تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 13 تا چهارشنبه 12 دی 1400     -   30 سپتامبر 2021 تا 2 ژانویه 2022

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

آرشيو صفحات اول        جستجو در سايت         اصول کار سایت         سايت های ديگر

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

آغاز به کار سایت «گنجینه»

پرونده های سمعی و بصری سیاسی

در مورد ایران

https://isdpdirectory.com/

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

12 دی 1400 - 2 ژانویه 2022

موضوع نشست:

چرا برای جلوگیری از
تجزیهء ایران
باید به سخن ناراضیان توجه کرد؟

فایل تصویری        فایل صوتی

سخنران:

رضا حسین بُر

مدير جلسه: اسماعیل نوری علا

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«جنبش سکولار دموکراسی ایران» ضایعهء درگذشت حامی بزرگ خود، دکتر صدرالدین الهی را به همه دوستداران و شاگردان ایشان و همهء سکولار دموکرات های ایران تسلیت می گوید.

چهارشنبه 25 جولای 2014

دوست گرامی؛ خيلی خوشحالم که نامهء سرگشادهء شما را ديدم و از خبر تشکيل کنگرهء دوم سکولار دموکرات های ايران آگاه شدم. بسيار متأسفم که نمی توانم در آن مجلس در خدمت باشم اما اين چند سطر را با کمال اشتياق برايتان می نويسم: به نظر من، باور به فکر ريشه ای سکولاريسم و دموکراسی باوری است که بايد در جان هر آدم دموکراتی وجود داشته باشد. تنها در پناه رعايت اصول سکولاريسم است که ما می توانيم به يک جامعهء سالم و در عين حال آزاد از قيد و بندهای سنتی، مذهبی، و سياسی دست يابيم. کوشش همهء دوستانی که در اين راه قدم می زنند يک کوشش انسانی و ملی است که بايد تا به آخر و استقرار دموکراسی سکولار در کشورمان دنبال شود. در راه تحقق و حصول و وصول آن همهء ما بايد از دل و جان بکوشيم. کوشش تان مأجور و مجلس تان پر نور باد.  (صدرالدين الهی)

شرح مختصر احوال صدرالدین الهی

https://www.youtube.com/watch?v=D0_eMU1mZps

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

نقش اپوزیسیون و رضا پهلوی در فروپاشی نظام اهریمن

مطلبی علیه مطالب ذکر شده در این ویدئو:

وقتی سکولاردموکراسی نوری علا به مطالبات جامعه بی توجه است

بابک یزدی     پاسخ ها در فیس بوک

نقد قبر! (نبش قبر سابق- م)

حمیدرضا رحیمی

* سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، گفته است نصب عکس بدون حجاب روی قبر زنان ممنوع است و انتظامات بهشت زهرا «جلوی نصب سنگ‌های با تصاویر مکشوفه و غیرمتعارف» را می‌گیرند. او همچنین از قسطی ‌شدن فروش قبر برای «قشرهای کم برخوردار» خبر دادهه است.

* فدوی  اصلاً انتظار نداشت که برادران در تنها تخصص شان که همانا  امور اهل قبور باشد، دچار لغزش هائی که به برخی از آنها در پی اشارت خواهد رفت. فی المثل در باب حجاب سنگ قبر، به انواع  آن که بدحجاب، شل حجاب و حجاب برتر حضرت آقا (چادر پَرکلاغی- م) باشد هیچ اشاره ای نشده و متوفا در عالم برزخ همینطور ارّه به ماتحت  مانده است.

آزمایش فرمانبرداری

براستی چند میلیون نیرو در ارگان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در ایران تحت فرمان حاکمیت عمل می‌کنند؟ آیا می بایست با تک به تک این افراد مبارزه کرد؟ بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایش «فرنانبرداری» می توان نتیجه گرفت مزدور پروری، در جامعه‌ای مانند ایران حاصل یک چرخهء معیوب و بیمار است؛ چرخه‌ای که در رأس هرم آن یک دیکتاتور خون‌خوار نشسته و تا زمانی که این حکومت از ریشه برکنده نگردد، این چرخه ادامه دارد و این معضل حل نمی‌شود.

