تاریخ انتشار:

 پنجشنبه 14 تا یکشنبه 17 تیر 1403

4 تا 7 ماه جولای 2024

----------------------

enooriala@gmail.com

-----------------

پيوندها:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی   -    مفاهيم اصلی

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامهء یکشنبهء پیش رو

17 تیر 1403 - 7 ماه جولای 2024

----------------------

چرا مشکل محیط زیست ایران

یک امر سیاسی است؟

---------------------

سخنران: دکتر ناصر کرمی

مدیر جلسه: عباس دانشور

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

شاهنامه همچون یک معیار

بخشی از سخنرانی بهرام بیضایی

در مجلس بزرگداشت شاهرخ مسکوب

امتیاز بزرگ شاهنامه این است که عیب بزرگ تقدس را ندارد و می‌شود آن را زمان تا زمان نقد کرد. اما همچنان که کتاب مقدس یهود را گردآورد و همچنان که قرآن عرب را یکی کرد، شاهنامه تیرهای درهم شکسته و پراکندهء ایرانی را زیر این چتر روانی به هم پیوست و به هم برگرداند. و این چکامهء بلند که ابن اثیر قرن هفتم هجری، که حتما حقوق بگیر پهلوی نبود، آن را «قرآن العجم» خوانده، در هر بحران هویتی رخ نمود بدل به معیاری شد...

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

سوراخ دعای مفقوده!

حمیدرضا رحیمی

*محمدجواد ظریف  بعد از انداختن رای خود در صندوق سیار مستقر در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: قهر کردن با صندوق رأی راه‌حل مشکلات ما نیست. امروز یک روز حیاتی برای سربلندی و عزت ایران است و اینکه مردم ایران تحقیر نشوند و کسی جرات نکند مردم ایران را تحقیر و تهدید کند.

*فدوی: والله برادر محمد(ص) جواد(ع) زمُخت (ظریف سابق - م)، عرض می کند که شما عمراً زورتان به آنکه مردم ایران را تهدید و تحقیر کرده و می کند ، برسد! لکن فدوی منتظرالظهور با این بخش از فرمایشات تان، یعنی «قهرکردن با "صندوق رای" راه‌حل مشکلات ما نیست»، شدیداً موافق است زیرا " صندوق" کذائی، مبالغی چوب یا پلاستیک  میخ و پیچ نیست، فلذا احوط آن است که ملت شل و پل، با حضرات آیات عظام و حجج اسلام و توابع سببی و نسَبی آنان، ضاعف الله اموالهم اجمعین، به ترتیب ریش و داغ نعل بر پیشانی، قهر کند، لاغیر!

نظام در تلهء تاخیر مرگ پدر خوانده!

احمد پورمندی

سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان او، با هر تحلیلی که از علل آن داشته باشیم، برای مدتی پرده‌ها را به کنار زد تا عمق بن‌بست پدر خوانده، همه ابعاد بحران و میزان فشل بودن نظام حکمرانی در مقابل انظار همه مردم ایران و جهان قرار بگیرد و این پرسش را با قدرت در مقابل همه گروه‌های برخورداری که در اطراف فرقه حاکم گرد آمده‌اند، قرار بدهد که «چه شد که به اینجا رسیدیم؟ و در ادامه راه تا کنونی، آیا تا سقوط در سیاهچاله، زمان درازی مانده است؟»

«بخشنامه»

حمیدرضا رحیمی

آسمان یادش باشد / که اجتماع بیش از دو ستاره / در شب های مهتابی ممنوع است! // ستاره های خاطی شدیداً / از سقف آسمان آونگ می شوند! / و ماه نیز باید / از آفتابی شدن در شب های مهتابی / جداً احتراز کند، و خورشید هم البته باید / در تابش خود تجدید نظر کند!

شادباش به مناسبت بازگشت حمید نوری به ایران!

شهاب صنیعی

در این نوشتار، من، بر خلاف هموطنانی که استرداد حمید نوری را به ضرر ایرانیان عنوان کرده اند، مایلم  که صمیمانه بازگشت  این عنصر پلید به ایران را به خدمت ملت بزرگ ایران شادباش بگویم. همچنین لازم می دانم که با توجه به میزان  دل آزردگی ای که مماشات دولت کنونی سوئد در رابطه با عودت دادن حمید نوری در نزد ایرانیان بوجود آورده است.

امیدِ «وسط بازان» به نظریهء «انقلاب از بالا»

متن سخنرانی اسماعیل نوری علا

در مهستان سکولار دموکرات ها

تا جمعهء آینده سخن من نه دربارهء نتایج انتخابات بلکه دربارهء دلایل کسانی است که در دادن رأی شراکت کرده اند. بخصوص، همانگونه که از عنوان این مطلب بر می آید، قصد من تشریح موضعی است که از طرف گروهی گرفته شده که آقای محسن رنانی، استاد دانشگاه اصفهان، آنها را «وسط باز» می خواند و خواست شان را انجام «انقلاب از بالا» اعلام می کند و، برای وصول به این مقصود، در رأی گیری شرکت کرده و به پزشکیان (که نامزد اصلاح طلبان خوانده شده) رأی می دهند.

حلقهء برلین: تلاقی ناسیونالیسم ایرانی با ضدمدرنیته آلمانی

افشین متین عسگری

مترجم: آفاق ربیعی زاده

در میان مطالعات مدرنیته ایرانی، کمتر به پیوندهای آن با سنت‌های روشنفکری آلمان به ویژه جریان برجسته و معروف به «ضدمدرنیته» در میان دو جنگ جهانی پرداخته شده است. در این فصل ویژگی‌های اصلی ناسیونالیسم مدرن ایرانی در دوران سلطنت پهلوی و تداوم آن در جمهوری اسلامی، در مواجهه بنیادین با جریان‌های روشنفکری آلمانی در خلال دو جنگ جهانی، بررسی خواهد شد.

مشکلات ناشی از دینکاران در صد سال پیش

برگرفته از نشریهء فرنگستان - 1924

در نشریهء «نامهء فرنگستان» (1922 تا 1927) مطالبی در بارهء ضرورت سکولاریسم سیاسی آمده است: حدود صد سال پیش گردانندگان این مجله می نویسند: «ما چه می خواهیم؟ بهتر باید گفت که ایران جوان چه می خواهد: انتشار معارف و ورزش تفکیک کامل مذهب از حکومت و جلوگیری از مدخله آخوندها در مسائل اجتماعی ــ رفع حجاب ــ منع کثرت زوجات». گردانندگان مجله سخنی از رئيس جمهور فرانسه را نیز نقل کرده اند؛ سخنی که بیانگر شناخت عمیق آنها نسبت به مسئله سکولاریسم است: «آزادی عقاید بزرگترین مرام ما را تشکیل می دهد ولی همین آزادی طلبی به ما اجازه نمیدهد که دخالت مذهب را در امور سیاست تحمل کنیم.» (همان، ص. ۵۱۳). به گمان من، «نامه فرنگستان» پس از نشریهء اینترنتی «سکولاریسم نو»، یکی از مهمترین مروجان اندیشه سکولاریسم در تاریخ ایران بوده است. )م. رضایی تازیک(

چالش‌های جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین

شیدان وثیق

در این بحث، سه پرسش را مورد تأمل قرار می‌دهیم. پرسش اول این است که تغییرات بنیادین به چه معنا‌ست و به چه نوع تغییراتی بنیادین می‌گوئیم‌؟ پرسش دوم این است که جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین را به  چه نوع جنبش‌هایی‌ می‌گوئیم و این گونه جنبش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. سرانجام پرسش سوم، که به بطور مشخص به موضوع اصلی ما در این جا می‌پردازد، این است که جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین امروزه با چه مسائل و مشکلات یا به بیانی دیگر با چه چالش‌ها یا پروبلماتیک‌هایی رو‌‌به‌‌رو می‌باشند.

ناامیدی نسبت به آینده و مهاجرت جوانان تحصیل‌کرده‌

همایون معمار

«مهاجرت عام» یا «مهاجرت توده‌وار» وقتی رخ می‌دهد که بیشتر طبقات و اقشار اجتماعی تحت تأثیر موج مهاجرت قرار می‌گیرند، پدیده‌ای که می‌تواند برای جامعه «بسیار مخرب و ناگوار باشد.» به نظرِ «رصدخانه‌ی مهاجرت ایران»، «ازدیاد بی‌سابقه‌ی حضور در کلاس‌های زبان، مهدکودک‌ها و دبستان‌های چندزبانه، شیوع مهاجرت در سطوح دانش‌آموزی علاوه بر سطوح دانشجویی که پیشتر جامعه با آن مواجه بوده است، رشد قارچ‌گونه‌ی مؤسسات مهاجرتی، ازدیاد مهاجرت‌های تحصیلی، کاری و پناهجویی از جمله مواردی است که می‌توان به‌عنوان شواهد همه‌گیر شدن مهاجرت در طبقات مختلف اجتماعی اعم از ورزشکاران، هنرمندان، کارگران متبحر و کارشناسان فنی و سایر دسته‌ها در نظر گرفت.»

مرداب فساد رژیم، رئیس جمهورها را می بلعد

ناخدا محمد فارسی

می توان گمانه که، زد بدلیل کاندیدای اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان، اصلاح طلبان و تعدادی از مردم ایران که احتمال پیروزی وی در انتخابات را می‌دهند به او رأی دهند. قابل توجه اینکه پزشکیان در اولین مصاحبه خود صادقانه اعلام داشت «ما که نمی خواهیم چیزی را در جمهوری اسلامی تغییر دهیم!». ایشان خوب می داند که بهتر از محمد خاتمی، روحانی و دیگر رئیس جمهورهای پیشین رژیم نیست و هرگز قادر نخواهد بود تغییری در سیستم حاکمیت آیت الله علی خامنه ای ایجاد کند و اگر هم انتخاب شود تنها تدارکچی ای بیش نخواهد بود.

چین، روسیه و رژیم اسلامی

(به بهانهء انتصابات پیش رو)

ب. بی‌نیاز (داریوش)

سران رژيم اسلامی ایران، و بویژه رهبرشان خامنه‌ای، آنچنان در توهم بسر می‌برند که دیگر هیچ ارتباطی با واقعیت‌های خارج از ذهن خود ندارند. مناسبات رژيم اسلامی با چین و روسیه بهترین نمونه است که می‌توان با اتکاء بدان ابعاد این توهم کُمدی-تراژیک را در ذهن خود تصور کرد... و فرقی نمی‌کند چه کسی به عنوان رئیس جمهور در ایران نصب شود چرا که این امر هیچ تأثیری در زیرساخت‌های اقتصادی-سیاسی- اجتماعی جامعه نخواهد گذاشت. انتصاباتِ پیش رو، فقط و فقط برای تقسیم غنایم میان صاحبان قدرت است و ربطی به مردم ندارد، در واقع هیچگاه «انتخابات» در رژيم اسلامی ربطی به مردم نداشت.

حکایت سیرک پزشکیان و 45 سال کرَی و کوری ما

عبدالستار دوشوکی

تصمیم گرفته بودم که مدتی سکوت اختیار کنم زیرا سکوت سرشار از ناگفته هاست؛ حال چه برسد به نگارنده که احساس می کنم آنقدر زیادی نوشته و گفته ام که "ناگفته ای" باقی نمانده است. مخصوصا برای آن دست از هموطنان باشعوری که معنی سکوت را می فهمند و از تکرار مکررات پی در پی و ملالت آور بیزار هستند.