تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره جمعه 2  تا یکشنبه 4 آبان 1399 - 23 تا 25 اکتبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

انسانی عملگرا، که نیاز زمانه خود را می شناخت

داریوش بی نیاز

کوروش، کنفوسیوس و سولون فرزندان زمان خود بودند، فرزندانِ خسته از جنگ ‌های بی ‌پایان میان قبایل و دولت-شهرهایی که رمقِ زندگی مردمان را گرفته بودند: فرزندان متعهدِ عصر افسردگی مردم خسته از جنگ ‌های خون‌ افشان و نفس گیر.

امر به بایدن، و نهی از ترامپ!

دیوید اعتباری

باید توضيح دهم که من این مطلب را برای تغییر نظر کسی در بارهء ترامپ و بایدن ننوشته ام. در میان برخی ذوب شدگان ترامپ نیز رفتارهائی شبيه رفتار طرفداران بايدن را می توان مشاهده کرد.  اما، به هر حال، و به نظر من، شایسته است که همزمان با اينکه در هر کشورى، و در هر زمانی، به هر کسی رأی می دهیم، به نظرات متفاوت دیگران نيز احترام بگذاریم، شاید روزى تاریخ نشان دهد که گزینهء ما اشتباه بوده است. در آن زمان تنها چیزی که همچنان می تواند ما و شخص مقابل را به هم پيوند دهد، همان درود و سلام و احترام متقابلی است که اکنون از آن صرف نظر کرده ایم.

تقابل، تضاد، و معضل بزرگ سیاستِ ما

سام قندچی

تقابل یعنی سیاه و سفید، و «سایه روشن» مابین اين دو، با حد وسطی که مثلاً خاکستری  می نامیم! تضاد اما یعنی سیاه و ضدسیاه؛ و قائل شدن به «حد وسط» برای تضاد بی معنی است! در اين مورد در تاریخ فلسفه، بحث «حد وسط» یا «تئوری میانگین ارسطو» قابل ذکر است. متأسفانه، در عرصهء سیاستِ ایران، چه در اپوزیسیون و چه در پوزیسیون، «تقابل» درک نشده و اساس کارها بر «تضاد» بنا شده است و، به همین دلیل، هر اندازه که بخواهیم از «سایه روشن» ها حرف بزنیم، تلاش مان بی معنی است و به جایی نمی رسیم و، هنوز جوهر توافقات در هر ائتلاف، اتحاد، یا حتی جمع چند نفره، خشک نشده، همکاری از هم می پاشد. (منبع)

از  دردي كه مي كشم!؟

اشكبوس طالبی

دلم بحال پيرمرد معلم مي سوزد. چقدر تلاش كرد تا تخته سياه را به تفنگ و تفنگ را به قلم تغيير دهد ولي هيچ به اين فكر نكرده بود تا مغز ها تغيير نكنند قلم و كلمه همان كار مسلسل را مي كند كه بي اختيار شليك مي كند و مغز  و قلب ديگري را مي دراند. اين بيماري  پرخاشگري، عنان گسيخته و مسري شده؛ مثل كرونا هيچ حد و مرزي نمي شناسد، و حتي روشنفكران قشقايي و غير قشقايي را هم آلوده كرده است. معلم و وكيل و نويسنده و سياستمدار و پاسدار و سردار را هم تشخيص نمي دهد!؟ آينده ما (اگر  آينده اي باشد) در گروی آموزش و پرورشي است كه فكر كردن و تعقل و رواداري و هنر زندگي كردن و شاد  زيستن و تعامل سازنده با ديگران را بياموزد. از همان روزهاي نخست تولد تا 18 -20  سالگي. هيچ لازم نيست كه مدرسه شكنجه گاه كودكان شود؛ مدرسه بايد جاي بازي و خلاقيت و كشف استعداد ها براي زندگي كردن باشد. همان  كاري كه فنلاندي ها كردند به رهبري خانم نل نادينگز، و فرانسوي ها، بعد از بيرون ريختن هيتلري ها، كردند با رهبري رمان نويس متفكري بنام آندره موروا. همان كاري كه معلمين مالزي كردندبا رهبري ماهاتير محمد، و همان كاري كه كره جنوبي ها كردند و... آيا: «مانده خاكستر گرمي جايي؟»

(مهرماه ٩٩- مريلند - زنجيران). (فیس بوک نویسنده)

 ویژگیهای «جنبش من نیز» در ایران

فریدا آفاری

در طی دو ماه گذشته تحول بی سابقه ای در ایران آغاز شده. هزاران زن و برخی مردان در رسانه های اجتماعی شروع به سخن گفتن آشکار در مورد تجربه آزار، سوء استفاده،  تعارض و تجاوز جنسی کرده اند. واکنش های ابراز شده  به جنبش من نیز در رسانه های اجتماعی در ایران  از سویی نمایانگر حمایت تشویق آمیز  است و از سویی دیگر  برخوردی تحقیر آمیز. برخی از خوانندگان زنان بیشتری را تشویق به سخن گفتن کرده اند.  برخی نیز زنان را “لوس و ننر” خوانده و می گویند که آنها “شورش را در آورده اند.

بررسیِ شناخت شناسانهء پویشِ «منهم»

جویا آروین

وقتی شخص الف میگوید شخص ب به او تعرض جنسی کرده است و، در سوی دیگر، شخص ب انکار میکند که مرتکب تعرض به شخص الف شده است، آیا باید سخن شخص الف را باور کنیم یا سخن شخص ب را؟ در این نوشته این پرسش را با ابزارهایی که شناختشناسی در اختیار ما میگذارد بررسی میکنم. در این نوشته اصطلاح «تعرض جنسی» را در معنایی عام برای شکلهای گوناگون تجاوز، آزار جنسی، بدرفتاری جنسی و دیگر شکلهای رفتار ناپسند جنسی در قبال دیگری به کار میگیرم.

تأملی بر خشم:

دعوت به بازاندیشی جنبش اعتراض به خشونت

رها بیانی

این نوشته دعوتی است به بازاندیشی راهی که تا کنون پیمودهایم و تاکید براهمیت جنبه آموزشی جنبش های اجتماعی، تربیت ترمیمی و بهره گیری مسئولانه از فضای احساسی موجود برای تغییر موثر و پایدار که حق زندگی بدون خشونت را برای همه طلب و تشویق کند... و از منتقدان، همراهان و فعالان این جنبش دعوت میکند تا با نگاهی نقادانه به خود و به راه پیش روی مقابله با خشونت، به راهکارهایی مسئولانه برای ترمیم جامعه بیندیشند.

آيا لائيسیته مشوق اسلام‌ هراسی است؟

شهلا شفیق

گناهی که به جرم آن، جوانی هجده ساله، يک آموزگار تاريخ را، در چند قدمی مدرسه اش در شهری در حومه پاريس، الله ‌اکبر گويان سر بريد و خود نيز با مقاومت در برابر پليس کشته شد، چه بود؟ اين آموزگار چه کرده بود که پناهنده‌ای، که نه او را می‌شناخت و نه در آن شهر زندگی می‌کرد، به عملی چنين هولناک دست يازید و، با افتخار، سرِ از بدن جدا شدهء قربانی را در توئيتر به نمايش گذاشت؟ در پاسخ به اين پرسش، به تأمل دربارهء معضلاتی می‌پردازم که سال‌هاست در فرانسه و در سراسر دنيا زمينه چنين جناياتی را فراهم می‌کند.

قتل اندوهبار يک سکولار دموکرات

يکشنبه شب گذشته، مهدی امين، از بنيان گزاران انجمن سکولارهای سبز شهر تورنتوی کانادا و يار هميشگی جنبش سکولار دموکراسی ايران، در خانهء خود به ضرب چاقوی مهاجمانی ناشناس به قتل رسيد. پلیس هنوز نتيجهء تحقیقات خود در مورد علل اين قتل را اعلام نکرده است و ما نيز شتابزده آن را واقعه ای سیاسی اعلام نمی کنيم. اما بهر حال فقدان يک يار وفادار حنبش ضایعه ای است که نمی توان به آسانی از آن گذشت. ياد عزيز مهدی امين را گرامی می داريم و به انتظار اعلام نتايج تحقیقات پلیس کانادا می نشینيم.

اعدام ها ادامه دارند!

گزارشی از رايو زمانه

با وجود مطالبه لغو مجازات اعدام از سوی میلیون‌ها نفر از ایرانیان در ماه‌های گذشته و به ‌دنبال برگزاری آکسیون‌های مختلف از سوی چندین سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر در روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام (دهم اکتبر) و موضع‌ گیری آنها در برابر اعمال این مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی از سوی جمهوری اسلامی ایران، صدور و اجرای این مجازات همچنان و بی‌وقفه ادامه دارد و اخيراً در يک هفته دست‌کم شش زندانی دیگر با اتهام‌های مختلف در ایران به‌صورت انفرادی و گروهی به چوبه‌های دار سپرده شده اندند.

تمدید عید قربان

حمیدرضا رحیمی

با آنکه مدتی از عید قربان گذشته، اما بگزارش خبرگزاری ها، برخی مؤمنین، که گویا شترشان دیر رسیده و نتوانسته اند که فرائض دینی شرع انور را بهنگام بجا بیاورند، فلذا عید مذکور را بعون الله  تمدید کرده و عجالتاً برای دستگرمی، یک آموزگار فرانسوی را، به بهانهء نشان دادن کاریکاتور پیامبر گرامی اسلام(ص) در کلاس آزادی بیان، با شیههء الله اکبر، سلاخی فرموده و سرش را گوش تا گوش بریده اند... طرفه اینکه مقام معظم رهبری، دامت تحریکاته، از اینگونه وقایع به «اسلام هراسی» یاد می کنند!

چین و خاورمیانه

فاطمه امان

تنها دلیل حضور گسترده چین در خاورمیانه نیازهای اقتصادی نیست. برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه، چین به ابزاری برای چانه زنی در روابط خود با ایالات متحده تبدیل شده است. در دسترس بودن آسان تر تجهیزات نظامی چین نیز از سوی بعضی از کشورهای خلیج فارس به عنوان عامل فشار بر ایالات متحده که در فروش این تجهیزات سخت گیرتر بوده و محدودیت های بیشتری را اعمال می کند، به کار می رود تا آمریکا را مجبور به کاهش این محدودیت ها کنند. از سوی دیگر کارت چین، با آن که گاه بزرگتر از آنچه هست وانمود می شود، از سوی کشورهایی که در خصومت آشکار با آمریکا هستند، مانند ایران، به کار می رود.

ما به زنان اطراف مان بدهکاريم!

morad.yalnizorg

ما به عنوان مرد، پدر، برادر، شوهر، همکار، همکلاسی، همشهری به زنان اطراف مان بدهکاریم. ما به خواهری که میتوانست با عشق و شور رابطهای عمیق و احساسی را تجربه کند، اما بخاطر ترس از ما آن را بوسید و کنار گذاشت بدهکاریم. ما به دختر مان، که میتوانست در جمع دوستان اش برقصد و بخندد و بخواند اما بخاطر ترس از ما در تخت اش زیر پتو هقهق کرد بدهکاریم. ما به زنی که می خواست از روی پلهوایی عبور کند و به آن طرف خیابان برود اما از ترس ما از دل رود خروشان ماشینهای اتوبان رد شد بدهکاریم. ما به دختری که در کوچهمان می خواست پا روی برگها بگذارد و صدای خش خشان را بشنود و لذت ببرد ولی از ترس ما نیامد، بدهکاریم. ما به زنی که میخواست عکس گل رز پروفایل اش را با عکس زیبایی که با موهای بازش کنار دریاچه گرفته بود عوض کند ولی از ترس ما نکرد، بدهکاریم. ما به دختری که میخواست پشت فرمان با صدای بلند آواز بخواند (یا دوچرخه سواری کند) ولی از ترس ما نخواند و تکرد، بدهکاریم. ما به تمام زنان بدهکاریم. ما به آنها، لذت، شادی، رقص، امنیت، آزادی، رهایی، خنده و خیلی چیزها بدهکاریم. ما به زنان یک زندگی بدهکاریم.

دو نکته

minaan_aasooumii

1) با شناختی که بنده از ملاها پیدا کرده ام، بهشت اگر واقعا وجود داشت، هیچ آخوندی امکان نداشت لو بده چنین جایی وجود داره، چه برسه بخواد ملت رو به زور ببره اونجا!

2) زنان نمایندهء مجلس انقلابی جزو گروه زنان باردار محسوب شدند، چون تنها گروهی که خارج از نوبت قرار بود واکسن بگیرند، زنان باردار بودند!

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

4 آبان 1399- 25 اکتبر 2020

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

موضوع:

   جنبش عدالتخواهی 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

فايل تصويری      فايل صوتی

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

سخنران:

 ايرج مصداقی 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

مدير نشست:

عباس دانشور

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

 

HHHHHHHHHHHHH