پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 21 و سه شنبه 22

اسفند ماه 1396

12 و 13 مارچ 2018

تأسيس: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

نادرشاه، پادشاهی در چنگال «جنون قدرت»

گزارش انتشار کتابی از فؤاد صابران

صدای آلمان: با این که از درگذشت نادرشاه افشار بیش از 250 سال می‌گذرد، او هنوز هم سیمایی ناروشن و دوگانه دارد: هم ستایشگران فراوان دارد و هم نفرت و بیزاری بسیاری برانگیخته است. کتاب "نادرشاه یا جنون قدرت در ایران قرن هفدهم" تازه‌ترین اثر پژوهشی است که دربارهء پادشاه مقتدر ایران منتشر شده است. دکتر فؤاد صابران، نویسنده کتاب، در اصل روانپزشک است و سرگذشت نادرشاه را از همین دیدگاه کاویده، هرچند به فرایندهای تاریخی و انگیزه‌های سیاسی نیز بی‌توجه نبوده است. اين کتاب در نوع خود کم‌‌نظیر است و پرسشی بنیادی را دنبال می‌کند: ایل‌زاده و چوپانی گمنام که شاه شاهان شد، از چه بیماری روحی رنج می‌برد؟ آیا روان‌پریشی انگیزه‌ی بیشتر کارهای این حاکم مقتدر نبود؟ افزون بر این، کتاب "نادرشاه و جنون قدرت" بسیاری از دیدگاه‌های رایج و مألوف را به چالش می‌گیرد و از این جهت گامی ارزشمند و دلیرانه در نقد فرهنگی به شمار می‌رود.

دفاع از سازمان تخريب آثار باستانی و فرهنگی!

باید به اين رعیت، که کاری جز انتقاد از دولت و فحش دادن به مسئولان کودن مملکت ندارند، یادآوری کرد که، بنا بر پیش بینی های علمی و بر اثر مدیریت و درایت مدیران کشور، بزودی زود ایران بطور کلی خشک می شود و امت خشکی زده باید مهاجرت کرده و ایران را ترک کنند! بنابراین، وقتی قرار است کل مملکت به باد فنا برود خدا را خوش نمی آید که سازمان میراث فرهنگی را به خاطر آنکه به فکر حفظ آثار ملی برای آیندگان نیست مورد انتقاد قرار داد! يعنی، با مدیریت خلاق دولت هایی که در این چهار دهه سر کار بوده اند بزودی از خود مملکت و ملت اثری باقی نخواهد ماند که بخواهند برای آنها اثر باستانی و ابنیه تاریخی و میراث گذشتگان را حفظ کنند!

مذاکرات جلسهء هفتگی مهستان سکولار دموکراسی

با سخنرانی آقای مهندس حسن شريعتمداری

يکشنبه 11 مارس 2018

در يوتيوب مهستان

از طريق تلويزيون ميهن:

فايل تصويری     فايل صوتی

اجرای «سرود برابری» در متروی تهران

توسط سه زن جوان

کدام آیت الله؟

محمد فارسی

حمله به کنسولگری رژیم فاسد اسلامی در لندن بیشتر شباهت به یک تراتژی مضحک و مسخره دارد تا مخالفت با رژیم فاسد در ایران. پیروان آیت الله شیرازی احتمالا" جوانانی شستشوی مغزی شده برای چه به کنسولگری رژیم حمله کرده اند. آنها می گویند که خامنه ای و عمال hش پشتیبانی مردمی در کشور ایران را از دست داده اند. کاملا" صحیح؛ ولی مردم به پا خواسته ایران که آخوندی به جای آخوندی دیگر نمی خواهند. مردم شریف ایران با هر گونه دین دیگری که بخواهد بر آنان حکمرانی کند مخالفند.

پدیدهء تروریست بر علیه تروریسم!

حمیدرضا رحیمی

بجان خوانندگان محترم ضدانقلاب نباشد، به روح پُر فتوح حضرت امام(ل)، باور بفرمایید روزی نیست که فدوی از فرمایشات برادران، که پیشینه شان، جز بر خودشان، بر بقیه مکشوف و معلوم است!، سرِ همه جایش اسفناج، آن هم از نوع اُرگانیک، سبز نشود!؛  تازه ترین مستوره را، لطفاً دندان (اگر هنوز دارید)، روی جگر (اگر هنوز نفروخته اید) گذاشته، تیتر خبری زیر را بنقل از یکی از  عوامل تروریسم در منطقه و جهان، با فدوی تحمل کنید، اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)! *عراقچی: «ایران برای جنگ با تروریسم در سوریه است، نه نبرد علیه اسرائیل!»/ رادیو فردا.

تغيير نظر اصلاح طلبان و مسئلهء طرح رفراندوم

گفتگوبا اسماعیل نوری علا و حسن شریعتمداری

گفتگوگر: مهران عباسیان

شريعتمداری: عبید زاکانی نوشته «علی در روز آخرت بر سر حوض کوثر ایستاده و آب کوثر می ریزد و به شیعیان پاک خود می دهد» بعد هم آن زیر به طنز نوشته: «آنگاه خود ریزد و خود خورد». اگر ما سخت گیر باشیم خود می ریزیم و خود می خوریم. مجبور هستیم که راه بیائیم. بنابراین من فکر می کنم باید سعهء صدر داشت و پذیرفت... خطاهای اصلاح طلبان معلوم است، من اسم اینها را در همین بی.بی.سی گفتم. گفتم که ما دو نوع ارتجاع داریم: ارتجاع عریان و ارتجاع روشنفکری پنهان. اینها که ارتجاع پنهان هستند [در واقع] استمرار طلب هستند. و اسم "استمرار طلب" را من روی اینها در اپوزیسیون گذاشته ام. بنابراین، انتقاد ما به اینها واضح است. ما از موضع مسالمت پیش نمی آئیم، انتقاد ها را داریم، [اما] هر کسی هم که از این تونل گذشت، سعی می کنیم با پیشانی باز بیاید و مورد شماتت قرار نگیرد و همکاری بکند.

نگاهی به بیانیۀ رفراندوم

فريبرز فرشيم

ظرف چند روز گذشته شاهد مناظرۀ دو تن از فعالان عرصۀ مبارزه برای عبور از رژیم اسلامی کنونی و ایجاد نظامی سکولار دموکراتیک در ایران (مهندس شريعتمداری و دکتر نوری علا) بودیم. قبل از این که به نقد مواضع فکری و سیاسی مناظره کنندگان بپردازم، خواهم کوشید نگاهی به کلیت موضوع چیستی مبارزه و هدف آن بیاندازم، چرا که طرح بیانیۀ رفراندوم، از جهات تاکتیکی و استراتژیکی، مرحله‌ای بسیار مهم برای پیروزی در فرایند مبارزه است. زاویۀ نگاهی که در این جا به موضوع مبارزه خواهم گشود، به گمان من، اگر حتی به اندازۀ کافی درست نباشد، دست کم، چشم اندازی واقع‌گرایانه از چنین موضوعی را به نمایش می‌گذارد.

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد

بنیاد میراث پاسارگاد، به رسم هر ساله ی خود، امسال نیز، در آستانه ی بزرگترین و مهم ترین عید و جشن ایرانیان، نامی را یرای سالی که از راه می رسد انتخاب و پیشنهاد می کند. این انتخاب، چون همیشه، در چارچوب نگاهداری و نگاهبانی از میراث های فرهنگی، تاریخی، (ملموس و غیرملموس) ایرانزمین  است. و امسال بنیاد میراث پاسارگاد، به دلایلی که ذکر خواهد شد، تصمیم گرفته است تا سال  1397 را به نام «زن ایرانی» نامگذاری کند.

زنان ایرانی، کبوترانی با چشمانی همیشه هوشیار!

شکوه میرزادگی

امسال در سالگرد روز جهانی زن می توانیم با افتخار بگوییم که ابتکار زیبا و راه حل کارساز زنان ایران، یعنی برداشتن آرام و بی سر و صدای روسری از سرشان در خیابان ها و میادین، به طور قطع در تاریخ مبارزات زنان جهان، چون ستاره ای درخشان ثبت خواهد شد. امسال زنان ایران، با حرکتی نمادین و در سکوتی که رساتر از هر فریادی بود، خاموشی سال های اخیر خود را توضیح دادند. آن ها به روشنی نشان دادند که هیچ یک از روش های مدنی - که در سراسر قرن بیستم در کشورهای دیگر کارساز بوده - در مورد ایران کار نکرده و نخواهد کرد.

دختران خیابان انقلاب

و ظهور نسل جدید کنشگران اجتماعی

فرستنده: نوشین احمدی خراسانی

یش از آغاز حرکت دختران خیابان انقلاب، شاید بسیاری از ما تصور نمی‌کردیم که نسل جدید زنان ‏بتواند در چنین ابعادی جنبش زنان‌ را به تحرک وادارد و بار دیگر گفتمان حقوق برابر زنان را در افکار ‏عمومی به شکلی گسترده مطرح سازد. ایجاد چنین موجی به این پرسش راه می‌برد که در زیر پوست ‏شهر چه اتفاقی روی داده است؟ آیا این دختران جوان همان دخترانی هستند که ما آن‌ها را حاصل ‏دوران سرکوب می‌دانستیم که با توجه به شرایط امنیتی پس از جنبش سبز، دیگر حاضر به پرداخت ‏هزینه‌ی فعالیت‌های جمعی نیستند؟

دختران انقلاب؛ هدف، بالاتر از اين حرف‌هاست

علی مطهری، معاون مجلس اسلامی

علی مطهری در يادداشتي عليه موافقان حجاب اختياري در روزنامه اعتماد نوشت: آنچه امروز تحت عنوان حجاب اختیاری مطرح است و رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زنند، ظاهری دارد و باطنی و به قول شاعر «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». ظاهر قضيه اين است كه مي‌خواهيم در داشتن روسري آزاد باشيم. اما وقتي تعمق مي‌كنيم مي‌بينيم بعيد است اين روسري نيم‌بند كه فلسفه پوشش اسلامي را هم تامين نمي‌كند آنقدر مزاحم باشد كه افرادي براي حذف آن حاضر به در خطر قرار دادن خود باشند، بلكه هدف، بالاتر از اين حرف‌هاست و آن اينكه بعد از حذف روسري، نوبت به پوشش‌هاي ديگر مي‌رسد تا به نقطه آخر يعني خيابان‌هاي اروپا و امريكا و شمال تهران در زمان رژيم گذشته برسيم...۞

مخملباف و مبارزه با آواز!

اسماعيل نوری علا

از آقای مخملباف می پرسم که آيا شما اصطلاح «آواز خوان، نه آواز» يادتان هست؟ و می توانيد بگوئيد که در داستان کنونی کشور ما براستی  آوازخوان کيست و آواز چيست؟ نه! به اينکه «آوازخوان» آدم است و «آواز» آدم نيست توجه نکنيد. در اينجا اتفاقاً «آواز» معادل آدمی است که «ديکتاتور» می شود و «آوازخوان» آن «مکانيسم» سهمگينی است که زير تخت قدرت می لولد و هر که را که بر آن بنشيند تبديل به ديکتاتور می کند؛ و من فکر می کنم شما درست ملتفت همين نکته نشده ايد. پس، لطفاً بيائيد در ساخت و ساز کشورهائی که به دموکراسی رسيده اند خيره شويم: ببينيم که در بين شان هم رژيم پادشاهی فراوان است و هم نظام های جمهوری.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا