جمعه 22 تا يک شنبه 24 ارديبهشت 1396 ـ  12 تا 14 مه 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

اگر کسی بخواهد قیام کند، سیلی می‌خورد!

امام چهاردهم، علی خامنه‌ای!

راديو زمانه: علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که در دانشکده افسری امام حسین ایراد کرد، نسبت به وقوع «آشوب و فتنه» در انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدار داد. او احتمال داد که اگر مردم نافرمانی کنند، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ضرر «نظام» تمام شود. خامنه‌ای به صراحت اعلام کرد که: «اگر کسی علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً سیلی خواهد خورد. مسئله‌ امنیت و آرامش در انتخابات بسیار مهم است. مسئولان - از قوهء‌ قضائیه، از نیروی انتظامی، از وزارت کشور و بقیه - همه باید مراقبت کنند امنیت حفظ شود.» ااو همچنین به کاندیداهای انتخابات توصیه کرد امنیت ملی و آرامش را حفظ کنند و مراقب باشند «گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی» را در کشور تحریک نکنند. خامنه‌ای دربارهء شرکت مردم در انتخابات نیز گفت: «مهم نیست به چه کسی رأی می‌دهیم، مهم این است که همه بیایند و باشند و نشان بدهند که حاضرند از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کنند.»

کتاب تازهء مجيد محمدی منتشر شد

موانع نظری و حقوقی انتخابات آزاد و منصفانه در ایران

پيوند برای دانلود رايگان کتاب>>>

انتخابات در دیانت سیاسی

و تهدید تلفنی آقای کاظمینی بروجردی

گروه نمایندگان پیشوای توحیدی

در دیانت سیاسی، انتخابات و یا رفراندوم، جایی ندارد. رأی گیری، در نظام مبتنی بر اسلام حکومتی، بی معنی بوده و سیستم ولایی فقیه هیچ جایگاه جدی و رسمی برای ملت نمی شناسد. در تئوری مذهب دولتی، تنها یک تصمیم حاکم است و آن نظر رهبری رژیم دینی می باشد و مردم کشور در حکم بردگان هستند. تنها چاره رهایی مردم از زنجیر اسارت ذلت و خفت و خفقان، جداسازی معنویت از سیاست است که شعار ما و کرسی تدریس استاد ماست.>>>

اندر چرایی و چند و چون ِ پیروزی «امانوئل مکرون»

پ. مهرکوهی

یک سال پیش بود که مکرون جنبش خود را بنیان گذاشت. "با هم به پیش!" مکرون جریانی راست میانه که در سر داشت تا با فاصله گیری از هر دو جریان سیاسیِ راست و سوسیالیستِ به سختی آلوده به فساد و بی مدیریتی، هم از راست ها و هم از جریان های چپ، رأی به چنگ آورد. و اگرچه هواداران او به پیمان گزاریِ او برای بهبود اقتصاد و سیاست کشور فرانسه دلبسته اند، و اگرچه مکرون شگردهای تونی بلر و باراک اوباما برای به دست آوردن قدرت را سرمشق خود کرده، ولی پیروزیِ او برآمده از یک امید به دگرگونیِ آینده ساز نیست.

شماره مخصوص تهاجم فرهنگی غرب

(و البته تأثیرات آن در رفتار بزرگان و روند انتخابات ما!)

مسئولان مومن و متدین مملکت همواره از تاثیر فرهنگ استکباری و تهاجم فرهنگی غرب پدر سوختهء بی پدر و مادر بر فرهنگ پاک و پاستوریزه حکومت مقدس اسلامی می گویند و مردم را، که همان امت باشند، از تماشای شبکه های ماهواره ای و ورود به شبکه های مجازی بر حذر می دارند تا بی تربیت نشوند. اما اگر با نظری باريک بين به صحنهء ايران اسلام زده نگاه کنيم می بينيم که دامنهء اين تأثيرات بسا بيتر از آن است که می پنداريم. بدين لحاظ مطالب اين هفته را کلاً به اين موضوع اختصاص داده ايم.

