Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبهء پيش رو

26 خرداد - 16 ژوئن

موضوع بخش اول:

از قوميت تا حق شهروندی

سخنران:

بهروز قاسمی

موضوع بخش دوم:

طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير نشست:

مهدی مفخمی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 24 تا 26 خرداد 1398 - 14 تا 16 ماه ژوئن 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت    پيوند به سايت های ديگر    ◊ويدئوهای آموزشی

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     سايت سکولاريسم نو       پيمان نامهء عصر نو         

مهستان جنبش سکولار دموکراسی   مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان    خبرگاه حزب    نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک

علت سجدهء شُکر

حمیدرضا رحیمی

به گزارش خبرگزاری ها، "نزار زکا"، شهروند لبنانی مهمان در زندان پنج ستارهء اوین، پس از سه سال و هشت ماه و بيست و پنج روز اقامت در آن مجتمع تفریحی، چهار چنگولی از زندان مذکور آزاد شد. فرستادهء فدوی گزارش داده است که نامبرده، پس از استخلاص، سجدهء شکر بجا آورد. این کارشناس فن آوری اطلاعات که روز بيست و چهارم شهریور نود و چهار از سوی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برای شرکت در «همایش بین‌المللی  نقش‌آفرینی زنان در توسعهء پایدار» به تهران رفته و سر از زندان اوین درآورده بود، در پاسخ خبرنگاران، در باب چرائی بجای آوردن سجدهء شکر، گفت که نمی داند که اگر مهمان "معاونت امور مردان ریاست‌جمهوری" بود تکلیف اش چه بود؟!

واپسگرایی بدتر از عقب ماندگی است
سام قندچی

هنوز بسیاری در اپوزیسیون ایران تفاوت رژیم کلیسایی قرون وسطی را با فاشیسم عصر مدرن درک نمی کنند. رژیمهای قرون وسطی در اروپا از هر لحاظ عقب مانده بودند، اما فاشیسم از نظر تکنولوژیک بسیار مدرن بود و حتی در بسیاری عرصه های صنعت مدرن از آمریکا هم جلوتر بود، با اینحال از نظر تفکر اجتماعی و سیاسی واپسگرا بود، یعنی فاشیسم می خواست جامعه ی جهانی را به عصر پیش از دموکراسی به عقب ببرد، همانطور که کوکلاکس کلانها در آمریکا می خواستند جامعه را به دوران پیش از الغای برده داری 1865 بازگردانند و رژیم اسلامی حاکم بر ایران نیز، 40 سال است در همین تلاش واپسگرایانه بسوی جامعه اسلامی 1400 سال پیش در تکاپو ست که از جمله در مورد مسأله حجاب اجباری بسیار آشکار است. در دوران کنونی عربستان سعودی جامعه ای عقب مانده و در بسیاری موارد از جمله در عرصه حق رانندگی بانوان، سالها حتی از زندگی اجتماعی در ایرانِ تحت رژیم اسلامی عقب تر است و شاید حتی این خبر وحشتناک درباره عربستان در وبسایت ران پال درست باشد، با اینحال عقب ماندگی عربستان نظیر خودِ عقب ماندگی زندگی اجتماعی در قرون وسطی است، در حالیکه کوکلاکس کلان های اسلامی نظیر فاشیسم هیتلری و کوکلاکس کلانهای آمریکایی، می خواهند جامعه را به عقب بکشند. این واپسگرایی رژیم حاکم، اصل معضل ایران است، و نه عقب مانده بودن جامعه که حتی پس از این 40 سال، هنوز جامعه ی ایران نسبت به بسیاری از جوامع دیگر در جهان، از جمله عربستان سعودی، جلوتر است، و دلیلش هم اینکه مردم در این 40 سال در برابر این واپسگرایی کوکلاکس کلان های اسلامی مقاومت کرده اند، و از جمله به رغم همه ی فشارهای کوکلاکس کلان های اسلامی در این 40 سال، رژیم نتوانست جلوی رانندگی بانوان را در ایران سد کند. به همین دلیل ایران نیاز به تغییر رژیم دارد و براندازی حکومت کافی نیست. (منبع)

چرا و چگونه آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب شد؟

جمشید اسدی

دو گروه آیت‌الله خمینی را رهبر طبیعی خیزشی می‌دانند که سرانجام اسلامی شد. یکی برآمده از پیروان همدل آیت‌الله است همچون هموندان مؤتلفه اسلامی و بازماندگان فداییان اسلام. دو دیگر گروهی که به دلیل فشار حکومت پادشاهی بر نیروهای سیاسی و فرادست بودن باور اسلامی، بر این باور است که از سال‌ها پیش از سال انقلاب، اگر جنبشی در ایران به راه می‌افتاد، رهبری آن به طور طبیعی به دست اسلامی‌ها و از میان ایشان به دست تندروترین چهره سیاسی آن‌ها، روح‌الله خمینی می‌افتاد.

استفاده از «کرکس» به جای «پرستو»

برای به راه آوردن اصلاح طلبان!

اسکندر دلدم

اکنون که دستگاه های اطلاعاتی داستان ساختگی "پرستو" ها را تکذیب و مقام قضائی و برادر مقتوله هم سیاسی و "پرستو" بودن قتل فجیع میترا استاد را تکذیب کرده اند خبر می رسد اگرچه داستان "پرستو" ها ساخته و پرداختهء اذهان بیمار اصلاح طلبان و کارگزارانی ها و سایت ها و کانال های ضد انقلابی است اما این ماجرا روی دیگری هم دارد و آن عبارت از عملیات "کرکس" هاست که طی آن اشخاص سبیل از بناگوش در رفته ای خود را سر راه رهبران و چهره های اصلاح طلب قرار داده و با آنها نرد عشق باخته و سران اصلاح طلب و چهره های معروف این باند و کارگزارانی ها و لیست امیدی ها و تکرار می کنم ها را مورد آزار و اذیت قرار داده و از عمل بی شرمانه خود برای کم کردن روی آنها عکس و فیلم گرفته اند!

