دوشنبه 20 و سه شنبه 21 دی 1395 ـ  9 و 10 ژانويه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

از مجموعهء پرتره های پرستو فروهر

(…) سفرِ پاییز نود و پنج

پرستو فروهر

توضیح کوتاهی در پیش‌درآمد متن: حتی پیدا کردن یک عنوان مناسب برای این نوشته سخت بود! آن سه نقطه‌ء بالا جای واژه‌ء «گزارش» آمده‌، تا حساسیت قاضی رسیدگی‌ کننده به پرونده‌ء «اتهام‌ها»ی من در دادسرای اوین برانگیخته نشود! واژه‌ی گزارش، بر اساس برداشت‌های (بینامتنیِ) من از گفته‌های او، به حوزه‌ی اتهام ‌برانگیز و «مورد سوء استفاده‌ء دشمنان» تعلق دارد. اگرچه به نظرم دامنه‌ء حساسیت وی به واژه‌ها آنقدر گسترده است که اگر خود را موظف به آن کنم به لکنت زبان دچار خواهم شد، اما از سر خود داری و خوش ‌بینی ذاتی‌ام، که در این روزگار تیره و خوف‌آور با سماجت سعی در حفظ‌ آن دارم، سعی کردم در این نوشته از کاربرد واژه‌های سه نقطه‌ای و تعبیرهای «اتهام ‌برانگیز» پرهیز کنم.

فدوی، با مدیریت جدید!

حمیدرضا رحیمی

فدوی سرانجام بر این شده است که اندرز جدّ اعلای خود، عبید زاکانی، رضوان الله علیه، را به کار بسته و برود "مسخرگی و مطربی"  آموزد و "سگ از چنبر برهاند" بلکه اندکی جبران مافات کند. فلذا، برای دست گرمی، عجالتاً از فال هفتگی آغاز می کند. افزون بر این، فال قهوه و ورق هم می گیرد؛ جن گیری، کف بینی و رمّالی و سرکتاب نیز باز می کند؛ هم چنین انواع ادعیه، به ویژه دعای جوشن کبیر، را هم می خواند و گرمی بخش سفره های گوناگون شما، از جمله فرهء ابـوالفضل(ع)، بویژه در لس آنجلس، نیز تواند بود. برای کسب آگاهی بیشتر از سایر خدمات فدوی در این عرصه، لطفا ً با تلفن رایگان او تماس بگيرند. التماس دعا. و اما فال این هفته...

کارنامهء یک سالهء بر جام: باد در دست!

جمشید اسدی

کارنامهء قرارداد برجام در مورد پرونده هسته‌ای و برداشتن تحریم ها یک ساله است. برجام اقتصاد کشور را از سراشیبی پر هزینهء دوران ریاست احمدی نژاد رهانید. این اما پیشرفت نیست. کافی هم نیست. حسن روحانی وعده داده بود که در پی برجام و رهایی از تحریم‌های بین‌المللی، سرمایه‌های ایرانی و خارجی به کشور سرازیر می‌شود و تولید به راه می‌افتد. پس از یک سال، چنین نشد و اقتصاد ایران همچنان از توان خود به دور مانده است. چرا؟ چون ریشه بیماری اقتصاد ایران در تحریم شورای امنیت سازمان ملل نبود که قرارداد برجام درمان آن باشد!

ردیاب ماهواره ای بر گردن مدیران دزد!

به گزارش پایگاه خبری "دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران"، گورخرهای منطقهء حفاظت شده بهرام گور به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای مجهز شدند و منبعد "گورخر" های هموطن هر کجا باشند، با فرستادن سیگنال، محل چرای خود را به مدیران و مسئولان کشور اطلاع داده و همنوعان خود را از نگرانی بیرون می آورند. انتظار می رود از این تکنولوژی برای مبارزه با فساد اقتصادی و مالی و اختلاس و حرامخوری و خالی کردن خزانه بانک ها و بیت المال و غارت اموال عمومی توسط مسئولان و مدیران مومن و با تقوا و فرزندان و وابستگان و افراد فامیل و فرزندان آنها نیز استفاده شدود تا به محض آنکه مسئولین و مدیران با تقوا و پاک دست وارد خزانهء بانک ها و بیت المال شدند، گردنبند شروع به فرستادن سیگنال کرده و محل وقوع اختلاس را به مقامات بالاتر اطلاع دهد، تا آنها نيز خود را به محل وقوع دزدی رسانده و با قاطعیت از تنها خوری فرد خاطی جلوگیری کنند.

