Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

22 ارديبهشت - 12 مه

موضوع سخنرانی:

توقعات يک مسلمان از

حکومتی سکولار دموکرات

فايل تصويری      فايل صوتی

با شرکت:

مهدی خزعلی

 

امير جوان پيکر     سپيده قياسوند

مدير نشست:

حسن دانشور

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 20 تا 22 ارديبهشت 1398 - 10 تا 12 ماه مه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت    پيوند به سايت های ديگر    ◊ويدئوهای آموزشی

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     سايت سکولاريسم نو       پيمان نامهء عصر نو         

مهستان جنبش سکولار دموکراسی   مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان    خبرگاه حزب    نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک

شب آبستن است، تا چه زايد سحر!

معنای گفتهء پرزیدنت ترامپ دربارهء جان کری

سام قندچی

چند روز پيش پرزیدنت ترامپ گفت: «جان کری "لوگان اَکت" را زیر پا گذاشته و باید بخاطر گفتگو کردن با رژیم اسلامی حاکم بر ایران، محاکمه شود» و در ادامهء اظهارات خود افزود که «مقامات رژیم اسلامی به اثر راهنمائی های جان کری به او تلفن نمی کنند». برخی در اپوزیسیون ایران این گفتار را اینگونه تفسیر کردند که گویی آمریکا می خواهد به رژیم کوکلاکس کلان های اسلامی حاکم بر ایران امتیاز بدهد. نه، هدف از این حرکت این است که اگر جنگی در بگیرد، تا آنجا که به طرف آمریکایی مربوط می شود، تقصیر به گردن حزب دموکرات آمریکا بیافتد. شخصاً نیازی نیست که آنچه را سال ها دربارهء جان کری نوشته ام تکرار کنم، و فقط امیدوارم اگر روزی دوباره رییس جمهوری از حزب دموکرات انتخاب شود، هرگز کسی نظیر آقای جان کری را برای مقام وزیر امور خارجه برنگزیند. جان کری بهترین رییس برای سازمان نایاک می تواند باشد. در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما، نایاک حتی در کاخ سفید حضور رسمی و فعال داشت و به ادامه یافتن حاکمیت رژیم اسلامی بر ایران یاری می رساند و امکان هرگونه کمکی به ایرانیانی که در جهت تغییر رژیم در ایران فعالیت می کنند را از بین برد.۞(منبع)

دو برگرد حاج حسن!

اسکندر دلدم

دونالد ترامپ با امضای فرمان جدیدی فروش اورانیوم غنی شده ایران و واردکردن کیک زرد و انبار کردن مازاد اورانیوم ایران در عمان را ممنوع کرد. دو سه روز بعد حسن روحانی با تبلیغات زیاد همین اقدام دونالد ترامپ را اعلام و به عنوان عکس العمل جمهوری اسلامی در برابر عهدشکنی آمریکا می گوید منبعد اورانیوم خودمان را نمی فروشیم و از کشور خارج نمی کنیم و کیک زرد هم نمی خریم! بعد هم به کشورهای 5+1 دوماه فرصت داده است تا رفتار خود را در برابر جمهوری اسلامی اصلاح کنند! (وگرنه ایران مجبور است مرتبا این مهلت را تمدید نماید!)

صحیفه‌ای با دويست و سی و نه مشت محکم!
س. اقبال

«صحیفه‌ء نور» کتابی است که آن را از مجموع سخن‌رانی‌های روح‌الله خمینی فراهم دیده‌اند. ولی این سخن‌رانی‌ها بیش از همه با پند و اندرز منبری‌ها سازگار می‌نماید. پند و اندرزی که گوینده تمامی آن‌ها را با درسنامه‌هایی سیاسی از خشونت و ول‌انگاری به هم می‌آمیزد. روح‌الله خمینی در فضای مطالب همین کتاب دانسته و آگاهانه همه را پای درس خویش می‌نشاند تا همگی در نقشی از محصل و دانش‌آموز، درسنامه‌‌های یک‌سویه و آمرانه‌ی او را بدون کم و کاست بشنوند و به اجرا بگذارند.

تفاوت ماهوی با بقیهء جانوران

اسماعيل هوشيار

انسانی که با حضورش و عملکردش در هر محیطی دگرگونی ایجاد نکند، تفاوتی ماهوی با بقیه جانوران ندارد، انسان هم حلقه ای متصل و مشترک از یک زنجیره نباتی است، تنها تفاوت بین انسان با بقیه جانوران و اقوام دور و نزدیک خودش همین ایجاد دگرگونی است، بقیه جانوران عمدتا توسط عوامل بیرونی و جبری دگرگون می شوند.۞

شهرسازی و شهرنشینی در کشورهای پیرامونی

ابراهيم هرندی

شهرِ در جهانِ مدرن تنها با شمارِ خیابان ها و پارک ها و سینماهایش تعریف نمی شود. بنیادی ترین تفاوت شهرهای اروپایی و امریکای شمالی با شهرهای کشورهای پیرامونی در این است که شهرهای بزرگ در کشورهای صنعتی کانون های خدمات مدرن اداری و بارزگانی مانند بانک، بیمه، برنامه ریزی، پژوهش، آمایش و پیمایش پروژه های بزرگ جهانی هستند. این شهرها همچنین، کانون های اَبرَ اندیشه های بزرگ تاریخ سازند... اما در کشورهای پیرامونی مانندِ ایران، شهر، کانونِ مصرف و دلالی و بُنجل پرستی و اختلاس و فساد و بزه کاری و دوری مردم از یکدیگر است.

پاسخ به شُبهات

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمیداند که چرا بعضی معاندین تصور می کنند که وی آدم چندان مؤمن و معتقدی نیست؛ معاذالله! این چه فرمایش بی پایه و اساسی ست؟ خیر، ابداً چنین نیست؛ و جهت مزید استحضار خوانندگان محترم ضد انقلاب عرض میکند که فدوی منتظرالظهور، مرجع تقلید هم البته دارد، و خوب اش را هم دارد! هم درونمرزی (درس داخل- م)  و هم برونمرزی (درس خارج- م)! فدوی هر دو مرجع را در پی می آورد؛ تا "اعدام" شود هر آنکه نتواند دید! لطفاً اين لينک را بنوازيد!

(به بهانه توئیت‌های زنجیره‌ای نیکفر)

در تاریخ ‌پژوهی فیلسوفان

مزدک بامدادان

سرنوشت گفتمان‌های ایدئولوژیک کمابیش به یک جا می‌رسد. همانگونه که اسلامی بودن رژیم ولایت فقیه تنها در حجاب است که نمود پیدا می‌کند، از همهء آرمان های انترناسیونالیستی چپ ورشکسته‌ای که در دامان امپریالیسم جهانخوار پناه جسته و یا به بورژوازی و یا به خرده بورژوازی شهری پیوسته و همبستگی پرولتری را به باد فراموشی سپرده است و در رسانه‌های امپریالیستی کار می‌گزارد نیز، تنها «میهن ‌ستیزی» بر جای مانده است.

تاريخ شناسی يا جعل تاريخ؟

جلال ایجادی

در تاریخ ما، ایران و آریایی بمعنای نژادی یا «راسیال» و برتری نژادی نبوده است. البته در نزد برخی قوم شناسان و زبانشناسان و انسان شناسان مانند «ژرژ دو مزیل»، واژه آریا بمعنای ریشهء اتنیک بکار گرفته شده است. همانگونه که در مورد مردمان دیگر گفته میشود «گل ها»، «اسلاوها»، «سامی ها» و غیره. بنابراین مسائل تاریخی و فرهنگی و قوم شناسی، هیچ ربطی به شوینیسم و ناسیونالیسم و نازیسم و فاشیسم ندارد. ایران ما دربرگیرنده مردمان گوناگونی می باشد که در طول تاریخ کنار هم زندگی کرده اند و هم سرنوشت بوده اند.

