تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 28 مهر تا پنجشنبه 1 آبان 1399 - 19 تا 22 اکتبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

تقابل، تضاد، و معضل بزرگ سیاستِ ما

سام قندچی

تقابل یعنی سیاه و سفید، و «سایه روشن» مابین اين دو، با حد وسطی که مثلاً خاکستری  می نامیم! تضاد اما یعنی سیاه و ضدسیاه؛ و قائل شدن به «حد وسط» برای تضاد بی معنی است! در اين مورد در تاریخ فلسفه، بحث «حد وسط» یا «تئوری میانگین ارسطو» قابل ذکر است. متأسفانه، در عرصهء سیاستِ ایران، چه در اپوزیسیون و چه در پوزیسیون، «تقابل» درک نشده و اساس کارها بر «تضاد» بنا شده است و، به همین دلیل، هر اندازه که بخواهیم از «سایه روشن» ها حرف بزنیم، تلاش مان بی معنی است و به جایی نمی رسیم و، هنوز جوهر توافقات در هر ائتلاف، اتحاد، یا حتی جمع چند نفره، خشک نشده، همکاری از هم می پاشد. (منبع)

جزیره های تنها

دیوید اعتباری

رایج است که می گویند ما جزیره هایی از هم جدا هستیم که باید به هم بپیوندیم، غافل از اینکه جزیره ها هیچ گاه به هم وصل نمی شوند،  مگر به قیمت خشک شدن آبی که آنها را فراگرفته. من می گویم انگاره را باید تغییر داد. ما چشمه ها و جویبارهائی هستیم که هر کدام به دور از دریا و‌ اقیانوس بیکران مردم، دلمان به برکه، تالاب، مرداب، دریاچه و حتی گندابی که برخی در آن سرازیر و ماندگار شده ایم خوش است اما در همان دم از به دریا و اقیانوس پیوستن می زنیم. باید چشمه ها و جویبارهایی بود که سنگ ها و برکه ها و دریاچه ها را دور زنند و با ملحق شدن به یکدیگر، تبدیل به نهر ها و‌ آبشارها و رودهای خروشانی شده و هر آنچه که در سد راه خود می بینند کنار زده و به دریا و اقیانوس آزادی روان و رها شوند. دل مان را به جویبار و مرداب و دریاچه های فردی و حزبی و‌ گروهی خود خوش نکنیم. «من»، بدون تحقق و تبلور خود در «ما»، همیشه تنها خواهد ماند. آری باید اقیانوس شد و جزیره ها را در بر گرفت.

از  دردي كه مي كشم!؟

اشكبوس طالبی

دلم بحال پيرمرد معلم مي سوزد. چقدر تلاش كرد تا تخته سياه را به تفنگ و تفنگ را به قلم تغيير دهد ولي هيچ به اين فكر نكرده بود تا مغز ها تغيير نكنند قلم و كلمه همان كار مسلسل را مي كند كه بي اختيار شليك مي كند و مغز  و قلب ديگري را مي دراند. اين بيماري  پرخاشگري، عنان گسيخته و مسري شده؛ مثل كرونا هيچ حد و مرزي نمي شناسد، و حتي روشنفكران قشقايي و غير قشقايي را هم آلوده كرده است. معلم و وكيل و نويسنده و سياستمدار و پاسدار و سردار را هم تشخيص نمي دهد!؟ آينده ما (اگر  آينده اي باشد) در گروی آموزش و پرورشي است كه فكر كردن و تعقل و رواداري و هنر زندگي كردن و شاد  زيستن و تعامل سازنده با ديگران را بياموزد. از همان روزهاي نخست تولد تا 18 -20  سالگي. هيچ لازم نيست كه مدرسه شكنجه گاه كودكان شود؛ مدرسه بايد جاي بازي و خلاقيت و كشف استعداد ها براي زندگي كردن باشد. همان  كاري كه فنلاندي ها كردند به رهبري خانم نل نادينگز، و فرانسوي ها، بعد از بيرون ريختن هيتلري ها، كردند با رهبري رمان نويس متفكري بنام آندره موروا. همان كاري كه معلمين مالزي كردندبا رهبري ماهاتير محمد، و همان كاري كه كره جنوبي ها كردند و... آيا: «مانده خاكستر گرمي جايي؟»

