پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 1 و پنج شنبه 2

فروردين ماه 1397

21 و 22 مارچ 2018

تأسيس: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد

کاری از اسد بيناخواهی

زیبای هزاران سالهء ما امسال شاد تر می آید!

یادداشتی از شکوه میرزادگی

حسی  ایرانی به من می گوید امسال آمدن نوروز حال و هوایی دیگر دارد، گویی چهره اش روشن تر و قدم هایش محکم تر و آهنگین تر است. زیبای هزاران ساله ما امسال شاد تر از همیشه به نظر می آید، زیرا می بیند که پس از چهل سال مردمان سرزمین مادری اش یک صدا مقابل اهریمن تاریکی و اندوه ایستاده اند، و شادمانی و روشنایی را فریاد می کنند، می بیند که زنان سرزمین مادری اش با قامتی کشیده و مغرور گیسو ان در بندشان را رها کرده، بر بلندی ها ایستاده و پرچم آزادی را در هر کوی و خیابانی به اهتزاز درآورده اند.

آشنائی با بهترين های سالی که گذشت

از عیدهای دور...

حسن رجب نيا (گيله مَرد)

خاله جان دیگر نیست. مادرم هم نیست. مشدی علی هم نیست. پدرم هم نیست. اما نوروز یاد و نام و عطر و لبخند همه شان را برایم هدیه می آورد... مادر چه مهربان بود. مادر چقدر ساده و پاک و زلال بود. شب های چهارشنبه سوری اگر آسمان ولایت مان پر ستاره بود مادر از خوشحالی سر از پا نمی شناخت. می گفت امسال درختان گردو ی ما پر بار خواهند شد... اسماعیل بیدر کجایی می گوید: «وقتی که من بچه بودم / وبی زنی بود که بوی سیگار میداد. / وقتی که من بچه بودم / زور خدا بیشتر بود. / وقتی که من بچه بودم / غم بود / اما / کم بود...

وقتی فقر نوروز را می بلعد

سوسن نوری

حال و هوای شما در این روزهای پایانی سال چگونه است؟ در آخرین نفس‌های سال نود و شش که خیابان‌ها شلوغ و رفت‌وآمد مردم به بازار بیشتر و بیشتر شده، خیلی از خانواده‌ها هیچ برنامه‌ای برای سال نو ندارند، نه از خرید لباس خبری هست نه از خرید آجیل و شیرینی، افرادی که تنها به خانه‌تکانی سال جدید قناعت می‌کنند تا شاید این‌گونه کمی از جرعه هوای نوبهار سرمست شوند هرچند که سفره‌شان هر سال تنگ‌تر و تنگ‌تر شده و کودکان‌شان در حسرت یک جفت کتانی نو هستند.

خیابانی بنام مصدق در پایتخت مصر

اعضای جدید شورای شهر تهران، پس از چهل سال که از تعویض رژیم شاهنشاهی به رژيم اسلامی می گذرد، برای گول مالیدن سر رعایا و کسب محبوبیت جهت شرکت در انتخابات بعدی و رسیدن به پست و مناصب نان و آبدارتر، تصمیم گرفته اند نام یک خیابان فرعی و نه چندان مهم تهران را به مصدق تغییر دهند!... اين شورا، در عين حال، به ریاست پسر زنده یاد آشیخ اکبر رفسنجانی، مغروق استخر کاخ فرح پهلوی، چند روز پس از مردن آن مرحوم، یک بزرگراه اصلی و پر تردد تهران را به نام آن زنده یادی کرد که عامل طولانی شدن جنگ تحمیلی و وارد آمدن خسارات سنگین مالی و جانی به کشور بود. اما به نظر ما خیلی بجا بود تا نام بزرگراه آیت الله کاشانی را به مصدق تغییر می دادند که در دوران مبارزات ملی کردن نفت راه خود را از مصدق جدا کرد و در کنار دربار و انگلستان ایستاد!

حاجت مشاطه ندارد!

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: مکارم شیرازی خواستار بررسی فقهی "جرائم اجتماعی نوظهور" شد. او از مراکز فقهی جهان اسلام خواست که بررسی جرائم اجتماعی دنیای مدرن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. او می‌گوید که لازم است "علمای اسلام" برای پیش‌گیری و مبارزه با این جرائم چاره‌اندیشی کنند.

