دورهء نو و سیاست ورزی نو
احمد تقوائی
براستی
اگر اکثریت نیروهای سیاسی، و بویژه نیروهای غیر مذهبی ایران، چهار
سال پیش از انقلاب 57 به این نتیجه رسیده بودند که، در فاصلهء سال
های 1975 تا 1980، ما شاهد تحولات اساسی در ایران خواهیم بود و، در
میان سناریو های گوناگون، سقوط نظام پهلوی نيز یکی از آن سناریو
های محتمل است، چه سیاستی را بر می گزیدند؟ و چگونه ساختاری را
برای تاثیر گذاری بر تحولات پیش می گرفتند؟ به نظر می رسد که
اکنون نيز چرخش بزرگی در فضای سیاسی خاورمیانه، بویژه کشورهای
حوزهء خلیج فارس، در خال شکل گرفتن است...
بنیاد شهید، نهادی در اوج فساد
گزارش وارده
داستان
بنیاد شهید و مسائل پشت پرده آن از رمز و رازهای عجیب در ایران
است. این سازمان عریض و طویل که برای حمایت از خانواده های کشته
شدگان جنگ ایران و عراق تاسیس شد، خود به یکی از بزرگترین قطب های
اقتصادی و البته اختلاس در ایران تبدیل شده که در همه گونه کسب و
کار تجاری از انرژی و فروشگاه های زنجیره ای تا معدن و مرغداری و
بانکداری در حال فعالیت است. آنچه در این دکان پر
سود تاکنون رخ داده هم عجیب و مهیج و هم دردناک و تاسف آور است.
«برِگزیت»
برای ایران، به جای آشتی ملی
فرزانه روستایی
اگر قرار است آشتی ملی به عنوان یک راهکار خروج از بحران با انکار
و پرت
و
پلاگویی منجر شود شاید روزی برسد که با آشتی ملی هم نتوان کشور را
نجات داد.
آقایان مدیران اصلی کشور، که اکثراً بالای هشتاد سال سن و کلکسیونی از انواع سرطان
های لاعلاج را دارند، خیلی نگران ده سال آینده و آشتی ملی نیستند،
زیرا معلوم است ده سال آینده کجا هستند. اما اگر نسل جوان کشور را
نتوان به ده سال آینده امیدوار کرد، در آن صورت شاید تیم دونالد
ترامپ با همکاری اسراییل برای آینده ایران راه حلی پیدا کند و
عربستان سعودی هم هزینهء آن را بپردازد.
چرا در ایران روز جهانی زبان مادری جشن گرفته نمی شود؟
عبدالستار دوشوکی
بر
اساس تبیین یونسکو، بارزترین مؤلفهء فرهنگی و هویت جمعی هر قوم و
ملتی، زبان آن می باشد. اهمیت آموزش و تدریس به زبان مادری نه تنها
بمثابه یک حق طبیعی و مسلم انسان، بلکه به عنوان اساسی ترین وسیله
ارتباط انسان و موثرترین واسطه کنش و واکنش او با محیط خویش می
باشد. ترقی و پیشرفت انسان ها و جوامع آنها ارتباط کاملاً مستقیم
با توانایی آنها در تحصیل دانش و آموختن علم از گهواره تا گور
دارد. متأسفانه فرزندان اقوام ايران آموزش ابتدایی را (در مقایسه
با فارس زبانان) با نابرابری زبانی آغاز می کنند.