تحریم ایران و ژئوپولیتیک تازهء نفت

فریدون خاوند

چگونه است که ایالات متحده آمریکا، در راستای دستیابی به هدف اصلی سیاست‌های تنبیهی خود علیه ایران، پیشروی عملی به سوی حذف کامل صادرات نفتی این کشور را آغاز کرده، بدون آنکه تنش در بازار جهانی نفت شدت بگیرد و بهای «طلای سیاه» سر به آسمان بکشد؟ در واقع بر خلاف بعضی پیش‌بینی‌ها، در فاصله دوشنبه بيست و دوم آوریل (اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر لغو معافیت خریداران نفت ایران) تا جمعه بيست و ششم آوریل، بهای نفت برنت دریای شمال نه تنها بالا نرفت، بلکه نزدیک به سه دلار نیز کاهش یافت.

چراغ های تأسیسات اتمی یک به یک خاموش می‌شوند؟

رضا تقی زاده

نگرانی حکومت اسلامی تلاش‌های تازه آمریکا برای محروم ساختن تهران از دستیابی به درآمده‌های دلاری ناشی از فروش فراورده‌های پتروشیمی در بازارهای آسیایی است. شاید سال گذشته در این روزها، دور از ذهن به نظر می‌رسید که حکومت اسلامی خود را ناگزیر از تعطیل راکتور اتمی بوشهر (تنها نیروگاه فعال برق اتمی در خاورمیانه) ببیند در حالی که مسئولان حکومت اسلامی با احساس واقعی بودن این خطر طی دو ماه گذشته به موضوع تعطیل نیروگاه بوشهر (با طرح علت‌های متفاوت) پرداخته‌اند!

سالروز صلح و پایان جنگ

و آغاز فعالیت های مجدد هسته ای در ایران

شکوه میرزادگی

در آستانه ی چنین روزی، دولت روحانی،در نظر دارد که « روز چهارشنبه {هشتم می} برنامه‌های مرحله‌ای ایران، برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام، را اعلام کند.» به گزارش خبرگزاری دولتی ایسنا، « این اقدامات کاهش جزیی و کلی برخی تعهدات و آغاز بخشی از فعالیت های هسته ای می باشد که در چارچوب برجام متوقف شده بود». روشن نیست که این همزمانی، مثل بسیاری از موارد، نتیجه ی لجبازی های حکومت بی خرد و جاهلی ست که دایم و به هر بهانه ای بر طبل تهدید و ناسازگاری و دشمنی می کوبد و یا نادانسته و اتفاقی ست.

دربارهء و اوضاع سياسی و ائتلاف با احزاب قوميتی

اسماعيل نوری علا - رضا حسين بر - فؤاد پاشائی

در برنامهء آخرين لحظه بمديریت شهرام همايون

نیروگاه بوشهر از نظر فنی و ایمنی قابل اعتماد نیست!

گفتگو با مهندس مسعود عزیزی

(کارشناس ایمنی هسته ای و فضایی)

جمعهء گذشته دولت آمریکا در بیانیه ای از سخت تر شدن محدودیت های ایالات متحده علیه برنامه ی هسته ای ایران خبر داد. ایران مسلما به نیروی برق اتمی در راستای نیاز دایم التزاید خود به انرژی احتیاج دارد اما این کار فقط تحت رهبری کسانی انجام پذیر است که برایشان مسایل مربوط به ایمنی، بهداشت، و رفاه مردم و محیط زیست آن ها اهمیت داشته باشد... خروج رادیو اکتیو از نیروگاه بوشهر، علاوه بر آلوده کردن خلیج فارس و مزارع اطراف، به مرگ و میر انسان ها و جراحات متاثر از آن منتهی خواهد شد.

00000000000000000000000