سال نوی جهانی؛ رها شده از مذهب و همگام با شادمانی

شکوه میرزادگی

سال نو، در کشورهای مختلف جهان همچون «نوروز» و سال نوی ما نیست که سال هاست زیر تسلط حکومتی عبوس و مذهبی غریب و خانه نشین شده؛ گاه به بهانه های مرگ و میر امامان ممنوع اعلام می شود، و گاه آن را با نیرنگ به مذهبی می چسبانند که هیچ روی خوشی با شادمانی و جشن ندارد؛ آن هم «نوروزی» را که از آغاز هیچ مذهبی پشت اش نبوده است و به جرات می توان گفت که زمینی ترین سال نوی جهان است. و همین تفاوت هاست که این روزهای جشن و آواز و ترانه و شادمانی در کشورهای غربی، ما تبعیدیان و مهاجران ایرانی را که در این کشورها هستیم، به یاد نوروز مان می اندازد و دلمان را به درد می آورد.

جمهوریت و پیوند آن با مشروطه‌ء پادشاهی

(گفتاری در پیرامون امکان تحقق)

امین سوفیامهر

رژیم سیاسی‌ای که حکمرانی آن بر پایهء سه اصول بنیادین سامان پذیرفته باشد حکومت قانون است، چه پادشاهی باشد و چه جمهوری. هم نظام جمهوری و هم نظام پادشاهیِ مشروطه نظام‌های ترکیبی هستند با عناصر یکسان و تفاوت آنها تنها در صورت‌بندی متفاوت عناصر تشکیل دهنده آن است. البته نباید از خاطر برد که در رژیم جمهوری مقام ریاست جمهوری جایگاهی است که از مقام پادشاه در رژیم‌های پادشاهی الگوبرداری شده است. بنابراین، رژیمی را که در آن جایگاه پادشاه انتخابی است نباید رژیم پادشاهی خواند بلکه باید آن را در اصل نوعی رژیم جمهوری دانست.

از یک توافق تا یک تفاهمنامه

سام قندچی

اگر دیدار دکتر سنجابی با خمینی در پاریس در حقیقت تسلیم در برابر موج اسلامگرایی بود که نیم قرن پیش در ایران برخاسته بود، این سند امروز رهبران سازمان های جبهه ملی در خارج کشور در حقیقت تسلیم در برابر موج تجزیه طلبی کنونی در خاورمیانه است که به همان اندازه خطرناک و خانمان برانداز است و در حقیقت این دوستان جبهه ملی با این کار، به جریان تجزیه طلبی بنام «کنگرهء ملیت های ایران فدرال» مشروعیت داده اند که هدفش از روز اول، تجزیه و از هم پاشیدن ایران بوده است، نقشی هزاران برابر بدتر از وثوق الدوله و یادآور اسماعیل آقا سیمکو!

آینده‌ء ایران

گفتگو با کریم سجادپور

من بیش‌ترین شباهت را در ارتباط با نظام حاکم بر ایران با نظام اتحاد شوروی یافته‌ام. در سال‌های دهه‌ی هفتاد سده‌ی بیستم میلادی، اتحاد شوروی و چین به سر یک دوراهی رسیدند و مجبور به انتخاب میان اولویت دادن به ایدئولوژی یا منافع ملی و اقتصادی شدند. اتحاد شوروی در این انتخاب قادر به دست ‌برداشتن و ترک ایدئولوژی نشد. رژيم اسلامی ایران نیز در وضعیّتی مشابه همان وضعیّت – در چهل ‌و دومین سال حیاتِ خویش- به‌واقع قادر به اولویت دادن و ترجیح منافع ملی و اقتصادی کشور بر ایدئولوژی نیست و از این‌رو من فکر می‌کنم به سرنوشت اتحاد شوروی دچار خواهد شد.