(مهرماه ٩٩- مريلند - زنجيران). (فیس بوک نویسنده)

قانون اساسی شارل آزناوور

مهدی مظفری

به گفته مقامات ارمنستان، متن قانون اساسی که شارل آزناوور، خواننده شهیر ارمنی - فرانسوی تدوین و تهیه کرده و به امانت به مقامات سپرده بود، به زودی  منتشر خواهد شد. هنوز روشن نیست که آزناوور این متن را به صورت آوایی ومنظوم تهیه کرده یا به صورت نثر. (برگرفته از فیس بوک نويسنده)

گاوبانگی در اسلام

حميدرضا رحيمی

خواهشمند است به لیست بالا بلند محرومیت های خداپسندانهء زنان در جامعهء شکوهمند اسلامی، مورد تازهء زیر را هم علاوه بفرمایید تا رستگار شوید:

* کیهان لندن: ممنوعیت ورود زنان به مناطق چهارگانهء محیط‌ زیست همزمان با فصل جفتگیری گوزن‌ها!

فدوی: یک مقام نسبتاً آگاه بیت که نخواست نامش تا انقلاب بعدی(عج) فاش شود، در پیوند با حل این معضل شرعی، به فدوی گفت که نمایندهء آتش به اختیاری به محل سکونت گوزن‌های قرمز گسیل داشته تا با آن گوزن های نابکار مذاکره و آنها را از جفت گیری منصرف نمایند! و من الله التوفیق

بررسیِ شناخت ‌شناسانهء پویشِ «من‌هم»

جویا آروین

وقتی شخص الف می‌گوید شخص ب به او تعرض جنسی کرده است و، در سوی دیگر، شخص ب انکار می‌کند که مرتکب تعرض به شخص الف شده است، آیا باید سخن شخص الف را باور کنیم یا سخن شخص ب را؟ در این نوشته این پرسش را با ابزارهایی که شناخت‌شناسی در اختیار ما می‌گذارد بررسی می‌کنم. در این نوشته اصطلاح «تعرض جنسی» را در معنایی عام برای شکل‌های گوناگون تجاوز، آزار جنسی، بدرفتاری جنسی و دیگر شکل‌های رفتار ناپسند جنسی در قبال دیگری به کار می‌گیرم.

ویژگی‌های «جنبش من نیز» در ایران

فریدا آفاری

در طی دو ماه گذشته تحول بی سابقه ای در ایران آغاز شده. هزاران زن و برخی مردان در رسانه های اجتماعی شروع به سخن گفتن آشکار در مورد تجربه آزار، سوء استفاده،  تعارض و تجاوز جنسی کرده اند. واکنش های ابراز شده  به جنبش من نیز در رسانه های اجتماعی در ایران  از سویی نمایانگر حمایت تشویق آمیز  است و از سویی دیگر  برخوردی تحقیر آمیز. برخی از خوانندگان زنان بیشتری را تشویق به سخن گفتن کرده اند.  برخی نیز زنان را “لوس و ننر” خوانده و می گویند که آنها “شورش را در آورده اند.

تأملی بر خشم:

دعوت به بازاندیشی جنبش اعتراض به خشونت

رها بیانی

این نوشته دعوتی است به بازاندیشی راهی که تا کنون پیموده‌ایم و تاکید براهمیت جنبه آموزشی جنبش‌ های اجتماعی، تربیت ترمیمی و بهره گیری مسئولانه از فضای احساسی موجود برای تغییر موثر و پایدار که حق زندگی بدون خشونت را برای همه طلب و تشویق کند... و از منتقدان، همراهان و فعالان این جنبش دعوت می‌کند تا با نگاهی نقادانه به خود و به راه پیش روی مقابله با خشونت، به راهکارهایی مسئولانه برای ترمیم جامعه بیندیشند.

شمشیرهای روحانیت برای جلوگيری ازبرقراری نظم

افشین افشار

نظم و قانون نافی وجود روحانیت شیعه است. در طرف مقابل «نیروهای نظامی» هستند که ماهیت وجودی شان به برقراری نظم و قانون مرتبط ‏است. تضاد ماهوی بین این دو روز بروز بیشتر خود را نشان خواهد داد... سازمان های نظامی ماهیتاً در جهت حفظ نظم و اجرای قانون حرکت خواهند کرد و این مسیر خلاف هدف دلخواه ملایان است. در ‏کشورهایی که کودتا صورت گرفته است نظامیان نیت و هدف خود را برقراری نظم و قانون اعلام کرده‌اند. دوران های بی‌ثباتی و هرج و مرج ‏غالبا بوسیله نظامیان خاتمه یافته است. نظم ماهیت نظامیان است.‏

با تنش‌زدایی هیچ چیزی از ما باقی نخواهد ماند

علی باقری

برخی افراد عقیده دارند در عرصهء بین‌الملل همواره باید رفتاری تنش‌زدا داشته باشیم. اساساً به نظر من نگاه تنش‌ زدایی در برابر دشمن نگاهی منفعلانه است که نهایتاً به تحلیل هویت ملی منتهی خواهد شد و در این صورت هیچ چیزی از ما باقی نخواهد ماند... ما وقتی می‌خواهیم به عنوان یک کنشگر در عرصه بین‌المللی نمود داشته باشیم، باید یک تعریفی از خودمان داشته باشیم و تعریف درست بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی است.

روایتی از ابتذال شر:

«شیطان وجود ندارد»

جواد تسلیمی

ما با فیلمی روبرو هستیم که نگاهی جدی، عمیق و انتقادی به جامعۀ معاصر ما دارد و با به تصویر کشیدن جامعه‌ای استبدادی با قوانین ظالمانه و اعتراض انسان‌هایی که به این قوانین و نظام ظلمی که اکثر افراد جامعه به آن تن داده‌اند و روایت این مبارزه در یک فرم کم‌نظیر سینمایی – هنری به طرح پرسش‌ها و دوراهی‌های اخلاقی و اجتماعی در رابطه با مسئولیت فردی و اهمیت اندیشیدن و اعتراض کردن می‌پردازد.

از محقق کَرَکَی تا خمینی

داريوش بی نياز

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است هر ایرانی از خود کرده باشد این است: چرا آخوندهای حاکم بر ایران این چنین انحصار طلب، ریاکار، ضدِ منافع ملی ایران و خشونت ‌پسند هستند؟ ریشه‌های این ایدئولوژی یا دینِ سیاسی که ما به عنوان شیعه می‌شناسیم در کدام زمین روییده شده است؟ و سرانجام چرا هر گامی که این کاستِ اجتماعی [قشر درخود و برای خود] برمی‌دارد با ویرانی همراه است؟ با این نوشتار تلاش خواهم که به این پرسش پاسخ بدهم.

(برگرفته ازسايت بنياد ميراث پاسارگاد)

آتشی که ناگزیریم آن را زنده نگاهداریم!

شکوه میرزادگی

چرا فکر نمی کنی که ما آمده ایم تا نوروزمان را در شهر شهر عالم برگزار کنیم، معنای عشق و مهربانی مهرگان مان را زنده نگاهداریم، با یلدایمان زشتی و "ظلمت حکام" را نشان دهیم، و درست هنگامی که دوستداران کوروش را به زندان می اندازند، روزی را برای کوروش مان در تاریخ ثبت کنیم. ما آمده ایم تا در زمانه ای که چهارشنبه سوری در ایران ممنوع است، هر سال آتش چهارشنبه سوری را در کوچه ها و خیابان های جهان برافروزیم، تا همچون همان آتشکده هایی که پارسیان قرن هاست روشن نگاهداشته اند، این آتش نیز روشن بماند؟

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

27 مهر 1399- 18 اکتبر 2020

9 صبح کالیفرنیا

6 عصر اروپای مرکزی

7:30 شب تهران

موضوع:

 گذشته و آیندهء حزب مشروطه ايران

 و "پیمان نوينِ" شاهزاده

 فایل تصویری    فايل صوتی

سخنران:

  خسرو بیت اللهی - هایده توکلی  

   فؤاد پاشائی 

مدير نشست:

مهدی مفخمی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

HHHHHHHHHHHHH