پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 10 و پنج شنبه 13

ارديبهشت 1397

 2 و 3 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

آيا ایران هنوز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است؟

موساد در تهران عملیات شبانه داشته است!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه روز دوشنبه (30 آوریل/ 10 اردیبهشت) در وزارت دفاع اسرائيل در برابر دوربین‌ تلویزیون‌ درباره برنامه اتمی حکومت اسلامی سخنرانی کرد. او می‌گوید «اطلاعات تازه و شواهد قطعی» در دست دارد که نشان می‌دهد اين حکومت، علیرغم ادعاهایش، هم‌چنان برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ کرده است. او از وجود یک «آرشیو مخفیانه اتمی» در انباری در تهران خبر داد که دستگاه امنیتی اسرائيل به وجود آن پی برده‌ است. نتانیاهو توافق هسته‌ای جامعه جهانی با ایران در را یک «توافق وحشتناک» خواند و گفت این توافق هرگز نمی‌بایست امضا می‌شد زیرا بنابر ادعای او «این توافق بر دروغ استوار است». حکومت اسلامی اتهامات بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای‌ این کشور را رد کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات نخست‌وزیر اسرائیل را «نمایش مضحک تبلیغاتی» خواند که «جز دغل‌کاری متاعی برای عرضه ندارد.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفته است: «این که نتانیاهو 10 روز مانده به اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم ترامپ است یا این که به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند.» او تاکید کرد: «ما برای همه سناریوها آمادگی داریم اما نفس این ادعاها و اقدامات نشان می‌دهد تا چه اندازه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از برجام و شرایطی که این توافق برای ایران ایجاد کرده است، نگران و عصبانی هستند!» (منبع: دویچه وله)

رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده

فریبرز رئیس دانا

مهارها و سرکوب های متمادی در میان طبقه ی به شدت پراکنده ی کارگر، که ارتباطشان هم با گذشته های پربار سیاسی قطع شده است، البته عامل اثرگذاری در گسترش و برجستگی "حضور" سیاسی است، به نظر من، اما، رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده است؛ کند اما قطعی تر از گذشته. شعارهای اعتصاب ها و اعتراض های خاص کارگری پخته تر و ژرف تر شده است و ساخت قدرت اقتصادی را نیز نشان می گیرد. شعارها و خواست های خیزش اعتراضی زمستان ۹۶ تاکنون اگر سطحی بودند که نمی توانستند این چنین جریانهای انحصارطلب و اصلاح طلبان را آشفته خاطر کنند. فوراً از این که نمایندگان خواست شما در یک حرکت اجتماعی طنین کافی ندارند نا امید نشوید؛ کاوش کنید و مقایسه کنید. تحلیل پویای اجتماعی یعنی همين. (منبع)

اگر ملت قیام کند، همه ما را به دریا خواهند ریخت!

آیت‌الله جوادی‌آملی

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت ‌الله عبدالله جوادی ‌آملی در دیدار علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فقر بدنی یک مشکل خوش ‌خیم اما فقر فرهنگی یک مشکل بدخیم است، گفت: جامعه اگر از نظر حیثیت اجتماعی درست باشد فقر مادی هم تحمل می‌کند کما اینکه اوایل انقلاب فشارهای مختلف از جمله جنگ تحمیلی، بمباران‌ها، ترور شخصیت‌ها و ... تحمل کرده‌اند اما بدون شک همین مردم اختلاس‌ها و بی‌عرضگی‌های مسئولان را تحمل نمی‌کند... وی تصریح کرد: بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد. البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم. این بی‌عدالتی‌ها و بی‌عرضگی‌های برخی مسوولان قابل تحمل نیست. کشوری که این همه منابع و آب و خاک دارد چرا باید این همه گرسنه داشته باشد. ۞

دستمزد زیر خط فقر، ستمی آشکار بر کارگران

بیانیه هشتاد تشکل ساختمانی بمناسبت اول ماه مه

در آستانه روز جهانی کارگر، امروزه بر همه روشن شده است که فاصلهء میان دستمزدها و هزینه ‌های زندگی حداقلی برای کارگران به درهء عمیقی تبدیل شده است. سیاستگذاران و مجریان برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی، کمترین توجهی به شرایط زندگی اکثریت مطلق آحاد جامعه ندارند و تنها خود را متعهد به حفظ سودآوری سرمایه می‌دانند.

