جمعه 25 تا يک شنبه 27 فروردين 1396 ـ  14 تا 16 آوريل 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

فتوای ارتداد مسلمان‌های سکولار

بخشی از نوشتهء اکبر گنجی

آیت الله علم الهدی، پدر زن ابراهیم رئیسی و نمایندهء ولی فقیه در استان خراسان رضوی،.. طی سخنانی مسلمان های زاویه دار با آیت الله خامنه ای، و معتقد به تفکیک نهاد دین از نهاد دولت (سکولاریسم)، را مرتد به شمار خوانده و می گوید: «مشکل امروز ما نفوذ سکولاریسم در اندیشهء مسلمانان متدین است و افراد مسلمانی که امروز با رهبری ولایت زاویه پیدا می‌کنند و عناصری که دم از روشنفکری می ‌زنند اما چشم آنها به دروازه غرب و لیبرال دموکراسی است و افرادی که حزب تشکیل می ‌دهند تا با آن با رهبری زاویه پیدا کنند اینها همان بنی‌امیه زمان هستند و همان افرادی هستند که به گفته امام باقر مرتد هستند». علم الهدی میرزا ملکم خان و آخوندزاده را هم مرتدانی به شمار می آورد که استعمارگران از آنها برای سکولار کردن علوم استفاده کردند. می گوید: «روزی که جریان استعمار بریتانیا در کشورهای اسلامی ازجمله کشور ما نفوذ کرد، اولین قدمی که برداشتند، سکولار سازی علم و تعلیم بود...بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ما، تبدیل دانشگاه سکولار به یک محل عبادت است... مدرنیسم بر سه اصل "ناسیونالیسم"، "اومانیسم" و "سکولاریسم" استوار است، اصل ناسیونالیسم می ‌گوید بشر باید در همه امور به فکر خود متکی باشد و سراغ بیرون فکر خود به نام دین و مذهب نرود، سکولاریسم نیز معتقد است مدیریت زندگی بشر در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست باید جدای از دین و مبتنی بر اندیشه خود باشد؛ سکولاریسم یک آفت و انحراف برای دانشگاه است» (برگرفته از گويا نيوز)

چگونه ترامپ می‌تواند حکومت ایران را فلج کند

گزارش کيهان لندن از مقالهء «نيويورک پست»

روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارشی به موضع جدید واشنگتن نسبت به ایران پرداخته و می‌نویسد: «در واشنگتن نوعی اتفاق نظر در مورد به عقب راندن ایران حاصل شده است». توصیهء نیویورک پست به دولت آمریکا: دولت ترامپ می‌تواند برای آزادی برخی از زندانیان عقیدتی در ایران پافشاری کند. سران جنبش سبز باید آزاد شوند. موضوع حقوق بشر ایران را در اولویت دیپلماسی خود قرار دهند.

ترفند جدید حکومت اسلامی برای مهار آمریکا!

شرکت هواپیمایی آسمان و کمپانی آمریکایی بوئینگ برای تحویل شصت فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ توافق کرده اند... به گفتهء مدیرعامل شرکت مرگ بر آمریکای بوئینگ(!)، رژيم اسلامی با خرید شصت فروند هواپیمای ساخت آمریکا در صدد ایجاد شغل برای هجده هزار بی کار آمریکایی است! البته ناظران سیاسی و کارشناسان مسایل آمریکا و اقتصاد جهانی می گویند اگر آمریکا دو - سه دشمن اصلی دیگر مثل حکومت اسلامی داشت مسائل و مشکلات اقتصادی و بیکاری در آن کشور بکلی ریشه کن می شد! اما روايت حکومت اسلامی از لون ديگری است و گفته می شود که ایجاد شغل برای آمریکایی ها ترفند زیرکانه و پولتیک ويژهء ایران جهت خانه نشین کردن آمریکایی ها و جلوگیری از تهاجم آنها به سایر کشورها است؛ زیرا مقامات برجسته و دانا و هوشمند ایران عقل های خود را روی هم ریخته و به این نتیجه رسیده اند تا با ایجاد شغل در آمریکا، سر مردم و بیکاران امریکایی را در کشور خودشان گرم کرده و مانع خارج شدن آنها از خاک آمریکا و تهاجم به سایر ممالک شوند!>>>

تست جغرافی، و بقيهء قضايا!

حمیدرضا رحیمی

خوانندگان محترم ضدانقلاب بعنوان تکلیف ش بفرمایند که: «جزیرهء "مانوس" کجاست؟» بله؟ از عهدهء پاسخ بر نیامدید؟ جداً که شما خوانندگان محترم ضدانقلاب هم دیگر شورش را در آورده اید!.. پس کجاست آن مغزهائی که می گویند فرار فرموده اند؟! آخر اینکه کاری نداشت! حتا فدوی با آنکه مشمول فرار مغزها هم نیست، نمی داند! یعنی راست اش، تا پیش از ملاحظهء خبری که در پی می آید، نمی دانست: « بی.بی.سی: به گفتهء پناهجویان ساکن در جزیرهء مانوس، واقع در "پاپوآ"ی گینهء ‌نو، دو پناهجوی ایرانی که پیشتر گزارش شده بود مورد ضرب و جرح پلیس و مأموران اداره مهاجرت قرار گرفته بودند، تحت مداوا قرار گرفته‌اند»... که اینک دیگر می داند و این دانش را، نخست ممنون برادران، و سپس مدیون دو هموطنی می داند که از دست حضرات آیات به آن گوشهء گمنام از کرهء زمین گریخته، پناهنده شده و توسط مأموران مهاجرت و پلیس، به این روز افتاده اند.

احمدی نژاد: «من مخالف هستم، من فرق دارم، من موثر هستم».

مجید محمدی

قبل از ثبت نام احمدی نژاد به عنوان نامزد ریاست جمهوری تصور بسیاری بر این بود که ابراهیم رئیسی پدیده‌ قابل توجه انتخابات ریاست جمهوری امسال خواهد بود اما ثبت نام وی بر خلاف توصیه‌ی خامنه‌ای و به احتمال زیاد رد صلاحیت وی و نامزد مورد نظرش بقایی اخبار و فضای انتخاباتی را متوجه وی خواهد کرد. او با این کار نقش اولی صحنه‌ی نمایش را از رئیسی تا اینجای کار دزدیده است. بدون شک رفتارهای وی هم در فرایند انتخابات و هم در نتیجه تاثیر خواهد گذاشت. احمدی نژاد با این کار می خواهد به طور ضمنی سه مطلب را به افکار عمومی انتقال دهد.

حمایت خامنه ای از رئیسی بدتر از حمایت او از احمدی نژاد است

گفتگو با قاسم شعله سعدی

الان در افکار عمومی، آقای رئیسی کاندیدای آقای خامنه‌ای است؛ همان آقایی که در کشتار دههء شصت دست داشته است. حمایت کردن از رئیسی بدتر از حمایت کردن از احمدی نژاد است و امیدوارم آقای خامنه‌ای  تجدید نظر کند. واقعا از انتخاب‌های ایشان تعجب می‌کنم چون حتی مغول‌ها که وحشی بودند، وقتی به ایران آمدند، کسی مثل «خواجه نصیر» را مسوول دولت کردند. خواجه نصیر نفر اول علمی، سیاسی و ادبی ایران بوده است.رضا شاه که می‌گویند بی سواد است، آقای «فروغی» یا «ذکاء الملک» را رییس دولت خود کرده بود. او نفر اول سیاسی، ادبی، حقوقی و فرهنگی ایران به شمار می رفت. حالا ببینید دور و بر آقای خامنه‌ای چه کسانی ایستاده‌اند.

رییسی را کاندید نشده بی اعتبار کرده اند!
سام قندچی
 

حمایت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از کاندیداتوری ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نابود کردن شانس آقای رئیسی برای تصدی مقام ولایت فقیه است.  دو روز پیش نیز بحث شد که آقای محمود احمدی نژاد، طرح خود را دارد و  امیدوار است که نقشی مانند مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در زمان درگذشت آیت الله خمینی، در تعیین ولی فقیه آینده کسب کند، و به همین دلیل، محمد علی رامین، در نوشته ای، محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشائی و حمید بقایی را "سه دلقک بهاری" خوانده است.

واژه خانه: نقش جهان بينی در تعريف اصطلاحات  سياسی

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری        فايل صوتی         دانلود

انتخابات حکومتی و صف آرایی دو جناح

حسن اعتمادی -  جمشید اسدی

در تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

حمله به سوريه و نقش آلترناتيو در تحولات سياسی

اسماعیل نوری علا، حسن اعتمادی، آنجلو طالبی

در برنامهء ياران، بمديريت علیرضا میبدی

بد و بد تر ِ جمهوری اسلامی

شکوه میرزادگی

همیشه این سخن از سوی موافق و مخالف هست که: «پس مردم چه؟ آن ها چه کاره اند و چه باید بکنند؟ یا چرا در صدی از مردم، با این که این همه بدبختی و فساد و تباهی را می بینند، باز می روند و در انتخابات شرکت می کنند؟» جواب این پرسش را از قول یک جوان «شهروند - خبرنگار»ی می دهم که در دوره ی قبل بيست و يک سال داشت. او می گفت: «سه هفته نخوابیدیم. شب و روز دویدیم». از او پرسیدم: «برای کدام کاندیدا؟ بد یا بدتر؟» خندید و گفت: «در جمهوری اسلامی همه بدترند».

آقای سروش کدام اصلح، کدام صالح؟!

آرش صبحی

آقای عبدالکریم سروش - که در آستانهء انتخابات نمایشی و فرمایشی خطاب بمردم فرموده اند که  آنها بايد بين صالح و اصلح يکی را انتخاب کنند - بعد از این همه بند بازی و دوگانه زیستی بین اسلام و دمکراسی دینی و... باید یک تعریف درست و حسابی از صالح و اصلح ارائه نمایند و پس از آنکه مفاهیم صالح و اصلح را با روشنی و نه بند بازانه ارائه فرمودند، بگویند در کدام مقطع از عمر نکبت بار نظام اسلامی اصولا" صالح و مصلح و اصلحی وجود داشته؟

کشتار «شيخون» و واکنش كمونيست های امروز

علی رضا اردبيلی

وقتي پروسهء شش سالهء كشتار بدون مجازات مردم سوريه توسط رژيم هاي سوريه، روسيه، ايران و حزب الله لبنان با هجوم موشكي ارتش ايالات متحده آمريكا، براي يكبار هم كه شده، مورد اخلال واقع شد، سكوت هاي ننگ آور اين جماعت شكسته شد و همان هايي كه به هيچيك از قطعنامه ها و گزارشات امنستي اينترناشنال، ديدبان حقوق بشر، و سازمان ملل، در محكوم كردن جنايات ضد امپرياليستي و "ظفرمندانه"ی رژيم اسد و حاميان اش، آن هم در حد انعكاس سطري از آنها در مدياي خود، وقعي ننهاده اند، ياد سازمان ملل افتادند! موضوع اين نوشتهء كوتاه، ديدن خطوط اصلي تصوير جهان در نگاه كمونيست هاي ايراني امروزي است.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000