا برخوردار است و ده‌ها کشور به پیروی از آمریکا او را به‌عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به‌رسمیت شناخته‌اند. آمریکا افزون بر حمایت سیاسی از گوایدو، کاروان‌های غذا و دارو را به مرزهای ونزوئلا فرستاده تا فشار بیشتری بر نیکولاس مادورو رئیس جمهوری کنونی ونزوئلا و دولت او اعمال کند اما مادورو تاکنون موفق شده است که با بستن مرزهای زمینی و دریایی جلوی ورود این محموله‌ها را بگیرد.

فمنیست بودن یا نبودن

یکی از دردناک ترین جمله هایی که من در چند سال گذشته از زبان برخی از زنان جوانی که در ایرانِ پس از جمهوری اسلامی، و زیر نفوذ فرهنگی آن ها، رشد کرده و بزرگ شده اند شنیده ام این است که: «من فمنیست نیستم». هر بار این جمله را می شنوم یاد آخرین سال های قبل از انقلاب می افتم که یکی از «ژست» های زنان جوان تحصیل کرده این بود که بگویند «من فمنیست هستم». آنها این را می گفتند که گفته باشند: «ما دیگر آن زن سنتیِ، خانه نشینِ، مطیع و توسری خور، و ابزار خوشگذرانی مرد نیستیم».

چپگرایی، شیشه‌ء عمر حکومت اسلامی

فاضل غيبی

امروزه، پس از چهار دهه، باید شهامت داشته باشیم اعتراف کنیم ناآگاهی جمعی ایرانیان آنان را پذیرای تبلیغات چپ ‌- اسلامی کرد. آیا شگفت ‌انگیز نیست ملایانی که بدویت را نمایندگی می‌کردند، و کشورهای کمونیستی که از برآوردن نیازهای اولیه‌ء مردم شان ناتوان بودند، با تبلیغاتی پوشالی نسل ما را فریب دادند؟ آیا جای شگفتی نیست که در آستانه‌ء انقلاب، پس از  چهار دهه آموزش همگانی و شبکه‌ء گسترده‌ء دانشگاهی در تمام ایران، حتی انگشت ‌شماری اندیشمند نداشتیم که درباره‌ء پرتگاهی که در برابر ایران دهان گشوده بود هشدار بدهند؟

چرا مداحی نکنند؟ همه چیزشان را از خمینی دارند

مجید محمدی

سخنان عبدالکریم سروش (حسین حاج فرج‌الله دباغ) در مدح و ستایش خمینی تازه نیست (لينک). او بارها به ستایش از خمینی پرداخته است و این را باید به معنای قدرشناسی وی تفسیر کرد. سروش هنگامی‌ که به ایران بازگشت تنها یک جزوه‌ی سی چهل صفحه‌ای منتشر کرده بود و با همین میزان پرونده‌ی «علمی» ‌به فیلسوف رسمی ‌نظام برای مقابله با مخالفان فکری آن تبدیل شد. آثار بعدی وی نیز همه پیاده شده از نوار و زیرنویس داده شده توسط شاگردانی بود که در آن دوره به فراوانی در خدمت بسط جهل و تبلیغات فعالیت داشتند و نمی‌دانستند که سروش مطالب دیگران، را بجای ترجمه‌ی آنها، به عنوان محصولات فکر خود عرضه می‌کند.

000000000000000000000000