تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 20 و پنج شنبه

تيرماه 1397

 11 و 12 ماه ژوئيه 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامهء مهستان در

يکشنبه 15 جولای 2018

 بخش اول:

رسانه ها و حکومت های

استبدادی و ایدئولوژیک

سخنران: ف.م. سخن

(فرهاد مشرق زمينی)

مدير نشست: عباس دانشور

 

بخش دوم:

نقش رسانه های در مباررات مردم

سخنران: محمود ابطحی

مدير نشست: فرشيد نصراللهی

 

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: امسال «مهستان» ميزبان

کنگرهء ششم سکولار دموکرات های ايران است

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

سايت کنگره به روز شد

تسليت به ملت بزرگ ايران

جنبش سکولار دموکراسی ايران

يکی از بزرگان خود را از دست داد

سه پرسش و پاسخ

قاضی از قاتل انور السادت می پرسد چرا او را کشتی؟

قاتل جواب میدهد: ایشان یک سکولار است.

قاضی میگوید: آيا معنی سکولار را میدانید؟

قاتل میگوید: نه نمیدانم!

***

در ترور نافرجام نجیب محفوظ (برنده جایزه نوبل نویسنده مصری)

قاضی از تروریست میپرسد: چرا نجیب را با خنجر زدید؟

جانی میگوید: بدلیل نوشته های آن،خصوصا کتاب بچه های کوی ما.

قاضی میگوید: کتاب را خوانده ای؟

قاتل میگوید: خیر!

***

قاضی از قاتل فرج فوده، شاعر و نویسنده مصری میپرسد:

چرا او را کشتی؟

قاتل میگوید: او کافراست.

قاضی به قاتل میگوید: چطور به این نتیجه رسیدی؟

قاتل: از کتاب هایش.

قاضی میگوید: آیا کتابهایش را خوانده ای؟

قاتل جواب میدهد: خیر، من اصلا سواد ندارم!

راهکار خداپسندانه

حمیدرضا رحیمی

اینکه برادران برای ادارهء کشور سابق هیچ طرح و برنامه ای نداشته و ندارند و اوضاع هراس انگیز کنونی در جامعهء شکوهمند اسلامی برآیند و نتیجهء منطقی این بی کفایتی و بی لیاقتی بزرگواران است، شایعهء ضدانقلاب است و اگر سخن نادرستی نباشد، دستکم، دقیق نیست. بر این پایه، شما حداکثر می توانید که از فدوی، برای این ادعایش، سند و مدرک بخواهید که البته بشرح زیر دم دست است:

* العربيه: سقوط ارزش ریال، افغان‌ها را مجبور به ترک ایران کرده است!

* فدوی: صورت ظاهری قضیه، همانست که در تیتر ملاحظه کردید اما واقعیت چنین نیست! بلکه واقعیت واقعاً موجود آن  است که مسئلهء مهاجران افغان می رفت که به معضلی جدی در جامعهء شکوهمند اسلامی بدل شود، که برادران با راهکار خداپسندانهء ویران کردن اقتصاد، این مشکل را با یک قیام و قعود،حل فرمودند!

برای مائده...

شکوه ميرزادگی

برای مائده که جان جوان و تن نازکش را به شکنجه ی «علیه خود گفتن» آزردند، اشک نریزیم چرا که گریستن ما اهریمنان حاکم بر سرزمین مان را خوشحال می کند. با او و به یاد او برقصیم. و به امید روزی باشیم، نه چندان دور، که جوان هایمان در کوچه و خیابان جشن آزادی ایران را بگیرند و به آسودگی برقصند و شادی کنند. (منبع)

هشدار کانون نویسندگان ایران

درباره تشدید حمله به آزادی بیان

صد سال به عقب بازگشته ایم!

محمد خاتمی

در خبری که سایت محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین ایران، از سخنرانی اخير او منتشر کرده، نقل شده که او گفته است این کشور از نظر دموکراسی و عدالت‌خواهی به صد سال قبل بازگشته است. او همچنین تأکید کرده که فساد مانند "سیل بنیان‌کن، کیان ایران و انقلاب را به خطر می‌اندازد"... "ما در این که مبارزه با فساد و تأمین عدالت را به عنوان اصول خود به جامعه عرضه کنیم، ضعف داشته‌ایم. شیوع فساد از جمله مسایلی است که اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد." آقای خاتمی ابراز تأسف کرده که صد سال پیش یکی از مراجع تقلید از حضور افراد مسیحی، زرتشتی و یهودی در مجلس دفاع کرده اما امروز ایران "به عقب برگشته" و از حضور یک غیرمسلمان در شورای شهر به نام جمهوری اسلامی ممانعت می‌شود. او با طرح انتقادهایی از اصلاح‌طلبان، اولویت اصلی را "نجات ایران" و "دفع خطر" از این کشور دانسته و گفته برای این موضوع اصلاح‌طلبان باید با همه جریان‌هایی که "دل در گروه این آب و خاک دارند" تعامل کنند و تغییراتی در این جبهه ایجاد کنند. (منبع)

دلتنگی ها

سپیده قیاس وند

از یازده سال پیش تا کنون موضوع روانشناسی و جامعه شناسی، همواره موضوع مورد علاقه ام بوده و هست. سال 1386 دو "کتاب مردم ما را چگونه می بینند" و "چگونه به قاطعیت برسیم" را با همکاری یکی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی، آقای دکتر مصطفی تبریزی، ترجمه و چاپ کردیم. روز و شبی که کارم فقط نوشتن و نوشتن بود. بد ترین خاطره ام از آن روزها، روزی بود که یکی از کتاب هایم از وزارت ارشاد مجوز چاپ نگرفت، چرا که موضوع آن "ازدواج سفید" بود. پس از آن همه زحمت نوشتن و دوندگی های بی نتیجه برای چاپ کتاب، به قدری احساس درماندگی می کردم و به اندازه ای در ادارات دولتی، مورد بی حرمتی های زن ستیزانه قرار گرفته بودم که یک روز از شدت ناراحتی، تمام دستنوشته هایم را آتش زدم. حالا که در دیار متمدن غرب، علیه نظام اسلامیستی فعالیت می کنم، هر وقت از جانب مردان ایرانی روشنفکرنما در همین دیار متمدن، مورد بی حرمتی زن ستیزانه و سکسیتی قرار می گیرم، فقط به این فکر میکنم که دیگر آن زن کم تجربه نیستم که دستنوشته هایش را آتش زد تا دیگر داغ بی حرمتی را بر جانش تحمل نکند. حالا آنقدر نقره داغ شده ام که زبانم و قلمم را برای آتش زدن چنین انسان هایی بکار ببرم، نه دستنوشته هایم را.(منبع)

خطاب به همهء اضداد مجاهدین

زری اصفهانی

خطاب به همهء اضداد مجاهدین، همهء سلطنت طلب ها، همهء توده ای ها، اکثریتی ها، کمونیست های کولیگری و، کلاً، همهء بسیجی های دهان گشادی که به اسم مخالفین جمهوری اسلامی این روزها یک سره علیه مجاهدین خلق شایعه سازی و مزخرف نویسی می کنند و جنگ اصلی شان بیش از آنکه باجمهوری اسلامی باشد با مجاهدین خلق است: بله، مجاهدین از همهء عالم و آدم پول می گیرند. بله، مجاهدین همه، مردم دنیا را به گردهم آیی هایشان می برند. و اگر لازم باشد شیطان رجیم را هم دعوت خواهند کرد. آنها برای نابود کردن یک مشت خفاش خون آشام حاکم بر میهن و مردم شان، هر کاری می کنند. مجاهدین همین اند. برای رسیدن به هدف شان که آزادی مردم ایران است از هر کسی در هر گوشه ای از دنیا کمک میگیرند و خواهند گرفت؛ و هر تاکتیکی که در این جنگ میهنی لازم باشد بکار خواهند گرفت. درود بر آنها و خسته نباشند. (منبع)

برو کار میکن مگو چیست کار!

مخالفان نظام مقدس به انحای مختلف وانمود می کنند که ایران بواسطه بی کفایتی دولت ها از زمان سردار بازندگی (غریق استخر) به این طرف پس رفته و مردم به فقر و فاقه افتاده و جوانان به اتفاق والدینشان بیکار و فاقد درآمد هستند! در حالی که حقیقت غیر از این است و در ایران نه تنها بیکار نداریم بلکه وضعیت طوری است که هر کس اراده کند یک شبه میلیاردر می شود! نمونه اش برادر رئیس جمهور و، خلاف ادب است، برادر معاون رئیس جمهور و همین وزرا و وکلا که قبل از انقلاب شکوهمند از سیر کردن شکم خود عاجز بودند و برای علفچری به صحرا می رفتند و حالیه از برکت شکوفایی اقتصادی مولتی میلیاردر دلاری شده اند!

ويژگی های «تحول خواهی»

عمار ملکی

در این سال ها از «تحول خواهی» حرف زده ام، اما اینکه «تحول خواه» در نظر من چه کسی است و چه ویژگی‌ هایی دارد را در قالب یک منشور شانزده بندی نوشته ام. امیدوارم برای کسانی که ابهام داشتند روشنگر باشد و کسانی که معتقد به گفتمان دیگری هستند، با رعایت اصول گفتگو، آن را نقد کنند و منشور خود را ارایه دهند.

شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی

مجید محمدی

هیئت منصفه در دستگاه قضایی حکومت اسلامی، انتصابی و دائمی و جانبدار است؛ سلّاخان و جنایتکاران به عنوان عارف و زاهد معرفی می‌شوند؛ روزنامه‌نگارانی که فقط پیام‌رسانی می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند؛ آمارها در انحصار حکومت هستند و حتی محققان اجازه‌ی بررسی آنها را ندارند! استادان دانشگاه‌ها به خاطر اظهار نظرهایی که هر روز در کوچه و خیابان شنیده می‌شود اخراج می‌شوند و جالب اینجاست که درباره مشکلات اقتصادی که مردم با پوست و استخوان خود احساس می‌کنند پنهانکاری می‌شود!

موانع موجود برای انتقال دارایی‌های ایران به داخل

گزارش صدای آلمان

پس از خروج آمریکا از برجام و با بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ایران بیش از پیش نگران مسدود شدن دارایی‌های خود در خارج از کشور به‌خصوص در کشورهای اروپایی است. یکی از جلوه‌های این نگرانی را می‌توان در قصد ایران برای انتقال سيصد میلیون یورو پول نقد با هواپیما از آلمان به داخل کشور مشاهده کرد؛ اقدامی کم‌سابقه که نشانگر جدیت خطر انسداد دارایی‌های ایران در خارج از مرزهای این کشور است. در حالی که جمهوری اسلامی مدعی نیاز به این پول‌ها برای تأمین ارزی مسافران ایرانی برای سفرهای خارجی است، ایالات متحده از انگیزه‌های دیگر مقام‌های ایران برای استفاده از منابع ارزی این کشور سخن می‌گوید.

کنگره سکولار دموکرات ها و آيندهء ايران

اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظهء شهرام همايون

دربارهء نوشتن قانون اساسی نوين

يزديان - پاشائی - جوادی - فروزنده

رئيسی - بيگلر - وکيلی

در برنامه آخرين لحظهء شهرام همايون

دربارهء گفتمان سکولار دموکراسی

اسماعيل نوری علا

در برنامه« خط قرمز» صدای امريکا

بمديريت مهدی فلاحتی

سايت صدای امريکا       يوتيوب

اعلاميه مشترک دو حزب:

هشدار دربارهء توطئههای جاری عليه استقلال ايران

چهل سال از آن واقعهء شوم گذشته، گويا ديگر نيازی به «خدعه» نيست و نيروهائی هستند که بی هيچ احساس شرم به گدائی از بيگانه می روند، از يکی پول می ستانند و ديگران را با آن پول تشويق می کنند، که در جمع شان ظاهر شده و مژدهء سرنگونی حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان را بدهند. دو نمونه از اين رفتار شرم  آور برای درک مطلب کافی است: مجاهدين در پاريس « کارناوال » راه میاندازند و خدمات چند امريکائی بازنشسته و شاغل را میخرند تا در آن مجلس همچون نجاتدهندگان آسمانی ظاهر شوند؛ و کمدينهائی که خود را «رئيس سنای کنگره ايرانيان» میدانند به پابوس نمايندگان کنگره امريکا میروند تا با دروغی فاحش و شرم آور خود را بعنوان نوهء رضا شاه معرفی کرده و تأييد امريکائيان را گدائی کنند.

چه کسی از چه کسی پیروی می کند؟

رهبر از مردم یا مردم از رهبر؟

حميد آقائی

هنر یک رهبر خردمند و قوی شناسایی و یافتن فصل مشترک خواسته های تمامی مردم ایران و اعلام برنامه های مشخص خود برای پاسخ به این خواسته ها است. رهبریی که ابتدا باید بدنبال مردم باشد، حتی بدود، درد ها و رنج های آنها را خوب شناسایی کند و در ضمیر خود پیرو آنها گردد و سپس با صراحت و صداقت و با اراده و شجاعت در جلوی مردم و بعنوان پیشرو قرار گیرد. رهبری که واقعیت ها و موانع را با شفافیت با مردم در میان می گذارد و با درک ظرفیت و شرایط جامعه خود از طرح شعارها و برنامه های ایدآلیستی و خیالی پرهیز می کند و ابایی از این نیز ندارد که به عوام گرایی متهم شود.

دربارهء داستان تجزیه طلبی امروز؛ نه 73 سال پیش
سام قندچی

واقعیت موضوع تجزیه طلبی در ایران کنونی، رک و پوست کنده، بسیار ساده است، و آن اینکه اگر دولت مرکزی نتواند با آمریکا کار کند، این جریانات بعنوان وزنه ای در برابر دولت مرکزی علم می شوند. در مورد عراق امروز اینطور نیست و، به رغم همکاری نزدیک دولت مرکزی با آمریکا با موضوع جدایی طلبی کردستان عراق روبرو هستند چرا که واقعاً کردستان عراق سرزمینی جداگانه بوده که در تقسیمات بعد از سقوط عثمانی کشورسازی شده است، در حالیکه آنچه در ایران جریانات تجزیه طلبانه در کردستان، آذربایجان، بلوچستان و خوزستان می بینیم، بدون کمک آمریکا وجود خارجی ندارند.

در پاسخ به اتهامات دو حزب

اطلاعيه حزب کومهلهء کردستان ایران

اخیراً آقایان اسماعیل نوری علا و خسرو بيتالهی، از جانب حزب سکولار دموکرات ایرانیان و حزب مشروطه ایران، اقدام به صدور اعلاميه مشترکی در مورد سخنان آقای مصطفی هجری، مسئول اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران، در مصاحبه با کانال تلویزیونی کوردستان 24، کردهاند. این دو نفر مصاحبهء مذکور را بهانه کرده و به نمایندگی خود گمارده از جانب مردم ایران به یک سری حملات نامسئولانه و تحریک­آمیز به احزاب مبارز و سابقه­دار کردستان دست زده و با طرح اتهامات واهی و غیرمستند و هراس افکنیهای بی پایه، به شاخ و شانه کشیدن هائی در مقابل مردم کردستان هم پرداخته­اند که از حد آنها بیرون است.

تنها تجزیه قدرت می‌تواند مانع تجزیه سرزمینی شود!

پاسخ غير رسمی حزب دموکرات کردستان ايران

به بيانيهء مشترک دو حزب سراسری

دیاکو مختاری

اخیرا بیانیه‌ای با دو امضاء، و ظاهرا به نمایندگی دو حزب به نام‌های حزب سکولار دمکرات ایرانیان و حزب مشروطه ایران، منتشر شده است که متأسفانه مشحون از مطالب سخیف و مضحک و اتهام‌ زنی‌هایی به سبک و سیاق جمهوری اسلامی ایران است...

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا