«لخ
والسا»:
هشدار نسبت به ایجاد نظام دیکتاتوری
گفتگوگر:
میخال ماتلاک
شیوههای
مبارزه با کمونیسم و سلطهی شوروی به مرور زمان تغییر کرد. در ابتدا، درست
پس از جنگ جهانی دوم، مبارزه مسلحانه بود. بعد نوبت به اعتراضات خیابانیِ
دانشجویان رسید. سرانجام، ما به این نتیجه رسیدیم که باید جنبش اجتماعیِ
واحدی علیه انحصار قدرت ایجاد کرد. اما این کار به تنهایی کافی نبود.
اروپا، و بعد آمریکا و کانادا، باید در این مبارزه شریک میشدند، و این
بلوک قدرت جهانی بود که شانه به شانهی «همبستگی» به پیروزی رسید.◄
راه
میانبُر
بهشت
حمیدرضا رحیمی
*
رکورد شکنی دوبارهء آمار ابتلا و مرگومیر بر اثر کرونا در
ایران.
شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان اوج میگیرد.
امروز موارد ابتلای قطعی روزانه از سیزده هزار نفر گذشت و رکورد تازهای از
خود برجای گذاشت. وزارت بهداشت، تعداد قربانیان در شبانه روز گذشته را هم
486 نفر اعلام کرده که در آمار رسمی روزانه بی سابقه است.
*
اما فرستادهء فدوی در
گزارش میدانی خود، بنقل از یک مقام آگاه بیت که نخواست نام اش تا انقلاب
بعدی(عج) فاش شود، آورده است که شلتاق کرونا و در پی آن اوجگیری تلفات،
جنبهء عبادی- سیاسی و بلکه ولائی دارد و انگیزهء ملت در استقبال از آن،
همانا میانبُر
زدن
به بهشت است. بعبارت دیگر، هر چه مقرارت ایمنی و بهداشتی را کمتر رعایت کنید،
زودتر به بهشت می
روید، بهمین سادگی! ◄
نگاهی به گفتوگوی هوشنگ گلشیری با مهرداد بهار
شاهد رضایی
بهار،
چنانکه خود اشاره میکند، به سراغ غیرعقلانیترین وجه فرهنگ ما، یعنی
«اسطوره» میرود و سعی میکند با درنوردیدن فانتزیهای جمعی ما، اسطوره را
در فضای تاریخ منحل کند؛ یعنی دقیقاً در جهت خلاف سلطنت پرستان حرکت کند
که میکوشند ما را از عرصۀ تاریخ باز به عرصۀ اسطوره باز گردانند... اما
روش بهار برای درنوردیدن این قسم فانتزیهای جمعی چیست؟◄
پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان
دوره سوم - شماره
6: سکولاریسم و انواع آن◄
آرشيو
پادکست ها◄
آیا رهبران
غرب می دانند با چه روبرو يند؟
سام قندچی
می
دانيم که
معنای
«اسلامگرا» و «اسلامی» یکی نیست، و دومی به معنای پیروی از یک مذهب است
اما،
صرفنظر از تفاوت
های
نوع شیعهء
رژیمِ
مسلط بر ايران
و تسننِ القاعده، این حقیقت باقی است که در 42 سال گذشته
این
رژیم تنها رژیم
«اسلامگرا»ی
پایدار در جهان بوده
است. در نتيجه، اگرچه وقتی در
هفتهء
گذشته چند
گزارش از نیویورک تایمز در مورد کشتن یک رهبر القاعده توسط اسراییل در
تهران منتشر شد
(و
بعداً رژیم اسلامی
مسلط بر
ایران آن گزارش
ها را
مثل همیشه
انکار کرد!)
اين امر
برای
بسیاری در غرب شگفت انگیز بود
موضوع برای ما نمی توانست جای تعجب داشته باشد چرا که نمونه های ديگری از
اين دست را هم ديده ام. مثلاً،
در دوران
«اتحاد
حماهير
شوروی»
هم
پدیدهء
مشابهی را شاهد بوده
و ديده ايم که،
برای بیش از
هفتاد
سال،
شوروی
يک
«دولت
کمونیستی پابرجا»
بود
که،
با داشتن ایده های سوسیالیستی و کمونیستی، بعنوان ایده آل
بسیاری از انسان
ها
محسوب می شد،.
و
همین
جایگاهِ شوروی بعنوان «حکومت کمونیستیِ پایدار» بود که برای فیدل کاستروِی
انقلابی، شوروی از اولِ پیروزی در کوبا، کعبهء سیاسی او
شد،
هر
چند
فیدل کاسترو در زمان انقلاب کوبا کمونیست
«نبود»!
بدينسان،
نگاهی به
مطالب مختلفی که در کتاب تازهء
پرزیدنت اوباما منتشر شده،
بايد
مایهء
تعجب
ما باشد و
بدين پرسش برسطم
که
«آیا همهء
رهبران غرب وقتی با اسلامگرایی مواجه شده اند، می
دانند که با چه چیزی روبرو
هستند؟»(منبع)
دموکراسی در چه صورتی تحقق ناپذير است؟
برتراند راسل
من
فکر نمی کنم بتوان گفت
که
دموکراسی همیشه و در همه جا بهترین شکل حکومت است
.
گمان نمی کنم دموکراسی در میان مردمی که روی هم رفته از تمدن به دورند
سامان گیرد.
تصور نمی کنم در جایی که جمعیت مرکب از گروه های مختلفی است که نسبت به هم
کینهء
دیرینه دارند، حکومت دموکراسی بتواند برقرار بماند.
گمان
نمی کنم در کشورهایی که با امر بده بستان و بحث آزادريال
که با آزادی در حکومت
ملازمه
دارد، تجربه ای ندارند، بتوان ابتدا به ساکن حکومت دموکراسی را
مستقر ساخت.
اگر گروه هایی که رقیب یکدیگرند، هرگونه موافقت و دارایی
را به منزلهء عدول از اصل و انحراف تلقی کنند،
امکان ندارد در مساله مورد
اختلاف توافقی حاصل شود و از تلفیق دو نظر متضاد، نظر سومی بدست آید که
میانگین
منافع دو طرف را متضمن باشد.
برای آنکه دموکراسی با موفقیت
روبرو شود، وجود روح مدارا و رواداری در مردم "از جهات بسیار" ضرورت
دارد . اگر مردم به اصول اعتقاد خود متعصب باشند،
تا آنجا که آماده باشند در
راه آن
جانبازی کنند یا دیگران را به خاک هلاک افکنند، آن وقت دیگر هر
اختلاف نظری سرانجام
اش
به جنگ یا کودتا منتهی می شود
.اعتقاد
توام با تعصب با دموکراسی سازگار نیست..
(برگرفته از
کتاب
"حقیقت
و افسانه"
-
برگردان
منصور مشکین پوش)
|
)به
مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان(
دلیل اصلی همهء خشونت عليه زنان
ایران
شکوه میرزادگی
ما
حتی چون رهبران اپوزیسیون سیاسی (چپ و راست و پادشاهی خواه و جمهوری خواه)
هم نیستیم که یا به «تغییر قوانین مذهبی» امید بسته باشیم و یا خواستار
«تغییر حکومت اسلامی به حکومتی سکولار» باشیم...
ما می دانیم که بیشتر افراد این سازمان ها و گروه ها و حزب ها، می دانند
اما حاضر نیستند اعتراف کنند که حتی با تغییر قوانین و یا تغییر حکومت
اسلامی به سکولار نمی توان این هیولایی را که خمینی (به یاری کشورهای غربی)
از اعماق قرون وسطا بیرون کشید و در قرن بیستم به جان میلیون ها انسان بی
گناه، و به ويژه به جان زنان انداخت، آرام و مطیع کرد.◄
نابرابریهای جنسیتی و خشونت سیستماتیک
علیه دختران نوجوان
سایه رحیمی
اخبار
بسیاری
از جریان خشونتی ساختاری و سیستماتیک علیه دختران در ایران خبر میدهد؛
خشونتهایی که برخی از آنها برخاسته از باورها و سنتهای بومی و برخی نیز
دستاورد سیستمی ایدئولوژی
محور هستند که بقای خود را در ایجاد محدودیت برای زنان و دختران میبیند و
به همین دلیل نه تنها از آنها در برابر خشونتهای برخاسته از سنتهای
آسیبزا حمایت نمیکند بلکه با پشتیبانی پنهان و آشکار به آنها قدرت نیز
میبخشد.◄
فاشیسم و نادیده گرفتن خشونتهای جنسی و جنسیتی
مینا خانی
بسیاری از
مردان روشنفکر پس از روایت خشونتهای جنسی در فضای هنری و روشنفکری
نفهمیدند که این صدای در آمده از بخش محذوف همین فضای روشنفکری است. هنوز
از جایگاه سخنور و تعیین خط کننده و تحلیلگر برای این زنان پایین
نیامدهاند، هنوز در حال خودبازنگری روی تاثیر عادی شدن حذف زنان و افراد
کوئیر از جامعه و عادی شدن خشونت جنسی و جنسیتی بر زنان و اقلیتهای جنسی و
جنسیتی و در پی آن به «همه» در متن جامعه نیستند. هنوز به آن مرحله
نرسیدهاند که از خود بپرسند: چرا پرحرفی میکنم؟...
همهء انسانها بیگمان دارای حقوق انسانیِ برابرند. هر حقی
که به یک انسان به دلیل انسان بودن تعلق میگیرد، به همهی انسانها بدون
توجه به ویژگیهای خاص آنها مانند دین، ملیت، قومیت و جنسیت تعلق میگیرد.
برابری انسانها در حقوق انسانی را یک اصل عقلی میدانم. اگر دین بخواهد با
این اصل عقلی یا هر اصل عقلی دیگر مخالفت کند، دوستدار دین به گمان من
باید در آن برداشت و قرائت از دین تردید کند، نه آنکه اصل عقلی را نادیده
بگیرد و آن را زیر پا بگذارد.◄
وزیر شدنِ
«مهرهء
پیاده»
در
«خانهء
آخر»
(قاضی
مقیسه
در
پست مستشاری دیوان
عالی کشور)
فاطمه اختصاری
نکتهء
عجیبی که از روند دادرسی میتوانم بگویم این است که قاضی مقیسه هیچ
احاطهای بر پروندهء
من نداشت. او حتی نمیتوانست عنوان شعرهایی را که به عنوان اتهام من
یادداشت شدهاند، از روی کاغذ بخواند و دیگر چه انتظاری میتوان داشت که
دربارهء
محتوا، ویژگی
های
شعری، استعاره، مجاز و صنایع ادبی به کار رفته در شعرها با او صحبت کنی و
او متوجه بشود که مثلاً
اصطلاح «عریانی آینه» نه اروتیک است و نه سیاسی، بلکه قبل از من هم بهطور
مثال در سبک هندی به کار رفته است.◄
با مردان آبان،
با
زنان دی
فرخ احسانی
نه،
محبوب من /
مرا
تاب
آبان نیست
/ صدای باران است اين / يا
صدای تیرباران؟
// گوش کن: / صدای
هق هق دریا می آید
/ و
تیرهای
خلاص /
ابرها را سر به نیست می کنند.◄
|