تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 3 تا پنجشنبه 6 آذر 1399 - 23 تا 26 نوامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

دموکراسی در چه صورتی تحقق ناپذير است؟

برتراند راسل

من فکر نمی کنم بتوان گفت که دموکراسی همیشه و در همه جا بهترین شکل حکومت است . گمان نمی کنم دموکراسی در میان مردمی که روی هم رفته از تمدن به دورند سامان گیرد. تصور نمی کنم در جایی که جمعیت مرکب از گروه های مختلفی است که نسبت به هم کینهء دیرینه دارند، حکومت دموکراسی بتواند برقرار بماند. گمان نمی کنم در کشورهایی که با امر بده بستان و بحث آزادريال که با آزادی در حکومت ملازمه دارد، تجربه ای ندارند، بتوان ابتدا به ساکن حکومت دموکراسی را مستقر ساخت. اگر گروه هایی که رقیب یکدیگرند، هرگونه موافقت و دارایی را به منزلهء عدول از اصل و انحراف تلقی کنند، امکان ندارد در مساله مورد اختلاف توافقی حاصل شود و از تلفیق دو نظر متضاد، نظر سومی بدست آید که میانگین منافع دو طرف را متضمن باشد. برای آنکه دموکراسی با موفقیت روبرو شود، وجود روح مدارا و رواداری در مردم "از جهات بسیار" ضرورت دارد . اگر مردم به اصول اعتقاد خود متعصب باشند، تا آنجا که آماده باشند در راه آن جانبازی کنند یا دیگران را به خاک هلاک افکنند، آن وقت دیگر هر اختلاف نظری سرانجام اش به جنگ یا کودتا منتهی می شود .اعتقاد توام با تعصب با دموکراسی سازگار نیست.. (برگرفته از کتاب "حقیقت و افسانه" - برگردان منصور مشکین پوش)

آیا رهبران غرب می دانند با چه روبرو يند؟

سام قندچی

می دانيم که معنای «اسلامگرا» و «اسلامی» یکی نیست، و دومی به معنای پیروی از یک مذهب است اما، صرفنظر از تفاوت های نوع شیعهء رژیمِ مسلط بر ايران و تسننِ القاعده، این حقیقت باقی است که در 42 سال گذشته این رژیم تنها رژیم «اسلامگرا»ی پایدار در جهان بوده است. در نتيجه، اگرچه وقتی در هفتهء گذشته چند گزارش از نیویورک تایمز در مورد کشتن یک رهبر القاعده توسط اسراییل در تهران منتشر شد بعداً رژیم اسلامی مسلط بر ایران آن گزارش ها را مثل همیشه انکار کرد!) اين امر برای بسیاری در غرب شگفت انگیز بود موضوع برای ما نمی توانست جای تعجب داشته باشد چرا که نمونه های ديگری از اين دست را هم ديده ام. مثلاً، در دوران «اتحاد حماهير شوروی» هم پدیدهء مشابهی را شاهد بوده و ديده ايم که، برای بیش از هفتاد سال، شوروی يک «دولت کمونیستی پابرجا» بود که، با داشتن ایده های سوسیالیستی و کمونیستی، بعنوان ایده آل بسیاری از انسان ها محسوب می شد،. و همین جایگاهِ شوروی بعنوان «حکومت کمونیستیِ پایدار» بود که برای فیدل کاستروِی انقلابی، شوروی از اولِ پیروزی در کوبا، کعبهء سیاسی او شد، هر چند فیدل کاسترو در زمان انقلاب کوبا کمونیست «نبود»! بدينسان، نگاهی به مطالب مختلفی که در کتاب تازهء پرزیدنت اوباما منتشر شده، بايد مایهء تعجب ما باشد و بدين پرسش برسطم که «آیا همهء رهبران غرب وقتی با اسلامگرایی مواجه شده اند، می دانند که با چه چیزی روبرو هستند؟»(منبع)

پادکست حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 5

توازن پایدار و ناپايدار شدن توازن

آرشيو پادکست ها

بیست و دو سال بعد از قتل‌های پائیزی

پرستو فروهر

هر سال این سفر به من امکان و نیروی ایستادگی داده است؛ ایستادگی در برابر ستم و انکار حاکمان، در برابر فراموشی و مماشات مردم. سال‌هاست که “خود بودن” من به این سفر وابسته شده است؛ به آن دو ساعت در عصر روز یکم آذرماه که پدر و مادرم را کشتند، و من هرسال از مردم طلب حضور کرده‌ام در آن خانه؛ به آن حضور که در اعتراض به حذف صاحبان آن خانه شکل می‌گرفت و اینگونه امتداد حضور کشته‌شدگان می‌شد، تحقق آرمان‌های بلندشان را پی می‌گرفت و نوید می‌داد. این سفر و تلاش برای برگزاری سالگرد، هر سال درست‌ترین کاری بود که می‌توانستم بکنم؛ و حضور در آن مکان یادآوری، درست‌ترین کاری بود که می‌توانستیم بکنیم. امسال اما...