برائت از مشرکین!

حمیدرضا رحیمی

عجیب است جان شما!..، فدوی هر قدر شب گِرد می خوابد، صبح که بیدار می شود، می بیند که شدیداً دراز شده است! بعنوان مستوره نگاه کنید: « دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، به سایت جماران گفت: سپاه پاسداران هیچ کلمه‌ای در ادامهء خود ندارد حتی ایران! این تدبیر خاص حضرت امام بود که از اول هم فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد زیرا انقلاب اسلامی محدود به جغرافیا نیست و الان می‌بینید دل‌های زیادی در دنیا همان روال انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند و سپاه هم در همه جا پاسدار انقلاب اسلامی است».  فدوی انتساب اين مهملات را به خود تکذیب می کند.

مژده، مژده: تأسيس کشور مستقل قمستان!

بعد از چهل سال که از پيشنهاد دکتر بختيار می گذرد و نتیجه حاکمیت علمی و مدبرانه و دینی و اعجاب آور آقایان چیزی جز نابودی اقتصاد و فرهنگ و خشک شدن آب و نان مردم و بیکاری و جنگ و درماندگی و تحریم و گرانی و رشد فقر و پوسیدگی اجتماعی به ارمغان نیاورده، و روز به روز بر میزان نارضایتی رعایا افزوده می شود، گروهی از عقلای روحانیت چاره کار را بازگشت به مغاره خود و تاسیس کشور مستقلی برای خود دانسته اند!

اعلاميهء مشترک

      

حزب مشروطهء ايران و حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دربارهء رفتار حکومت اسلامی با پيکر رضا شاه پهلوی

انديشه هائی دربارهء ضرورت های سياسی کنونی

منوچهر صالحی

در فقدان یک چهره سیاسی کاریزماتیک باید چهره‌های سیاسی خوشنام، آزادیخواه و ملی  را به همکاری دعوت کرد تا مردم بدانند که با روی آوردن به يک «جبهه ملی» چه کسانی در آینده رهبری سیاسی کشور را به دست خواهند گرفت. بدون تلاش برای به‌وجود آوردن یک آلترناتیو سیاسی دمکراتیک مورد اعتماد مردم سرنگونی رژیم اسلامی توسط جنبشی خودانگیخته که هیچ برنامه روشنی از آینده ندارد، می‌تواند به فاجعه‌ای ملی بدل گردد، زیرا جنبش حاشیه ‌نشینان همان‌گونه که در انقلاب پنجاه و هفت با نگاه به گذشته می‌پنداشت می‌تواند مشکلات خود را حل کند، این بار نیز در هیبتی دیگر، اما در همان مسیر ویرانگر گام برخواهد داشت.

رانت و رانت ‌خواری به زبان ساده

علی میرزاخانی

رانت‌جویی یا رانت‌خواری را می‌توان بررسی روش‌های «کسب ثروت» بدون مشارکت در «خلق ثروت» دانست. همواره در طول تاریخ مشاهده شده است که عده‌ای در تلاش هستند ثروت خلق شده توسط ديگران یا متعلق به بیت‌المال را به تملك خود درآورند به جای اينكه خودشان خلق ثروت كنند. اگر در دوران قبل از دولت‌های مدرن، اين نوع تملك با ظلم و تعدی به حقوق دیگران انجام می‌شد در دوران جديد، بوروكراسی رانت‌ساز، اين نوع انتقال ثروت را به صورت مسالمت‌آميز انجام می‌دهد.

