اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پیش رو

13 بهمن 1398 - 2 فوريه 2020

   موضوع:

چرایی سربرآوردن حرکت های اعتراضی بزرگ آبان ماه

فايل تصويری      فايل صوتی

سخنران:

کاظم کردوانی

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 14 بهمن تا پنجشنبه 17 بهمن 1398 -  3 تا 6 فوريه 2020

سلام بر همایون غنی زاده،

هنرمندی که نامش را به نکویی در تاریخ ثبت کرد

شکوه میرزادگی

من به عنوان یک نویسنده ی تبعیدیِ که سال هاست در اپوزیسیون فرهنگی حکومت اسلامی حاکم بر سرزمین مان هستم، با تمام وجود به احترام همایون غنی زاده و هنرمندان دیگری چون او به پا می ایستم و می گویم آن چه که آن ها در فضای هولناکی چون ایران، در یک ساعت برای ایران و ایرانی انجام می دهند، صدها مرتبه مهم تر، با ارزش تر، و کارسازتر از بسیاری از تلاش هایی ست که هنرمندان و نویسندگان خارج کشور در طی سال های گذشته برای ایران و ایرانی انجام داده اند.

حذف بهائیان “قانونی” می‌شود!

امیر سلطان‌زاده

اخیرا وقتی شهروندان بهائی ایران، برای دریافت یا تعویض کارت ملی خود مراجعه کرده‌اند، با مشکل جدیدی روبه‌رو شده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسیده، در فرم ثبت و صدور کارت از آنها درخواست کرده دین خود را از میان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت انتخاب کنند و گزینه “سایر ادیان” که سابقا در میان گزینه‌ها بود، دیگر حذف شده است. این موضوع مباحث مختلفی را در میان افکار عمومی و حامیان حقوق بشر ایجاد کرده است.

تحريم انتخابات چارهء کار نيست

سام قندچی

«کوکلاکس کلان های اسلامی» از اول به اصلاح طلبان و چپی ها و مصدقی های حامی خود نیاز داشتند تا در این چرخهء خشونت و عقب نشینی جامعه مکمل شان باشند. در حقیقت، به نوعی، ما اپوزیسیون مسالمت آمیز نیز در این سال ها مانند اصلاح طلبان در این رابطه عمل کرده ایم؛ البته با هدف دیگر. حال ممکن است بپرسید که آلترناتیو چیست؟ از دیدگاه این نگارنده باید هر آنچه را که کوکلاکس کلان های اسلامی برای جامعه ممنوع کرده اند، به چالش بکشیم؛ همانگونه که خانم مسیح علینژاد «حجاب اجباری» را در «چهارشنبه های سفید» به چالش کشید. به همین سادگی. در آمریکا نیز زمانی که حرکت جنبش مدنی مارتین لوتر کینگ شروع شد، فقط روزا پارکز نبود که رفت و در قسمت سفید پوستان در اتوبوس نشست، بلکه سیاه پوستان شروع کردند به توالت های سفید پوستان رفتن و در رستوران هایی که مخصوص سفید پوستان بود خود را تحمیل کردند و غذا سفارش می دادند و بیرون می شدند و باز برمی گشتند و این تبعیض ها را به چالش می کشیدند. تا زمانی که جامعه تبعیض هایی را که کوکلاکس کلانهای اسلامی چهل و يک سال است در ایران برقرار کرده اند، بطور روزمره به چالش نکشند وضع تغییر نخواهد کرد. (منبع)

سرنگونی پرواز 752 به روایت یک «نویسندۀ نانجیب»

سپیده گرگانی

پرواز 752 شاید مدلی از همهء جامعهء ما نبود، اما نمونه‌ای بود از قشر متوسطی که راه فرار از فلاکت را در تحصیل و اعتلا بخشیدن به زندگی فردی خود در بیرون از خاک وطن می‌جست و می‌دانست. نتیجۀ کاملاً منطقی بعد از تلاش بی‌ثمر برای تغییر و اصلاح: «من اصلاً در این سیستم کوچک‌ترین جایی ندارم، پس بگذار اجاق کوچک خودم را فراز کنم و آیندهء خودم و خانواده‌ام را بسازم.» این تفکر کمابیش در پرواز 752 جاری و ساری بود.

وجد بی مورد!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: مراسم باشکوه و بی‌نظیر تشییع جنازه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اهواز توسط خوزستانی‌های عزیز هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. خداوند به همه آنان عزت بدهد.

