تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

  دوشنبه 27 و سه شنبه 28 مهر ماه 1394 ـ  19 تا 20 اکتبر 2015 

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

نتیجهء مسابقه

حمیدرضا رحیمی

مسابقات نیمه نهائیِ هسته بازیِ مجلس بیت، جفت 2 بنفع ِ مقام معظم رهبری، ضاعف الله اشراقه، پایان یافت. گزارشات خبرگزاری ها، از جمله فرستادهء فدوی، کم و بیش در یک راستا بود و از بروز برخی خشونت ها حین هسته بازی خبر دادند و اینکه دو تن از اعضای ِدون پایهء تیم، بنام های برادران محمد(ص) جواد(ع) ظریف و علی اکبر (ع) صالحی، بعلت جاخالی کاپیتان تیم (معظم له - م) در ناحیهء بیضه دچار صدماتی جدی شدند! به اين خبر مرتبط از بی.بی.سی به اتفاق نگاه می کنیم: «صالحی و ظریف در مجلس ایران به مرگ تهدید شدند! او گفت: الان یک برادر عزیزی آمده اینجا و با قسم جلاله می گوید که شما را می‌کشیم و در رآکتور اراک رویتان سیمان می ریزیم».

آيا بدون کشته شدن هم می توان شهید شد؟

علی اصغر رمضانپور

بلافاصله پس از اعلام خبر کشته شدن حسین همدانی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه، توپخانه تبلیغاتی جمهوری اسلامی با اعلام به "شهادت رسیدن" حسین همدانی به انتشار پیام های تسلیت و شرح خدمات این فرمانده "مدافع حریم حضرت زینب" در سوریه پرداختند. اهمیت این تبلیغات تا حدی بود که وقتی روز شنبه یکی از روزنامه های تهران در تیتر خود از تعبیر "کشته شد" استفاده کرد، علی جنتی وزیر ارشاد گفت پرونده این روزنامه برای رسیدگی به این تخلف به هیات نظارت بر مطبوعات فرستاده می شود. واهمه از کاربرد تعبیر کشته شدن به جای به شهادت رسیدن، بازتابی از یک واهمه کلی تر برای سخن گفتن بر اساس واقعیت در بارهء ماهیت فعالیت های سپاه پاسداران در سوریه است.

ناگفته ها از محمد نوری زاد

در برنامهء «بی پرده، بی تعارف» از مهدی فلاحتی

جناب نوری علا؛ با درودها، فکر می کنم شما، همه، اين کلیپ را قبلاً دیده باشید. حتی به فرض این که چنین باشد تماشای مجدد آن بسیار مفید است و حتی درج آن در "ارگان سکولار دموکراسی" ضرورت دارد. نکتۀ جالب این که نکته های مطرح شده به تمامی در تأیید سکولار دموکراسی اخلاقی است.  شاید درج آن اثر منفی مطلب پیشین را خنثی کند.  اميرحسين آمویی

ایرانی‌ها به حضور آمریکایی‌ها بیشتر علاقه دارند!

گزارشی از محسن بهزادکریمی

روز دوشنبه دوازدهم اکتبر، به همت مراکز مطالعاتی «فرید» و «کاسکید»، و به میزبانی سفارت گرجستان در بروکسل، سمیناری حول محور نقش اتحادیهء اروپا، ترکیه، روسیه، آمریکا و ایران در امنیت و توسعهء منطقهء استراتژیک قفقاز برگزار شد. در این سمینار قریب به یک‌صد تن از سفرا، نمایندگان مراکز تحقیقاتی، نمایندگانی از کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و همچنین ناتو شرکت داشتند. در این نشست هیچ نماینده‌ای از سوی جمهوری اسلامی حضور نداشت و تنها نمایندگانی از جنبش سکولار دموکراسی و حزب دموکرات کردستان، بعنوان ناظر، به این جلسه دعوت شده بودند. گزارش حاضر مطالب مطرح شدهء مربوط به ايران در اين سمينار را عرضه می دارد.

تروریسم اسلامی، غرب و جامعه ای مضطرب

جلال ایجادی

تروریسم اسلامی از نظر جامعه شناسی از همه لایه های اجتماعی تغذیه می کند. قاچاقچی و دزد، بیکار و شاغل، دانشجو و فعالان اجتماعی، مزدور و زندانی، مهندس و تکنیسین، افراد حاشیه ای و معتاد، غربی تبارهای سرگشته و مایوس، پسر و دختر جوان و میانسال، از جمله کسانی اند که در ترورها و سازماندهی آن و پخش ایدئولوژی آن فعال بوده اند. تمایل به اقدامهای تروریستی یا حمایت از آن، در نزد عناصر همه اقشار اجتماعی وجود دارد و گرایشی فراطبقاتی بشمار می آید... تروریسم اسلامی با تئوری جنگ علیه تمدن غربی و مدرنیته، انرژی ایدئولوژیکی و قدرت تحرک خود را پیدا می کند. طرح، تخریب تمدن است. ایجاد بلبشو و بهم ریختگی جوامع غربی از طریق کشتار افراد غیر نظامی و نظامی و حمله به موسسات دولتی و به مراکز دینی مسیحی و یهودی و مختل کردن جامعه، از جمله تاکتیک های رعب و وحشت در دل شهروندان است. غرب همیشه در این ایدئولوژی محکوم است و کینه و خشونت تنها «انتخاب طبیعی» بشمار می آید.

روسیه و سوریه

رامین کامران

دخالت نظامی مستقیم و عیان روسیه در جنگ داخلی سوریه آخرین نمونۀ عرض اندام این کشور در صحنۀ جهانی و در مقابل ترکتازی های آمریکاست و مثال دیگری از برتری قابلیت استراتژیکش بر حریف. بعد از داستان کریمه، این بار دوم است که روسها چنین مانور موفقی انجام میدهند و حریفان غربی را در تنگنا قرار میدهند. مسئله فقط از بابت توجه به آیندۀ خاورمیانه نیست که قابل اعتناست، اصولاً دقت در ظرافت های این ترتیب عمل، برای همۀ آنهایی که به مسائل ژئوپولیتیک علاقه دارند، مفید است، بخصوص جوانهایی که اهل فعالیت سیاسی هستند و برای آیندۀ ایران طرح و خیال هایی دارند.

آیا در سوریه ورق بر می گردد؟

هوشنگ کردستانی

برخی از روشنفکران ما، به این واقعیت توجه ندارند که سرنگونی اسد و افتادن سوریه به دامان آدم کشان داعش، سقوط عراق را در پی خواهد داشت و سپس نوبت ایران خواهد رسید تا آدم کشان داعشی، با شعار جنگ علیه کفار، به سرزمین مادری ما یورش آورند و ایران را جولانگاه جنگ شیعه و سنی سازند. از دید این روشنفکران طرفدار غرب، گویا تمام کسانی که در چهار سال و نیم گذشته در سوریه جان شان را از دست داده اند به دستور دولت سوریه بوده و اسلام گرایان تندرو و معتدل هیچ کس، حتی سربازی را که جگرش را درآورده و خوردند نکشته اند.

روس ها و خاورميانه

آريوبرزن داريوش

با نگاه به نتايج و تبعات آتی حضور فعال ارتش روسيه در سوريه برای نابودی تروريسم در منطقه، مي توان پيش بينی نمود که در آينده آرامش نسبی به عراق و سوريه باز خواهد گشت و طرح ايالات متحده آمريکا و اسرائيل برای تجزيهء عراق و سوريه جهت تشکيل کشورهای شيعی، کردی و سنی نشين در اين دو کشور متوقف و بجای خط لولهء گازی عربستان سعودی، خط لولهء گاز ايران بسوی اروپا، که بنظر بعضی از کارشناسان يکی از علل اصلی بروز اين جنگ خانمان سوز مي باشد، کشيده خواهد شد.

زد وبند روسیه با غرب!

شهباز نخعی

با توجه به تجربه های گذشته در افغانستان و عراق، به نظر نمی آید که تصمیم ولادیمیر پوتین بتواند ثمر و اثری در حفظ رژیم جنایتکار بشار اسد داشته باشد. با این اقدام، او شاید بتواند در بخش مدیترانه ای سوریه، که از نظر راهبردی برای روسیه مهم است، برای خود جای پایی محکم بیابد و در زد و بندهای بعدی آن را حفظ کند، ولی در این که بخواهد چنین دستاوردی را با حکومت درمانده و ناتوان آخوندی تقسیم کند می توان تردید جدی کرد.

عاشقان حسین ابن علی، المپیک خون و بزم رفقا

محسن ذاکری

همه و همه با هم دست تکان می دهند و صلابت و سیانت جهان اسلام برایشان در راه است. بسی مسرور و سر مست اند، که جهانِ عِلم در زیر عَلَم سنت محو خواهد شد و 25 سال دیگر اسرائیل محو می گردد. از سویی، «ساکتند و ساکتند»، که رفیق روسی به زودی به مخالفان هم پیمان «رهبر معظم و آزاده» نشان خواهد داد نتیجهء «شورش و عدم رضایت» چیست؟ بیش از دویست و پنجاه هزار کشته و دو میلیون آواره  و اینان حامی بشار، برای اینکه سوریه خط قرمز حکومت شیعهء مقتدر در ایران است!

«روحانيات» و «سکولاريسم»

احمد تاج الدينی

افسانه سازی های دلنشین صوفيانه، همراه و در کنار حدیث سازی های متعصبین، و تفسیر های متشرعین و استدلات متکلمین، با خروج از ظرف زمانی و مکانی خویش، و انتقال بدون نقد به عصر جدید، کاری با عقل ایرانی کرده اند که باز سازی اين عقل جز از طریق اعمال نقدی صریح از جایگاه امروز، با چشم انداز آینده نگر، ممکن نیست.

 
   

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999