لطفاً برجام را حفظ کنید!

نامهء مدافعان حکومت اسلامی به ترامپ

شماری از ایرانیان مقیم خارج از ایران، که در میان آنان اساتید دانشگاه‌های آمریکا، نویسندگان، کارآفرینان و هنرمندان حضور دارند، طی نامهء سرگشاده ای از دونالد ترامپ خواستند که «دیپلماسی را بر تحریم و جنگ در مذاکرات با ایران» ترجیح دهد و به «توافق گروه پنج به‌علاوه یک با ایران» پایبند بماند. امضاء کنندگان این نامه تصریح کرده‌اند که «وقتی گروه کشورهای 1+5 توانست با ایران به توافق جامع و نهایی برسدن، آنها که خود را «جمعی از ایرانیان آمریکا، از دانشگاهیان، هنرمندان، صاحبان کسب و کار تا فعالین حقوق بشر و طرفداران دمکراسی» نامیده‌اند، « نفسی راحت» کشیده اند. ارواند آبراهمیان (استاد دانشگاه شهر نیویورک)، عبدالعلی بازرگان (نویسنده و معمار)، فریده فرهی (استادیار دانشگاه هاوایی)، احمد کریمی حکاک (استاد دانشگاه مریلند)، آصف بیات، فیروزه دوما، مازیار جبرانی (کمدین)، شهره آغداشلو (هنرپیشه)، شیرین نشاط (هنرمند)،تریتا پارسی (لابی گر)، احمد کیارستمی (مدیر عامل شرکت کوانتوم)، اعظم علی (آهنگساز) و کامران الهیان (کارآفرین و مدیر عامل گلوبال کاتالیست فاندیشن) از جمله امضاکنندگان این نامه که به امضای سی و هفت تن رسیده ‌است هستند.

من وطن فروشم و خائن!

شايان آريا

پس از انتشار نامه سى تن از فعالان سياسى به رئيس جمهور منتخب آمريكا، آقاى دانلد ترامپ، رژيم اسلامى و عوامل اش از هر سو وحشت كرده و با حمله به امضاء كنندگان آن نامه تا توانستند تاختند و به تبعييت از صدا و سيماى جمهورى اسلامى آنان را وطن فروش و خائن ناميدند. اينجانب به عنوان يكى از امضاء كنندگان آن نامهء سی نفره به رئيس جمهور منتخب آمريكا، آقاى دانلد ترامپ، جهت راحت شدن خيال منتقدين و روشن كردن موضع خودم رسما اعلام می‌كنم... در نظامى كه باطل جاى حق، دروغ جاى راستى، خيانت جاى خدمت، وقاحت جاى نجابت، فقاهت جاى عقلانييت، جهل جاى دانش، و ارازل و اوباش جاى فرهيختگان و بزرگان نشسته اند، چه جاى شگفتى است كه من و امثال من نيز وطن فروش و خائن خطاب شويم؟

ما و نامه به ترامپ

رحیم همتی

این نامه عیان کرد که حکومت حاکم بر ایران نه تنها هیچگونه اپوزیسیون متشکل و مستقلی ندارد بلکه فقط عده ای پوتین و فیدل و قاسم سلیمانی پرست منتظر کنشی هستند برای حمله بدون فکر و گفتگو! دهان ها باز، چشم ها بسته، و فکرها تعطیل! دوستان! اگر دوستدار ایران هستیم باید گفتگو کنیم، باید بغض ها را کنار بگذاریم، باید برای نجات از دیو سیاه استبداد و زندگی مردم، برنامه ارائه دهیم، با نابود باد این و زنده باد آن ایران درست نخواهد شد، باید خرد جمعی را بعنوان یگانه راه رسیدن به جامعه ای آزاد و امن قبول کنیم و به آراء مخالف احترام بگذاریم.

دو گفتگوی سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن:

خطرات و امیدها برای آینده ایران

با اسماعيل نوری علا

فايل تصويری    فايل صوتی

فساد درون نظام، انتخاب ترامپ و نقش اپوزیسیون

با حسن اعتمادی

فايل تصويری    فايل صوتی

 17 دی، روز برداشت متدینین از یک نظام بی‌دین!

احمد علم الهدی، جوش می زند!

خبرگزاری ایسنا: بمناسبت سالگزد 17 دی و روز کشف حجاب، احمد علم‌الهدی، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، گفت: در روز 17 دی کشف حجاب اجباری رضاخانی در کشور شروع شد، امروز 17 دی است و مصادف با سالروز کشف حجاب اجباری رضاخان است و آن روز برداشت متدینین از نظام حکومتی یک نظام بی‌دین و دشمن اسلام و قرآن بود... رضاخان یک نوکر حلقه به گوش و چکمه به پای انگلیسی بود و اصل سیاست متعلق به انگلیس بود؛ ابتدا آمدند سراغ حجاب دختران ما و سپس چادر زنان را مدنظر قرار دادند. آیا فقط منظور توسعه فحشا و بی بندوباری بود و یا هدف بالاتری را مدنظر داشتند؟.. دشمن می‌خواهد با توسعهء بی‌حجابی این میدان را تخلیه کند، الگوها و نمادهایی که از دروازهء غرب به عنوان مدل تازه وارد کشور می‌شود و شوهای لباسی که دشمنان خدا تشکیل می‌دهند و موارد فسق و فجوری که به دست وابستگان غربی انجام می‌شود برای تهی کردن کشور از نیروی انسانی است.

خانهء رضاشاه را هم تصاحب کردند!

در یک تصمیم ناگهانی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، بخش مربوط به معاونت این اداره به خانه ی تاریخی «رضاخانی» منتقل می شود. این خانه که در فهرست میراث ملی ایرانیان به ثبت رسیده است، در اواخر دوره، قاجاریه ساخته شده و بیش از صد سال قدمت دارد و اولین خانه رضاشاه در سمت «سردار سپه» ی اوست. باید توجه داشت که در طول نزدیک به چهل سال گذشته هربار یکی از خانه های تاریخی را (غیرقانونی) به دست موسسات خصوصی داده اند، یا در اختیار یکی از سازمان های دولتی گذاشته اند، معمولا پس از چندی جز ویرانه ای از آن ها باقی نمانده است؛ و اکنون نیز هیچ اعتمادی نمی توان به گفته های مدیرکل تازه ی آن در ارتباط با «حفظ و نگهداری و سالم ماندن» این اثر تاریخی داشت.>>>

لزوم تحزب برای ایرانیان

محسن ذاکری

از زمانی که «حزب سکولار دموکرات ایرانیان» تأسیس شد و اعلام موجودیت کرد، چند پرسش جدی و قابل تأمل متوجه این حزب است؛ از جمله اینکه «کنش حزبی در برونمرز چه فایده و راندمانی دارد و چرا اکنون باید حزب تاسیس نمود؟» پرداختن به این مقوله که جامعه ای که در آن ‌احزاب «مدرن» فعالیت ننمایند و کنش و واکنش سیاسی نشان ندهند جامعه ای قدیمی وسنتی است، می تواند پاسخی عمل گرايانه به اينگونه پرسش ها باشد. همدوش اين پرسش می توان به پرسش ديگری نيز توجه داشت: «در جهان امروز، و از زمان پای گیری احزاب در قالب امروزی، و اتکای به قدرت سیاسی آنها، جایگاه شهروندان چه تغییری کرده است؟»

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000