خطای جزیی

حمیدرضا رحیمی

* علی مطهری: اطلاع ‌رسانی در مورد ابعاد اینگونه حوادث باید صریح و روشن و به موقع باشد و اگر خطایی شده است باید از مردم عذرخواهی شود!

* فدوی: ملاحظه کردید؟ پنداری زدن گل به دروازهء خودی، این روزها شدیداً باب شده است! نه برادرجان! خطائی نشده که!، آمار کشتار جوانان را مایه کاری هم که حساب کنیم هزار و پانصد می شود که چون زیر سه هزار نفر بوده اصلاً عددی نیست و قابلی ندارد، تا آنجا که انتساب آن حتا به عملهء بیت نیز اسباب شرمندگی و در شأن آن نیروی محترم نیست، و فی الواقع جلوی یک بچهء بسیجی هم که بگذاری قهر می کند، این چه فرمایش منافقانه ای ست؟ عذرخواهی از مردم دیگر چه صیغه ای ست، برادر علی(ع) مطهری؟

از دینی که مخالف حقوق انسان است نباید پیروی کرد

گفتگو با صدیقه وسمقی

همه‌ء انسان‌ها بی‌گمان دارای حقوق انسانیِ برابرند. هر حقی که به یک انسان به دلیل انسان بودن تعلق می‌گیرد، به همه‌ی انسان‌ها بدون توجه به ویژگی‌های خاص آنها مانند دین، ملیت، قومیت و جنسیت تعلق می‌گیرد. برابری انسان‌ها در حقوق انسانی را یک اصل عقلی می‌دانم. اگر دین بخواهد با این اصل عقلی یا هر اصل عقلی دیگر مخالفت کند، دوست‌دار دین به گمان من باید در آن برداشت و قرائت از دین تردید کند، نه آنکه اصل عقلی را نادیده بگیرد و آن را زیر پا بگذارد.

مفهوم زمان و تاریخ در اسلام

مسعود امیرخلیلی

زمان بین آفرینش و روز قیامت به عنوان تاریخ بشریت در اسلام توسط قوانین الهی تنظیم شده اند. این قوانین ابدی و غیر قابل تغییر هستند و به زبان عربی به پیغمبر اسلام، به آخرین فرستاده خدا، وحی شده‌اند. ابدی و غیر قابل تغییر بودن قوانین به این معنی است که تاریخ پس از صدر اسلام (دوران محمد و چهار خلیفه راشدین) از حرکت باز ایستاده، به انتها، یا به آخر خود رسیده است (پایان تاریخ ). درست به همین علت، به علت اینکه برای مسلمانان تاریخ دیگر حرکتی ندارد.

نگاهی به گفت‌وگوی هوشنگ گلشیری با مهرداد بهار

شاهد رضایی

بهار، چنان‌که خود اشاره می‌کند، به سراغ غیرعقلانی‌ترین وجه فرهنگ ما، یعنی «اسطوره» می‌رود و سعی می‌کند با درنوردیدن فانتزی‌های جمعی ما، اسطوره را در فضای تاریخ منحل کند؛ یعنی دقیقاً در جهت خلاف سلطنت ‌پرستان حرکت کند که می‌کوشند ما را از عرصۀ تاریخ باز به عرصۀ اسطوره باز گردانند... اما روش بهار برای درنوردیدن این قسم فانتزی‌های جمعی چیست؟

بمناسبت سالگرد اعتراضات آبان سال پیش

شاهزاده رضا پهلوی

آبان، روایت هم‌دستی و هم‌داستانی اصولگرا و اصلاح‌طلب است، در تقسیم ثروت های به - ناحق- غصب ‌شدهء ایرانیان. وقتی که پاسخ اعتراض کارگر بیکارشده با دو سال حقوق عقب‌افتاده، گلوله بود. پاسخ کولبر کُرد و سوختبر بلوچ گلوله بود. پاسخِ مطالبهء حق انتخاب پوشش، موسیقی و اینترنت آزاد، گلوله بود. پاسخ جوان و نوجوان ایرانی در رویایِ زندگی نرمال مثل جوانان همه‌جای دنیا، گلوله بود. و در مقابل، سهمِ هزاران میلیاردی برای حسن نصرالله و بشار اسد و ده‌ها گروه بنیادگرای تروریستی بود، و هزاران “آقازاده” در مجلل‌ترین مراکز خوش‌گذرانی جهان.

با مردان آبان، با زنان دی

فرخ احسانی

نه، محبوب من ‌/  مرا تاب آبان نیست / صدای باران است اين / يا صدای تیرباران؟ // گوش کن: / صدای هق هق دریا می آید / و تیرهای خلاص / ابرها‌ را سر به نیست می کنند.

