پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 28 و سه شنبه 29

اسفند ماه 1396

19 و 20 مارچ 2018

تأسيس: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

توجه: شمارهء چهارم فصلنامهء «گيتی مداری»،

نشريه رسمی «حزب سکولار دموکرات ايرانيان» منتشر شد

مذاکرات ديروز اعضاء مهستان جنبش سکولاردموکراسی


بخش نخست: گشایش جلسه و گزارش انتخابات داخلی شورای آلترناتیو توسط مدیر جلسه، سپیده قیاسوند
بخش دوم: سخنرانی حسن اعتمادی

یرامون ضرورت ها و مشکلات آلترناتیوسازی
بخش سوم: توضیحات تفصیلی محمد فارسی و حسن دانشور پیرامون تدوین کار کمیسیون های مهستان
بخش چهارم: توضیحات اسماعیل نوری علا

پیرامون واکنش ها نسبت به میثاق
همراه با پرسش و پاسخ اعضاء مهستان

فايل تصويری      فايل صوتی

حاجت مشاطه ندارد!

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: مکارم شیرازی خواستار بررسی فقهی "جرائم اجتماعی نوظهور" شد. او از مراکز فقهی جهان اسلام خواست که بررسی جرائم اجتماعی دنیای مدرن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. او می‌گوید که لازم است "علمای اسلام" برای پیش‌گیری و مبارزه با این جرائم چاره‌اندیشی کنند.

تحشیهء فدوی: والله برادر مکار شیرازی، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا، تا اعدام آ آ آ آ... لکن بین خودمان باشد، حال که ضدانقلاب خواب است، عرض می کند: همین که شما و سایر حضرات آیات مردم را بحال خودشان بگذارید، همه چیز آرام و درست می شود، برادر مکار!

و اما هشدار وارده!

ای مسلمانان! اگر هوشیار نباشیم و قدر علماء اسلام را ندانیم، خدای نکرده، فرار مغزهای ایشان (روحانیون) هم اتفاق می افتد و ضایعهء غیر قابل جبرانی برای این سرمایه های پرهزینهء کشور رخ می دهد

گزارش دلشکن اعدام ها در سالی که به پايان می رسد

سازمان حقوق بشر ایران

دهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در خصوص مجازات اعدام در ایران نشان می‌دهد که در سالی که به پايان رسيده است دست‌کم پانصد و هفده نفر در حکومت اسلامی ایران اعدام شده‌اند. شمار اعدام‌ها در این سال تقریباً با اعدام‌های سال قبل از آن برابری می‌کند اما نسبت به اعدام‌های سال‌های دو هزار و ده تا پانزده کاهش نسبی در تعداد اعدام‌ها مشخص است. با این حال در سال گذشته به‌طور متوسط بیش از یک اعدام در طی هر روز انجام شده است و ایران مقام نخست خود در تعداد اعدام نسبت به سرانه جمعیت را حفظ کرده است.

وقتی فقر نوروز را می بلعد

سوسن نوری

حال و هوای شما در این روزهای پایانی سال چگونه است؟ در آخرین نفس‌های سال نود و شش که خیابان‌ها شلوغ و رفت‌وآمد مردم به بازار بیشتر و بیشتر شده، خیلی از خانواده‌ها هیچ برنامه‌ای برای سال نو ندارند، نه از خرید لباس خبری هست نه از خرید آجیل و شیرینی، افرادی که تنها به خانه‌تکانی سال جدید قناعت می‌کنند تا شاید این‌گونه کمی از جرعه هوای نوبهار سرمست شوند هرچند که سفره‌شان هر سال تنگ‌تر و تنگ‌تر شده و کودکان‌شان در حسرت یک جفت کتانی نو هستند.

کشف حجاب رضاشاهی و حجاب اسلامی اجباری!

محمد ارسی

شماری از روشنفکران و فعالان سیاسی، در انتقاد از حجاب اجباری اسلامی، بر این نکته نیز تاکید میکنند که: «با توجه به حقوق شناخته شدهٔ انسانی، بین حجاب اجباری اسلامی، با سکولاریزاسیون اجباری دوره ی رضا شاهی فرقی وجود ندارد... این حرف ها را آنقدر گفتند و تکرار کردند که دیگر به حقیقتی تبدیل گشته و برای بسیاری از مردم جای شکی باقی نمانده که، چون هر دو امری تحمیلی بوده، پس بین آنها فرقی نیست؛ ولی منصفانه اگر داوری کنیم و حق را در نظر بیاوریم، به دلائلی که در زیر می‌آید، خواهیم دید که تفاوتی عظیم میان آنهاست.

نادرشاه، پادشاهی در چنگال «جنون قدرت»

گزارش انتشار کتابی از فؤاد صابران

صدای آلمان: با این که از درگذشت نادرشاه افشار بیش از 250 سال می‌گذرد، او هنوز هم سیمایی ناروشن و دوگانه دارد: هم ستایشگران فراوان دارد و هم نفرت و بیزاری بسیاری برانگیخته است. کتاب "نادرشاه یا جنون قدرت در ایران قرن هفدهم" تازه‌ترین اثر پژوهشی است که دربارهء پادشاه مقتدر ایران منتشر شده است. دکتر فؤاد صابران، نویسنده کتاب، در اصل روانپزشک است و سرگذشت نادرشاه را از همین دیدگاه کاویده، هرچند به فرایندهای تاریخی و انگیزه‌های سیاسی نیز بی‌توجه نبوده است. اين کتاب در نوع خود کم‌‌نظیر است و پرسشی بنیادی را دنبال می‌کند: ایل‌زاده و چوپانی گمنام که شاه شاهان شد، از چه بیماری روحی رنج می‌برد؟

دفاع از سازمان تخريب آثار باستانی و فرهنگی!