هر چه بگندد...

حمیدرضا رحیمی

پنداری آش چندان شور شده که آیت الله آشپزباشی هم صدایش در آمده است! این معنا را فدوی از ملاحظهء خبر زیر دریافت: «العربيه: محکومیت یک فرماندار به حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام! خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران ایران، در این باره گزارش داده است: «فتحعلی(ع) حسین(ع)ی، فرماندار رزن، به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های معاند و مخالف با نظام به نود و يک روز حبس محکوم شد!»

افسانهء دموکراسی اسلامی با حذف سکولارها آغاز شد

سام قندچی 

در آستانهء انتخابات ریاست جمهوری امسال، و پس از چهار سال دولت آقای حسن روحانی، بحث در مورد «دموکراسی» در کانون توجه ایرانیان قرار گرفته است. برخی می پرسند که اصلاً "آیا مردم ایران برای دموکراسی آمادگی دارند"؟ البته شکی نیست که برای آنهایی که بیش از یک قرن است برای دموکراسی سکولار در ایران تلاش کرده اند، "دموکراسی سکولار نه پایان که آغاز کار است". اما در واقع، دموکراسی در ایران، بعد از انقلاب پنجاه و هفت، با افسانه "دموکراسی اسلامی،" تحریف شد، چرا که اسلامی بودن، نفی پلورالیسم است... در انتخابات نخستین مجلس جمهوری اسلامی، تنها کاندیدای سکولار که توانست از همه موانع عبور کند و برای مجلس انتخاب شود، زنده یاد عبدالرحمن قاسملو بود، اما شخصاً آیت الله خمینی از ورود او به مجلس ممانعت به عمل آورد، و آن آغازی شد برای حذف سکولارها از هر سه قوه قدرت در ایران.

به جنایتکار تر رأی ندهید، به جنایتکار رای بدهید!

)در معنای نوعی از "اصلاح طلبی"(

مسعود نقره کار

کاربُردِ تاکتیکِ روانی- تبلیغیِ هراس آفرینی و ارعاب برای تحریک بخشی از مردم و تلقین به آنان برای حضور در "انتخابات" یعنی تاکتیک اصلاح طلبیِ ایرانی. اصلاح طلبان این سیاست را در همۀ "انتخابات" ها و دهه هاست تبلیغ کرده اند: اگر در انتخابات شرکت نکنید و به کاندید مورد نظرما رای ندهید ایران در معرض خطر تجزیه و جنگ داخلی قرارخواهد گرفت، بیگانگان به ایران حمله خواهند کرد، مجاهدین و سلطنت طلبان تقویت خواهند شد، مشکلات و بحران های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حل نخواهند شد، سرکوب و شکنجه و کشتار ادامه خواهد یافت، پس: به رئیسی جنایتکار رأی ندهید، به رئیس جمهوری رای بدهید که پورمحمدی جنایتکارتر را به دادگستری در میهنمان برگزیده است!

رهیافت «اصلاح طلبانه» یا رهیافت «حقارت»؟

پایا راستگونیا

کسانی که معتقد به تاثیر گذاری چنین فرایندی با نام انتخابات هستند و به گره گشایی آن در مسیر حاکمیت ملت و اصلاح امور باورمندند، در پرتو یک نگاه کلان و ارزیابی فرانگرانه تاریخی در واقع شعور خود و مردم را به شدت تحقیر کرده اند. چرا که اگر به سادگی اینگونه فرض بگیریم که در این سی و هشت سال عمر نظام کنونی آنگونه که آنها مدعی هستند "انتخابات واقعی و موثری وجود داشته است" باید متعجب و شگفت زده نتیجه بگیریم در برآیند کلی از کارنامهء این انتخابات ها، مردم در تمام این مدت به بدتر و وخیم تر شدن وضعیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و قهقرا و فروپاشی مستمر امورات کشور خویش رأی داده اند.