چرا جبهه ملی ایران خاموش است؟

نامهء 9 تن از اعضاء قديمی جبهه

هنگامی که آقایان سر خود و در تخلف اساسنامه عضو وارد می کنند و عضو اخراج می کنند، و نه تنها برای اعضای زندانی خود اعلامیه در پشتیبانی نمی دهند که نام شان را از آگهی های تسلیت هم حذف می کنند؛ منتخب شورا را که برخلاف میل و ارادهء خود و تنها بخاطر محبوبیت، و با وجود حملات غیراخلاقی برخی اعضای شورا، انتخاب شده، بدون تشریفات قانونی اساسنامه ای و با تکیه بر دروغ و فریب حذف می نمایند: این تصویری از بازماندهء مهمترین و خوشنام ترین سازمان سیاسی ملی کشور است که در بحرانی ترین دوران میهن ما در طی چهار دهه بی اثر شده است.

فايل نشست مهستان در 9 ارديبهشت 1397
با سخنرانی رضا پيرزاده، با عنوان

زمینه ها و چالش های تحقق سکولاریسم دموکراتیک
و
سخنرانی منوچهر يزديان، با عنوان

"خودگردانی، روش مدرن کشورداری"

و توضيحات اسماعيل نوری علا و حسن اعتمادی

همراه با پرسش و پاسخ اعضاء مهستان

فايل ويدئوئی        فايل صوتی

ادامه بحران حکومت اسلام ایران با آمریکا و ...

حسن اعتمادی - فواد پادشایی - بابک یزدی

در برنامه ای از جمشید چالنگی

بررسی مسائل روز ايران

منوچهر يزديان - فؤاد پاشائی - علی جوادی

خسايار وکيلی - امير بيگلر

در برنامهء آخرين لحظه

43% از بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه هستند

گزارش رادیو فردا

معاون توسعه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران، خبر داد که چهل و سه درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. این مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: «هزینه‌های زیادی برای آموزش آنها صرف شده است و باید فکری اساسی برای رفع این معضل و جلوگیری از مهاجرت نخبگان صورت بگیرد». وی تأکید کرد که آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های ایران ارائه می شود « طولانی، گران و غیرمرتبط هستند». وی همچنین گفت که فارغ التحصیلان دانشگاه ‌ها مهارت ‌هایی متناسب با نیازهای بازار کار کسب نمی کنند.

صد میلیارد تومان پرداختی يک ماههء دولت به حوزه‌ها

گزارش سايت راديو زمانه

حسن روحانی سال گذشته هنگامی که نمایندگان مجلس لایحه پیشنهادی بودجه را بررسی می‌کردند، وعده کرد گزارش هزینه‌های دولت را شفاف اعلام کند. حالا با گذشت یک ماه از سال وزارت امور اقتصادی و دارایی نخستین گزارش را منتشر کرده، گزارشی که تنها گویای دو نوع هزینه دستگاه ‌های حکومتی و نهادهای مذهبی است: دستمزد و حقوق مستمر کارکنان و هزینه‌ های اجتناب‌ ناپذیر. در این گزارش مشخص است که نهادهای خارج از کنترل دولت، برخی از نهادهای دولتی، صدا و سیما و بنیادهای مذهبی و حکومتی سهم ویژه‌ای از بودجهء یک ماه نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

توافق در حقوق

پرویز دستمالچی

اگر ساختار دمکراتیک حکومت را بشناسیم، اگر میان ارزش های فردی خود با ساختار حقوقی حکومت تفاوت بگذاریمT و آگاه باشیم که قرار نیست حکومت در تطابق با ارزش ها و تصورات ما سازماندهی شود، و از حکومت ارزشی دست بکشیم و به حکومت "حقوقی" برسیم، در آن صورت بسیاری از مشکلات "یک شبه" حل خواهند شد. و دیگر نیاز نخواهد بود که در کنفرانس ها و سمینارها به جای توافق بر سر "ظرف دمکراتیک" ساختار حکومت به بحث های بی حاصل و بی پایان ارزشی یا سیاست های این و آن بپردازیم.

 

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا