تاریخ انتشار:

پنجشنبه 29 شهریور تا 1 مهر 1403

19 تا 22 ماه سپتامبر 2024

----------------------

enooriala@gmail.com

-----------------

پيوندها:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعهء «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی   -    مفاهيم اصلی

                                

برنامهء یکشنبهء پیش رو

اول مهر 1403 - 22 سپتامبر 2024

----------------------------

چرا و چگونه

لیبرال دموکراسی

به نام حزب مشروطه اضافه شد؟

----------------------------

سخنران: بابک بهزادی

----------------------------

مدیر جلسه: عباس دانشور

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

الوعده وفا!

حمیدرضا رحیمی

*محمد(ص) علی(ع) زم، رئیس اسبق حوزهء هنری، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، و پدر روح الله زم، با انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی گفته است که روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خطاب به حکومت شاه گفته بود که به ما ۱۵ سال وقت بدهید اگر از شما بهتر اداره نکردیم ما را بیرون کنید!

فدوی: پیرامون خلف وعدهء سی ساله که تردیدی نیست، هست؟ اما بفرمائید که ملت چرا بیرون شان نمی کند؛ شما می دانید؟!

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

در سالگرد مهسا

حکومت اسلامی و تشدید تلاش برای سرکوب زنان

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد که در مورد سرکوب اعتراضات مردم ایران تحقیق می‌کند، دو روز مانده به دومین سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد که به شکل‌گیری جنبش «زن زندگی آزادی» منجر شد، اعلام کرد که دو روز مانده به دومین سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد که به شکل‌گیری جنبش «زن زندگی آزادی» منجر شد، اعلام کرد.

برنامه تان برای فردای روز سقط شدن خامنه ای چیست؟

ف. م. سخن

حالا عیب است ما از آقای اپوزیسیون بپرسیم که عزیز! امروز به چه کار مشغولی و آیا در بارهء روز محتوم سقوط ستون جمهوری نکبت فکر کرده ای و طرح و برنامه ای در ذهن داری یا این که نه همینجوری می خواهی، به شکل کشکی کتره ای، و با انتشار خبر کشته شدن فلان کس و زندانی شدن بهمان کس مثلا بگویی که خیلی به فکر مردمی و کاری غیر از این متاسفانه و با کمال شرمندگی نمی توانی انجام دهی؟!

سرگذشت کتاب‌های درسی در ایران

همایون معمار

نظام آموزشیِ ایران نظامی متمرکز است و کتاب درسی، محور اصلی آموزش و یادگیری به شمار می‌رود. بخش عمده‌ی دوره‌ی آموزشی در مدارس به آموزش محتوای کتاب‌های درسی اختصاص دارد و معیار ارزیابی نیز میزان یادگیریِ محتوای کتاب توسط دانش‌آموزان است. همه چیز به محتوای کتاب و میزان تسلط بر آن خلاصه می‌شود و دانش‌آموزان از بدو ورود به مدرسه در مسابقه‌ای حاضر می‌شوند که به کنکور و دانشگاه منتهی می‌شود،

تو دیگر حرف نزن!

شیخانی، گیله مرد

تا دو کلام حرف میزنی میگوید: تو دیگر حرف نزن! می پرسی: حرف نزنم؟ چرا؟ میگوید: شما نسل پنجاه و هفتی هستی! ایران را شما با آن انقلاب تان به گند کشیده اید. تا حرف میزنی میگوید: تو‌ دیگر حرف نزن! می پرسی: حرف نزنم؟ چرا جانم؟ میگوید: تو خارجه نشین هستی ، نفس تو از جای گرم در میآید. تا میخواهی حرف بزنی هوارش بلند می شود که: تو ‌دیگر خفقان بگیر.

