1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی نمی پذيريم. 2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛ 3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود. 4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم. 5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند. 6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها با سردبير است. 7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم» تبديل می شود. 8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم. |
|
|||
آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392 تاريخ انتشار اين شماره: 27 تا 30 خرداد 1398 - 17 تا 20 ماه ژوئن 2019 |
||||
◊ جستجو در اين سايت ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت ◊ پيوند به سايت های ديگر ◊ويدئوهای آموزشی |
||||
◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ◊ سايت سکولاريسم نو ◊ پيمان نامهء عصر نو |
||||
◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی ◊ مفاهيم اصلی ◊ بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران» |
||||
◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان ◊ خبرگاه حزب ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب ◊ بيانيه های مشترک |
||||
حاج آقا "اردک انیان" وزیر بی نیرو، از رعایای حکومت اسلامی خواسته است تا برای مقابله با تحریم های آمریکا روزی یک وعده بیشتر طعام نخورند! چون همه ساله ده پانزده میلیارد دلار صرف واردات مواد غذایی از خارج می شود. شايد در این شرایط بی پولی وزیر بی نیرو از یک لحاظ حق داشته باشد از رعایا بخواهد که روزی یک وعده بیشتر نخورند تا این پولی که باید صرف واردات شود در خزانه بانک ها باقی بماند و توسط برادران مقامات و پدر عروس آنها و دامادها و فرزندانشان اختلاس شده و دولت هم بتواند مشکلاتش را بصورت «مردمی» حل کند. در واقع، به نظر می رسد که اگر مردم حرف وزیر را جدی تر بگیرند و در یک اقدام خودجوش مستراح نروند تمام مشکلات دولت حل می شود! ◄
چرا ما تفاوت های اساسی را درک نمی کنیم؟
واپسگرایی بدتر از عقب ماندگی است
![]()
به گزارش خبرگزاری ها، "نزار زکا"، شهروند لبنانی مهمان در زندان پنج ستارهء اوین، پس از سه سال و هشت ماه و بيست و پنج روز اقامت در آن مجتمع تفریحی، چهار چنگولی از زندان مذکور آزاد شد. فرستادهء فدوی گزارش داده است که نامبرده، پس از استخلاص، سجدهء شکر بجا آورد. این کارشناس فن آوری اطلاعات که روز بيست و چهارم شهریور نود و چهار از سوی معاونت امور زنان ریاستجمهوری برای شرکت در «همایش بینالمللی نقشآفرینی زنان در توسعهء پایدار» به تهران رفته و سر از زندان اوین درآورده بود، در پاسخ خبرنگاران، در باب چرائی بجای آوردن سجدهء شکر، گفت که نمی داند که اگر مهمان "معاونت امور مردان ریاستجمهوری" بود تکلیف اش چه بود؟!◄ |
(يادداشت هائی برای سخنرانی در مهستان)
به بیانیهء فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج ظاهرا فعالان سیاسی و مدنی امضا کننده بیانیه خبر نداشته باشند که طرف امریکایی به وضوح ملایان حاکم بر ایران را به مذاکره بی قید و شرط فراخوانده بود، دونالد ترامپ گامی فراتر از این هم برداشت و در اظهار نظری بی سابقه گفته بود: “ایران می تواند با همین حاکمان فعلی کشوری بزرگ باشد”... گر چه این اظهارنظر مثبت و بسیار قابل توجه، یک فقره دلجویی آشکار از ملایان بود اما پاسخ درخوری از سوی آنان دریافت نکرد...◄
«پان عربیسم ِ تنزل یافته» در خوزستان
مهرداد خدیر - در سايت داخل کشورِ «عصر ايران» با کامی تلخ، میخواهم دربارۀ نتیجۀ یک نظرسنجی بنویسم که واقعاً قابلتأمل و به تعبیری تکان دهنده است. دکتر محمدرضا جوادی یگانه، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، که در دورۀ جدید شهرداری تهران و در انتخابی درست و متناسب، معاونت فرهنگی این نهاد عمومی را نیز بر عهده دارد نوشته است: «براساس پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران کمتر از سی درصد از مردم، تمایل به زندگی در کشوری به جز ایران دارند»... شاید تصور شود این نظر سنجی مخاطبان خاصی داشته که به چنین نتیجهای انجامیده اما هم دکتر جوادی یگانه آدم موثقی است و هم قاعدتا در این پیمایش اصول علمی مراعات شده و هم محدود به یکی دو جا نبوده و چهارصد و بيست و شش شهر مرکز شهرستان و هشتاد و دو هزار نمونه را در برمیگیرد و مربوط به سال نود و پنج هم هست که اتفاقا وضعیت رضایت و امید اجتماعی بهتر بود.◄
نگاهی به واقعیت «نژاد آریایی» وکارکرد مفهوم «ایران»
شرایط کنونی و صف آرائی چپ و راست
يک سند سیاسی پیشنهادی برای طرح در نخستین کنگره حزب چپ ایران (فدائیان خلق)
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل!
|