تحشیهء فدوی: والله برادر مکار شیرازی، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا، تا اعدام آ آ آ آ... لکن بین خودمان باشد، حال که ضدانقلاب خواب است، عرض می کند: همین که شما و سایر حضرات آیات مردم را بحال خودشان بگذارید، همه چیز آرام و درست می شود، برادر مکار!

يک پيام نوروزی اندوهبار

عباس امیر انتظام

اکنون در کمال امید و خوش باوری آرزومند ورود مبارک شما به سال جدید می باشم؛ اما نمی توانم از شما که عزیزترینم هستید حزن درونی ام را کتمان نمایم. آری، بدانید که من محزونم: محزون از یاس و ناامیدی جوانان وطنم، از شکم های گرسنه، از دل های پر درد، از بی پناهی مظلومان در بند و عصیان زدگی خانواده های چشم به راه آنها، از فرار مغز ها و تهی شدن جامعه از آینده سازان، از مضروب کردن غرور و حیثیت ملی و به انزوا کشیده شدن میهن پر افتخارم در دهکدهء جهانی نیز مکدر از رویش قارچ گونهء برج های افسانه ای به قیمت تاراج و نابودی طبیعت خدادادی برای تنفس، از ویرانی آثار باستانی که بسیاری از جوامع در حسرت داشتن آن بوده و هستند، از تهی کردن جنگل های زیبا و خشک کردن رودخانه ها و به نابودی کشیدن ثروت ملی این آب و خاک. از همه و همه این رویدادها در خشم و اندوهم...

در شکست و پيروزی جشن!

اسماعيل نوری علا

از گذشته های دور هزاره ای، در ميان آنچه برای ما باقی مانده مجموعه ای نيز از «جشن» ها وجود دارد که سال و فصل و ماه و روزمان را نقطه گزاری می کنند. برخی از ويژگی های اين جشن ها بسيار فکر برانگيزند، آن سان که مرا هم - که نه تاريخ دانم و نه آئين شناس و مقوم - بر می انگيزانند تا درک خود را از برخی از آن ويژگی ها بازگو کنم. نخستين ويژگی اين تقويم اصيل و باستانی آن که در سراسرش از عزاداری و اندوه خبری نيست. نه کسی بر مرگ زرتشت بر سر می کوبد و نه سوم و هفتم و چلهء قديسی را به خاک بر سری می گذراند؛ و داريوش شاه اش، در ستايش خداوندی که بدان باور دارد، از او بابت آفرينش «شادی» سپاس می گذارد.

مذاکرات اعضاء مهستان جنبش سکولاردموکراسی


جلسهء عمومی مورخ يکشنبه 27 اسفند 1396

فايل تصويری      فايل صوتی

جایگاه سال 1396 در تاریخ معاصر ایران چیست؟

پرسشی از بنياد ميراث پاسارگاد

کورش زعيم: سال 96، سال ویژه ای در عمر جمهوری اسلامی بود. سالی بود که افشاگری های سالهای اخیر از فساد و غارتگری های سردمداران جمهوری اسلامی که تا پایان دهه هشتاد توسط سران حکومت و دولتها پنهان نگه داشته می شد به اوج خود رسید. گستره و ژرفای این فساد حتی به مخیله دشمنان نظام "مقدس" هم نمی رسید که چگونه یک مشت بیسواد و اوباش در این دهه ها به مقام های بالا گماشته می شدند و تنها هنرشان را که دزدی و کلاهبرداری از ملت بود آزادانه به نمایش می گذاشتند و از حمایت و مشارکت ساختار قوه قضائیه هم برخوردار بودند. سال 96، سال بیداری مردم ایران و اعتراض های گسترده مردمی، کارگری و نیز علیه حجاب اجباری هم آغاز شد. با افشاگری های دروغگویی ها، فساد و بی لیاقتی، ترس مردم از نظام ریخته است و این موج ها در سال 97 به بلندای تازه ای خواهد رسید. (بقيهء اظهار عقيده ها)

کشف حجاب رضاشاهی و حجاب اسلامی اجباری!

محمد ارسی

شماری از روشنفکران و فعالان سیاسی، در انتقاد از حجاب اجباری اسلامی، بر این نکته نیز تاکید میکنند که: «با توجه به حقوق شناخته شدهٔ انسانی، بین حجاب اجباری اسلامی، با سکولاریزاسیون اجباری دوره ی رضا شاهی فرقی وجود ندارد...

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا