سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد
بنیاد میراث پاسارگاد
بنیاد
میراث پاسارگاد، به رسم هر ساله ی خود، امسال نیز، در آستانه ی بزرگترین و مهم
ترین عید و جشن ایرانیان، نامی را یرای سالی که از راه می رسد انتخاب و پیشنهاد
می کند. این انتخاب، چون همیشه، در چارچوب نگاهداری و نگاهبانی از میراث های
فرهنگی، تاریخی، (ملموس و غیرملموس) ایرانزمین است. و امسال بنیاد میراث
پاسارگاد، به دلایلی که ذکر خواهد شد، تصمیم گرفته است تا سال 1397 را به نام
«زن ایرانی» نامگذاری کند.
◄
رودابه زنده است ...
کاری از امان
زنان ایرانی، کبوترانی با
چشمانی همیشه هوشیار!
شکوه میرزادگی
امسال در سالگرد روز جهانی زن می توانیم
با افتخار بگوییم که ابتکار زیبا و راه حل کارساز زنان ایران، یعنی برداشتن
آرام و بی سر و صدای روسری از سرشان در خیابان ها و میادین، به طور قطع در
تاریخ مبارزات زنان جهان، چون ستاره ای درخشان ثبت خواهد شد. امسال زنان ایران،
با حرکتی نمادین و در سکوتی که رساتر از هر فریادی بود، خاموشی سال های اخیر
خود را توضیح دادند. آن ها به روشنی نشان دادند که هیچ یک از روش های مدنی - که
در سراسر قرن بیستم در کشورهای دیگر کارساز بوده - در مورد ایران کار نکرده و
نخواهد کرد.◄
دختران خیابان انقلاب
و ظهور نسل جدید کنشگران اجتماعی
فرستنده:
نوشین احمدی خراسانی
یش
از آغاز حرکت دختران
خیابان
انقلاب،
شاید بسیاری از ما تصور نمیکردیم که نسل جدید زنان بتواند در چنین ابعادی
جنبش زنان را به تحرک وادارد و بار دیگر گفتمان حقوق برابر زنان را در افکار
عمومی به شکلی گسترده مطرح سازد. ایجاد چنین موجی به این پرسش راه میبرد که
در زیر پوست شهر چه اتفاقی روی داده است؟ آیا این دختران جوان همان دخترانی
هستند که ما آنها را حاصل دوران سرکوب میدانستیم که با توجه به شرایط امنیتی
پس از جنبش سبز، دیگر حاضر به پرداخت هزینهی فعالیتهای جمعی نیستند؟◄
دختران انقلاب؛ هدف، بالاتر از اين حرفهاست
علی مطهری،
معاون مجلس اسلامی
علی مطهری در
يادداشتي عليه موافقان حجاب اختياري در روزنامه اعتماد نوشت: آنچه امروز تحت
عنوان حجاب اختیاری مطرح است و رسانههای خارجی به آن دامن میزنند، ظاهری دارد
و باطنی و به قول شاعر «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». ظاهر قضيه اين است
كه ميخواهيم در داشتن روسري آزاد باشيم. اما وقتي تعمق ميكنيم ميبينيم بعيد
است اين روسري نيمبند كه فلسفه پوشش اسلامي را هم تامين نميكند آنقدر مزاحم
باشد كه افرادي براي حذف آن حاضر به در خطر قرار دادن خود باشند، بلكه هدف،
بالاتر از اين حرفهاست و آن اينكه بعد از حذف روسري، نوبت به پوششهاي ديگر
ميرسد تا به نقطه آخر يعني خيابانهاي اروپا و امريكا و شمال تهران در زمان
رژيم گذشته برسيم...۞
مخملباف و مبارزه با آواز!
اسماعيل نوری علا
از آقای
مخملباف می پرسم که آيا شما اصطلاح «آواز خوان، نه آواز» يادتان هست؟ و می
توانيد بگوئيد که در داستان کنونی کشور ما براستی آوازخوان کيست و آواز
چيست؟ نه! به اينکه «آوازخوان» آدم است و «آواز» آدم نيست توجه نکنيد. در اينجا
اتفاقاً «آواز» معادل آدمی است که «ديکتاتور» می شود و «آوازخوان» آن «مکانيسم»
سهمگينی است که زير تخت قدرت می لولد و هر که را که بر آن بنشيند تبديل به
ديکتاتور می کند؛ و من فکر می کنم شما درست ملتفت همين نکته نشده ايد. پس،
لطفاً بيائيد در ساخت و ساز کشورهائی که به دموکراسی رسيده اند خيره شويم:
ببينيم که در بين شان هم رژيم پادشاهی فراوان است و هم نظام های جمهوری.◄
رمزگشائی از «گذار با کمترین هزینه»
شهاب برهان
البته که گفته
میشود
«گذار
از حکومت اسلامی»؛
اما هنگامی که این گذار را به پرهیز از انقلاب مشروط میکنند، مضمون دیگری از
”گذار” هم از لفافه بیرون میافتد: همین راهکار رفراندم (چه عملی باشد و چه
نباشد)
تبديل
کردن اقدام مستقیم تودهای با انگشت رأی است. به بیان روشن تر، گذار از اراده و
اقدام و ابتکارات مستقل تودهای به فقط رأی دادن، چیزی که در منطق انتخاباتی
حکومت
اسلامی
هم اکیداً رعایت شده است: تو فقط رأی بده، بقیه اش با من! اینها میخواهند از
جکومت
اسلامی
گذار کنند، اما با گذار از هزینه هائی که عمل مستقیم تودهای میتواند به بار
بیاورد.