ممکن یا ناممکن: حاکمیت دینی و اینترنت آزاد

رحیم قمیشی

«ما هم قرار بود دیکتاتوری کنیم. همه را به زعم خودمان به بهشت ببریم. پول‌های مردم را در جهت اهداف خود هزینه کنیم. حتما همین کار را می‌کردیم. ما هم قرار بود منابع یک کشور را غارت کنیم، دشمن تخیلی برای آنها درست کنیم، نگذاریم با هم متحد شوند، حتماً باید اینترنت را فیلتر می‌کردیم. و می‌گفتیم نمایندگان تلگرام و واتساپ و اینستاگرام، ضروری است بیایند در کشور ما، و صبح به صبح به ما گزارش بدهند؛ چه کسی بود با یک نوجوان اسرائیلی چت کرد؟ ...»

«فرقی نمی‌کند» چه کسی رئیس دولت است!

گزارش کیهان لندن

مسعود پزشکیان که در جهان مدرن قرن بیست و یکم در متون «نهج البلاغه»‌ به دنبال شیوه‌های اداره کشور است، در توهم «مالک اشتر» بودن برای «علی خامنه‌ای»، مجری آرایش سیاسی جدید رهبر حکومت شده است... مردم معترض به این باور رسیده‌اند که باید راهی جز امید بستن واهی به دولت‌های نظام را برای رسیدن به حقوق خود در پیش بگیرند چرا که برآورده شدن خواست‌ها و نیازهای آنها در این حکومت ممکن نیست.

 

پیشتازی زنان و شبکه ایران مداری

(سخنرانی در کنفرانس «زنان ایران، وقت تغییر است!»)

شهران طبری

برای من جای تردید نیست که زنان و مردان راهِ این انقلاب در ایران، بحالت آماده باش انقلابی ایستاده اند.  اگر چشم هامان را ببندیم وب طور مجازی آنها را مجسم کنیم می بینیم یک به یک پشت درهای نیمه باز، پشت روزنه ای از پس پنجره ها، منتظر آن لحظه سرنوشت سازند تا  دلیرانه در برابر دژخیمان جمهوری اسلامی براه بیافتند. در این مسیرزن ها و مرد های جوان ما با شجاعت هر فرصتی را که مناسب می بینند، به تنهایی و یا گروهی، به میدان میروند و به نبردی نابرابر می ایستند.

تنها «راه» ایستادگیِ همه‌جانبه در برابر استبداد است

ابوالفضل قدیانی

تحول جامعه ایران تا به حدی بوده‌است که استفاده از لفظ انقلاب اجتماعی و فرهنگی برای آن موجه است هرچند این دگرگونی بنیادین تا‌کنون منجر به دگرگونی بنیادین سیاسی و حذف نظام استبداد دینی نشده‌است. به گمان من تحولات دو سال گذشته، بالاخص جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی و فضاحت انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲، حاکمیت را به این صرافت انداخت که در انتخابات تیر ماه ۱۴۰۳ تغییر «دکوراسیون» دهد و با به بازی گرفتن اصلاح‌طلبان، لااقل برای مدتی، در عزم قاطبه جامعه برای تغییر نظام سیاسی خلل و تأخیر بیندازد.

«دموکراسی تنها راه نجات ایران است»

دو گفتگوی تلویزیونی با شاپور بختیار

در حین و پس از انقلاب اسلامی

بایستی به مردم آزادی بیان داد اما آزادی کلاشینکف خیر، آزادی کوکتل مُلوتوف خیر، آزادی ساختن بمب خیر، آزادی بیان، آزادی تشکیلات سیاسی، در چارچوب قانون و این کار را باید کرد و این عمل اگر نشود دوباره در اختفا است و همان بازی هایی که پیدا شد. یک عده ای که مأیوس شدند، وقتی که این درها همه بسته شد و این دود در اتاق پیچید، شما از پنجره هم خود را بیرون می‌اندازید.

هشت جنبهء منفی آموزش و پرورش مبتنی بر سلطه

علی زمانیان

نوشته‌ حاضر، به پروسه‌ جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برون‌داد ساختار آموزش و پرورش می‌پردازد. تلاش می‌کند کاستی‌ها و ضعف‌هایی را در ناحیه‌ فرایند و محصول آموزش و پرورش برجسته کند. البته مدعی نیست که می‌تواند حق‌ مطلب را ادا کند، بلکه برخی از نکات را برجسته می‌نماید.

