دوشنبه 4 تو سه شنبه 5 ارديبهت 1396 ـ  24 و 25 آوريل 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

شماره مخصوص انتصابات موسوم به انتخابات

حمیدرضا رحیمی

دو شهروند: فردی که قول حل مشکلات کشور را در صد روزه داد و حال منکر آن گفتهء خود شده و اعلام می‌کند تا صد سال آینده مشکلات کشور حل نمی‌شود با چه ایده، افکار و برنامه‌ای می‌خواهد مجدداً کاندیدا شود؟ البته این را به نظرم با صداقت گفته چرا که اگر دولتی شبیه دولت ایشان به سر کار بیاید صد سال که هیچ در هزار سال هم درست نمی‌شود چرا که در هر چهار سال بيست تا سی سال کشور را به عقب‌تر می‌برد!

فدوی: مراتب در مجالی به آگاهی ریاست محترم آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) رسید. بعدالتحیه و السلام فرمودند: بین خودمان باشد، ضدانقلاب نشنود، لکن اینجانب جامعهء شکوهمند اسلامی را بلحاظ تاریخی، در اصطلاح، معادل دوران قاجار تحویل گرفته است، برادر فدوی!

حکومت قتل عام

یادداشتی در حاشیه «انتخابات»

شکوه میرزادگی

این روزها بین نویسندگان و ژورنالیست های  مخالف و موافق رای دادن، بحث هایی درگرفته که برای من دردناک است؛ زیرا هر دو طرف مخالف جمهوری اسلامی هستند اما، در ارتباط با رای دادن و یا رای ندادن، نظریات متفاوتی دارند. متاسفانه به نظر می رسد که این «نظریات متفاوت» اکنون دارد به سویی می رود که مخالفین حکومت اسلامی هم روبروی هم بایستند که خطرش برای ایران و ایرانی از رای دادن و رای ندادن بیشتر است. قضیه هم از آن جایی شروع شد که یکی از اصلاح طلب های طرفدار جمهوری اسلامی صفت «قتل عام» را برای یکی از کاندیداها، یعنی «آیت الله رییسی» عنوان کرد...

نقش‌ مسجد و مسجدی در انتخابات

س. اقبال

در ایرانِ اسلامی «مسجدهای مستقل از حکومت» را برای همیشه به تاریخ سپرده‌اند. چون بر گردش کار مسجدها بدون استثنا از سوی اداراتِ امور مساجد و جامعه‌ی روحانیت مبارز، نظارت می‌شود. امام جماعت را هم آنان برای مسجد برمی‌گزینند و از این طریق سیاست‌های حکومتی خودشان را در گردش کار و اداره‌ی مسجد دنبال می‌کنند. از سویی دیگر، پایگاه بسیج ناحیه و محله را نیز حسابگرانه در ساختمان مسجد جانمایی کرده‌اند، چون از نگاه سپاه قرار است مسجد به بسیج مشروعیت و آبرو ببخشد.

پیش زمینه های گذر به دمکراسی:

سکولاریسم و لائیسیته، توأماً!

کوروش اعتمادی

بسیار ساده انگارانه است بپذیریم که مسیر گذر به نظم سیاسی مدرن، دمکراتیک و سکولار همراه با آکتورهای سیاسی که همچنان باورمند به تأثیری گذاری دین بر سیاست در حوزه حکومت میباشند، امکان پذیر است. آنکس که شریعتمدار است و دین را موضوعی سیاسی و نه امر شخصی قلمداد میکند یک بنیادگرای دینی است و هرگز نمیتواند باوری به دمکراسی و آزادی انسان داشته باشد. دین در حوزهِ حکومت صرفا ً یک ابزار سرکوب و تحمیق اندیشه است و سیاستمدار دینمدار عامل و آمرِ اجرای سرکوب و تحمیق اندیشه است.

شماره مخصوص ايام ثبت نام کانديداهای ریاست جمهوری!

در ایام انتخابات ریاست حکومت در آمریکا، که آن همه ادعای ابرقدرت بودن، و جمعیتی چهار برابر حکومت اسلامی داشتن را دارد، سه الی چهار نفر کاندیدا می شوند که عمری را در فعالیت های سیاسی و اقتصادی و مدیریت کلان گذرانده و به اصطلاح استخوان های خود را خرد و موی سر و سایر نقاط بن را سفید کرده اند! این امر نشان می دهد که ایالات متحده از نطر داشتن مغز های سیاسی و نخبگان اقتصادی و مدیران زبده و کارآمد با کمبود مواجه است و شاید هم تعصب و حمیت و عشق خدمت به امت همیشه در ایالات متحده آمریکا در میان تکنوکرات ها و سیاستمداران آمریکایی مثل سیاسیون حکومت اسلامی وجود ندارد! در نتيجه با شروع ثبت نام از علاقمندان به خدمت در پست ریاست حکومت ایران اسلامی و هجوم طبقات مختلف مردم به مراکز ثبت نام؛ ناظران سیاسی و منطقه ای و دشمنان نظام مقدس انگشت حیرت به دهان و هرجای بدتر خود فرو کرده و از وجود اینهمه کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست حکومت ابراز شگفتی کرده اند!

آلترناتيوسازی يعنی آماده شدن برای فردا

اسماعيل نوری علا

مشکل اصلی اپوزيسون انحلال طلب، و آلترناتيوهای موجود در آن، نداشتن «آينده نگری» است. کسی که فقط به امروز می چسبد قادر به کنترل فردا نيست. بخصوص که «امروز» منشاء بی حرکتی، نوميدی، تفرقه و رقابت مسموم در ميان اپوزيسيونی است که خود را برای «فردا» آماده نمی کند و آنگاه، در فرا رسيدن هر فردائی، با پايبندی به تحليل های ديروزی خود، از شراکت مؤثر در روند انحلال باز می ماند.

زمان بندی اهداف «تحول خواهانِ» ملی - مذهبی

برگرفته هائی از يک گفتگو با رضا علیجانی

نمی‌توان همه چیز را به تغییر حکومت موکول کرد. نمی‌توان گفت که اول باید حکومت عوض شود تا بعد اموری مثل آلودگی هوا، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، فقر، اعتیاد و ...  تغییر کنند. مردم نمی‌توانند حل مشکلات زندگی روزمره‌شان را به تغییر حکومت و پردهء آخر موکول کنند. «برخورد مطالبه محور» نمونهء‌ روشنی از این نوع مواجهه است. ما می‌توانیم برخی از مطالبات‌مان را در همین چارچوب به دست بیاوریم، در ضمن این که تلاش می‌کنیم این چارچوب‌ها را تغییر بدهیم.

کدام مبارزه در اولویت است؟ سیاسی یا فرهنگی؟

گزارش نخستین جلسه‌یِ «ميزگرد آنالیز»

برگزار کننده: مجلهء «پژوهش»

شرکت کنندگان: آرمان چاروستائی، ميلاد آقائی،

 بيتا بانی، مسيح رضوانی، کاظم موافق، بهرام آبار، دامون گلريز، ملکی، مصطفی عرب، حشمت رئيسی، فؤاد پاشائی، شهلا ممتاز، برديا پارس

از نظرِ کیمیا اثرِ «کدخدا» تا توصیه‌های انتخاباتی «قرقاول»

یادداشت شماره نهصد

بامداد دیروز که شورای نگهبان قانون اساسی رکود تازه‌تری به جای گذاشت و در درازای پنج روز به پروندهء هزار و ششصد و  سی و شش تن داوطلبان انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست‌جمهوری اسلامی، رسیدگی کرد به راستی به نظر کیمیا اثر آقای کدخدایی «مرد اول »شورای نگهبان، که در چند روز پیش از آن ابراز فرموده بودند، ایمان آوردم. البته ایمان داشتم؛ اما ایمانم راسخ‌تر شد. آقای کدخدایی در بازدید از محل نام‌نویسی داوطلبان در وزارت کشور، از این مراسم،  به عنوان «جشنواره» نام بردند و فرمودند: بیش‌تر این‌ها تأیید صلاحیت نخواهند شد؟!

استقلال و تجزيه طلبی در برابر حفظ يکپارچگی

(مناظره در تلويزيون گوناز - هفته دوم)

اسماعيل نوری علا، منوچهر يزديان، ماشاالله رزمی، احمد اوبالی

بمديريت علی سليمانی

شنبه 2 ارديبهشت فروردين 1396

قسمت اول       قسمت دوم  

انتخابات دورغین و صف آرایی دو جناح برای غارت مردم

حسن اعتمادی و جمشید اسدی

در برنامهء «تفسیر خبر» بمديريت جمشید چالنگی

نتایج انتخابات در آینده ایران و چه باید کردِ اپوزیسیون

در نگاه حسن اعتمادی

در برنامهء تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد بهبهانی

«اگر برجام نبود، ایران هم نبود»

(يا چگونه اوباما رژيم را نجات داد!)

گفتگو با عبدالله ناصری

دو واقعیت را باید در نظر بگیریم: اول اینکه برجام رمز هویت و ماندگاری ایران در صحنهء جهانی است. اصلاً نباید با آن شوخی کرد و احساسی شد. ثانیا، در روند مذاکرات، به علت اعتمادی که حاکمیت به تیم مذاکره کننده داشت، بعد از چند دهه به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کرد. خوشبختانه برجام هم در دورهء حاکمیت یکی از طلایی ترین دولت های آمریکا که هم رییس جمهور و هم وزیر خارجه اش می خواستند که به توافق برسند، بدست آمد. بنابراین، علاوه بر تمام دستاوردهای برجام، ما در جامعه جهانی توهمات و خیال های واهی را از خود دور کردیم و نشان دادیم که در هر سطحی که با دنیا وارد مذاکره شویم، می توانیم برای جامعه خود دستاوردی داشته باشیم.

دروغی بنام انتخابات در حکومت دینی

سیامک مهر (پورشجری)

انتخابات آزاد، به منزلۀ یکی از چهار رکن دموکراسی، در حکومت اسلامی به فاز جدیدی ورود پیدا کرد و کاملاً تبدیل شد به مضحکه و معرکه و نمایشی شرم آور و ابزاری برای فریب توده های ناآگاه. در تمام انتخابات هایی که در حکومت اسلامی برگزار شده، بدون استثناء ملت ایران علیه خود و در ضدیت با حق انتخاب و آزادی و به جهت سلب اراده و اختیار و سلب حق حاکمیت بر سرنوشت خود رأی داده و ناآگاهانه پافشاری کرده است.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000