|
||||||
|
||||||
|
|
|||||
سانسورِ نرم با واژههای توخالیچرایی این که «لغات و اصطلاحات» فقهی و حقوقی و دیوانی و اداری عربی شدند و تا به امروز عربی ماندهاند، از خواست و مصلحت قدرت آب میخورد. صاحبان قدرت خواهان آن بوده و هستند که زبان قدرت زبانی درنیافتنی و مرموز و سخت و پرهیبت بنماید. با به کار گیری واژه یا ترم بیگانه دریافتِ آنچه که باید دریافتنی باشد، برای عوام ناممکن یا دشوار یا مبهم میشود تا خواص بر خرِ مراد برانند.◄
به گزارش خبرنگار ورزشی ما، شماری از ورزشکارانی که بعلت رویاروئی با تیم های اسرائیلی و به توصیه حضرت آقا از شرکت در مسابقات جهانی بازمانده اند، در یک اقدام دستجمعی، به این رویهء روانگردانی اعتراض و خطاب به معظم له عنوان کردند که شما بیش از چهار دهه فرصت داشتید تا ترتیب اسرائیل را با چند سطل آب بدهید خب بما چه مربوط است که یک روز سطل نبوده، یک روز آب، و روز دیگر هم مؤمنین؛ و یک روز همهء آنها!..◄
کمبود جا در زندان های رژیم: راهکار سال 88 و راهکار امروز رژیم اسلامی کل ایران را به زندان تبدیل کرده و دیگر نیازی به جای خاصی به نام زندان ندارد و عوامل اش می توانند در پناه تفنگ «لیلا واثقی» ها زندگی کنند و در مورد بقیهء مردم نیز که جملگی زندانی هستند لزومی ندارد که هر روز تعدادی به زندان بیافتند و این رژیم را با کمبود جا در زندان ها روبرو کنند تا کهریزکی تازه خلق کند! پس آیا وقت آن نیست که در همهء شهرهای ایران جلوی زندان های رژیم، که زندانیان سیاسی، یعنی همهء معترضان از جمله مردم عادی معترض را، در آنها جای داده اند برویم و خواستار تعطیل شدن این زندان ها شویم؟◄
(در همبستگی با ایرانیان در خیابان) خدا زوری نیست / ناخدا زوری نیست /زوری نیست دین و بی دینی. چنین گفت «بانگویِ» نادینی: / شاعرِ عرفی.◄
خاوران و نقش رنج بر چهرهء گلستان جاوید خاوران به نوعی، مدفن غیرمسلمانان است. بخش غربی گلستان جاوید، آرامستان ارمنی هاست که از شرایط نسبتاً بهتری برخوردار است. در بخش دیگری از آن باغی مربوط به هندوهاست که مردگان شان را با مناسک خاص خود در آن به خاک میسپارند. اما بخش جنوبی گورستان جاوید حکایت دیگری دارد. زمینی که مشهور بود حکومت پس از انقلاب اسلامی مخالفانش را اعدام و در آن جا دفن میکند.◄
مهسا! مهسا!/ عروس کوچک اندوهبار شهر / نازک تر از طراوت شهریور / زیباتر از شب تابستان! // بنگر که ما به نابودی / تن داده ایم // زیرا که دیرسالی ست / اعضاء یک تن واحد نمی شویم. // تک مانده ایم هر یک / در انزوای خامشی پر هراس / و جز نجات مبتذل خویش / چیزی در آرزو نداریم.◄
فایده مرگ خامنه ایبرگرفته از سایت «مشروطه»مرگ خامنه ای مترادف سقوط رژیم اسلامی نیست اما بی تاثیر هم نیست. نبود خامنه ای برای رژیم اسلامی خسارتی غیرقابل انکار است. فرض کنید بالاترین فرمانده یک سپاه کشته شود. درست است که با کشته شدن آن فرمانده، لزوما سربازانش تسلیم نمی شوند اما حفره ای در مدیریت و فرماندهی سپاه ایجاد میشود که پر کردنش به این سادگی نیست و گاهی غیرممکن.◄
حکومت فقها و «مسئله»ی بهائیانسیاست سرکوب و مقابلهی حکومت ایران با بهائیان در هفتههای اخیر به حجم، وسعت و شدتی نگرانکننده رسیده است. این یادداشت به بعضی ریشههای تاریخی علل سرکوب بهائیان ایران میپردازد... علمای شیعه مبارزات خود علیه بهائیان را عاملی چنان مهم در تاریخ معاصر ایران شمردهاند که گویی «اگر فقهای شیعه نبودند امروز ایران دچار بهائیت شده بود».◄
سرنویسی بر آسیب شناسی توزیع قدرت در ایران در غیبت دمکراسی و حقوق بشر در اساس ما با سلطه روبهرو هستیم و نه قدرت! حق بنیادین، حق خطا کردن است که تنها با عبور از براهین گونهگونهء «لطف» تصور پذیر و ممکن میگردد... من از جملهء کسانی هستم که سالها بر نشستن مجتبا بر تخت و چشم داشتن او بر بخت گفته و نوشتهام. و برای این پیشبینی خود توضیح معصومانهای دارم: همه چیز به درک متفاوت علی خامنهای از درک روحالله خمینی در برساختهء ولایت مطلقهء فقیه باز میگردد.◄ |
همیشه چشمانم را می بستم / تا آنچه در شهر فرو می ریخت را ببینم و / پای کوبی را ببینم. // با همین چشمان بسته / مست می کردم / مشت به دیوار ها می کوبیدم / زمین را در خشمی کهنه می خسبیدم...◄
حجاب، از کلافگیهای روزمره تا استیصال زنان و دخترانِ خیابان، این روزها درحال دریدنِ پردهی دروغ و دوچهرگی هستند که جامعه و حکومت برای سه نسل به آنها تحمیل کرد. آنها حجاب را دروغی تکرارشونده در زندگی روزمرهی خود قلمداد میکنند. آتشهایی که در خیابانها برپا میشود، آتشِ سوزاندنِ دوچهرگی و چندشخصیتی در زندگی زن ایرانی است. نسل جدید زن ایرانی، دغدغهی رسمیکردنِ آن چهرهی پنهانش را ندارد تا برای آشکارسازی آن مذاکره و مبارزه کند. او میخواهد دیگر دوچهره و چندچهره نباشد.◄
دفاع مشروع: سویهء دیگرِ پرهیز از خشونت در این کارزار، وظیفه مبرم فعالان سیاسی و مدنی تلاش در جهت تداوم اعتراضات و حفظ سنگر خیابان است که متعاقبا استفاده از دفاع مشروع در برابر ماشین سرکوب را به عنوان یک شیوه مبارزاتی ضرورت میبخشد. این شیوه، برخلاف تصویر مغشوشی که صاحبان قدرت به منظور بی اعتبار ساختن مبارزات مردمی از آن ارائه میدهند، نه خشونت متقابل، که با توجه به نحوه به کارگیری و محدوده حقوقی آن، سدی در برابر خشونت است.◄
«ما نمرده بودیم...»مهدی تدینیکسانی که از آرمانهای طبقۀ متوسط متنفر بودند، برای درهمشکستن طبقۀ متوسط از طریق فشار اقتصادی بسیار تلاش کردند، اما امروز با صدای رسا میتوان شکست پروژۀ نابودی طبقۀ متوسط را اعلام کرد. شاخصهای اقتصادی لهشدن طبقۀ متوسط را آشکارا نشان میدهد، اما «طبقۀ متوسط» فقط «جسمِ مادیِ این طبقه» نیست، بلکه روح، اندیشه، آرمانها و منش آن نیز بخشی از هویت و سرشتش را میسازد. ما به قهقرا نرفتیم. ارزشها در ما نمرد و فراگیری آن امروز شگفتانگیز است.◄
لحظهء بزرگ آزادییک چیز مسلم است: کف خیابان دیگر به راحتی فریب نخواهد خورد و احتمالا هرگز به کسی که از طرف حاکمیت صحبت کند اعتماد نخواهد کرد. این یک ناباوری مقدس و هیجان انگیز است! این ناباوری نه تنها حاکمان امروزی، بلکه انواع مختلف «اپوزیسیون» را نیز تحت فشار قرار خواهد داد: خودتان را با مطالبات ما میزان کنید، وگرنه باید که: پاشنه ورکشید.◄ «بدنـ»ـی که میشویمنرگس ایمانیدرست است که بهنوعی میتوان ناآرامیهای پیشین را به قسمی اعتراض به درهمفشردگی و تنگنای اقتصادی یا سیاسی بدنهای دربند ربط داد، اما در این جنبشها مطالبهی رهایی بدن هیچگاه به این شفافیت و علنیت ــ که در ناآرامیهای اخیر شاهدش هستیم ــ طرح و طلب نشده بود. این امر از یک سو به پیشینهی چهاردههای نسبتِ حکومت با بدن و تشدید آن طی سالهای اخیر ــ تحت عناوینی همچون «ارشاد»، «بارآوری»، «ریحانگی» و … ــ باز میگردد و از سوی دیگر به مختصات رویدادی که جرقهی این اعتراضها را زد: مرگ زنی جوان...◄حقوق مردم در مقابله با سرکوب و جنايت بیانیهء «کانون حقوقدانان ایران» در خصوص سرکوب و دستگيری مردم توسط ماموران حکومتی و تکليف مردم در برابر اين سرکوب ها، در سال های گذشته مطلبی تحت عنوان «حقوق مردم: سخنی کوتاه با دستگاه قضائی، ماموران انتظامی و مردم» در وبلاگ «کانون حقوقدانان ايران» منتشر شد که در اینجا با کمی حذف و اضافه به تناسب شرايط امروز، به استحضار می رسد.◄
