تاریخ انتشار: دوشنبه 19 تا چهارشنبه 21 شهریور 1403 9 تا 11 ماه سپتامبر 2024 ---------------------- ----------------- پيوندها:
سایت
حزب سکولار دموکرات ايرانيان |
|
|
|
||
در یکشنبه ای که گذشت 18 شهریور 1403 - 8 سپتامبر 2024 وبینار سکولاریسم در بزرگداشت 19شهریور روز ملی سکولار دموکراسی و زاد روز پویا بختیاری ----------------------------- -----------------------------
مدیر جلسه: اسماعیل نوری علا ----------------------------
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی مهندس جمشید قراجه داغی در گفتگو با اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/ پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |
آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان◄ آرشیو ایران فردا◄ آرشیو میهن◄ آرشیو گویا نیوز◄
نظام آموزشیِ ایران نظامی متمرکز است و کتاب درسی، محور اصلی آموزش و یادگیری به شمار میرود. بخش عمدهی دورهی آموزشی در مدارس به آموزش محتوای کتابهای درسی اختصاص دارد و معیار ارزیابی نیز میزان یادگیریِ محتوای کتاب توسط دانشآموزان است. همه چیز به محتوای کتاب و میزان تسلط بر آن خلاصه میشود و دانشآموزان از بدو ورود به مدرسه در مسابقهای حاضر میشوند که به کنکور و دانشگاه منتهی میشود، مسابقهای که در آن از شعار تکراریِ حکومت دربارهی «عدالت آموزشی» نشانی نیست. فرزندانِ ثروتمندان در مدارس بهتری درس میخوانند و در انواع کلاسهای خارج از مدرسه شرکت میکنند، در حالی که فرزندانِ فقرا یا به مدرسه نمیروند یا در همان سالهای کودکی مجبور به ترک تحصیل میشوند.◄ تا آنجا که فدوی منتظرالظهور می داند، پیش از اینها سفرهای خارجی در تیول مقامات کشوری و لشکری بیت، اعلی الله مقامهم اجمعین، بود لکن فدوی اندکی پیش خبر شد که این پُست تا مرحله مداح عروج کرده است! نگاه کنید: *میثم مطیعی، مداح دفتر علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی در سفری به تایلند دیروز 10 شهریور (31 اوت) وارد بانکوک شد؛ و امروز 11 شهریور (اول سپتامبر) قرار است به مناسبت درگذشت محمد بن عبدالله، پیامبر اسلام در بانکوک مرثیهخوانی کند! حال، حاج آقا مسئلتن!: با توجه به اینکه به گزارش مجازستان، "تایلند ولائی" دیری ست که به همت برادران، بویژه آیت الله علم الهدی، در اُمّ القراء برپا شده است، سفر به تایلند غیر ولائی، چه حکمی دارد؟!◄
تا دو کلام حرف میزنی میگوید: تو دیگر حرف نزن! می پرسی: حرف نزنم؟ چرا؟ میگوید: شما نسل پنجاه و هفتی هستی! ایران را شما با آن انقلاب تان به گند کشیده اید. تا حرف میزنی میگوید: تو دیگر حرف نزن! می پرسی: حرف نزنم؟ چرا جانم؟ میگوید: تو خارجه نشین هستی ، نفس تو از جای گرم در میآید. تا میخواهی حرف بزنی هوارش بلند می شود که: تو دیگر خفقان بگیر. می پرسی: خفقان بگیرم؟ چرا عزیزکم؟میگوید: تو مگر همان نیستی که به اسب اعلیحضرت گفته ای یابو؟◄
ممکن یا ناممکن: حاکمیت دینی و اینترنت آزاد «ما هم قرار بود دیکتاتوری کنیم. همه را به زعم خودمان به بهشت ببریم. پولهای مردم را در جهت اهداف خود هزینه کنیم. حتما همین کار را میکردیم. ما هم قرار بود منابع یک کشور را غارت کنیم، دشمن تخیلی برای آنها درست کنیم، نگذاریم با هم متحد شوند، حتماً باید اینترنت را فیلتر میکردیم. و میگفتیم نمایندگان تلگرام و واتساپ و اینستاگرام، ضروری است بیایند در کشور ما، و صبح به صبح به ما گزارش بدهند؛ چه کسی بود با یک نوجوان اسرائیلی چت کرد؟ چه کسی گفت بیایید یک حزب فراگیر اینترنتی درست کنیم؟ چه کسی بود گفت بیایید از منافع بهحقمان در برابر حاکمیت دینی دفاع بکنیم؟ کدام اکانت بود که گفت ولایت فقیه کارنامه خوبی در ۴۵ سال گذشته نداشته!؟ آنها را بدهید دست ما تا طبق قوانین مصوبمان...»◄ |
وضعیت کنونی کشور نگران کننده است! به گزارش اعتمادآنلاین، عباس عبدی، جامعهشناس و فعال سیاسی، در نشستی با فعالان اصلاحطلب در اهواز به بررسی وضعیت توسعه نامتوازن در استانهای کشور و چالشهای موجود پرداخت. وی تأکید کرد که عدم توازن در توسعه طی چهار دههء گذشته به نارضایتی عمومی منجر شده است. عبدی با اشاره به افزایش فقر از ۸ درصد به بیش از ۳۰ درصد، وضعیت کنونی کشور را نگرانکننده دانست و اظهار داشت که این مشکل نه تنها در خوزستان بلکه در تهران نیز محسوس است.◄
«فرقی نمیکند» چه کسی رئیس دولت است! مسعود پزشکیان که در جهان مدرن قرن بیست و یکم در متون «نهج البلاغه» به دنبال شیوههای اداره کشور است، در توهم «مالک اشتر» بودن برای «علی خامنهای»، مجری آرایش سیاسی جدید رهبر حکومت شده است... مردم معترض به این باور رسیدهاند که باید راهی جز امید بستن واهی به دولتهای نظام را برای رسیدن به حقوق خود در پیش بگیرند چرا که برآورده شدن خواستها و نیازهای آنها در این حکومت ممکن نیست.◄
توهم سیاسی چگونه ایجاد میشود؟ همه میدانیم که قدرت فساد میآورد. اما کمتر توجه داریم که قدرت بیخردی نیز میآورد، و قدرت آمرانه باعث نقض تفکر میشود و هر چه اعمال قدرت افزایش یابد، احساس مسئولیت در قبال آن بیشتر رنگ میبازد.» پس از این فراز حالا بهتر میتوان به این پرسش پاسخ داد که توهم سیاسی چگونه ایجاد میشود؟ برخی از عوامل این بیخردی را میتوان فهرست کرد.◄
پزشکیان نمایندهء چند دوره مجلس شورای اسلامی است که سال ها از امکانات و مزایای نمایندگی ـ که اندک نیست ـ بهره مند بوده و در عین حال به امر پزشکی و جراحی خود می پرداخته و درآمد مناسبی هم داشته است. (مقایسه کنید با تعداد زیادی از رزیدنت های پزشکی که به خاطر فشارهای مالی دست به خودکشی میزنند).او ، جز در مواردی اندک که به عملکرد برخی دستگاه ها نقد داشته و البته همیشهء خدا هم ثناگوی رأس نظام بوده و خود را مطیع وی میدانسته، در برابر انبوهی از مفاسد و غارتگریها و قانونشکنیها در طول سالیان گذشته و نیز در برابر فجایع و جنایات نظام سکوت کرده و یا واکنشی اندک و نرم داشته است. چرا؟◄
اساساً مسلم نیست که حوادث ۲۸ مرداد ۳۲ را بتوان به درستی کودتا خواند، یا اینکه اگر هم کودتا بوده، در مجموع، حادثۀ بدی بوده باشد. مسلم نیست که این «کودتا» امریکایی بوده و به دست سازمان سیا انجام شده باشد. مسلم نیست که در جایگزینی شاه به جای مصدق، ملت ایران مغبون شده باشد. مسلم نیست که باز شدن پای امریکا به ایران پس از کودتا به زیان ایرانیان بوده باشد. اگر عکس این موارد مسلم نباشد.◄
سوسیالیستهای دموکراسیباور و سنت سیاسی جمهوریخواهینوشتهء مت مکمَینِسجمهوریخواهی یکی از این مکاتب مغفول اندیشه است. هرکس در آثار اندیشهی سیاسی غرب غور کند، در جایجای آن با این سنت مواجه میشود، خواه در کارهای مارکوس تولیوس سیسرون و نیکولو ماکیاولی یا در مشاجرات بیپایان گرد انقلاب فرانسه و تأثیر عظیم آن. اما به تأثیر این سنت بر اندیشهی سیاسی، خاصه تأثیر آن بر سیاست رادیکال، به اندازهی لیبرالیسم یا مارکسیسم توجه نشده است. کتاب جمهوریخواهی رادیکال بر آن است تا این شکاف را با فراهم آوردن مبانیای جامع دربارهی این فلسفهی کهن پر کند.◄
تا اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ویتنام یکی از فقیرترین کشورهای شرق آسیا به شمار میرفت. ویرانیهای جنگ و اقتصاد دولتی، این کشور را در دام یک بحران اقتصادی فرو برد؛ اما اصلاحات اقتصادی پس از آن، رهایی از فقر را برای مردم ویتنام به ارمغان آورد. نویسنده این مقاله، جاناتان میلتیمور، سردبیر تارنمای بنیاد آموزش اقتصادی و نویسنده ارشد در موسسه آمریکایی پژوهش اقتصادی است. در ادامه یکی از مقالات او که در رابطه با چگونگی خروج ویتنام از فقر است را میخوانیم.◄
پیش از آنکه این تحلیل و استدلال مربوط به هفده سال، تقریبا دو دهه پیش، را بخوانید ، لازم میدانم اکنون (در دیماه ۱۴۰۱ همزمان با آغاز سال ۲۰۲۳) در حالی که نزدیک به چهار ماه از انقلاب ملی مردم برای آزادی و امنیت و رفاه میگذرد، بگویم بسیار متأسفم که سالها جز از سوی شاهزاده رضا پهلوی، گوش شنوا و زبان گویایی برای بیان این مطالب وجود نداشت، و تلاشهای وی از سوی مدعیان سیاست پاسخ مساعد نگرفت تا اینکه سرانجام خود مردم و جوانان برومندشان به قیمتی بسیار سنگین برای خودشان و کشورشان به نتایجی برسند که اکنون رسیدهاند و آن را به افراد و احزاب و جریانات نیز تحمیل کنند.◄ |