هزینه یا سود؟

در یپلماسی اقتصادی با همسایگان

احمد علوی

سفر پزشکیان به عراق و دیپلماسی منطقه‌ای رژیم ولایی با همسایگان می‌تواند - بجز اهمیت نمادین - به افزایش برخی از همکاری‌های اقتصادی با عراق، و دورزدن برخی از تحریم‌ها - البته به بهای دادن امتیازهای کلان - کمک کند، اما برای رفع کامل گره کور تحریم‌ها و پایه‌ریزی رشد اقتصادی درون زا و برون‌گرای پایدار، ایران، نیازمند راهبردهای جامع‌تری و گشایش سیاسی و اقتصادی ایران به جهان است.

صدانی که باید شنیده شود

عباس حاتمی

این یاداشت می‌خواهد نشان دهد که ظاهراً تاریخ دهه ۱۳۵۰ این بار به شکلی دیگر در اولین دهه قرن جدید تا حدی در حال تکرار شدن است. بخشی از تکرار این تاریخ را می‌توان در آخرین نتایج موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان(۱۴۰۲) دید که اخیراً بخشی از آن به صورت غیر رسمی منتشر شده است. بر اساس نتایج این پیمایش حدود ۹۲ درصد از ایرانیان از وضع فعلی کشور ناراضی هستند.این پیمایش را می‌توان شبیه رفراندومی در مقیاس کوچک دید که به وضوح آشکار می‌سازد ساخت اجتماعی در ایران تا چه اندازه “تشنه تغییر” است.

بازی با «قیمت نان»

نسرین هزاره مقدم

«افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور» چند هفته است که به یک سرخط داغ خبری تبدیل شده است؛ از میانه مرداد، گرانی نان به استان‌های مختلف کشور سرایت کرد و به روال عادی این سال‌ها، اول مسئولان از در تکذیب درآمدند و اعلام کردند تصمیم برای گران کردن نان نداریم، بعد از آن از بالا بودن هزینه‌های نانوایان و تخلفات و کم‌فروشی‌ها که باید علی‌القاعده دستاویز گران‌سازی قرار بگیرد، گلایه و انتقاد کردند و در پایان گفتند تصمیم، یک تصمیم استانی‌ست و استانداری‌ها مخیر هستند که نان را گران کنند یا نکنند که البته حتماً گران می‌کنند!

نود و دو درصد ایرانیان از وضعیت فعلی ناراضی‌اند

الناز محمدی

نود و دو درصد ایرانیان به وضعیت فعلی ایران معترضند؛ این خلاصه بخش «مسائل و آسیب‌های اجتماعی» موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان است که داده‌هایش آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ جمع‌آوری و حالا به یکی از مهمترین پیمایش‌ها درباره وضعیت جامعه ایران تبدیل شده است.

بساط نا امنی بالاخره کامل شد

مجید مرادی

خبرها هیچ افق امیدبخشی را القا نمی کنند. از لجاجت همسایه خبیث شمالی بر ایجاد دالان زنگزور تا احتمال مجازات ایران ایر از سوی اروپا در جواب همکاری نظامی ایران با روسیه تا وام عشقی تا سخنان فرمانده کل سپاه در جریان بازدید رئیس جمهور از قرارگاه خاتم تنها و تنها القای نا امنی می کند‌. روس‌ها پا را روی گلوی گربه ما گذاشته اند و امنیت راهبردی ما را با تهدید مواجه می کنند‌.

وضعیت کنونی کشور نگران کننده است!

عباس عبدی

به گزارش اعتمادآنلاین، عباس عبدی، جامعه‌شناس و فعال سیاسی، در نشستی با فعالان اصلاح‌طلب در اهواز به بررسی وضعیت توسعه نامتوازن در استان‌های کشور و چالش‌های موجود پرداخت. وی تأکید کرد که عدم توازن در توسعه طی چهار دههء گذشته به نارضایتی عمومی منجر شده است. عبدی با اشاره به افزایش فقر از ۸ درصد به بیش از ۳۰ درصد، وضعیت کنونی کشور را نگران‌کننده دانست و اظهار داشت که این مشکل نه تنها در خوزستان بلکه در تهران نیز محسوس است.