* فدوی: نظر به عوالم مودت و دوستی فی مابین مرحوم ابوی(ره) و بنده، فدوی بمنظور رعایت سلامتی شما، عریضه تان را به جریان نمی اندازد؛ لکن این دفعهء ماقبل آخرتان باشد که از قتل عمله بیت، به وجد می آئید، برادر شهروند!

اسپارتاکوس اسلامی

اسماعيل هوشيار

همهء حاضران، با مواضع سیاسی خودشان، در حال معرفی خودشان هستند. کسی که قاسم سلیمانی تروریست را «سردار شجاع» بنامد اتوماتیک بن لادن و ابوبکر بغدادی را هم اسپارتاکوس اسلامی می بیند. تمام این مولفه ها و زدن ها از یک جنس بازی سیاسی است. روکش «سردار شجاع» با بوی گند لجن اسلامی در وزن سیاسی پسر شجاع، جنس بازی را عوض نمی کند. معرفی یک میوهء سالم و خوب در بافت آفت زدهء درختی که از ریشه تا تمام وجودش آفت زده باشد اگر از جهل نباشد پس یک منفعتی دارد! شجرهء بیمار و خبیث و آفت زده ای به نام حکومت اسلامی ایران! قاسم سلیمانی میوه و محصول همین درخت بیمار است.(منبع)

روزهای ترس

افشين بابازاده

روزهای ترس... / گوش مالی واژه ها... / جنگل خشک شده در برهوت... / خیال غوطه ور در برهوت... / اشک های خشک شده در برهوت ...//  آه، ای روزهای ترس / بر گونه های منتظر / چون باران خستگی / ببارید!

خدایانی که مُردند!

مسئله رادیکال‌های سابق؛ چرا رفتند؟

رضا جاسکی

ممکن است گفته شود، تغییر مسلک دادن امری عادی است و هر روز عده‌ای از چپ به راست یا بالعکس و یا از راست به میانه و … تغییر موضع می‌دهند. مسلماً این امر حقیقت دارد اما باید چند نکته را در نظر گرفت: اگر در یک جنبش سیاسی کسانی که در آن جنبش نقش برجسته‌ای را به عهده دارند تغییر جبهه دهند، قضیه ابعاد دیگری پیدا می‌کند. در یک جنبش ضد سیستمی که قرار است تحولات بزرگی در جامعه ایجاد کند ، اگر کسانی که رهبری آن جنبش را بر عهده دارند خود جذب همان سیستم شوند، آنگاه امید زیادی برای جنبش مزبور باقی نمی ماند!

ایدئولوژی وحشت

فرهاد قنبری

اغلب انسان های گرفتار در ایدئولوژی ‌های مخرب با تفکر و علم و آگاهی به خدمت آن ایدئولوژی درنیامده‌اند بلکه قدرت تفکر و اندیشه و فاعلیت خود را به طور کامل در اختیار ایدئولوژی گذاشته و اینگونه تربیت شده‌اند که عمل و کردار خود را خدمتی به “آرمان بزرگ” و جهانی زیبا تصور می‌کنند. سوژه‌ های مستحیل شده در این ایدئولوژی‌ ها برای رسیدن به آن ایده آل بزرگ (نژاد برتر و پاک آرایی، جامعه بی‌طبقه، بهشت روی زمین و..) تمام خشونت ‌ورزی‌های خود را توجیه می‌کنند.

مناظره دربارهء سخنان شاهزاده رضا پهلوی

بين يک جمهوريخواه و يک پادشاهی طلب:

کورش زعیم و رامین پرهام

شاهزاده رضا پهلوی، روز چهارشنبه بیست و پنجم دی در موسسهء «هادسون» در واشینگتن سخنرانی کرد... او در بخشی از صحبت هایش اعلام کرد که شاهد پایان رژیم حکومت اسلامی ایران هستیم و تنها می توان به سران حکومت اسلامی گفت که وقت اش است که از قدرت کناره گیری بکنند. در مورد این سخنرانی و مطالبی که در آن مطرح شده خبرنگار راديو فردا گفتگوئی داشته با کورش زعیم، عضو جبههء ملی و فعال مدنی سیاسی، و رامین پرهام، عضو اتحاد برای دموکراسی در ایران و فعال سیاسی.

مسئله فقط خامنه ای نیست، ملت کل رژیم را نمی خواهد!

حشمت اله طبرزدی

بدون تردید برکناری خامنه ای گام اول در اجرای عدالت و فروریزی بنای دیکتاتوری مذهبی حاکم است اما اینگونه نیست که این خامنه ای است که شرایط رهبری را از دست داده اما کلیت رژیم، شرایط یک ساختار خوب را داشته باشد... مبارزهء ملت ایران تا فرو ریزی این رژیم فاشیستی و بر قراری دموکراسی سکولار بر پایهء اعلامیهء جهانی حقوق بشر ادامه خواهد یافت.

