چهارشنبه 2 و پنج شنبه 3 فروردين 1396 ـ  22 و 23 مارس 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

بخش هایی از پیام های نوروزی سال های گذشته

 کورش زعیم، زندانی حکومت اسلامی

ملتی زنده است و هرگز نخواهد مرد که زیر شمشیر و چکمهء دشمنی که جان و توان او را می گیرد، هویت تاریخی و فرهنگ ملی خود را از جان عزیزتر محافظت کند. این هویت فرهنگی جهان پسند یک ملت است که او را جاویدان می سازد؛ و ملت جاوید ایران در بدترین و خشن ترین شرایط، و زیر یورش وحشی ترین دشمنان، فرهنگ خود را چون حلقهء نجات در بر گرفت و غرق نشد. اکنون هم که زیر شمشیر و چکمه دشمنان هویت و فرهنگ ملی خود هستیم، بیش از پیش و آنقدر و آن چنان ایستادگی می کنیم و از خود گذشتگی نشان می دهیم تا این توفان فرهنگ کش هم بگذرد.>>>

عـید در قفـس!

فرخی يزدی

سوگواران را مجال بازدید و دید نیست

باز گرد ای عید از زندان، که ما را عید نیست

وای بر شهری که در آن مزد مردان درست

از حکومت غیر حبس و کشتن و تبعید نیست

بی گناهی گر به زندان مُرد با حال تباه

ظالم مظلوم کش هم تا ابد جاوید نیست>>>

بازگشت عارف!

عبدالرضا داوری، از مشاوران باند انتخاباتی اوس محمود احمدی نژاد، در صفحهء توئیتر خود نوشت: «در صورت انتخاب حاج حمید بقایی به ریاست حکومت، عارف باز می گردد!» در عکس های اخيراً منتشر شده نيز "عارف" در حال بازگشت با متروی تهران دیده می شود!  و حتی گفته شده که عارف، موقع پیاده شدن از مترو، به دست فروشان حاضر در ایستگاه گفته: «من جایی نرفته بودم که بخواهم برگردم! آب اینجا، نون اینجا، کجا برم بهتر از اینجا؟!» اما بعداً خبر شديم که عبدالرضا داوری همچنين نوشته است: «امیدوارم در دولت دوازدهم، به ریاست حمید بقایی، زمینهء بازگشت و فعالیت هنرمندانی که دل در گرو ایران و ایرانی دارند، فراهم شود». و این پست ايشان با تصاویری از چهار خوانندهء ایرانی مقیم لس آنجلس و دوبی یعنی عارف، معین، امید و سیاوش قمیشی همراه بوده است! که معلوم می شود ما اشتباه کرده ايم و اين عارف آن عارف نيست بلکه آن يکی عارف است.

حدود ترُخصّ و ترُقّص نوروزی!

حمیدرضا رحیمی

بر اهل فقه و تقليد آشکار است که مؤمنان محترم در صورت سفر و دور شدن از مبداء سفر به حدی که «حدّ ترخصّ» خوانده می شود، حق دارند نماز را شکسته بخوانند و روزه نگيرند. و اما، به فتوای فدوی، تنها فایدهء «حدّ ترخصّ» آن است که پس از دور شدن از مبداء سفر به اندازهء 1350 متر، یعنی آنگاه که مسافر از تیر رس مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، دور شده و اطمینان حاصل کنند که به تیرغیب آنان دچار نمی شوند، «حد ترقص» آغاز می شود! >>>

معنای پرچم شير و خورشيد نشان

سرویس سیاست نشريهء دولتی مشرق

حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، عضو مجمع روحانیون مبارز، بر جنازهء ادیب برومند رهبر جبهه مرتد ملی که پرچم ایران در دوران رژیم پهلوی را بروی آن کشيده بودند نماز خواند و این سؤال را به وجود آورد که فردی مانند وی که خود را منتسب به امام و انقلاب می‌داند و لباس روحانیت را به تن دارد چرا به خود اجازه می‌دهد بر تابوتی نماز اقامه کند که پرچم رژیم پهلوی روی آن انداخته‌اند. آيا دعایی متوجه می‌شود که پرچم شیر و خورشید نماد چیست یا نه؟ پرچم شیر خورشید یعنی مراجع و علمای اسلامی نمی‌فهمند و این اعضای جبهه ملی هستند که می‌فهمند لایحه قصاص یعنی لایحه غیرانسانی. پرچم شیر و خورشید یعنی حکومت پهلوی و طاغوت بر حق است و جمهوری اسلامی ایران ضد حق. پرچم و شیر خورشید یعنی اینکه اعضای جبهه ملی امام خمینی ره و حکم تاریخی ارتداد جبهه ملی را قبول ندارند. پرچم شیر خورشید یعنی اینکه لایحه قصاص که نص صریح قرآن کریم است، غیرانسانی است. پرچم شیر و خورشید در زمان حاضر، یعنی دشمنی، عناد و نماد ضد انقلاب و منافقین. پرچم شیر و خورشید در یک کلام، یعنی نفی امام خمینی  ره و نفی میراث ارزشمندش یعنی انقلاب اسلامی ایران.