آیا جهان وارد عصر جدیدی خواهد شد؟

نگاهی به گزارش نشریهء «فارین پالیسی»

سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی محدودیت هایِ سیاست خارجی آمریکا را به نمایش گذاشت. دولت بایدن در اوایل سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت و وعده داد که بار دیگر آنچه تصویر قانونمدارِ آمریکا می‌خواند را در پاسخِ به رویه‌های فراقانونی و جنجالی ترامپ، حاکم خواهد کرد. با این حال آنچه که در عمل اتفاق افتاد حاکی از آن بود که جهان به نحو فزاینده‌ای نسبت به ثبات و قابل اعتماد بودنِ آمریکا در آینده، بی اعتماد است.

سال ۱۴۰۱؛ سال بودجهء تورم، فقر، خشونت و خُرافه

حسن منصور

این بودجه، سَری است بزرگ برای بدنی نحیف، و فضا را برای بخش مردمی‌ اقتصاد به شدت تنگ می‌کند و اگر به دست کارآمدترین و پاکیزه‌ترین دولت‌ها هم اجرا شود، ملت را زمینگیر خواهد کرد!.. نگاهی به ریز درآمدهای بودجه نشان می‌دهد که بودجه‌نویس هیچ فرصتی را برای «برداشت از سفره مردم» از کف نمی‌نهد: از مالیات 20 درصدی بر فروش بنزین و فرآورده‌های نفتی تا افزایش سن بازنشستگی و هزینه پیامک و جریمه‌های رانندگی و افزایش قیمت آب و حامل‌های انرژی به روش‌های نامحسوس و...

تقویت «مجموعه‌ء براندازی»

در پرتو راهکار‌های توسعه‌ء سازمانی

مهران انصاری

مخاطب این مقاله گروهی هستند که هدف شان تضعیف و در نهایت براندازی حکومت اسلامی است. بر این اساس، کسانی که به هر گونه‌ای با رژیم حکومت اسلامی همکاری می‌کنند یا با آن اشتراک منافع دارند، در این دایره نمی‌گنجند. ناگفته پیداست که طبق این تعریف بیشتر فعالان و مبارزان سیاسی و مدنی در چارچوب مخاطبان این مقاله قرار می‌گیرند.

در دفاع از براندازی

سعید قاسمی‌نژاد

ایرانیان در طوفان بی‌کفایتی و اهرمن‌خویی ملایان چونان برگ خزان، تشنه‌لب بر زمین خشک ایرانشهر فرو می‌ریزند.  حکومت اسلامی - این تجسم دشمنی با ایران و عصاره فساد و تبعیض - هر روز گرد تفرقه میان ایرانیان می‌افکند تا سقوط خود را فروپاشی ایران بنمایاند. کیان ایران در خطر است و هر روزی که بر عمر این رژیم افزوده می‌شود ایران به چاه ویل نزدیک‌تر می‌شود. راه نجات اما در براندازی است به دلایلی که آورده خواهد شد...

روشنفکران: صاحبان «سرمایه‌ء فرهنگی»

مرغان عروسی و عزا

علیرضا بهتویی

در تعریف از روشنفکر به‌مثابه پدیده‌ای ظهور یافته پس از دوره‌ی روشنگری و محصول مدرنیته، ظهور «روشنفکران» تنها به گسترش چشمگیر فرصت برای کارهای فکری در قرن نوزدهم در بازار کار اروپای غربی، مربوط نبود. جدا از این، الگوی توسعه‌ای در این بخش از دنیا چنان پیش رفت که استقلال حوزه‌هایی مثل دانشگاه، هنر و ادبیات و سپس ژورنالیسم از نهادهایی که قبلاً به آنها وابسته بود (مانند کلیسا و دولت و یا اشراف)، را تأمین و تضمین می‌کرد. با این استقلال نسبی، میدان‌های تازه‌ای در صحنه‌ی جامعه شکل گرفت. روشنفکران قادر شدند که به‌مثابه نیرویی نسبتاً مستقل در حیات سیاسی اجتماعی این جوامع، حاضر شوند و دخالت فعال کنند.