تاریخ انتشار: دوشنبه 12 تا چهارشنبه 14 شهریور 1403 2 تا 4 ماه سپتامبر 2024 ---------------------- ----------------- پيوندها:
سایت
حزب سکولار دموکرات ايرانيان |
|
|
---------------------- برنامهء یکشنبهء پیش رو 11 شهریور 1403 - 1 سپتامبر 2024 ---------------------- به پیشواز روز ملی سکولار دموکراسی ریشه ها و گستره های سکولار دموکراسی ---------------------- مدیر جلسه: عباس دانشور
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی مهندس جمشید قراجه داغی در گفتگو با اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/ پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |
18 شهریور 1403 - بمناسبت روز ملی سکولار دموکراسی
آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان◄ آرشیو ایران فردا◄ آرشیو میهن◄ آرشیو گویا نیوز◄ فدوی نمی داند دلیل اینکه برادران از سوی ملت شل و پل، پیوسته به دروغگوئی و خلف وعده متهم و بلکه محکوم می شوند، چیست؟ فدوی که شخصاً در این راستا موردی را که در آن حضرات، معاذالله، دروغ فرموده و یا، نستجیربالله، خلف وعده ای فرموده باشند سراغ ندارد! لکن اگر منظورتان موردِ «آرزو بدری، زن ۳۱سالهای ست که شامگاه اول مرداد به دلیل حجاب در خودروی شخصی هدف گلوله پلیس قرار گرفت»، ایرادتان نه تنها وارد نیست بلکه مشمول موارد فوق الذکر هم نمی شود، و حتا بموجب سندی مصور، معتبر و منگوله دار وفای بعهد هم لحاظ می شود!◄
تا دو کلام حرف میزنی میگوید: تو دیگر حرف نزن! می پرسی: حرف نزنم؟ چرا؟ میگوید: شما نسل پنجاه و هفتی هستی! ایران را شما با آن انقلاب تان به گند کشیده اید. تا حرف میزنی میگوید: تو دیگر حرف نزن! می پرسی: حرف نزنم؟ چرا جانم؟ میگوید: تو خارجه نشین هستی ، نفس تو از جای گرم در میآید. تا میخواهی حرف بزنی هوارش بلند می شود که: تو دیگر خفقان بگیر. می پرسی: خفقان بگیرم؟ چرا عزیزکم؟میگوید: تو مگر همان نیستی که به اسب اعلیحضرت گفته ای یابو؟◄
ممکن یا ناممکن: حاکمیت دینی و اینترنت آزاد «ما هم قرار بود دیکتاتوری کنیم. همه را به زعم خودمان به بهشت ببریم. پولهای مردم را در جهت اهداف خود هزینه کنیم. حتما همین کار را میکردیم. ما هم قرار بود منابع یک کشور را غارت کنیم، دشمن تخیلی برای آنها درست کنیم، نگذاریم با هم متحد شوند، حتماً باید اینترنت را فیلتر میکردیم. و میگفتیم نمایندگان تلگرام و واتساپ و اینستاگرام، ضروری است بیایند در کشور ما، و صبح به صبح به ما گزارش بدهند؛ چه کسی بود با یک نوجوان اسرائیلی چت کرد؟ چه کسی گفت بیایید یک حزب فراگیر اینترنتی درست کنیم؟ چه کسی بود گفت بیایید از منافع بهحقمان در برابر حاکمیت دینی دفاع بکنیم؟ کدام اکانت بود که گفت ولایت فقیه کارنامه خوبی در ۴۵ سال گذشته نداشته!؟ آنها را بدهید دست ما تا طبق قوانین مصوبمان...»◄
