پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 14 تا يک شنبه 16

ارديبهشت 1397

 4 تا 6 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

آقای جعفر پناهی، فرموديد «سینمای مستقل ج. ا.»؟

بصیر نصیبی

آقای جعفر پناهی؛ یادداشت اخیر شما در نشریه ای با نام «سینما، سینما» (ی حکومتی) و، به نقل از آن، در نشریهء خبری ایران پرس نیوز، محتوایی دارد که نیاز دارد ما هم بدان توصیحی بیافزائیم. هر چند انگیزهء اصلی شما از نگاشتن این یاداشت تائید موقعیت هایی است که کن و دیگر فستیوال ها برای سینمای صادراتی فراهم آورده اند؛ به خصوص در شرایط بعد از قیام دیماه و تلاش دوبارهء جشنواره کن برای حفظ آبروی کاذب ديگری برای «سینمای صادراتی ج.ا.» که، بعد از قیام دیماه سال گذشته و عبور مردم عادی و گرفتار از کلیت نظام داعشی، حتا در بین سبزالهی ها هم از اعتبار افتاده است...

آيا ایران هنوز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است؟

موساد در تهران عملیات شبانه داشته است!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه روز دوشنبه (30 آوریل/ 10 اردیبهشت) در وزارت دفاع اسرائيل در برابر دوربین‌ تلویزیون‌ درباره برنامه اتمی حکومت اسلامی سخنرانی کرد. او می‌گوید «اطلاعات تازه و شواهد قطعی» در دست دارد که نشان می‌دهد اين حکومت، علیرغم ادعاهایش، هم‌چنان برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ کرده است. او از وجود یک «آرشیو مخفیانه اتمی» در انباری در تهران خبر داد که دستگاه امنیتی اسرائيل به وجود آن پی برده‌ است. نتانیاهو توافق هسته‌ای جامعه جهانی با ایران در را یک «توافق وحشتناک» خواند و گفت این توافق هرگز نمی‌بایست امضا می‌شد زیرا بنابر ادعای او «این توافق بر دروغ استوار است». حکومت اسلامی اتهامات بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای‌ این کشور را رد کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات نخست‌وزیر اسرائیل را «نمایش مضحک تبلیغاتی» خواند که «جز دغل‌کاری متاعی برای عرضه ندارد.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفته است: «این که نتانیاهو 10 روز مانده به اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم ترامپ است یا این که به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند.» او تاکید کرد: «ما برای همه سناریوها آمادگی داریم اما نفس این ادعاها و اقدامات نشان می‌دهد تا چه اندازه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از برجام و شرایطی که این توافق برای ایران ایجاد کرده است، نگران و عصبانی هستند!» (منبع: دویچه وله)

رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده

فریبرز رئیس دانا

مهارها و سرکوب های متمادی در میان طبقه ی به شدت پراکنده ی کارگر، که ارتباطشان هم با گذشته های پربار سیاسی قطع شده است، البته عامل اثرگذاری در گسترش و برجستگی "حضور" سیاسی است، به نظر من، اما، رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده است؛ کند اما قطعی تر از گذشته. شعارهای اعتصاب ها و اعتراض های خاص کارگری پخته تر و ژرف تر شده است و ساخت قدرت اقتصادی را نیز نشان می گیرد. شعارها و خواست های خیزش اعتراضی زمستان ۹۶ تاکنون اگر سطحی بودند که نمی توانستند این چنین جریانهای انحصارطلب و اصلاح طلبان را آشفته خاطر کنند. فوراً از این که نمایندگان خواست شما در یک حرکت اجتماعی طنین کافی ندارند نا امید نشوید؛ کاوش کنید و مقایسه کنید. تحلیل پویای اجتماعی یعنی همين. (منبع)

برائت از مشرکین!

حمیدرضا رحیمی

عجیب است جان شما!..، فدوی هر قدر شب گِرد می خوابد، صبح که بیدار می شود، می بیند که شدیداً دراز شده است! بعنوان مستوره نگاه کنید: « دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، به سایت جماران گفت: سپاه پاسداران هیچ کلمه‌ای در ادامهء خود ندارد حتی ایران! این تدبیر خاص حضرت امام بود که از اول هم فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد زیرا انقلاب اسلامی محدود به جغرافیا نیست و الان می‌بینید دل‌های زیادی در دنیا همان روال انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند و سپاه هم در همه جا پاسدار انقلاب اسلامی است».  فدوی انتساب اين مهملات را به خود تکذیب می کند.

مژده، مژده: تأسيس کشور مستقل قمستان!

بعد از چهل سال که از پيشنهاد دکتر بختيار می گذرد و نتیجه حاکمیت علمی و مدبرانه و دینی و اعجاب آور آقایان چیزی جز نابودی اقتصاد و فرهنگ و خشک شدن آب و نان مردم و بیکاری و جنگ و درماندگی و تحریم و گرانی و رشد فقر و پوسیدگی اجتماعی به ارمغان نیاورده، و روز به روز بر میزان نارضایتی رعایا افزوده می شود، گروهی از عقلای روحانیت چاره کار را بازگشت به مغاره خود و تاسیس کشور مستقلی برای خود دانسته اند!

در این چهار دههء اندوه بار!