جو بایدن و توهم بهشتِ بَرین!

مدير مسئول سايت «مشروطه»

می‌توانم با قاطعیت به شما بگویم که تقریباً تمامی تحلیل‌های امیدبخشی که از چشم‌انداز ورود جو بایدن به کاخ سفید برای مردم ایران در رسانه‌های مختلف منتشر شده و در هفته‌های آینده نیز منتشر خواهد شد، بخشی از پروژه‌ی پوسیده‌ی گفتار درمانی رژیم تروریستی آخوندی برای فریب مردم و یا عملیات‌های روانی لابی‌های جمهوری اشغالگر اسلامی برای آماده‌ سازی زمینه‌های درون ‌حکومتی برای شروع مذاکرات تازه است.

سه مفهوم مدرن دولت، اقتصاد و آزادی

نیکروز اعظمی

سه مفهوم مدرن دولت، اقتصاد سر و سامان داده شده و آزادی، در انقلاب مشروطه مطرح شدند. گرچه، در برهوت جامعهء بی چیز شدهء اسلامی ما، هیچ یک از آنها از پایه‌های نظریِ معقول برخوردار نبودند اما در دوره‌ای خاص که ایران بر اثر بی کفایتی قاجاریان در معرض فروپاشی قرار گرفته بود مطرح شدند و جنبه هایی از آنها با اقتدا از الگوی «دولت- ملت» اروپایی، به ذهن ایرانی راه پیدا کرده بودند. اصولگرایان و اصلاح طلبان حکومت اسلامی به دلیل عهد و عقد اخوت با نظام اسلامی نمی‌توانند با این سه پدیدهء مفهومیِ مدرن همگرایی کنند و در صورت همگرایی، دیگر نه اصولگرا‌یند و نه اصلاح طلب؛ اصولگرا و اصلاح طلبی که تمام هم و غم‌شان تداوم نظام اسلامی ست.

آیا «هاپی» را می‌شناسید؟

مزدک بامدادان

به‌گمانم سخنی بر سر این نباشد که سیاست کاخ سپید سایه بلند و فراگیر خود را بر سرنوشت کشور ما نیز همیشه افکنده است و همچنان خواهد افکند. همچنین پرسش از اینکه آیا آمدن ترامپ بیشتر به سود جنبش آزادیخواهی مردم ایران است یا آمدن بایدن، پرسشی ناگزیر است که باید در جای خود بدان پرداخت. با این‌همه از یاد نباید برد که آنچه در امریکا (و همچنین در اروپا و چین و روسیه) می‌گذرد، برای این نیست که رژیم اسلامی را سرنگون کند یا آن را سرپا نگاه دارد.

انتظارات رهبر رژيم از رئیس ‌جمهور بعدی آمریکا

مهدی خلجی

گرچه خامنه‌ای یک رهبر انقلابی است، برداشت‌های او دربارهء بسیاری از مسائل عمده را می‌توان واقع‌ گرایانه توصیف کرد. یکی از این برداشت‌ ها آن است که در عمل متقاعد کردن واشنگتن به رفع همهء تحریم‌ها در کوتاه ‌مدت غیر ممکن است، مگر عقب ‌گردهای مهم ایدئولوژیک و سیاسی در سیاست خارجی ایران رخ دهد. در نتیجه، او به دنبال راه ‌هایی است که تحریم‌ها را از دو بخش عمده رفع کند: صنعت نفت و نظام بانکی.

وزیر شدنِ «مهره‌ء پیاده» در «خانهء‌ آخر»

(قاضی مقیسه در پست مستشاری دیوان عالی کشور)

فاطمه اختصاری

نکتهء‌ عجیبی که از روند دادرسی می‌توانم بگویم این است که قاضی مقیسه هیچ احاطه‌ای بر پرونده‌ء من نداشت. او حتی نمی‌توانست عنوان شعرهایی را که به‌ عنوان اتهام من یادداشت شده‌اند، از روی کاغذ بخواند و دیگر چه انتظاری می‌توان داشت که دربارهء‌ محتوا، ویژگی‌ های شعری، استعاره، مجاز و صنایع ادبی به کار رفته در شعرها با او صحبت کنی و او متوجه بشود که مثلاً اصطلاح «عریانی آینه» نه اروتیک است و نه سیاسی، بلکه قبل از من هم به‌طور مثال در سبک هندی به ‌کار رفته است.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

2 آذر 1399- 22 نوامبر 2020

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

موضوع:

  کارکرد بستر فرهنگی 

  بر پتانسيل تکاملی جامعه و کشور 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

فایل تصويری      فايل صوتی

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

سخنران:

  شهرام آرين 

  (ايرانشناس و فیزیکدان) 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

مدير نشست:

محمود ابطحی

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

 

HHHHHHHHHHHHH