انتخابات حکومتی و سخنان خامنه ای در این زمینه

حسن اعتمادی و جمشید اسدی

در برنامهء تفسیر خبر چهار به میزبانی جمشید چالنگی

انتخابات و نظر دولت ترامپ در مورد حکومت اسلامی

اسماعيل نوری علا، حسن اعتمادی و بهروز بهبودی

در برنامهء «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

اپوزيسيون و عبور از رژيم اسلامی

حسن اعتمادی، خسرو بيت اللهی، ناصر شاهين پر

در برنامهء «حقايقی از ايران» بمديريت پری عسگری

جنبش « اصلاح طلبی » حکومت اسلامی را باز تولید می کند

گفتگو با کامران متین

گفتگوگر: مریم حسین‌خواه

غیرممکن است که بخواهید حقوق بشر و دموکراسی سیاسی را در ایران محقق کنید اما قانون اساسی را از حوزه‌ی تغییر خارج بدانید... در نتیجه، وقتی به اين مسأله اصلاً ن‌پرداخته نمی شود، یا در شکل فعلی نگه‌اش می‌دارد، خواسته یا ناخواسته به بازتولید وضع موجود دامن خواهد زد. بخشی از توانایی حکومت اسلامی در بازتولید خودش، حتی در دوران‌هایی که بحران‌های شدیدی گریبان‌گیرش بوده، این است که می‌تواند مسأله‌ی اصلاح در چارچوب حکومت اسلامی را برتابد و حتی از آن برای بازتولید خود استفاده کند، و در نتیجه مبارزاتی که در این چارچوب قرار می‌گیرند حد خیلی خاصی خواهند داشت، و نمی‌توانند از آن جلوتر بروند. کارنامه‌ء سیاسی اصلاح‌طلبانِ حکومتی شاهد این مدعا است.

اینجا کشور ایران نیست، کشور اسلام است!

شکوه ميرزادگی

در آستانهء به اصطلاح «انتخابات» ریاست جمهوری در حکومت اسلامی، رهبر اين حکومت، آیت الله خامنه ای، در مراسم «بزرگداشت روز معلم» رسماً و به طور واضح و روشن در مورد دو موضوع مهم صحبت کرده است. آنچه او می گويد می تواند پاسخی به همه ی کسانی باشد که همچنان تصور می کنند که حضورشان در رأی گیری اثری در سرنوشت ایران و ایرانی دارد و، در نتيجه، مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می کنند، و یا همچنان تصور می کنند و به خورد مردم می دهند که این حکومت قابلیت اصلاح دارد.

نگاهى به روابط ایران و روسیه در سایهء تحولات سوریه

میثم بهروش

از آغاز جنگ داخلى سوریه در شش سال پيش، ایران و روسیه، که هر دو اکنون متحدان اصلى رژیم بشار اسد به شمار مى روند، روابط پرفراز و نشیبى را تجربه کرده‌اند. در ظاهر امر، از آن جهت که هم تهران و هم مسکو معمولاً از لحاظ سیاسى در جهتى متفاوت از کشورهاى قدرتمند غربى، به ویژه ایالات متحده، عمل مى کنند، ممکن است انتظار رود که این دو، متحد طبیعى یکدیگر باشند، اما واقعیت بسیار پیچیده تر از آن چیزى ست که به نظر مى رسد. نگاهى به روند کلان روابط دو کشور در دو دههء گذشته تا حد زیادى حاکى از آن است که روسیه انزوا و “تنهایى استراتژیک” ایران را به خوبى دریافته و در غیاب متحدى قابل اتکا براى حکومت اسلامى در میان قدرت هاى بزرگ جهان کوشیده است تا حد ممکن براى پیشبرد منافع بلندمدت و کوتاه مدت اش از آن بهره بردارى کند.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000