تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 - تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 29 آذر تا چهارشنبه 1 دی 1400 - 20 تا 22 دسامبر 2021 باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است! |
||||
◊
اين
نشريه
دوشنبه ها و
پنجشنبه ها
به
روز می شود
◊
سردبير:
اسماعيل نوری
علا
◄ ◊ Fax: 509-352-9630 ◊ iraniansdm.n@gmail.com |
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد. |
|||
|
|
|||
ما از تبار خورشیدیم / ما را نمی توانید در تاریکی غرق کنیدشکوه میرزادگی◄
جامعه مهاجر ایران نسبت به مهاجران سوری، عراقی و افغانستانی متفاوت است. مشکل این مردمان آشکار است، ایرانیان اما از دردی پنهان، که توسط سازمانها و نهادهای دستاندرکار بینالمللی درک نمیشود، رنج میبرند. آتشی که به صورت واضح در خیابانهای افغانستان و سوریه و عراق دیده میشود، صدای توپ و گلولهای که این کشورها شنیده میشود، در روح و روان جامعه ایران به شکل پنهانی و به مثابه خوره روح این مردمان را ذره ذره میخورد.◄
اگر وثیقه نمیگرفتند هیچ کدام به ایران باز نمیگشتیم! شقایق باپیری در نخستین مصاحبه اش پس از ترک اردوی تیم ملی هندبال ایران، به علی عمادی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی صدای آمریکا به مسابقات قهرمانی هندبال زنان جهان در اسپانیا، گفت: «ما واقعا محدودیم. اگر فدراسیون از ما مبلغ یک میلیارد و پانصد هزار تومان نگرفته بود، مطمئن باشید هیچ کس بر نمیگشت.» اعلام این خبر در شبکههای اجتماعی واکنشهایی برانگیخته است. یکی از مخاطبان صدای آمریکا پرسیده است، چرا باید از ورزشکاران در هنگام خروج از کشور «وثیقه» بگیرند؟ «یعنی دولت معتقد است که مردم دنبال فرار از کشور هستند؟»֎
چه نصیب میبرید / از اینهمه اندوه که نصیبمان میکنید؟ / تمنا داریم که به غارهایتان برگردید / به همزیستی با ماموتها / و کشتی ارواح و میهمانی شبانهشان / تمنا داریم که به جنگل استخوانها برگردید / و به عکسهای یادگاریتان با شبپرهها خیره باشید.◄ چرا حکومت اسلامی نمی تواند سکولار باشد؟آرشيو پادکست ها - دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄
«رضا شاه، روحت شاد» از کجا آمد؟ هزار بار از خود پرسیدهام که آیا این فقط عملکرد رژیم ولایت فقیه است که نه هزاران بلکه میلیونها ایرانی را وامیدارد در همه خیزشهای خود، بین شعارهایشان «رضاشاه! روحت شاد!» را تکرار کنند؟ آیا صرف نفرت از رژیمی مذهبی است که در دل شمار کثیری از هموطنانمان محبت به رژیم گذشته و بهویژه رضا شاه بزرگ را به این سرعت دامن زده است و میزند؟ چرا این امر در مورد «او که روح خدا بود و نقشش بر ماه سایه انداخته بود»، حتی در تظاهرات حکومتی هم تجلی نیافت؟◄ * اگر گفتید که رئیس جمهور اسلامی ما دراین بخشنامه چه هنری بخرج داده: * «برق را در راستای هدایت از لحظه و در پشتوانه زندگی چرا؟ حالا که دشمن در برق را نمی داند، دست ما مردم انقلابی و بعد اگر حمایت از قطع نشود برق می آید و روز روشن برق از 4 تا 4 ساعت چیزی نمی شود». * البته «رمز گشائی» از این بخشنامه چندان هم پیچیده نیست! به اجمال و اختصار عرض می کند که بزرگوار، بجای اینکه به تک تک وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات تحت امر خود بخشنامه صادر کند، همه را در جوراب ریخته و محکم بدیوار می کوبد و پس از آن، حضرات مسؤلین محترم، ضاعف الله اموالهم اجمعین، می آیند و هر کدام مال خودشان را سوا می کنند! به همین سادگی..◄
|
روشنفکران: صاحبان «سرمایهء فرهنگی»مرغان عروسی و عزادر تعریف از روشنفکر بهمثابه پدیدهای ظهور یافته پس از دورهی روشنگری و محصول مدرنیته، ظهور «روشنفکران» تنها به گسترش چشمگیر فرصت برای کارهای فکری در قرن نوزدهم در بازار کار اروپای غربی، مربوط نبود. جدا از این، الگوی توسعهای در این بخش از دنیا چنان پیش رفت که استقلال حوزههایی مثل دانشگاه، هنر و ادبیات و سپس ژورنالیسم از نهادهایی که قبلاً به آنها وابسته بود (مانند کلیسا و دولت و یا اشراف)، را تأمین و تضمین میکرد. با این استقلال نسبی، میدانهای تازهای در صحنهی جامعه شکل گرفت. روشنفکران قادر شدند که بهمثابه نیرویی نسبتاً مستقل در حیات سیاسی اجتماعی این جوامع، حاضر شوند و دخالت فعال کنند.◄