مهم ترین موضوع در حرف، واکنش و عملِ شخصِ حیله گر، در نهایت حفظ و ترویج خودش است؛ دهها شخصیت دارد؛ او تا میتواند وعده میدهد چون به درستی میداند عمومِ مخاطبان حافظۀ کوتاه مدت دارند؛ به هیچ اصول ثابتی پایبند نیست و استعداد U-turn های مکرر در جهان بینی را دارد؛ معقول بودن را هنرمندانه به نمایش میگذارد؛ به تناسبِ مخاطب، ظاهرِ خود را تنظیم میکند و دنبال مرید است؛ دائما در حال رصد کردن اوضاع برای فرصت طلبی و حفظِ منافع خودش است.◄ |
اساساً مسلم نیست که حوادث ۲۸ مرداد ۳۲ را بتوان به درستی کودتا خواند، یا اینکه اگر هم کودتا بوده، در مجموع، حادثۀ بدی بوده باشد. مسلم نیست که این «کودتا» امریکایی بوده و به دست سازمان سیا انجام شده باشد. مسلم نیست که در جایگزینی شاه به جای مصدق، ملت ایران مغبون شده باشد. مسلم نیست که باز شدن پای امریکا به ایران پس از کودتا به زیان ایرانیان بوده باشد. اگر عکس این موارد مسلم نباشد.◄
سوسیالیستهای دموکراسیباور و سنت سیاسی جمهوریخواهینوشتهء مت مکمَینِسجمهوریخواهی یکی از این مکاتب مغفول اندیشه است. هرکس در آثار اندیشهی سیاسی غرب غور کند، در جایجای آن با این سنت مواجه میشود، خواه در کارهای مارکوس تولیوس سیسرون و نیکولو ماکیاولی یا در مشاجرات بیپایان گرد انقلاب فرانسه و تأثیر عظیم آن. اما به تأثیر این سنت بر اندیشهی سیاسی، خاصه تأثیر آن بر سیاست رادیکال، به اندازهی لیبرالیسم یا مارکسیسم توجه نشده است. کتاب جمهوریخواهی رادیکال بر آن است تا این شکاف را با فراهم آوردن مبانیای جامع دربارهی این فلسفهی کهن پر کند.◄
تا اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ویتنام یکی از فقیرترین کشورهای شرق آسیا به شمار میرفت. ویرانیهای جنگ و اقتصاد دولتی، این کشور را در دام یک بحران اقتصادی فرو برد؛ اما اصلاحات اقتصادی پس از آن، رهایی از فقر را برای مردم ویتنام به ارمغان آورد. نویسنده این مقاله، جاناتان میلتیمور، سردبیر تارنمای بنیاد آموزش اقتصادی و نویسنده ارشد در موسسه آمریکایی پژوهش اقتصادی است. در ادامه یکی از مقالات او که در رابطه با چگونگی خروج ویتنام از فقر است را میخوانیم.◄
پیش از آنکه این تحلیل و استدلال مربوط به هفده سال، تقریبا دو دهه پیش، را بخوانید ، لازم میدانم اکنون (در دیماه ۱۴۰۱ همزمان با آغاز سال ۲۰۲۳) در حالی که نزدیک به چهار ماه از انقلاب ملی مردم برای آزادی و امنیت و رفاه میگذرد، بگویم بسیار متأسفم که سالها جز از سوی شاهزاده رضا پهلوی، گوش شنوا و زبان گویایی برای بیان این مطالب وجود نداشت، و تلاشهای وی از سوی مدعیان سیاست پاسخ مساعد نگرفت تا اینکه سرانجام خود مردم و جوانان برومندشان به قیمتی بسیار سنگین برای خودشان و کشورشان به نتایجی برسند که اکنون رسیدهاند و آن را به افراد و احزاب و جریانات نیز تحمیل کنند.◄
تخیل امکان تغییر، ایده پردازی برای لحظهء انفجار در گفتوگو با یک جامعه شناس از ایران نیروهای خارج میتوانند نقش پررنگی بازی کنند اما در امتداد داخل، نه مستقل از آنها و جلوی آنها. در داخل، جریانها و ایدههایی شکل میگیرد که باید بسامدی جهانی پیدا کند. ایجاد این بسامد و کنشهای جهانی مستلزم آن است که نیروهایی در خارج به صورت ارگانیک با نیروهایی در داخل در تماس باشند. حالا هرکس با هممسلک خودش. آنکه سلطنتطلب است با سلطنتطلبان در داخل، و آنکه چپ است با نیروهای چپ در داخل. اگر این شبکه شکل بگیرد در این صورت میتوان به این سؤال جواب داد که نیروهای خارج از ایران چه کار میتوانند بکنند. از شبکههای فکری گرفته تا شبکههای مالی و تعیین استراتژیهای مشترک.◄
«مزرعهی حیوانات» چگونه در ذهن «اورول» نقش بست؟ در اواخر نوامبر ۱۹۴۳، جورج اورول، که به تازگی رادیو بیبیسی را ترک گفته بود، به سردبیریِ بخش ادبیِ نشریهی تریبون گماشته شد. در همان ماه بود که او کار نگارش مزرعهی حیوانات را در دست گرفت. درست در روزهایی که سرانِ متفقین در تهران گرد هم آمده بودند تا سرنوشت جنگ جهانی دوم را در ماههای باقیمانده رقم بزنند. اورول طی یکدههی اخیر، به این نتیجه رسیده بود که برای احیای سوسیالیسم غربی، باید «افسانهی شوروی» را رسوا سازد. منظور او از «افسانه» چه بود؟◄
در حال بازگشت به نظام ارباب رعیتی هستیم ناصر ذاکری – کارشناس ارشد اقتصادی سیاست گذاریهای نادرست حوزه مسکن باعث شده جمعیت فقیر ما در حوزه شهرنشینی هم افزایش پیدا کند و طبقه متوسط ما که بنا بود موتور توسعه کشور باشند به وضعیت رعیتی برگشته اند. در دهه ۱۳۲۰ ارباب رعیتی در قالب زمینهای کشاورزی شکل گرفته بود که بعد از اصلاحات ارضی از بین رفت. حالا در قالب زمینهای شهری این اتفاق رخ داده است. یعنی گروهی مالک زمینهای شهری شده اند و گروهی رعیت و مستاجر شده اند.◄
پیامدهای یک جنگِ هنوز اعلامنشده! در شرایطی که با فصل گرما، قطع مداوم برق و بیآبی و کمبود سوخت به همراه مشکلات معیشتی مردم را به شدت کلافه و عاصی کرده، کابوس جنگ نیز وضعیت کشور را قرمز کرده است... وضعیت بد معیشتی، فشارهای اجتماعی و استمرار سرکوب و خشونت عریان در خیابانها مردم را عاصی کرده است. آنها ادامه این وضعیت را غیرممکن میدانند و بسیاری بر این باورند که اگر زور نظام در سرکوب و کشتار به هر طریقی کم شود، تعادل قوا در خیابان برای مقابله با حکومت برقرار خواهد شد.◄
مستضعفان و نهادهای انقلابی: حمایت رفاهی و انتظامبخشیمهسا اسدالهنژادچندی پیش پرویز فتاحِ قرهباغ، رئیس فعلی ستاد اجرایی فرمان امام و رئیس سابق بنیاد مستضعفان، طی نامهای سرگشاده درخواست مسعود پزشکیان را برای حضور در کابینهی «وفاق ملی» رد کرد. در ردیهی او آمده بود که خدمترسانی در سنگر ستاد اجرایی موجب افتخار است و درواقع این سنگر ترک نخواهد شد. این گزارهی بهظاهر کماهمیت خصلتِ آشکارکنندگی دارد حتی اگر مُرادش چنین نباشد. اما چه چیزی را آشکار میکند؟◄
سعید جلیلی و نیهیلیسم آخرالزمانی دوگانهای که در انتخابات اخیر میان دو دسته شکل گرفت، نوعی نزاع داخلی میان دو نوع نیهیلیسم سیاسی در سطح سیاست دولتی است. در یک طرف جلیلی بهعنوان سخنگوی «نیهیلیسم فعال» و در طرف دیگر پزشکیان در مقام مظهر«نیهیلیسم منفعل». اولی میخواهد بهشکلی آخرالزمانی ایران و همچنین جهان را با نظریات بلندپروازانه از بیخوبین دگرگون و نابود کند و دومی فقط بر ناتوانی خودش و ناممکنبودن هرگونه تغییر خاصی در کشور تاکید میکند.◄ |