فردای ایران چگونه ساخته می‌شود؟

محمد حسین صدیق یزدچی

امروز و در پی سقوط‌های بی‌شمار سیاسی‎ ‎و فکری یک سدهء اخیر، امّا در جای جای ایران نسبت ‏به تغییر سیاسی و گذر از سنت فکری دین‌مدار و استبدادهای تاریخی پنهان و آشکار، خیزشی به ‏چشم می‌آید. بنظر می‌رسد که امروز ایرانیان به نظامی سیاسی می‌اندیشند که آن نظام، زندگی ‏زمینی و تمام ملزومات زندگی فردی و اجتماعی دنیوی را در همه‌ی عرصه‌های سیاسی و ‏اقتصادی و حقوقی و آموزشی و فرهنگی برای همگان تامین کند. به نظر می‌رسد که ایرانیان نظامی ‏سیاسی و «دولت»‌ی را می‌خواهند که برآمده از خواست و اراده‌ی خردبنیاد جمعی باشد.

از چه می‌ترسیم و از چه باید بترسیم؟

خشایار دیهیمی

رک بگویم. من از زیستن تحت حاکمیتی که نه فقط فاسد بلکه از کوچکترین دانش و خرد، و از آن بالاتر از هر گونه انسانیت و اخلاق و شرفی بی‌بهره است احساس حقارت می‌کنم. اما از چه واقعا باید بترسیم؟: از همینی که به سرمان آورده‌اند. از اینکه دیگر خودمان نیستیم. از اینکه تن به خفت می‌دهیم. جنگ؟ آری جنگ بسیار هولناک است، هولناکترین پدیده. اما جنگ زمانی در می‌گیرد که ما دست روی دست بگذاریم تا اینان به نام ما و به کام خودشان هر سیاستی را که می‌خواهند پیش ببرند.

عراق، میدان بستهء رويارویی واشنگتن و تهران

ماتيو ری

برگردان از: شهباز نخعی

بحرانی که در هفته های اخیر بین ایران و ایالات متحده به وجود آمد، چیزی جز چندمین رو در رویی بین اين دو کشور نیست که از سال 1979 صحنهء اصلی آن همچنان عراق است. کشتن قاسم سلیمانی دستمایهء لازم برای تحریک و ایجاد واکنش در سراسر دنیا را داشت... باید گفت که این رویداد خارق العاده بود: رییس جمهوری آمریکا مسئولیت قتل هدفمند یک مقام بلند پایهء کشوری را پذیرفت که ایالات متحده با آن درگیری دارد. آیا این اعلام یک درگیری  بین المللی است؟ یا، به عبارت عامیانه تر، آیا ما درحال تکرار تاریخی نیستیم که از سال 1979، در زمین عراق، بین ایران و ایالات متحده رخ می دهد؟

فروپاشی ناگزیر دولت‌های ایدئولوژیک و توسعه‌طلب

(معرفی کتابی در مورد تجربهء پاکستان)

خالد خسرو

تحلیل‌های حقانی در کتاب اش از وضعیت اقتصادی، نظامی‌ و اجتماعی پاکستان نشان می‌دهد که اگر به تجربه اتحاد شوروی توجه شود، قدرت هسته ای به هیچ وجه جلو ناکامی ‌و سقوط دولت‌های خود کامه و ایدئولوژیک را نمی‌گیرد. زیرا، هرچند آنان ظاهراً از ثبات و انسجام درونی برخوردارند، و یا تصور می‌شود که حمایت بخش‌هایی از مردم را دارند، در واقع،اگر پرده‌های فریب و پروپاگاندای دولتی کنار برود، تضادها و نارضایتی‌های درونی به خوبی دیده خواهد شد. این نارضایتی‌های ناشی از ناکارامدی اقتصادی و اجتماعی دولت، نهایتاً به سرنگونی چنین رژیم‌هایی منجر خواهد شد.

سوء تفاهم در مورد دولت در تبعيد

و فقدان زيان بار يک تشکيلات آلترناتيو

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

سیزدهمين «پادکست سکولار دموکراتها»

رفتار چهره های سرشناس در بزنگاه های سیاسی

محمود ابطحی - مقداد عسکريان - اسماعيل نوری علا

گردانندهء پادکست ها: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

00000000000000000000000