هر جا جز ایران؟

مهرداد خدیر  - در سايت داخل کشورِ «عصر ايران»

با کامی تلخ، می‌خواهم دربارۀ نتیجۀ یک نظر‌سنجی بنویسم که واقعاً قابل‌تأمل و به تعبیری تکان ‌دهنده است. دکتر محمد‌رضا جوادی ‌یگانه، استاد جامعه ‌شناسی دانشگاه تهران، که در دورۀ جدید شهرداری تهران و در انتخابی درست و متناسب، معاونت فرهنگی این نهاد عمومی را نیز بر‌ عهده دارد نوشته است: «براساس پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران کمتر از سی درصد از مردم، تمایل به زندگی در کشوری به جز ایران دارند»... شاید تصور شود این نظر سنجی مخاطبان خاصی داشته که به چنین نتیجه‌ای انجامیده اما هم دکتر جوادی یگانه آدم موثقی است و هم قاعدتا در این پیمایش اصول علمی مراعات شده و هم محدود به یکی دو جا نبوده و چهارصد و بيست و شش شهر مرکز شهرستان و هشتاد و دو هزار نمونه را در بر‌می‌گیرد و مربوط به سال نود و پنج هم هست که اتفاقا وضعیت رضایت و امید اجتماعی  بهتر بود.

نگاهی به واقعیت «نژاد آریایی» وکارکرد مفهوم «ایران»

محمود فلکی

طرح واقعیت تاریخی یا واقعیت تغییر و تحول زبان و انتقاد از نگره‌ی ناسیونالیستیِ که در سوی برتری‌طلبی نژادی پیش می‌رود، نباید به این معنا تعبیر شود که منتقد، میهنش را دوست ندارد یا به قول برخی کوته‌اندیشان "وطن فروش" است. بدون پرسش و نقد بنیادی، نمی‌توان به قطار شابنده‌ی اندیشه‌ی مدرن در راستای رشد همه سویه رسید. آنکه با نگاهی علمی و بدون تعصبات کورکورانه در ژرفای فرهنگ خود نقب می‌زند، به خاطر این است که دلش می‌خواهد این فرهنگ، این ملت، همگام با جهانِ پیشتاز مدرن پیش رود...

شرایط کنونی و صف آرائی چپ و راست

منوچهر يزديان - سلام زيجی - محمدرضا شالگونی

در گفتگو با راديو «پيام» - کانادا

يک سند سیاسی پیشنهادی برای طرح در

نخستین کنگره حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) از مبارزات کارگران برای تامین مطالبات خود، تشکیل سندیکاهای مستقل و علیه سیاست‌های نئولیبرالی دولت که قوانین حمایتی، دستآوردهای جنبش کارگری و حقوق سندیکایی کارگران را آماج تاخت و تاز قرار داده، حمایت می کند... دولت باید بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را بپردازد و مدیریت امور تامین اجتماعی را به شورایی مرکب از نمایندگان تشکل‌های مستقل کارگری و نهادهای کارفرمایی به انتخاب خود آن‌ها واگذار کند. ما از مطالبات و مبارزات معلمان، بازنشستگان و پرستاران حمایت می کنیم.

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل!

حسن شریعتمداری

ملت ایران  هرگز و به هیچ  نیروی نظامی و غیر نظامی، وکالت ماجراجویی به قیمت تحریم‌های کمر شکن و جنگ و دشمن تلاشی نداده است و اکنون نیز در اکثریت خود در رویداد شومی مانند جنگ، نه تنها در پشت حاکمان حکومت اسلامی و رهبری آن نایستاده است، که این جنگ را جنگی ضد ملی و بقول خامنه ای تقابل اراده ها (بخوانید لجبازی) بین ترامپ و خامنه‌ای دانسته و در آن مقصر اصلی را خامنه‌ای، سپاه و نظام حاکم  می داند.

قيام فقیهان علیه قانون

محمد مجتهد شبستری

قانون یک معنای مشخص و روشن دارد. قانون آن مواد مشخص و مکتوب است که در مجلس تصویب می‌شود. معنای اجراء قانون به وسیله قوه مجریه هم کاملاً مشخص و روشن است. اما تعبیر اجراء اسلام معنای بسیار مبهم و ناروشن و هرج و مرج طلبانه دارد. تحت پوشش این تعبیر مشوش و نامفهوم صدها عمل ضد قانون و ضد حقوق ملت می توان انجام داد. علاوه بر این اجراء اسلام همیشه اجراء یک فتوا و یا یک نظر دینی است که از یک شخص یا اشخاص معین صادر می‌شود و آنچه در مقام عمل اتفاق می‌افتد اجراء فتوا و یا نظر فلان شخص معین است نه اجراء اسلام به عنوان یک دین.

حل اختلافات ترامپ و مکرون در سایه ایران

گزارش راديو زمانه

رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه در حاشیه مراسمی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد «روز D» (روز عملیات ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم در خاک فرانسه) در نرماندی برگزار شد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. رابطهء رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه بر سر تجارت جهانی و توافق اقلیمی پر تنش است. اما هر دو رئيس جمهور دربارهء ضرورت از سرگیری مذاکرات با ایران با هم بر یک نظر بودند. به همین سبب برنامه هسته‌ای ایران و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی دست کم در جمع خبرنگاران در کانون توجه ویژه ترامپ و مکرون قرار گرفت.

00000000000000000000000