دوشنبه 29 و سه شنبه 30 خرداد 1396 ـ  19 و 20 ژوئن 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران>>>

پيمان نامهء عصر نو

 

<<< توجه: سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز بکار کرد >>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

احتياط کاری! - اثری از سيد ميثم آقا سيد حسينی

افسردگی شديد

حمیدرضا رحیمی

* روسیه: ابوبکر البغدادی احتمالاً کشته شده است.

* فدوی از شدت تألمات وارده، توان ادامهء تحریر ندارد و، بطور علی الحساب، مصیبت وارده را به حضور حضرت بقیة الله الاعظم، امام زمان، ارواح العالمین له الفداء(عج) و نایب البته بر حق اش، مجتهدالزمان، ملاذ الانام، صاحب السیف و القلم والپیپ، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ادامه الله وجوده، و سایر حضرات آیات عظام و حجج اسلام، به ترتیب ریش، تسلیت عرض کرده بقای عمر بازماندگان را از درگاه احدیت مسئلت دارد! التماس دعا. الاحقر- فدوی.

چرا داعش را ترجیح می دهند؟

کریم پورحمزاوی

بخش وسیعی از شهروندان ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان و خوزستان به ناچار برای خود جامعه ای کوچک در حاشیه جامعه بزرگ ایران ساخته اند. در این حاشیه صدا و سیما حرفی برای گفتن نداشته و رسانه دیگر کشورهای منطقه از جمله کانال های سلفی نبرد گفتمانی را برده اند. مرز برای برخی از خانواده های کرد ایرانی معنایی نداشته و بعضی از آنها حتی زندگی در بدترین شرایط عراق را بر زندگی در بخش ایرانی کردستان ترجیح داده اند. حس تعلق برخی از شهروندان در خوزستان و سیستان و بلوچستان به ایران هم به سستی همتاهای آنها در کردستان است. از اینرو، جای تعجب هم نیست که عده اندکی از این شهروندان هم در پیام کشتاری داعش جذبه ای برای وضعیت «نداشتن چیزی برای باختن» خود بیابند.

تیم ملی فوتبال و سکولاریسم

محمد مباشری

برای روشن‌ سازی مفهوم جدایی نهاد دین از نهاد سیاست بد نمی نماید نگاهی به موضوعی آشنا، یعنی تیم ملی فوتبال کشورمان بیندازیم. به عبارت دیگر، اگر به منظوری آموزشی مفهوم سکولاریسم را به فوتبال نیز بگسترانیم، آنگاه می‌توانیم تیم ملی کشورمان را تیمی - نسبتاً و تا اندازه‌ای - سکولار برشمریم؛ چراکه باور دینی‌ مذهبی افرادِ درگیر در این تیم چندان نقشی در جایگاه آنها ندارد. می گويم «نسبتا و تا اندازه‌ای» چرا که اگر به فرض برای نمونه یک بازیکن بسیار توانمند اما بهایی در لیگ پیدا شود باز هم بعید است به رغم توانمندی بالا اجازه دهند در تیم جای گیرد! و... لذا بهتر است بگوییم نسبتاً و تا اندازه‌ای سکولار است. اما باز نسبت به دیگر چیزهایمان بسیار سکولارتر است.

هنرش نيز بگو!

به محض اعلام ورود داعشی ها به مقبرهء مقدس امام راحل و محوطهء مقدس مجلس شورای اسلامی، جناح مخالف فعالیت های سیاسی و اقتصادی برادران سپاه پاسداران، و کاندیدای شکست خوردهء آنها در انتخابات اخیر، به خیال آنکه نقطه ضعفی از سپاه گیر آورده اند شروع به توی بوق کردن مسئولیت سپاه در حفاظت از مجلس کرده و در شبکه های اجتماعی و تریبون هایی که در اختیار دارند تلاش کردند این سئوال را مطرح کردند که چطور این افراد مسلح علیرغم حضور نیروهای حفاظتی سپاه توانسته اند وارد محوطه مجلس شده و عملیات تروریستی انجام دهند! این منتقدین توجه ندارند که اگرچه در این مورد تروریست ها و عوامل استکبار جهانی موفق به انجام جنایات خود شده اند؛ اما عوامل استکبار و صهیونیزم در موارد دیگر قبل از دستیابی به نیات شوم خود شناسایی و دستگیر و به پنجه مقتدر دادگاه و دادسرا سپرده شده اند که نمونهء آن دستگیری نود دختر و پسر آب باز قبل از رسیدن دست شان به آب می باشد!

رِسیدِ دریافت مشروعیتی که انتخابات اخیر به نظام داد

يادداشت کوتاهی از ناصر کاخساز

اکنون تنها راه این است که، به قول لینکلن یا یکی دیگر از رئیسان جمهور آمریکا، ریاست جمهوری مانند سوار شدن بر پشت ببر است یا باید به تازی، یا خورده می شوی. اکنون راه، مبارزه است؛ کاری که بنظر من از دست روحانی بر نمی آید. مگر اینکه، مطابق مدل رفسنجانی، تا پایان عمر در جهت حفظ کیان اسلامی بکوشد تا امکان انتقاد خفیف را - البته با طاقت ایوب - بدست آورد. پس باقی می ماند «سازماندهی نامتوهمانه و ملی»، بدون خوش بینی متافیزیکی به مهره های حکومتی؛ با همهء سختی هایش.

درگیری در بالا، آبی بر آتش سوزان زیر خاکستر!

فیروز نجومی

تنش و خشونت بین ولایت و ریاست بار دیگر شدت یافته است بطوریکه همراه گشته است با زبان تهدید و تحقیر و هشدار دهنده از جانب ولایت فقیه، بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حجت الاسلام دکتر حسن روحانی بمدت چهار سال دیگر. «خدا - خامنه ای» تا آنجا پیشرفته است که فرمان "آتش باختیار" را صادر و سرنوشت اولین رئیس جمهور کشور، ابولحسن بنی صدر، بخاطره ها باز گردانند اگرچه تنش و تندخویی بین ولایت و ریاست، چیز تازه ای نیست و کم و بیش عادی گردیده و جامعه نیز بآن خو گرفته است، با این وجود، تحلیل گران و کارشناسان را وا داشته است که در بارهء انگیزه ها و اهداف »خدا - خامنه ای» بگمانه زنی بپردازند.

«مشروعیت» ولایت و حکومت به رأی مردم نیست!

حمید رسایی

روحانی به دنبال القای این نکته است که با توجه به انتخاب پنجاه و هفت درصدی اش در انتخابات ریاست جمهوری، آنچه او می گوید خواست مردم است و، بنابر این، آنچه او می گوید مشروعیت دارد و بقیهء ارکان نظام نیز ملزم به پذیرش نظر او هستند... ظاهراً «آقای حقوقدان» برای رسیدن به هدف اش، خود را به تغافل می زند. انگار که او تفاوت «مقبوليت» با «مشروعيت» را نمی داند یا بین این دو تلازمى می بیند و معتقد است که «مشروعيت» حکومت منوط به «مقبوليت» آن است! در حالی که «مشروعيت» ولایت و حکومت - در دورهء حضور امام معصوم و در دورهء غیبت امام با تعیین شرایطی - فقط از طرف خداوند تعیین می شود!

«گروه های همسود» و «حزب سکولار دموکرات ایرانیان»
سام قندچی

اساس تشکیلات کنونی احزاب در آمریکا با تکیه بر گروه های همسود است، از جمله آنچه سال ها پیش، «ائتلاف رنگین کمان» در حزب دموکرات آمریکا نامیده می شد، دقیقاً بر همین ساختار اجتماعی، متکی بود... نکتهء مهم و قابل توجه آن است که تشکلات مربوط به گروه های همسود در جامعهء آمریکا، یا حتی در ایران، وجود دارند و چنين نيست که حزب دموکرات یا جمهوریخواه آمریکا یا حزب سکولار دموکرات ایرانیان بخواهد این گروه ها را ایجاد کند.

سکولاريسم مذهب نيست!

نیکروز اولاد اعظمی

این مطلب در زمينه سكولاريسم پاسخ به كسانى است كه در همگرايى با سياست اصلاح طلبان دينى سكولارهاى خواهان جدايى دين از دولت و حكومت را به تيغ اتهام خود گرفته اند و مدام از مذهب ساختن سكولاريسم از سوى آنها براى توجيح ذوب شده گى خويش در اصلاح طلبان دينى، سخن ناراست بر زبان مى رانند. اين مطلب روشن مى سازد سكولاريسم آنگاه كه تعبير مذهب از آن شود ديگر معنايش سكولاريسم نيست بلكه تنها همان مذهب است كه بنابر ذات ارزشى اش به جامعه اى “همه با هم” محتاج است.

نمودهایی از سکولار شدن در جامعهء‌ شهری ایران

کاظم ایزدی

پیدایش و رشد پدیده های مختلفی در ایران اسلامی می‌تواند نمودی گویا از مُدرن و سکولار شدن درون دینی یا برون دینی فرد در جامعه را نمایان سازد. بر پایهء دست آوردهای آماری، این پیش فرض مطرح می شود که در ایران برخی از اندیشه ورزان به جدائی کامل دین از امور دولتی می اندیشند، برخی دیگر سکولارند اما، ضمن مخالفت با دخالت مستقیم دین در امور دولتی، باور دارند که دین هم مانند دیگر نهادهای جامعه می‌تواند همسو با ارزش‌ها و هنجارهای مسلط آن باشد و در رشد و توسعهء بخش فرهنگی آن جامعه و مدرن شدن اش نقش آفرین؛ و بالاخره  دسته سوم از حکومت دینی جانبداری می‌کند.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

 

طططططططططططط