کورش زعيم

سال جديد سال تصمیم های بسیار جدی و سرنوشت ساز برای حکومت اسلامی خواهد بود. تصمیم برای دوری از شعارهای تهدید آمیز و احمقانه، تصمیم برای تنش زدایی و ایجاد جو آرامش و همکاری، تصمیم برای ایجاد اطمینان عدم تعرض. تصمیم برای سازش سیاسی برای لولهء گاز به مدیترانه که زیربنای برخی دشواری هاست، تصمیم برای آزاد سازی فعالیت سیاس و مدنی برای همهء حزب ها و کنشگران و نه تنها انبوه بیش از دويست حزب فرمایشی. ما هشدار می دهیم که دیگر خشونت و سرکوب و بازداشت و تهدیدهای امنیتی و زندان کارساز نخواهد بود. همهء این اقدامات مردم را خشمگین تر و تظاهرات را گسترده تر و بخشش ناپذیرتر خواهد کرد و زمینه را برای خشونت خیابانی و هرج و مرج سیاسی و دخالت بیگانگان فراهم خواهد آورد.

سر انجام انقلاب کوبا و ایران: دموکراسی یا کمونیسم؟

حسن اعتمادی  و سعید صالحی نیا


در برنامه ای تلويزيونی با مدیریت: سیمین مجد

بررسی مسائل روز ايران

منوچهر يزديان - فؤاد پاشائی - علی جوادی - امير بيگلر

در برنامهء آخرين لحظه

اقتصاد سیاسی «بیماری ایرانی»

(درآمدی بر شیوه‌ء هماهنگی ویرانگر)

مهرداد وهابی

هدف مقاله‌ی کنونی معرفی نوع جدیدی از شیوه‌ی هماهنگی اقتصادی است که از آن با عنوان «شیوه‌ی هماهنگی ویرانگر» یاد خواهم کرد. «هماهنگی ویرانگر» شکلی از ادغام اجتماعی مبتنی بر شانتاژ، تهدید، مرعوب ‌سازی، تهاجم یا ایجاد مزاحمت و خلاصه بکارگیری تمامی ابزارهای اعمال فشار و اجبار است. در این نوع هماهنگی، منابع و تلاش‌های بشری در خدمت به تصاحب آوردن چیزی که دیگران تولید کرده‌اند و یا در جهت محافظت و حراست از هستی و مایملک خود در مقابل تهاجم احتمالی است.

تئوکراتیسم و آزادی های مذهبی

آریو مانیا

چون نیک بنگری، در ساختار قدرت سیاسی تئوکراسی شیعی، بخش بزرگی از شهروندان جامعه هیچ جائی ندارند - بسیاری به انگیزه فقیه نبودن (که خود به خود زن نبودن هم را در بر می گیرد) زبرا فقیه تنها مردان شیعی می توانند باشند، بخش بزرگ دیگری به انگیزه باورهای دیگر مذهبی و دینی، و بخش بزرگی به انگیزه داشتن جهان نگری های گیتی گرایانه (سکولاریستی)... هیچ حکومتی در دویست ساله گذشته ایران تا بدین گونه شهروندان خویش را که پیروان ادیان و مذاهب دیگر هستند نیازرده و گزند نرسانده است و تنها انگیزه آن تئوکراتیسم یا حکومت مذهبی(شیعی) است.

انديشه هائی دربارهء ضرورت های سياسی کنونی

منوچهر صالحی

در فقدان یک چهره سیاسی کاریزماتیک باید چهره‌های سیاسی خوشنام، آزادیخواه و ملی  را به همکاری دعوت کرد تا مردم بدانند که با روی آوردن به يک «جبهه ملی» چه کسانی در آینده رهبری سیاسی کشور را به دست خواهند گرفت. بدون تلاش برای به‌وجود آوردن یک آلترناتیو سیاسی دمکراتیک مورد اعتماد مردم سرنگونی رژیم اسلامی توسط جنبشی خودانگیخته که هیچ برنامه روشنی از آینده ندارد، می‌تواند به فاجعه‌ای ملی بدل گردد، زیرا جنبش حاشیه ‌نشینان همان‌گونه که در انقلاب پنجاه و هفت با نگاه به گذشته می‌پنداشت می‌تواند مشکلات خود را حل کند، این بار نیز در هیبتی دیگر، اما در همان مسیر ویرانگر گام برخواهد داشت.

چرا جبهه ملی ایران خاموش است؟

نامهء 9 تن از اعضاء قديمی جبهه

هنگامی که آقایان سر خود و در تخلف اساسنامه عضو وارد می کنند و عضو اخراج می کنند، و نه تنها برای اعضای زندانی خود اعلامیه در پشتیبانی نمی دهند که نام شان را از آگهی های تسلیت هم حذف می کنند؛ منتخب شورا را که برخلاف میل و ارادهء خود و تنها بخاطر محبوبیت، و با وجود حملات غیراخلاقی برخی اعضای شورا، انتخاب شده، بدون تشریفات قانونی اساسنامه ای و با تکیه بر دروغ و فریب حذف می نمایند: این تصویری از بازماندهء مهمترین و خوشنام ترین سازمان سیاسی ملی کشور است که در بحرانی ترین دوران میهن ما در طی چهار دهه بی اثر شده است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا