پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه 21  تا يک شنبه 23 مهر 1396 - 13  تا 15 اکتبر 2017

پيوند به ويدئوی اعلام برگزاری کنگره

تشکیل صف برای خرید دلار 4هزار و 9 تومانی

خبرگزاری اقتصاد نيوز

افزایش قیمت دلار فرصت را برای برخی در بازار مهیا کرده و آنها دلار را با قیمت‌های دلخواه به فروش می‌رسانند. در صرافی‌ها با قیمت‌های متنوعی روبه‌رو هستیم به نوعی که برخی از صرافی‌‌ها دلار را با قیمت چهار هزار و شصت تومان به فروش می‌رسانند. با کمی جستجو در میان صرافی‌ها می‌توان دلار را با قیمت چهار هزار و شصت و پنج تومان، چهار هزار و هفتاد تومان و حتی با قیمت چهار هزار و صد تومان هم پیدا کرد. گشت و گذار در بازار نشان می‌دهد که با افزایش قیمت، برخی از صرافی‌ها اقدام به حذف قیمت دلار از روی تابلوهای خود کرده‌اند. همچنین برخی صراف ها از فروش امتناع کرده و عنوان می‌کنند که دلار برای فروش نداریم، برخی از صرافی‌ها هم فقط تا ساعت يک بعد از ظهر دلار می‌فروشند. همچنین در مقابل برخی از صرافی‌های چهارراه استانبول صف‌هایی برای خرید دلار چهار هزار و نه تومانی توسط مردم تشکیل شده است، که با نام‌نویسی‌هایی که از قبل از ظهر توسط صرافی‌ها صورت گرفته، منتظر دریافت دلار بودند‌، البته این دریافتی‌ها تا سقف خاصی محدود شده بود، در برخی صرافی‌ها تا سقف دو هزار دلار و برخی تا سقف ده هزار دلار پرداخت می‌کردند. برخی از صرافان علت افزایش قیمت دلار را کمبود در سطح بازار عنوان کردند، همچنین هجوم مردم برای خرید ارز را موجب به وجود آمدن بازار کاذب دانستند.

سپاه در فکر راه‌ حل نظامی

نازنین نامدار

بحث ‌برانگیزترین بخش از صحبت‌های سردار جعفری جایی است که می گويد: «حکومت اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.» چنین اعلام موضعی، آن هم از سوی فرمانده سپاه، بار دیگر این فرضیه را تقویت می‌کند که در سیاست خارجی منطقه‌ای حکومت اسلامی این سپاه است که راهبردها را مشخص و پیاده می‌کند نه وزارت امور خارجه.

کودتا سازان آماده مرگ خامنه ای می شوند

پيک نت

تقریباً در تمام محافل مهم سیاسی کشور دو احتمال در رابطه با هم مورد بحث و اشاره است. بیماری رو به تشدید علی خامنه ای، حتی مرگ مشکوک او و تدارک کودتای سپاه، پس از در گذشت وی. در همین ارتباط، بیشترین حدس و گمان در اطراف سرتیپ پاسدار محمدباقر ذوالقدر قائم مقام سابق سپاه دور می زند و گفته می شود که او شبانه روز در حال فراهم ساختن زمینه یک کودتای نظامی است. دادگاه های سیاسی و دادگاه ویژه روحانیت تا حدود زیادی تابع او هستند و سید ابراهیم رئیسی تولیت آستانقدس و بطور طبیعی “علم الهدا” امام جمعه مشهد بزرگ ترین حامیان او هستند، البته پس از حمایت هائی که در بیت رهبری و هیات رئیس مجلس خبرگان دارد. مرگ سئوال برانگیز هاشمی رفسنجانی در استخر امنیتی کوشک، ممنوع الخروج شدن فرزندان هاشمی از ایران، جلوگیری از خاتمه حصر موسوی و کروبی، ابلاغیه حصر خانگی محمد خاتمی به امضای دادستان دادگاه ویژه روحانیت، طرح جمع کردن سفره ریاست جمهوری و انتخابات آن و سپردن قوه مجریه به یک نخست وزیر، حتی بازداشت برادر اسحاق جهانگیری و … همه از نشانه های مقدمه چینی برای کودتای سپاهی ارزیابی می شود. اگر حسن روحانی نیز دچار تیرغیب شود، زیاد نباید متعجب شد. پشت صحنه تدارکات زیادی در جریان است.

می دانيم آنها چه کرده اند، اما من و تو چه کرده ایم؟

پريسا ساعد

ما، بجای خودباوری و آگاهی به این اصل که حضور میلیونی و طرح مطالبات دمکراتیک ما کلیت این نظام ترسیده را به لرزه انداخته است، بجای تعمق و تعقل و خود سازمان دهی و رو کردن به چالشی آشتی ناپذیر با نظام، باز به سیاست رواداری و غوطه خوردن در دنیای امیدها و آرزوها روی آوردیم... ترسیدیم و، دگرباره، در یک بزنگاه تاریخی و سرنوشت ساز، با عقب نشینی مان فرصت سوزی کردیم؛ و در واقع از نظامی ترسیدیم که خود ترس های درونی اش را با زور و سرکوب بسمت ما فرافکنی می کرد؛ و فراموش کرديم که این نظام است که از ما می ترسد.

شماره مخصوص ديوان سالاران اسلامی!

در تازه ترین برخورد مجلس با دولت، رئیس قوهأ مقننه پاشنهء دهان اش را کشیده و دولت را به انجام اقدامات مغایر قانون متهم کرده است! حاج دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شلم شوربا، طی نامه ای به حجت الاسلام حاج دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، با اشاره به مصوبهء تیرماه هیئت دولت دربارهء تعیین تعرفهء خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی، نوشت: «نظر به قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه مصوب سال هزار و سيصد و هفتاد و پنج، استفادهء کابینه از الفاظ بیگانه مانند ویزیت، فرانشیز و پاراکلینیک یا پی.اچ.دی مغایر قانون است و باید اصلاح شود!» ناظران سیاسی منطقه می گویند که اين برخورد مجلس با دولت جهان را در بهت و حیرت فرو برده و کلیهء مسائل روز خاورمیانه و خاور دور را تحت الشعاع قرار داده است.

مدرسه های چادری؟!

حمیدرضا رحیمی

ایهامِ چموش، همه جا هست، حتا در خبر زیر: «بهار نیوز: در خوزستان صد و چهل مدرسهء چادری وجود دارد! مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با اشاره به بیشترین مدارس غیراستاندارد و خطرآفرین در مناطق عشایرخوزستان، گفت: ساختمان‌های مدارس عشایر بیش از سی سال قدمت دارند همچنین بیش از صد و چهل مدرسهء چادری در این مناطق وجود دارد». ربط اش را دیگرخودتان پیدا کنید!

تفاوت های مکتوم حکومت  اسلامی با شوروی

سام قندچی

نوع برخورد حکومت اسلامی به امر خروج مردم عادی از کشور، و تفاوت آن با وضعيت شوروی سابق، و نتايج متفاوت اين دو برخورد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما طرفه اينکه کسی در اپوزیسیون از آن حرفی نمی زند.  در واقع، به دلیل نوع برخورد شوروی سابق نسبت به خروج مردم آن کشور به سوی غرب، رویکرد مردم عادی شوروی به غرب به خودی خود ضربهء سنگینی بود به سیستم آن کشور، حال آنکه برخورد حکومت اسلامی اینگونه نیست و لذا لازم نبوده است که مردم تلاش معینی برای تغییر رژیم انجام دهند.

نقدی بر «کودتا»، کتابی ديگر از دکتر آبراهامیان

علی میرفطروس

یکی از ضعف های اساسی بیشتر پژوهشگران، تکیهء مطلق بر اسناد و گزارش های مقامات انگلیسی و آمریکائی است، در حالی که می دانیم این گزارش ها «وحی مُنزل» نیستند و چه بسا آلوده به ملاحظات سیاسی و حتّی اغراض شخصیِ مأموران و مقامات انگلیسی و آمریکائی می باشند. به عبارت دیگر، برخی از این گزارش ها نشان از شیوهء رایجی دارند كه، طی آن، مأموران به منظور بزرگنمائیِ عملكرد خود و بالا بردن سطح عملیـّات خویش در راه انجام مسئولیت‌ها و مأموریت ‌های محوله ـ به انجام آن مبادرت می‌كنند تا بدین‌ترتیب موفقیت حاصله را، یكسره، نتیجهء درایت، ابتكار و خلاقیت خویش وانمود كنند. گاه این شیوهء بزرگنمائی آنچنان پیش می‌رود كه مطلب، با دست بُردن در اسناد، با مستندات قطعی تعارض یافته و به افسانه یا به «عملیـات محیـرالعقول» پهلو می‌زند.

آیا ایران یک ببر کاغذی است؟

جلیل روشندل

اصطلاح ببر کاغذی در ادبیات چپ و مارکسیستی بیشتر برای تبیین ماهیت امپریالیسم بکار می رفت و یکی از اهداف آن ایجاد خود باوری و شجاعت در میان نیروهای خودی برای مبارزه با قدرت‌های بزرگ از طریق پوشالی نشان دادن و انکار قدرت آنان بود... ایران نیز که دوازده سال پیش از سقوط کمونیسم مرحله انقلاب را پشت سر نهاده بود، گرچه نتوانست در تئوری‌های استفاده از قدرت تغییر محسوسی بدهد ولی عملاً به انباشت قدرت روی آورد. نتیجه آن شد که در ایران مجموعه نا همگونی از قدرت نرم و قدرت نظامی حول محور ایدئولوژی اسلامی انباشته شد که از دیدگاه سایر کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ تهدیدی برای صلح و امنیت تلقی می شود. این قدرت سی و هشت سال پس از انقلاب در ایران، توسط خانم شیرین هانتر استاد پژوهشی دانشگاه جورج تاون آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. وی عنوان مقاله ماه مه خود را که در وبگاه دانشگاه آمریکایی قاهره انتشار یافته "ایران یک ببر کاغذی" قرار داده است.

آمریکا، برجام و انتخاب «راه سوم»

رضا تقی زاده

اظهارات روز پنجشنبه دونالد ترامپ دایر بر «عدم پایبندی ایران به روح برجام» پیش از دیدار وی با مقامات ارشد نظامی آمریکا تازه‌ترین نشانه از تصمیم واشینگتن به انتخاب «راه سوم» در قبال «برجام» و کلید زدن اجرای طرح «مرگ» تدریجی آن، بجای اعلام مستقیم خروج از آن، بمنظور پیشگیری از بروز بحران امنیتی تازه‌ای در منطقه است. در اجرای این تصمیم بسیار با اهمیت و تاثیرگذار برای ایران، بجای دولت آمریکا که امضاء کننده توافق اتمی است، مسئولیت عقب نشینی گام به گام ایالات متحده از تعهدات پذیرفته شده توسط دولت قبلی به کنگره سپرده می شود.

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری       فايل صوتی          دانلود

معنای «توطن»

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری       فايل صوتی          دانلود

دربارهء پنجمين کنگره سکولار دموکرات ها

پرسش هائی از اسماعيل نوری علا
پرسشگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

چگونه «اپوزیسیونِ دست‌ساز»

سقوطِ رژیم را دو دهه به عقب انداخت

رضا پرچی‌زاده

برای فائق آمدن بر مشکلِ عدمِ مقبولیتِ داخلی و ناتوانی در جذبِ سرمایه‌ی خارجی، جمهوری اسلامی در طولِ دورانِ نسبتاً طولانیِ حیات‌اش راه و روش‌های خلاقانه‌ای ابداع کرده. از آن‌ جمله است ایجادِ ساز و کارهایی که نظامِ توتالیتر را «دموکراتیک» و «باثبات» جلوه می‌دهد و «چرخشِ قدرت» بر مبنای «آرای مردم» را ظاهراً تضمین می‌کند. یکی از این روش‌ها ساختنِ «اپوزیسیونِ دست‌ساز» بوده است. این پروژه‌ را خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی با هم کلید زدند.

پدیدهء دستکاری فتوشاپی در تاریخ جنگ ایران وعراق

حسین باستانی

برملا شدن دستکاری در عکسی از روز بازپس گیری خرمشهر در کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان، بار دیگر موضوع نحوهء روایت جنگ ایران و عراق در منابع رسمی را خبرساز کرده است. در روی جلد این کتاب، چند کودک با پس زمینه‌ای از نمادهای تاریخ و جغرافیای ایران، دورتا دور عکس مشهور تعدادی از رزمندگان ایرانی در مقابل مسجد جامع خرمشهر دیده می‌شوند. در عکس واقعی خرمشهر - که از قضا در صفحات داخلی کتاب وجود دارد- رزمندگان عکس‌های آیت الله خمینی را در دو سمت چپ و راست ورودی مسجد آویزان کرده‌اند. عکس روی جلد کتاب ششم دبستان اما، با فتوشاپ تغییر کرده تا پوستر سمت چپ ورودی مسجد، به پوستری از آیت الله خامنه‌ای تبدیل شود.

ضرورت «نو نگری» برای گريز از انقلاب!

محسن رنانی

حکومت اسلامی باید دست به یک پادرایم شیفت (نو نگری) بزرگ در داخل بزند و در سه حوزهء جمعیتی نگرش و سیاست خود را تغییر اساسی بدهد و نشان دهد که واقعاً همه ایرانیان را شهروند درجه یک ایران می‌داند و خواهان مشارکت آنها در فرایند توسعه کشور است. شک نکنیم که بدون مشارکت همه بخش‌های ملت ایران،‌ عبور از بحران‌های در پیش رو ممکن نخواهد بود. اما دقت کنیم که این پاردایم شیفت نباید به عنوان تاکتیکی برای بقا تلقی شود وگرنه سرنوشت برجام را خواهد یافت. ما باید خطاهای گذشته را بپذیریم و از صمیم قلب تصمیم بگیریم که تغییر کنیم و حقوق همه‌ی شهروندان مان را مطابق قانون اساسی محترم بشماریم. اگر بهبود یا اصلاح یا تحول، بدون صداقت ممکن باشد، پاردایم شیفت، بدون آن ممکن نیست. ما برای بقا راهی نداریم جز آنکه با خود صادق باشیم.

000000000000000000000000

Congress-New