پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 28 تا يک شنبه 30

ارديبهشت 1397

 18 تا 20 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

اعلاميه جنبش در مورد «برجام»

شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

کازرون غوغا است امشب!

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چهارشنبه پريروز اردیبهشت اهالی کازرون در میدان شهدای شهر در اعتراض به طرح تقسیم شهرستان کازرون اجتماع کردند. مأموران امنیتی تعدادی از معترضان را بازداشت کرده بودند. گروهی از مردم شامگاه  مقابل کلانتری خواهان آزادی بازداشت ‌شدگان شده بودند که پلیس به طرف آنها شلیک کرد. کمپین حقوق بشر گزارش داده که در اثر تیراندازی مستقیم پلیس به شهروندان غیرنظامی دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند. تصاویری از مجروحان که غرق در خون‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند. همچنین خبرهای تأیید نشده‌ای منتشر شده مبنی بر اینکه معترضان وارد کلانتری شدند و ساختمان پلیس را به آتش کشیدند. برخی رسانه‌ها تعداد مجروحان را «ده ‌ها نفر» اعلام کرده‌اند. (منبع) ۞

کازرون - موانع آلترناتيو سازی - جوايز سينمای ايران

 اسماعيل نوری علا

در برنامه تلويزيونی «آخرين لحظه» با شهرام همايون

راهکار شناسی مؤمنين

حمیدرضا رحیمی

هنگامی که ملت مورد یا مواردی از حقوق اجتماعی سلب شدهء خود، مانند ورود زنان به ورزشگاه ها، اجرای کنسرت ها و ... مطالبه می کند، شیوهء یا راهکار برخورد با مطالبات بسیار ساده و عبارت از پاک کردن صورت مسأله و نشاندن موردی دیگر بجای آن است! مثلاً: «آیت‌الله مکارم شیرازی، با انتقاد از تهیهء آیین‌نامه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ ها در دولت، گفت:‌ مشکل مردم حضور زنان در استادیوم‌ها نیست بلکه مشکل مردم بانک‌ها و بناهای فرسوده در سراسر کشور است!» /ایلنا

نگاهی اجمالی به بازگشت تحريم های آمريکا

و نقش علی خامنه ای در بخطر افکندن ايران

کانون حقوقدانان ايران

پيرو اعلام آقای ترامپ در خروج از برجام، وزارت خزانه داری آمريکا، با انتشار سندی توضيحی، به ترسيم تصوير آينده در خصوص بازگشت برخی تحريم ها مبادرت کرد. اين سند صرفاً توضيحی و کلی است و در نتيجه بار و دقت حقوقی يک مصوبهء قانونی را ندارد اما اهميت آن در اين است که برنامهء مقدماتی وزارت خزانه داری در خصوص برقراری مجدد تحريم ها در دو مرحله، طی نود روز و صد و هشتاد روز آينده را بيان می دارد. خلاصهء اهم موارد مربوط به بازگشت تحريم ها را در اين مطلب می خوانيد.

ایران بهشت دلالان و واسطه گران است

مهدی پازوکی، مشاور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه

پازوکی می گويد: «عدم شفافیت و فقدان نظام آماری دقیق فرار مالیاتی را افزایش داده طوری که مالیات تنها هشت درصد تولید ناخالصی ایران را تشکیل می‌دهد. این وضعیت ایران را به بهشت دلالان و مفسدان اقتصادی و فرار مالیاتی تبدیل کرده است». پازوکی در باره نهادهای نظامی و مذهبی که بخش عمده فرار مالیاتی متوجه آنهاست، توضیحی نداده و فقط می گويد: »تندروها مخالف شفافیت مالی و پیوستن به کارگروه ویژهء اقدام مالی برای مقابله با پولشویی هستند». (منبع).۞

صفوف به هم فشرده برای دریافت ارز دولتی!

دولت حسنک روحانی برای تامین کسری بودجه نجومی خود در حاشیه جنجال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها با ایجاد جو روانی قیمت دلار و یورو را تا جو زمین بالا برده و در حالی که ولی الله حیف (حیف نون!)، رئیس کل بانک مرکزی، از ذخیره ارزی بالای کشور خبر می دهد، و حسنک روحانی هم می گوید جای نگرانی نیست، دولت به عنوان تامین کننده اصلی ارز در بازار آزاد دست به گرانفروشی ارز و طلا زده و سرگرم خالی کردن جیب مردم به قیمت پوچ کردن ارزش پول ملی می باشد! رعایا هم تمام کارها را ول کرده و به بازار ارز هجوم آورده و برای خود یکپا دلال ارز شده اند!

«مهستان»:

اتحاد جمهوریت خواهانِ سکولار، دموکرات وآینده نگر
سام قندچی

تجربه در ایران و کشورهای مختلف جهان نشان داده که رژیم های سیاسی می توانند نام های جمهوری، اسلامی، خلقی، دموکراتیک، پادشاهی، مردمی، شورایی، پارلمانی، سوسیالیستی، کمونیستی و هر آنچه بخواهند را با خود یدک کشند، اما از جمهوریت خواهی تهی باشند. به همین دلیل، بنیانگذاران «مهستان»، از همین نقطهء آغاز کار، خود را اتحادی از جمهوریت خواهان اعلام کرده اند که میثاق نامه اش صریحاً جمهوریت خواهی، یعنی تعهد این جمع به انتخاب شدن از سوی مردم و جلوگیری از تولید و بازتولید استبداد، را بیان کرده است.

آیا نوریزاد های داخل کشور براندازند؟

جهانبخش خوش هيكل

دعوت به گفتگو و اهمیت ‌دادن به چهره‌های به اصطلاح «سرنگونی‌ طلب» و «اصلاح‌ طلبانِ» داخل کشور از سوی نیروهای حقیقی سکولار دموکرات و برانداز خارج از کشور عواقب زیان باری دارد و سبب می‌شود که ضدیت دروغین و برنامه ‌ریزی شدهء این افراد با حکومت اسلامی برای مردم آشکار نشود و، بر عکس مهر تایید بر صداقت کاذب آنان نیز زده‌ شود... همین چند روز پیش محمد نوریزاد، در جلسهء مهستان، به صراحت و رندی هنرمندانه‌ ای، اعلام کرد که «خارج ‌نشیان صلاحیت رهبریت جامعه ایران را ندارند؛ و این امر مهم تنها و تنها مختص به دایرهء داخل نشیان - (بخوانید حلقهء خودی‌های حکومت اسلامی) است».

دست خالی حکومت در بازی با اتحادیه اروپا

رضا تقی زاده

اعلام فرجهء چند هفته ای از سوی حسن روحانی برای رایزنی با چین و روسیه و گفتگو با طرف های اروپایی، پیش از اتخاذ تصمیم نهایی، و همچنین توصیهء علی خامنه ای برای گرفتن تضمین قطعی از اروپا به عنوان شرط باقی ماندن در توافق، راهکارهایی است برای حفظ صورت و اعتبار حکومت و نه قصد خروج تلافی جویانه از برجام... مقایسه ای ساده مابین اهمیت اقتصادی آمریکا و ایران نشان میدهد که اروپا و آسیا نه مایل و نه قادر به ایستادگی در مقابل آمریکا بمنظور دفاع از حکومت اسلامی هستند و اتحادیهء اروپا بخصوص، علاوه بر اهمیت حفظ شریک بزرگ تجاری، به دلیل وابستگی های نظامی و امنیتی به آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به دولت تهران «ضمانت اجرایی» برای دور زدن تحریم ها بدهد.

رجزخوانی با کدام پشتوانه؟

سهراب رضایی

این گزارش ثبت نظراتی است که از مردم شنیده‌ایم بعد از آنکه احتمال درگیری رژیم با آمریکا و اسرائیل و عربستان بالا گرفت. طبعاً در این گزارش طبف نظرات پوشانده نمی‌شود و معلوم نیست که وزن واقعی هر دیدگاه چه میزان است. این را هم می‌دانیم که نظرها عوض می‌شوند و پیش از واقعه شاید همسان با پس از واقعه نیست. با وجود این، تصویری که از ثبت این نظرات حاصل می‌شود، کژنما نیست و وقتی که آنها را کنار اظهار نظرهای حاکی از نگرانی برخی مسئولان حکومت بگذاریم، دست کم به این نتیجه می‌رسیم که رژیم پشتوانه محکمی در میان مردم برای پیشبرد سیاست‌هایش ندارد.

بیش از این با امنیت ملی ایران بازی نکنید!

بیانیه همبستگی جمهوری خواهان ایران

حل مشكلات در سياست خارجى و حفظ كشور از تهديدات بيرونی نيازمند اقداماتی چون “خارج شدن نابودى اسرائيل و آمريكا ستيزى از رویکرد های سياست خارجى كشور” ، ” خروج سریع نیرو های نظامی ایران از سوریه”، ” كاربست منافع ملى به عنوان تنها معيار كلان تنظيم كنندهء ديپلماسى كشور” و ” کاربست راهكار گفتگو و تعامل در حل اختلافات” است. اوضاع كشور وخیم تر از آن است كه بار دیگر مسئولان جمهورى اسلامى با ندانم كارى و رفتار غيرمسئولانه بحران را گسترش داده و در دقيقه نود شتابزده در پى حل مشكل به صورت مقطعى و ناقص برآيند.

مبانی ضد سکولاريستی اصلاح طلبی

اسماعيل نوری علا

تا زمانی که روشنفکران ايران در نيابند که در برابر حکومت اسلامی دينکاران در کشورمان، بدون توسل و ابرام بر سکولاريسم (که آلترناتيو هر حکومت ايدئولوژيک است) هرگز نمی توان به پلوراليسم و دموکراسی رسيد، مطرح ساختن شعار «دموکراسی خواهی»، بعنوان نخستين اولويت مبارزه، راه را  بر جا افتادن انواع سوء تفاهم های اختراعی اصلاح طلبان حکومتی می گشايد. بعبارت ديگر، حکومت دينکاران در ايران، و جناح های مختلف آن، همواره از اينکه مخالفانشان خواست سکولاريسم را به کناری نهاده و خواهان دموکراسی شوند استقبال می کنند.

(13 دی 1387 ـ 2 ژانويه 2009)

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا