دختران خیابان انقلاب
و ظهور نسل جدید کنشگران اجتماعی
فرستنده:
نوشین احمدی خراسانی
یش
از آغاز حرکت دختران
خیابان
انقلاب،
شاید بسیاری از ما تصور نمیکردیم که نسل جدید زنان بتواند در چنین ابعادی
جنبش زنان را به تحرک وادارد و بار دیگر گفتمان حقوق برابر زنان را در افکار
عمومی به شکلی گسترده مطرح سازد. ایجاد چنین موجی به این پرسش راه میبرد که
در زیر پوست شهر چه اتفاقی روی داده است؟ آیا این دختران جوان همان دخترانی
هستند که ما آنها را حاصل دوران سرکوب میدانستیم که با توجه به شرایط امنیتی
پس از جنبش سبز، دیگر حاضر به پرداخت هزینهی فعالیتهای جمعی نیستند؟◄
مخملباف و مبارزه با آواز!
اسماعيل نوری علا
از آقای
مخملباف می پرسم که آيا شما اصطلاح «آواز خوان، نه آواز» يادتان هست؟ و می
توانيد بگوئيد که در داستان کنونی کشور ما براستی آوازخوان کيست و آواز چيست؟
نه! به اينکه «آوازخوان» آدم است و «آواز» آدم نيست توجه نکنيد. در اينجا
اتفاقاً «آواز» معادل آدمی است که «ديکتاتور» می شود و «آوازخوان» آن «مکانيسم»
سهمگينی است که زير تخت قدرت می لولد و هر که را که بر آن بنشيند تبديل به
ديکتاتور می کند؛ و من فکر می کنم شما درست ملتفت همين نکته نشده ايد. پس،
لطفاً بيائيد در ساخت و ساز کشورهائی که به دموکراسی رسيده اند خيره شويم:
ببينيم که در بين شان هم رژيم پادشاهی فراوان است و هم نظام های جمهوری.◄
رمزگشائی از «گذار با کمترین هزینه»
شهاب برهان
البته که گفته
میشود
«گذار
از حکومت اسلامی»؛
اما هنگامی که این گذار را به پرهیز از انقلاب مشروط میکنند، مضمون دیگری از
”گذار” هم از لفافه بیرون میافتد: همین راهکار رفراندم (چه عملی باشد و چه
نباشد)
تبديل
کردن اقدام مستقیم تودهای با انگشت رأی است. به بیان روشن تر، گذار از اراده و
اقدام و ابتکارات مستقل تودهای به فقط رأی دادن، چیزی که در منطق انتخاباتی
حکومت
اسلامی
هم اکیداً رعایت شده است: تو فقط رأی بده، بقیه اش با من! اینها میخواهند از
جکومت
اسلامی
گذار کنند، اما با گذار از هزینه هائی که عمل مستقیم تودهای میتواند به بار
بیاورد. اپوزیسیون بورژوا شعارهای
«جنبش دی ماه»
را با «گذار
از جنبش دی ماه»
میخواهد.