بیلان بازداشت خودسرانهء روزنامهنگاران بیلان سالانهء ۲۰۲۱ گزارشگران بدون مرز (RSF) نشانگر افزایش شمار بازداشت و زندانی کردن خودسرانهء روزنامهنگاران است. همچجنین در سال گذشته ۶۵ روزنامهنگار قربانی گروگانگیری شدهاند و ۴۵ روزنامهنگار به هنگام انجام وظیفه کشته شدهاند. گزارشگران بدون مرز (RSF) تاکنون چنین میزان بالایی از روزنامهنگاران بازداشتی را ثبت نکرده است. این صعود استثنا به سه کشور برمیگردد که دولتهای آنها نسبت به اشتیاق شهروندان خود به دموکراسی بیتفاوت هستند.◄
جنبش تاریخیِ موسوم به «چپ»، بهویژه در روند سوسیالیستیِ آن، که در سدههای نوزده و بیست جریان سیاسی و اجتماعیِ بزرگی را تشکیل میداد، امروزه با افولی ژرف، ساختاری و برگشت ناپذیر روبرو شده است. این واقعیتِ فروپاشیِ نظری و عملیِ چپ سنتی از چند دههء اخیر تا کنون را میتوان در سراسر جهان از جمله در ایران مشاهده کرد. علل افول تدریجی «چپ» را ما در این بحث در چهار شاخص اصلی و در خطوط کلی بررسی میکنیم: 1- فروپاشیِ ایدئولوژیک. 2- فروپاشیِ تئوریک. 3- فروپاشیِ حزبیت. 4- دشواری پیوند با جنبشهای نوین مردمی.◄
چرا بحث دموکراسی به سرانجام نمیرسد؟ بحثهای گذشته را تکرار نکنیم. تجارب شکستخوردهی گذشته را مجدداً تجربه نکنیم. بیایید ببینیم چرا دموکراسی واقعی و انسانی هیچجا برقرار نشده است. شاید تضاد در بطن چیزهایی است که میخواهیم. حقّ آزادی و حقّ نافرمانی. باید دید با حفظِ هر دو حق، در مواردِ تضاد آنها، چگونه باید رفتار کنیم که انسانی باشد، و شدنی باشد. این تضاد نه در جامعهء سرمایهداری که حتی در جامعهء سوسیالیستی هم وجود خواهد داشت، مگر آنکه بهطور اخص نسبت به آن آگاهی وجود داشته باشد و برای حلّ آن کار شود.◄
جلوی ضرر را هر موقع بگیرید منفعت نیست آن چه در اصفهان گذشت و میگذرد زنگ خطر را قوی تر به صدا درآورد. پیام رژیم این است: «آب را از شما گرفتیم و به جای آن گلوله میدهیم». وقایعی از این دست یک نکتهء مهم در خود دارند: «وخامت اوضاع کشور تشدید شده است». اگر پیش از این، وخیم بودن اوضاع را با سال و ماه میسنجیدیم، اینک صحبت از هفته و روز است. هر روز فاجعهای از گوشه و کنار کشور سر بیرون آورده و هیبت هولناک خود را به رخ ملتی میکشد که توانسته بود ده هزار سال تاریخ پرتلاطم را پشت سر گذاشته و باقی بماند.◄
سخنی با آقای رئیسی، نمایندهء حاکمیت عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف جناب آقای رییسی ما اکنون با شما نه به عنوان رییس جمهوری برآمده از آرای مردم و در بستر انتخاباتی ازاد، بلکه به عنوان نمایندهی حاکمیت سخن میگوییم. حاکمیتی که علیرغم آرمان های انقلابی آزادی و عدالت در طول چهل سال گذشته نه تنها مسیری رو به رشد برای مردم ایجاد نکرده، نه تنها ایران و جامعه ایرانی بلکه حتی خود را در انواع بحرانها و ابربحرانهای مختلف غرق کرده و جز در برهههای کوتاهی در طول این دوران رنگ ثبات و آرامش را ندیده است.◄
صدا و سیما یک رسانهء غیر ملی است عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی صدا و سیما به عنوان یک رسانهی غیر ملی، آینهی تمام عیار شکافی عمیق و گسترده، میانِ اقلیتی صاحب قدرت، ثروت و رسانه، در مقابل مستضعفین توسری خوری ست که در آن، اقلیت برای روایتهایشان از رسانه استفاده میکنند. این رسانهء جدا شده از مردم، برای ترمیم بدنهء اجتماعیِ از دست رفتهء خویش، باید بر ریل جمهوریت قرار بگیرد. جمهوریتی که از جنس مردم باشد؛ چرا که تنها شباهت جمهوریتِ مدنظر ما و مسئولین، شباهتی لفظیست.◄
آمار قتل های ناموسی در ایران بالا می رود، چرا؟ قتل های ناموسی، یا زن کشی، یکی از بارزترین نوع خشونت علیه زنان و یکی از مهم ترین موارد نقض حقوق بشر است و می بینیم که در ایران روز به روز بر دامنهء آن افزوده می شود... حق زندگی یکی از بدیهی ترین حقوق انسانی بشمار می آید. با قتل های ناموسی این بدیهی ترین حق از زنان گرفته می شود. نگاهی گذرا به عوامل قتل های ناموسی در ایران دارم تا دریابیم که چرا این چنین آمار قتل های ناموسی/ زن کشی بالا رفته و می رود!◄
«نسلکشی»؛ پدیده ای که سوخت میخواهد در سپتامبر سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل در یک تصمیم مشترک، روز ۹ دسامبر را به عنوان «روز بینالمللی گرامیداشت و کرامت قربانیان جنایت نسلکشی و پیشگیری از این جنایت» نامگذاری کرد. ساین رادیو زمانه، به بهانهء این روز، با فرنگیس بیات، نویسنده و پژوهشگر سیاسی که به تازگی کتاب «مشاطهگری تاریخ با مهندسی نفرت در آکادمی» را در آمریکا به چاپ رسانده، گفتوگو کرده است.◄ |