سال مارتین لوتر: مردی که به قرون وسطی فرمان ایست داد

برگرفته از سايت صدای آلمان

سال جاری سال مارتین لوتر خوانده شده و از پنج ماه پيش برنامه‌های گسترده‌ای برای یادبود و بزرگداشت این مصلح بزرگ دینی شروع شده است. مارتین لوتر، پیشوای جنبشی است که به رفرم یا نوسازی آیین مسیح منتهی شد و پیدایش کیش پروتستان را به دنبال داشت. او تنها اصلاح کلیسا و زندگی معنوی پیروان مسیح را می‌خواست، اما در دورانی که یکسره بر بنیاد دین بنا شده بود، اقدام او به مثابه دگرگونی تمامی دوران بود. مارتین لوتر از نقش بزرگی که در تاریخ تمدن بشر ایفا کرد بی‌خبر بود؛ روحانی ساده‌ای بود که تنها قصد داشت به وظیفه دینی خود عمل کند و ساحت دین را از قیدوبندهای دنیوی بپالاید.

حضرت خضر، چپ ما، و جبههء ملی

سام قندچی

واقعاً باید به حال سکولار های ایران، بویژه چپ ایران گریست که اکثریت آنها نه تنها در مطبوعات خود بلکه هر جایی نظیر صدای آمریکا در رسانه های فارسی زبان بین المللی نفوذی داشته اند، به مشاوران رژيم اسلامی تبدیل شده اند. لطفاً به مصاحبه های آنها در آن رسانه ها درباره مسائل مختلف دقیق گوش کنید. مرتب رژيم اسلامی را نصیحت می کنند که این کار و آن کار را بکند و برخی از آنها هم به روشنی می گویند که اپوزیسیون نیستند و باز هم بعنوان سخنگویان اپوزیسیون به آن برنامه ها دعوت می شوند.

در شکست و پيروزی جشن!

اسماعيل نوری علا

از گذشته های دور هزاره ای، در ميان آنچه برای ما باقی مانده مجموعه ای نيز از «جشن» ها وجود دارد که سال و فصل و ماه و روزمان را نقطه گزاری می کنند. برخی از ويژگی های اين جشن ها بسيار فکر برانگيزند، آن سان که مرا هم - که نه تاريخ دانم و نه آئين شناس و مقوم - بر می انگيزانند تا درک خود را از برخی از آن ويژگی ها بازگو کنم. نخستين ويژگی اين تقويم اصيل و باستانی آن که در سراسرش از عزاداری و اندوه خبری نيست. نه کسی بر مرگ زرتشت بر سر می کوبد و نه سوم و هفتم و چلهء قديسی را به خاک بر سری می گذراند؛ و داريوش شاه اش، در ستايش خداوندی که بدان باور دارد، از او بابت آفرينش «شادی» سپاس می گذارد.

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد

سال 1396 سال زکریای رازی نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد، به رسم هر ساله ی خود، امسال نیز، در آستانه ی بزرگترین و مهم ترین عید و جشن ایرانیان، نامی را یرای سالی که از راه می رسد انتخاب و پیشنهاد می کند. هدف بنیاد میراث پاسارگاد از نامگذاری این سال ها متوجه ساختن مردمان به ارزش های کم نظير میراث های فرهنگی و تاریخی ایرانزمین، در طول تاریخ، بوده است؛ میراث هایی که به دلیل بی توجهی، تبعیض، و یا فرهنگ ستیزی در سایه قرار گرفته و یا در خطر ویرانی و نابودی افتاده اند. یکی از این میراث ها شخصیت های بزرگی هستند که به دلیل استثنایی بودن در حوزه های علمی، ادبی، سیاسی، و فرهنگی دهش های مهمی به تاریخ سرزمين ما و به جوامع بشری داشته اند و می توانند در فهرست «میراث جهانی غیرملموس جهانی» قرار گیرند. اما این افراد متاسفانه حتی در فهرست «میراث ملی غیرملموس» ما نیز جایی ندارند. امسال بنیاد میراث پاسارگاد، تصمیم گرفته است تا سال  1396 را به نام «ابوبکر زکریای رازی» پزشک، شیمیدان، و فیلسوف انسانمدار و خردمند بزرگ سرزمین مان نام گذاری کند.

دريافت کنندگان «جايزه نوروز» امسال

«جایزه نوروز» همه ساله، همراه با فرا رسيدن  نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان، از سوی بنیاد میراث پاسارگاد برای قدردانی به کسانی اعطا می شود که به طور داوطلبانه در راستای معرفی و نگاهبانی ميراث های فرهنگی و طبيعی ايرانزمين کوشيده و، بي انتظار مزد و پاداشي، بخشی از وقت و امکانات خود را در خدمت آگاه کردن مردمان نسبت به اهميت نگاهبانی و نگاهداری اين ميراث گذاشته اند و يا با اينکه در نهادهای دولتی و وابسته به دولت کار می کنند، حاضر به همگامی با تخريب گران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران نشده و هر جا که لازم بوده در حد امکان و توان شان مقابل اين ويران گری ها ايستاده اند. دريافت کنندگان امسال جايزه عبارتند از: دکتر یوسف مجید زاده در رشتهء میراث فرهنگی، و دکتر حسین صدقی، در رشته ی میراث طبیعی و محیط زیست. (پيوند برای اطلاعات بيشتر).

در ایران خبری نیست!

بهرام رحمانی

ری در ایران، خبری نیست جز این که همهء سران و مقامات و مسئولین کشور، هر کدام به فراخور حال و پست و مقامش سهم خود را از قدرت و ثروت می‌برد. اما سهم اکثریت مردم ایران، سانسور و اختناق، سرکوب و زندان، شکنجه و اعدام، فقر و سیه‌روزی است. جز این که بسیاری از مزد بگیران، همواره «شرمنده» خود و خانواده‌هایشان هستند! اگر هم کسی «ناشکری» کند و از قوانین اسلامی و حاکمیت عدول نماید بی‌شک زندان و شکنجه و حتی اعدام در انتظارش است. این قوانین و منطق دین و مذهب و خدا و سرمایه است.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000