تکاپو و تلاش از جانب حکومت برای پیاده کردن دینداری حکومتی با تعریف خود از ارزش های اسلامی، در شرایطی است که به گواه آمار و اظهارات مقامات، بخشی از جامعه دینزده شدهاند. آمار رسمی میگوید انجام فرایض اصلی دین مثل نماز و روزه در سال های گذشته، کاهش معناداری پیدا کرده است. در مقابل برگزاری مناسبتهای ملی و ایرانی مانند بزرگداشت روز کورش یا مراسم شب یلدا از طرفداران بیشتری برخوردار شده است.◄
عطر قدیمی مهر و تلخکامیهای کنونیآغاز سال تحصیلی همواره برای دانشآموزان و حتی والدین آنها با شور و هیجان روبروست. خرید وسایل مدرسه و بوی خوش کتاب و دفتر با لذتی همراه است که برای کمتر کسی به خاطره تبدیل نمیشود البته به شرط آنکه از یکسو امکان مالی تهیه آن را داشته و از سوی دیگر مدرسه محل خوشایندی جهت آموختن و آمادگی برای آینده باشد. اما سالهاست که در ایران از این خبرها نیست!.. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی تحصیل و وسایل آموزش از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه «رایگان» است اما نه تنها هیچ نشانی از اجرای این قانون نیست، بلکه توسط دولتهای مختلف زیر پا گذاشته میشود چرا که مدارس دولتی نیز به اسم «کمکهای داوطلبانه» که در عمل اجباریست، شهریه دریافت میکنند!◄
ایران، انتخاب میان مشروعه و مشروطه؟ آیا بحث سرنوشتسازی که میبایست چهلوچند سال پیش در ایران صورت میگرفت اکنون در حال صورت گرفتن است؟ چهار دهه پیش، سرعت حوادثی که به پیدایش جمهوری اسلامی انجامید مانع از آن شد که این بحثــ یعنی انتخاب میان مشروطه و مشروعهــ صورت گیرد. در آن زمان، بخشی از نیروهای سیاسی که در دوران مشروطه شکل گرفته بودند به جبهه مشروعهخواهان پیوستند، در حالی که بخشی دیگر از مشروطهخواهان به «صبر کنیم ببینیم چه میشود» متوسل شدند.◄
مردم به ستادی برای هدایت مبارزات خود شان نیاز دارند. ستادی از مبارزان داخل و خارج کشور. هیچ مبارزه ای بدون هدایت و رهبری به پیروزی نمی رسد. باید به صدای بلند گفته شود، هر نیرویی که سدی برای این اتحاد ملی باشد - اتحادی برای گذار از نظام، برگزاری انتخابات آزاد بعد از آن، تشکیل مجلس موسسان، تدوین قانون اساسی و در نهایت به رفراندم گذاشتن آن، پاسخگو است؛ پاسخگو به تاریخ و مردمی که هر روز هزینه داده و جوانان اش به خون کشیده می شوند؛ پاسخگو به خون هایی که ریخته می شود.◄
چه زمانی شرارت در انسانها اوج میگیرد؟ در حالی که فلاسفه پیش از فروید بیشتر بر نیکی ذات انسان تاکید میکردند، فروید اولین فردی بود که در جواب مفصلی به اینشتین انگشت بر وجود نیروی محرکه تخریب در انسان گذارده و از جمله اظهار داشت: “موجود زنده به عبارتی از طریق نابود کردن هر چیز غریبهای از زندگی خود حفاظت میکند.” البته امروزه این بیان با درک عمیق تر از داستان تکامل انسان در این سالها محتاج جرح و تعدیل و توضیح زیادی است.◄ |