باید به اين رعیت، که کاری جز انتقاد از دولت و فحش دادن به مسئولان کودن مملکت ندارند، یادآوری کرد که، بنا بر پیش بینی های علمی و بر اثر مدیریت و درایت مدیران کشور، بزودی زود ایران بطور کلی خشک می شود و امت خشکی زده باید مهاجرت کرده و ایران را ترک کنند! بنابراین، وقتی قرار است کل مملکت به باد فنا برود خدا را خوش نمی آید که سازمان میراث فرهنگی را به خاطر آنکه به فکر حفظ آثار ملی برای آیندگان نیست مورد انتقاد قرار داد! يعنی، با مدیریت خلاق دولت هایی که در این چهار دهه سر کار بوده اند بزودی از خود مملکت و ملت اثری باقی نخواهد ماند که بخواهند برای آنها اثر باستانی و ابنیه تاریخی و میراث گذشتگان را حفظ کنند!

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد

آشنائی بيشتر با بهترين های امسال

جایگاه سال 1396 در تاریخ معاصر ایران چیست؟

پرسش بنياد ميراث پاسارگاد

کورش زعيم: سال 96، سال ویژه ای در عمر جمهوری اسلامی بود. سالی بود که افشاگری های سالهای اخیر از فساد و غارتگری های سردمداران جمهوری اسلامی که تا پایان دهه هشتاد توسط سران حکومت و دولتها پنهان نگه داشته می شد به اوج خود رسید. گستره و ژرفای این فساد حتی به مخیله دشمنان نظام "مقدس" هم نمی رسید که چگونه یک مشت بیسواد و اوباش در این دهه ها به مقام های بالا گماشته می شدند و تنها هنرشان را که دزدی و کلاهبرداری از ملت بود آزادانه به نمایش می گذاشتند و از حمایت و مشارکت ساختار قوه قضائیه هم برخوردار بودند. سال 96، سال بیداری مردم ایران و اعتراض های گسترده مردمی، کارگری و نیز علیه حجاب اجباری هم آغاز شد. با افشاگری های دروغگویی ها، فساد و بی لیاقتی، ترس مردم از نظام ریخته است و این موج ها در سال 97 به بلندای تازه ای خواهد رسید. (بقيهء اظهار عقيده ها)

«برجام» و تغییرات ساختاری در حکومت ایران

رضا تقی زاده

میان آمریکا و سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان پیرامون پیش‌شرط‌های دولت دونالد ترامپ برای باقی ماندن در توافق اتمی سال نود و چهار با ایران مذاکرات فشرده‌ای صورت گرفته که دست‌کم تا دیدار ماه آوریل رییس‌جمهوری فرانسه از واشینگتن ادامه خواهد یافت. اکنون پرسش این است که آیان این گفت‌وگو‌ها می‌تواند به تغییراتی در سازوکار سیاسی حاکم بر ایران و تحول ساختاری در جغرافیای سیاسی منطقه منجر شود؟ ترامپ در ماه ژانویه اعلام کرد چنانچه پیش ‌شرط‌های آمریکا تامین نشوند، در توافق اتمی باقی نخواهد ماند. نتیجه مستقیم خروج آمریکا از توافق اتمی توقف لغو تحریم‌‌ها علیه ایران است؛ تحول با اهمیت و تاثیرگذاری که موسسات عمده مالی و تجاری اروپا، حتی علیرغم نارضایتی دولت‌های متبوع خود، ناگزیر به پیروی از آن می‌شوند.

تأثیر ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی بر برجام

خالد صالح

در مقایسه با کره شمالی، دامنه نگرانی‌های آمریکا در قبال ایران متنوع‌تر و گستره‌تر از مسائل هسته‌ای و موشکی است، و موضوعاتی همچون نفوذ منطقه‌ای این کشور در خاورمیانه، تجهیز حزب الله لبنان و… را نیز شامل می‌شود. از سوی دیگر اما، اقتصاد ایران در مقایسه با اقتصاد کره شمالی بسیار به روی جهان گشوده‌تر است و درست به همین خاطر، در برابر تحریم‌های اقتصادی بسیار آسیب‌پذیرتر است. بدین لحاظ، دست ایالات متحده برای استفاده از اهرم تحریم علیه ایران، نسبت به کره شمالی، بسیار بازتر است.

ادامهء غارت ثروت مردم ایران

و کارناوال رقص و موسیقی در چهار شنبه سوری

گفتگو با حسن اعتمادی و ناصر بلدائی

در برنامه تفسیر خبر، بمديريت جمشید چالنگی

تشريح دلايل تشکيل مهستان و دقايق ميثاق ملی


گفتگو با اسماعيل نوری علا
گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن
فايل تصويری        فايل صوتی

پیرامون امکان همکاری سیاسی مخالفین حکومت اسلامی


 گفتگو با منوچهر یزدیان و فواد پاشائی

در برنامه ای تلويزيونی از شهرام همایون

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا